Hyvä DJ, soitat bileissäni. Toivon että...

81 posts, 5 pages, 6,335 views

#21 • • J-P Guest
noniin, mun 99c tähän topikkiin, sekä bileitä järjestäneen, sekä dj:n näkökulmasta:

1) on bileitten järjestäjien asia, että "hommat toimii".

2) dj soittaa levynsä, eikä muuta (jos ei oo sovittu, toivottavasti ei ole).

siinähän toi nyt aika verisellä erottelulla :)

siis: jos on puhuttu "artisti saa muutaman ilmaisen juoman", niin mun mielestä se tarkoittaa 3-7. eli sovitaan mielummin "saatte ilmaiset juomat" (eli niinpaljon kun pystyy) tai "saatte 5drinksulippua" (tota ei varmaan tarvi selventää?).

jos tapahtuu jotain jännää extraylläriä, esim. neula katkee, mikseri räjähtää yms, on JÄRJESTÄJIEN asia korjata se/ne.

jos dj on paska/liian kännissä/vääriä levyjä, se on taas sitten vähän jaettu vastuu :) kuka käski buukata paskan dj:n, joka soittaa väärää musaa ja kuka päätti antaa ilmaiset juomat, vaikka dj onkin tunnettu ylenmääräisestä viinankäytöstä ennen keikkaa?
toisaalta, kuka käskee soittaa megahip-progeklubilla ambienttia prime-time aikaan, tai ottaa vitulliset kännit ennen keikkaa??

näin kokemuksen rintaäänellä, mitä paremmin dj:tä kohdellaan, sitä mukavampi on soittaa. jos levarit on venkulat, neulat hyppii, ei oo monitoria, pa on paska, ei mitään "etuisuuksia" ja saa soittaa vielä tyhjälle lattialle liian pienellä palkalla, niin ei kauheesti innosta :)

(tosin tähän väliin kertomus eräästä tampereen-bileestä, jossa comakin oli, jossa soiteltiin tyhjälle lattialle, mutta koska oli kavereita ja viinapalkka, oli tosi kivaa. monitori oli joko liian hiljaisella tai särki, neulat oli VANHAT, samoin levarit jne. mutta koska hippoihin lähdettiin vähän huumorimielellä, hauskaa oli! varsinkin suffelin scräbäytykset mun "setin" välissä :)).

eli: jos kaikki on hoidettu kunnolla, on dj:lläkin kivaa. ja sitämyöten ehkä myös yleisöllä. ja kun yleisöllä on kivaa, ehkä myös järjestäjä/pro-moottori ottaa iisisti. :)
#22 • • lauri Guest

imo lähinnä paskasti jauhettu... :right:

aina helppo ratkaisu jauhaa eka jotain miettimättä sävyä tai painotusta ja sitten kun ihmiset vetää sen ilmeisen johtopäätöksen (ja herneet nenään), syyttää niitä että kun sut on TAAS ymmärretty ihan väärin...

IMO paskiten jauhaa se, joka ei uskalla esiintyä omalla nimellään.
#23 • • lauri Guest

noniin, mun 99c tähän topikkiin, sekä bileitä järjestäneen, sekä dj:n näkökulmasta:

Mä yritän hakemalla hakea omasta aloituksestani sitä, MISSÄ
tämä asia kiistetään. Yritän etsimällä etsiä sitä, missä sanotaan
ettei olisi JÄRJESTÄJÄN asia hoitaa sitä katkennutta neulaa.
Yritän hakemalla hakea sitä, missä DJ:N "hommiin" lisään jotain
muuta kuin sen, että jos hänellä ei OMASTA MIELESTÄÄN ole
riittävästi tietoa, niin KYSYY eikä kyräile. Yritän jotenkin epätoivoisesti
lukea rivien välistä missä vaiheessa SYYLLISTÄN jotain dj:tä jollain
tapaa. Yritän myös kovasti etsiä sitä pointtia, mikä on tuossa postissa
DJ:N kannalta negatiivinen asia loppuviimeksi.

Kiitos.
#24 • • dope white Guest

kuka päätti antaa ilmaiset juomat, vaikka dj onkin tunnettu ylenmääräisestä viinankäytöstä ennen keikkaa?

Pori-sektio kuittaa ja mainitsee, että mitä paremmassa soittokunnossa (=isommassa kännissä) on, sitä paremmin setti yleensä menee. :) Että älkäähän nyt alkako rajoittamaan viinanjuontia töitä tehdessä.

-g.

ps. sorry, vähän topikin vierestä
#25 • • J-P Guest

tämä asia kiistetään. ... Yritän myös kovasti etsiä sitä pointtia, mikä on tuossa postissa
DJ:N kannalta negatiivinen asia loppuviimeksi.

Kiitos.

joo yritä pois. mun postaus ei ollut kantaa ottava kumpaankaan suuntaan. lähinnä 1+2=3 (mikä nyt on tietenkin selvää, että lopputulos 3 on riippuvainen sekä 1:sestä, että 2:sesta). :)
#26 • • kimik Guest

Ja mikä tässä tarkoituksena on, on lopettaa se selän
takana skeidan jauhaminen

Hyökkääväkö ja dissaavako se asenne oli? Eikös se ollut lähinnä
itsekritiikkinen ja alistuva, mielestäni.

niin. viittasin lähinnä tähän:

"että sä pidät muitakin juhlia kuin
yhden sekoilueventin kerran kolmeen kuukauteen?"

rspct.
#27 • • Bob Ryynänen Guest

imo lähinnä paskasti jauhettu... :right:

aina helppo ratkaisu jauhaa eka jotain miettimättä sävyä tai painotusta ja sitten kun ihmiset vetää sen ilmeisen johtopäätöksen (ja herneet nenään), syyttää niitä että kun sut on TAAS ymmärretty ihan väärin...

IMO paskiten jauhaa se, joka ei uskalla esiintyä omalla nimellään.

anteeksi mitä? mitähän sä nyt mahdat tarkoittaa tällä? meinaatko siis että mä yritän piiloutua mun dj-nimen taakse vai mitä? onko tämä nyt sitä sun ei aggressiivista tai provosoivaa "keskustelua"?

-timo
Caro²

#28 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

joo yritä pois. mun postaus ei ollut kantaa ottava kumpaankaan suuntaan. lähinnä 1+2=3 (mikä nyt on tietenkin selvää, että lopputulos 3 on riippuvainen sekä 1:sestä, että 2:sesta). :)

Eiks tohon pitäs lisätä vielä vakio "n", joka riippuu ennalta määräämättömistä seikoista..

Vaikka ny hopparista joka päättää mutka mukana tulla ilmoittamaan kantansa koneelliseen musiikkiin
Turisti (no offense), joka keksii että tuoppi näyttää kivalta tyhjennettynä neulan ympäristöön
Känniääliö joka vetää dj:tä pataan sen takia että se saa kantaa baarissa "laukkua", ja hän ei

:roll:
#29 • • :t:c: : : Guest

tämä asia kiistetään.

Eiköhän se sananvapaus ollu voimas viimeks ku tarkistin. Jos JP olis tuonu vaikka koko eurolla tavaraa, nii yhtä validia se on silti. Kerropa ihmeessä, mikä saa sut penkoon tota alotustas ja muuta kun huomaat tälläsen postin? 'Ooh, enkö selittänytkään tarkasti, miten jollain voi olla otsaa tarkentaa samoja asioita?' :D

Ja toi putkinäkö jatkuu ku Emmerdalen uusinnat myös muillekin osin taas. Suomes ei oo stagemanagereita niin paljoo et ne vois oikein käyntikortteja painaa, mut ei se silti tarkota etteikö bileissä usein ole ihmisiä kelle on jaettu tätä samaa vastuuta. No kaikissa bileissä kyllä ei ole, kuten tästäkin näkee.

Teillä näyttää myös olevan mystinen periaate, että koska asiakas on muualla, dj ei paljoa saa sympatiaa. Harmi vaan että DJ on välillinen kappale asiakkaiden suuntaan, soittaahan hän heille sit niitä ralleja ja pistää bileet pystyyn. Eli kannattas vähän nostaa sitä rispektii heidän suuntaan. Kauhistuttaa jo valmiiks miten Rank1 tulee kokeen suomenvierailunsaan. 'Joo siitä vaan lentokenttäbussiin ni se tulee tohon keskustaan, käykää vaik syömäs ni mä kyl hoidan taksin millä pääsette illalla bilepaikalle. Turha sit tästä valittaa enää ja jos on pakko ni lähetä joku bändäri(!)' :D Tai no, onhan sekin vaihtoehto validi, et ulkolaisii deejiitä kyl arvostetaan mut ei vaan kotimaisia. What's up whit that then!?

Tulee muuten paljon uusia reittimahdollisuuksia eteen kun vähän laajentaa horisonttiaan. Suosittelen.
#30 • • ville Guest
Jopas menee riman alta puolin ja toisin ...
sts

#31 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

Ei mua henkilökohtaisesti ainakaan kiinnosta tietää kuinka hyvä jätkä
Eliot Ness on tai kuinka Haba dominoi ja valtaa markkinat joka puolella
jonkun 2 kk sitten levysoittimet hommaneen dj:n suusta, joka samalla
myy uusinta "hardest nrg vol. 2" miksaustaan 10-15e hintaan.

WORD!

Muutenki nää tämän kaltaset jutut on jokseenkin aina jonkun ihmisen näkemyksiä asiasta jotka jotkut uudet tahot ottavat totuuksina. Asiaa enempää kommentoimatta.

Mutta sit asiaan...

Olen muutamassa isommassa bileessä myös itsekkin törmännyt stagemanagereihin mm. E10V.

Ja monella dj:llä tosiaan on tekninen raideri tai jonkin sortin toive, laitteistosta jolla soittaa... esim DJM-500 tai Denon... Suomessä yleisesti kuitenkin bileissä noita käytetään tai vähintään vastaavia/parempia. Ellei nyt satu olemaan ihan nollabudjetti bileet.
#32 • • lauri Guest

tämä asia kiistetään.

Eiköhän se sananvapaus ollu voimas viimeks ku tarkistin. Jos JP olis tuonu vaikka koko eurolla tavaraa, nii yhtä validia se on silti. Kerropa ihmeessä, mikä saa sut penkoon tota alotustas ja muuta kun huomaat tälläsen postin? 'Ooh, enkö selittänytkään tarkasti, miten jollain voi olla otsaa tarkentaa samoja asioita?' :D

Kun en nyt vaan näe. Joko olen vain niin totaalisen typerä ja idiootti,
että en ymmärrä pointtiasi? Oma quoteni JP:lle oli lisäys, ei "vastaus".

Ja toi putkinäkö jatkuu ku Emmerdalen uusinnat myös muillekin osin taas. Suomes ei oo stagemanagereita niin paljoo et ne vois oikein käyntikortteja painaa, mut ei se silti tarkota etteikö bileissä usein ole ihmisiä kelle on jaettu tätä samaa vastuuta. No kaikissa bileissä kyllä ei ole, kuten tästäkin näkee.

Onko jossain sanottu että esim allekirjoittanut ei ole käyttänyt stagemanageria?

Teillä näyttää myös olevan mystinen periaate, että koska asiakas on muualla, dj ei paljoa saa sympatiaa. Harmi vaan että DJ on välillinen kappale asiakkaiden suuntaan, soittaahan hän heille sit niitä ralleja ja pistää bileet pystyyn. Eli kannattas vähän nostaa sitä rispektii heidän suuntaan.

Meillä, kenellä meillä?
Nostaa rispektiä kenen suuntaan? DJ:den? Varpaitako tässä pitää
nuolla vai hoitaa bäkkärille viiden hengen jacuzzi?

Kauhistuttaa jo valmiiks miten Rank1 tulee kokeen suomenvierailunsaan. 'Joo siitä vaan lentokenttäbussiin ni se tulee tohon keskustaan, käykää vaik syömäs ni mä kyl hoidan taksin millä pääsette illalla bilepaikalle. Turha sit tästä valittaa enää ja jos on pakko ni lähetä joku bändäri(!)' :D Tai no, onhan sekin vaihtoehto validi, et ulkolaisii deejiitä kyl arvostetaan mut ei vaan kotimaisia. What's up whit that then!?

Mä en nyt vain yksinkertaisesti näe miksi kohdistat muhun noin suurta
angstia. En näe mitään syytä ruveta luettelemaan tai pohdiskelemaan
omia tekemisiäni, mutta jos jollain on jotain valittamista/kommentoitavaa,
please feel free ja anna palaa - kaikki kritiikki on aina tervetullutta, koska
sen avulla asioita voi parantaa.

Tulee muuten paljon uusia reittimahdollisuuksia eteen kun vähän laajentaa horisonttiaan. Suosittelen.

Millä?

Siirtäisin keskustelun mielelläni yksityiseksi, mutta kun kerran
tälle linjalle on lähdetty, niin miksei sitten julkisesti. Ja jos jollain
on asiaan lisättävää, niin varmastikaan ei tarvitse anonyymisti
heittää mitään väliläppää.
sts

#33 • • sts Sama pyynti aitta!
Teknisestä raiderista vielä lisää,

aikapaljon esim plattarillakin on puhuttu soittopöydän korkeudesta, mm. tämä on yksi asia mitä itselleni on sanottu kun olen järkännyt bileitä, että on a) tarpeeksi korkea b) tarpeeksi tilaa livelaitteille. Yleensä viel määritelty että miten paljon tilaa tarvitaan yhteensä ja suositus korkeus.
#34 • • hiski Guest
Tiedän tosi paljon jengii, joilla on tekninenraideri (vrt. toiveet laitteiston minimivaatimuksesta) - ellei nyt ihan bestiksen syndeillä lähipupissa olla soittelee.
#35 • • op Guest
Varmaan kaikkien tapahtumajärjestäjien toiveena on että kesken illan:

-Levareita ei ruveta ruuvailemaan
-PA:n EQ:tusta, limitteriä ym. ei aleta tunaamaan oma-aloitteisesti. (Ainakaan silloin kun järjestäjän puolesta on tähän hommaan joku osaava henkilö)

Tiedän että nämä voivat kuulostaa itsestäänselvyyksiltä monelle mutta tällaisiinkin tapauksiin on tullut törmättyä. :mad: :mad:
#36 • • Laite Guest
Hyvä Deejii!

Kun tulet bileisiini soittamaan, toivon että:

1. Et häiritsisi minua kesken illan, minulla on paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin keskustella palkkaamieni työntekijöiden kanssa heidän mahdollisista ongelmistaan ja toiveistaan. Samalla haluaisin myös, että ymmärtäisit olevasi vain välttämätön paha rahan tekemiselle.

2. Jos järjestelyissä kusee jokin, muista pitää turpasi kiinni tai et saa keikkaa enää. Saatan myös haastaa sinut oikeuteen jos kuulen jälkikäteen jotain kritiikkiä järjestelykyvyistäni.

3. Keikkapalkkiot maksetaan "sitten joskus" (sisältäen myös matkakulut).
#37 • • Edited :t:c: : : Guest

Mä en nyt vain yksinkertaisesti näe miksi kohdistat muhun noin suurta angstia. En näe mitään syytä ruveta luettelemaan tai pohdiskelemaan omia tekemisiäni, mutta jos jollain on jotain valittamista/kommentoitavaa, please feel free ja anna palaa - kaikki kritiikki on aina tervetullutta, koska sen avulla asioita voi parantaa.

Siirtäisin keskustelun mielelläni yksityiseksi, mutta kun kerran
tälle linjalle on lähdetty, niin miksei sitten julkisesti. Ja jos jollain
on asiaan lisättävää, niin varmastikaan ei tarvitse anonyymisti
heittää mitään väliläppää.

Angstista nyt en tiedä, kyl tässä ihan hymyssä suin kirjoitellaan. Oon yrittänyt noita hymiöitä kans viljellä, mut eihän se pippurisumutekaan toimi kaikkiin ;D Pointti oli alunperin siinä, et aika kärkkäin kommentein lähdit tähän threadiin (samaan on tarttunut moni muukin, et tilasto ainakin toteutuu). Sit kun homma vaan levis, niin vastineet alko meneen sen mukaiseks.

Keskustella pitää voida, mut tälläisestä en itse välittäis jauhaa ollenkaan (hyvä tietty jos edistystä tapahtuu) ja siinä oot oikeessa, et miks ihmeessä pitäs privalle heittää yhtäkkiä joku keskustelu minkä oot kuitenkin avannu tänne.. :)

Yhä; Piis ja Over 'n out.

-Tero

Edit: unohtu aivan... :|

Millä?

?? Avarakatseisuuteen ei (vielä) ole keksittynä mitään pilleriä, se lähtee 'from teh inside'
#38 • • lauri Guest

Tiedän tosi paljon jengii, joilla on tekninenraideri (vrt. toiveet laitteiston minimivaatimuksesta) - ellei nyt ihan bestiksen syndeillä lähipupissa olla soittelee.

Tekninen raider (Technical Rider) on yleisesti sopimuksen liite,
jossa lukee selväsanaisesti mitä laitteita artistin setuppiin
sopimuksen mukaan kuuluu. Tässäpä vaikka esimerkki DJ:n
teknisestä raiderista :

Equipment, staging requirements, etc.

It is agreed and understood that Party 1 shall furnish at it’s sole cost and expense for the following for the Artist’s use at the venue of performance:
- Three (3) high quality Technics SL 1200/1210 MK2 turntables with Stanton 500 needle or a comparable element, placed on a solid underground.
- At least (1) Pioneer CDJ1000
- Two (2) high quality monitor cabinets with separate amplifier and adjustable volume.
- One (1) high quality mixer with adjustable EQ en GAIN.
- (1) Extra Headphone plug adaptor
- All valid passes to Artist and Artist’s party to facilitate the easy access to all areas of the venue of performance, including vehicle, backstage and Artist passes.
- Dressing room with toilet nearby the stage area or a portable toilet nearby the stage area.

Stage area shall be stable and structurally safe. The Artist reserves the right, without liability, of refusal to use any equipment, which he feels, is unfit, unsafe or does not meet with the agreed specifications for the engagement.

Tuon kaltaista listaa pyrin ainakin itse noudattamaan.

Tiedän toki montakin DJ:tä, jotka rupeaisivat nurisemaan jos laitettaisiin vaikka Numarkin levarit ja stantonin mikseri, kun on totuttu siihen 2x sl-levarit, pioneer cdj-600, pioneer cdj-500/1000 minimiin. Muutaman kerran
olen itse saanut toiveen, että monitorointi olisi pelkästään oikealla
puolella, jolloin se on järjestetty niin, että se on vain oikealla puolella.
Lukuunottamatta ulkomaisia artisteja, en yhdeltäkään Suomalaiselta
ko. listaa ole vielä saanut.

Kopioikaa vaikka tuosta, ja ruvetkaa käyttämään? Vaatikaa sopimukset ja vaikka ennakkomaksut, mikäli niikseen tulee? Vai onko asia sittenkin
niin, ettei kehtaa tai viitsi nähdä itse vaivaa asian eteen ja pitää oikeuksistaan huolta.

Jos jollain on jotain huonoja kokemuksia teknobilejärjestäjistä,
niin miksi ette tuo niitä sitten julkisuuteen, kun se tapahtumanjärjestäjä
ei ole ottanut neuvosta vaarin - eli olette keskustelleet rakentavasti
ongelmakohdista, mutta silti?

Sanokaa niitä oikeita epäkohtia mitä on käynyt ja missä ja milloin?
Näistä kommenteista mitä tässäkin topicissa lukee, saa kuvan, että
näin tapahtuu kokoajan jatkuvasti ja joka paikassa.

Eli faktat pöytään!
#39 • • B Guest
Itse olen järjestänyt tapahtumia Suomessa noin kymmenen vuoden ajan.

"Uran" aikana olen oppinut ainakin sen, että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Mikäli kohtelet artistia hyvin ja kunnioitat hänen toiveitaan, saat todennäköisesti samanlaista kohtelua artistilta itseäsi kohtaan ja homma toimii kaikinpuolin ilman ongelmia.

Lisäksi melkein lähes kaikki buukattavista deejiistä on jollain lailla myös henkilökohtaisia tuttuja/frendejä/ystäviä, niin itse ainakaan en edes kehtaisi kohdella heitä vain "työntekijöinä".

Hyvä kohtelu ei ole myöskään yleensä kiinni rahasta tai ilmaisen juoman määrästä tms, vaan siitä että viitsii olla ystävällinen, rehellinen, ennakoi tilanteet ja sopii asiat etukäteen.
Tässä maassa artistien pyynnöt ovat kuitenkin niin minimaalisia (ainakin trance/hard-puolella), että niiden toteuttaminen on useimmiten kiinni vain promoottorin viitseliäisyydestä.
#40 • • Toma Guest

Jopas menee riman alta puolin ja toisin ...

Joo snadia väärinymmärtämyksen juhlaa kyl ilmassa...