Mistä keikkoja vähemmän tunnetulle dj:lle?

37 posts, 2 pages, 4,867 views

Avatar
#21 • • Tontsis Guest
Nyt kun tässä on puitu kysymystä mistä niitä keikkoja voisi saada, niin olisi mielenkiintoista kuulla, miten homma on todellisuudessa edennyt keikkoja tehneiden osalta. Esimerkiksi topikkiin vastanneista Båssanova, jolla on todella hyvä touch housen soitantaan, ei ole tainnut iltamia järjestää itse? Tai mistäs minä sen tietäisin.. ;) Jokuhan tuon JussiS:kin on kelpuuttanut, kaikesta huolimatta :hah:

Mekaanikko: Sanoit, ettei järjestäjä jaksa kuunnella kymmeniä toinen toistaan kopioivaa miksausta kuukausittain. Eikös sen kuitenkin huomaa jo ensi minuuteilla, ettei cd:tä kannata kuunnella loppuun saakka, jos ne ensimmäiset 2 biisiä on suoraan kuin Orkidean kuukauden takaisesta tanssitiistaista.. Ja miksei niiden hyvien nimettömien toivossa sitten jaksaisikin nähdä jonkin verran vaivaa, kysehän on kuitenkin hyvien bileiden järjestämisestä eikä ainakaan mun mielestä kaikki hyvät bileet toteudu vaihtelemalla lukemattoman monta kertaa kuultuja soittajia keskenään klubien välillä .)
Avatar
#22 • • jUSSi Guest

Jokuhan tuon JussiS:kin on kelpuuttanut, kaikesta huolimatta :hah:



Tietääkseni JussiS:llä on ollut sormensa pelissä monissa kemuissa.
Avatar
#23 • • Båssanova Guest

Nyt kun tässä on puitu kysymystä mistä niitä keikkoja voisi saada, niin olisi mielenkiintoista kuulla, miten homma on todellisuudessa edennyt keikkoja tehneiden osalta. Esimerkiksi topikkiin vastanneista Båssanova, jolla on todella hyvä touch housen soitantaan, ei ole tainnut iltamia järjestää itse? Tai mistäs minä sen tietäisin.. ;)



Olen kyllä järkännyt iltamia itsekin, mutta siitä on jo vuosia aikaa. Ensimmäiset keikat oli just pienissä, itse järkkäämissäni bileissä. Tampereella pyöritettiin parin muun kollegan kanssa klubia puolisen vuotta, minkä jälkeen en ole ollut enää promootterin roolissa juuri ollenkaan. Joitan yksittäisiä bileitä oon kyllä ajatellut järkätä, joskus tulevaisuudessa.

Olen kyllä huomannut, jos tekee hyvän keikan, niin se kyllä poikii sitten lisää keikkaa. Samoin, hyvillä miksauksillakin on vaikutusta, joten niihin kannattaa panostaa. Nykyään, jos joku kysyy miksausta, niin on helppo käyttää webbiä hyväksi - antaa vaan linkin sivuille ja mistä voi käydä lataamassa miksauksen. Sana lähtee kyllä kiertämään, kun tekee asioita hyvin ja huoliteltu miksaus antaa kuvan dj:stä, joka ottaa asiansa vakavasti.

Samoin suhteiden luominen kannattaa ja luoda sitä kautta ympärilleen verkostoa. Sitä kautta voi myös päästä sitten sisään johonkin rosteriin/kollektiiviin, jonka jälkeen on jo helpompaa, koska ei tarvitse enää yksin hakea niitä keikkoja.

Kannattaa myös miettiä, mille keikoille lähtee - jotkut keikat on ollut yhtä tyhjän kanssa. Tietenkin, nöyrin tie vie pisimmälle, mutta se on kyse sitten jokaisesta itsestään ja omasta halusta. En itse kyllä lähde mihinkään soittamaan pelkällä bensapalkalla + majoitus jossain opiskelu/solu-asunnossa sohva vuoteena.

Mutta kuten mainitsin toisessa topiikissa, Proteus oli uransa alkutaipaleella soittelemassa kerrostalo-kaksiossani järkkäämissä opiskelupippaloissa ja aika pitkälle hän on päässyt niistä ajoista. Kaikki alkaa nollasta.

ps. Niin ja oma tyyli/musiikillinen linjaus kannattaa pitää, vaikka muut sanois mitä :)
Avatar
#24 • • Tontsis Guest

Jokuhan tuon JussiS:kin on kelpuuttanut, kaikesta huolimatta :hah:



Tietääkseni JussiS:llä on ollut sormensa pelissä monissa kemuissa.


Hoplaa, tuli yks S liikaa. Eli sua tarkoitin ;)
Avatar
#25 • • jUSSi Guest

Jokuhan tuon JussiS:kin on kelpuuttanut, kaikesta huolimatta :hah:



Tietääkseni JussiS:llä on ollut sormensa pelissä monissa kemuissa.


Hoplaa, tuli yks S liikaa. Eli sua tarkoitin ;)



pitäsköhän tollanen "lipsahdus" ottaa vittuiluna :D
Avatar
#26 • • Tontsis Guest


Kannattaa myös miettiä, mille keikoille lähtee - jotkut keikat on ollut yhtä tyhjän kanssa. Tietenkin, nöyrin tie vie pisimmälle, mutta se on kyse sitten jokaisesta itsestään ja omasta halusta. En itse kyllä lähde mihinkään soittamaan pelkällä bensapalkalla + majoitus jossain opiskelu/solu-asunnossa sohva vuoteena.



Tämä saattaisi poikia omankin topikin, mutta sohitaan nyt ensin.
Miten paljon tulisi antaa itselleen arvoa? Mä kun en katsoisi yläviistoon dj:tä joka pyrkii keikalle kuin keikalle ilman mitään palkkiota. Enkä sen puoleen järjestäjääkään, joka ei keikasta mitään halua maksaa. Tietysti riippuen keikasta. Jos kyse on pienistä hyvän tahdon kekkereistä (eiks kaikki ole .) niin onhan enemmän kuin suotavaa kantaa kortensa kekoon. Onhan noita tyyppejä nähty, ketkä mankuu päästä keikalle ja musta sellaiset ei näytä kovin itseään kunnioittavilta. Voiskos tätä verrata vaikka taiteelliselle alalle valmistuneen työnhakuun: "Mä tuun teille vaikka siivoomaan vessoja, jos vaan otatte mut sinne töihin"?
Avatar
#27 • • Tontsis Guest

pitäsköhän tollanen "lipsahdus" ottaa vittuiluna :D


Ehkä provosointina tarttua kynään :b
Avatar
#28 • • Båssanova Guest

Tämä saattaisi poikia omankin topikin, mutta sohitaan nyt ensin. Miten paljon tulisi antaa itselleen arvoa?



Jokainen varmaan tuntee itse oman arvonsa. Jos nimi on esim. Kenny Dope, niin silloin ei varmaan bissepalkalla tartte keikkoja tehdä :)

kyse on pienistä hyvän tahdon kekkereistä (eiks kaikki ole .) niin onhan enemmän kuin suotavaa kantaa kortensa kekoon. Onhan noita tyyppejä nähty, ketkä mankuu päästä keikalle ja musta sellaiset ei näytä kovin itseään kunnioittavilta.



Kyllä ilmaiskeikkoja voi tehdä. Helppoa se on kotikaupungissa, kun ei tule matka- ja majoituskuluja. Kannattaa siis muuttaa sinne missä bileitä on - jos asuu syrjäseudulla, on turha haaveilla tähteydestä :)

Voiskos tätä verrata vaikka taiteelliselle alalle valmistuneen työnhakuun: "Mä tuun teille vaikka siivoomaan vessoja, jos vaan otatte mut sinne töihin"?



Kyllä se niin menee, jos ei ole mitään näyttöä kyvyistään. Miksauksia ja keikkoja voikin pitää näytetöinä, joita dj:t keräävät porftolioonsa. Omat levytykset on kans oma juttunsa.
Avatar
#29 • • JussiS Guest

Jokuhan tuon JussiS:kin on kelpuuttanut, kaikesta huolimatta :hah:



Tietääkseni JussiS:llä on ollut sormensa pelissä monissa kemuissa.


Hoplaa, tuli yks S liikaa. Eli sua tarkoitin ;)



pitäsköhän tollanen "lipsahdus" ottaa vittuiluna :D


TOPTOP!

Et oo muuten eka joka sotkee.

Ja joo, aika paljon tullu bileitä järjestettyä, täl hetkel vähän hiljasempaa sillä saralla, mut kai sitä pian tulee poltteet jotain järjestää, kunhan saa taas sen verran ylimäärästä massia, et voi ottaa persnettoo hymyssä suin :)
Avatar
#30 • • jUSSi Guest

Jokuhan tuon JussiS:kin on kelpuuttanut, kaikesta huolimatta :hah:



Tietääkseni JussiS:llä on ollut sormensa pelissä monissa kemuissa.


Hoplaa, tuli yks S liikaa. Eli sua tarkoitin ;)



pitäsköhän tollanen "lipsahdus" ottaa vittuiluna :D


TOPTOP!

Et oo muuten eka joka sotkee.



Hehee :D

ja sä oot tietenkin onnesta soikeena ku saat vähän sellasta mukateknougkatu-uskottavuutta ;) :king:
Avatar
#31 • • JussiS Guest

ja sä oot tietenkin onnesta soikeena ku saat vähän sellasta mukateknougkatu-uskottavuutta ;) :king:


*soikeil*

ja sä kun saat kerrankin keikkaa :excellent:
Avatar
#32 • • jUSSi Guest

ja sä oot tietenkin onnesta soikeena ku saat vähän sellasta mukateknougkatu-uskottavuutta ;) :king:


*soikeil*

ja sä kun saat kerrankin keikkaa :excellent:



touché! :D

ku saiskin keikkaa (tai no, oon mä ens torstaina veivaamassa lättyjä mbarissa :P)
Avatar
#33 • • djMio Guest


Kannattaa myös miettiä, mille keikoille lähtee - jotkut keikat on ollut yhtä tyhjän kanssa. Tietenkin, nöyrin tie vie pisimmälle, mutta se on kyse sitten jokaisesta itsestään ja omasta halusta. En itse kyllä lähde mihinkään soittamaan pelkällä bensapalkalla + majoitus jossain opiskelu/solu-asunnossa sohva vuoteena.



Luulen et aika moni yksinkertaisesti nauttii soittamisesta niiin paljon et raha/yöpymisseikat ei oo se ensisijainen pointti! Näin ainakin itse olen kokenut. Tietysti asiaan liittyvät myös jokaisen kohdalla mihin on tottunut/miten itsensä hinnoittelee (tai on varaa hinnoitella). Tää ei tietysti tarkoita että soittajan pitäis itse maksaa paikalle saapumisestaan NoWay: )

[
Tämä saattaisi poikia omankin topikin, mutta sohitaan nyt ensin.
Miten paljon tulisi antaa itselleen arvoa? Mä kun en katsoisi yläviistoon dj:tä joka pyrkii keikalle kuin keikalle ilman mitään palkkiota. Enkä sen puoleen järjestäjääkään, joka ei keikasta mitään halua maksaa. Tietysti riippuen keikasta. Jos kyse on pienistä hyvän tahdon kekkereistä (eiks kaikki ole .) niin onhan enemmän kuin suotavaa kantaa kortensa kekoon. Onhan noita tyyppejä nähty, ketkä mankuu päästä keikalle ja musta sellaiset ei näytä kovin itseään kunnioittavilta. Voiskos tätä verrata vaikka taiteelliselle alalle valmistuneen työnhakuun: "Mä tuun teille vaikka siivoomaan vessoja, jos vaan otatte mut sinne töihin"?



Maksu liittyy suoraan bileiden kokoon ja luonteeseen, kuten totesitkin.
Mun mielest ei liity itsensä kunnioittamiseen millä liksalla tulee soittamaan-se kertoo enemmän saavutuksista ja mainosarvosta.
On ihan oikein tehä halvalla keikkoja jos nimee ei oo. Moni taiteilija viis veisaa rahasta jos saa töitään esille jossain + soittaminen itsessään on todella palkitsevaa.
Bileitä on siis erilaisia ja palkkiotkin kulkee siis niissä rajoissa. Ittellä ainaki klikkaa jos joku tulee pienen piirin bileisiin mielessään pelkkä raha-
käsitän tällöin et asenne on niihin kekkereihin vääränlainen.

Mulla itellä on kavereita joille on mahollisuuden ilmetessä mukava järjestää keikkaa/soittomahiksii. Jos kuitenkin nää samat suhtkoht tuntemattomat kaverit alkais läpisee elämää suuremmista palkkioista ja raidereista(okei kärjistettyy) vois yhtä hyvin samaan rahaan ottaa jonku nimen soittaa.

Ite en ainakaan alottelevana veivaajana vois kuvitellakkaan miettiväni rahaa. Matkat, yöpyminen ja drinksut riittää. Kaikki siitä ylöspäin on pelkkää plussaa. Ymmärrän kuitenkin täysin jos joku kokeneempi ei omista liksoistaan halua tinkiä, jos soittamisen riemun lisäksi on todellinen mahis tehä rahaakin-mikäs siinä : )

Alhaalt ei o kun yks suunta-eli ylös- vessaakin siivotessa voi kuunnella hyvää musaa: )
Avatar
#34 • • Edited jUSSi Guest
Matkakulut, hieman juotavaa (limukin riittää, liikun yleensä omalla autolla) ja edes nimellinen korvaus (~5-10e) soittamisesta on tähän asti riittänyt minulle, varsinkin jos kyseessä on voittoa tavoittelematon organisaatio, esimerkiksi entropy tai hytky. Tämäkin on aina keskusteltavissa.

Kaupallisemissa soitannoissa täytyy liikkua raha myös nimettömämpien soittajien suuntaan, sillä ilmaiseksi ei toisten työstä voi/saa hyötyä. Omat "palkkiotoiveeni" riippuvatkin lähinnä tapahtuman luonteesta ja tarkoituksesta. Nimettömänä kun ei voi isoja vaatia :)

En usko sellaisen 20-50 euron korvauksen olevan mahdoton missään tapahtumissa ja sellaisen saaminen vaikka asiasta ei olisi mitään sovittukkaan jättää soittajalle positiivisen kuvan järjestäjistä.

edit: niinjoo, ja pointti oli siinä, että nimettömän/uuden deejiin ei kannata hinnoitella itseään ulos. Vaateet tapahtuman mukaan :)
Avatar
#35 • • Tontsis Guest

Luulen et aika moni yksinkertaisesti nauttii soittamisesta niiin paljon et raha/yöpymisseikat ei oo se ensisijainen pointti!
...
Mun mielest ei liity itsensä kunnioittamiseen millä liksalla tulee soittamaan-se kertoo enemmän saavutuksista ja mainosarvosta.
On ihan oikein tehä halvalla keikkoja jos nimee ei oo. Moni taiteilija viis veisaa rahasta jos saa töitään esille jossain + soittaminen itsessään on todella palkitsevaa.
...
Ymmärrän kuitenkin täysin jos joku kokeneempi ei omista liksoistaan halua tinkiä, jos soittamisen riemun lisäksi on todellinen mahis tehä rahaakin-mikäs siinä : )



Pitkälti samoilla linjoilla minäkin olen. Kyllähän dj joutuu tekemään välillä suuriakin uhrauksia harrastuksena takia, rahallisesti ja muutenkin, ja miksei siitä vähän tulisi saada takaisinkin. Pienen rahallisen palkkion voi sijoittaa dj:n tyttöystävään jokailtaisen korvien rääkkäyksen korvaamiseksi, jos ei itse tunne sitä ansainneensa ;)

Mun mielestä on hieman vaikea vetää mitään ohjenuoraa tästä rahakysymyksestä. Yksi dj voi olla varakas eikä ota kuin nimellisen palkkion, toinen opiskelija ja tarvii palkkiota kipeästi uusiin lättyihin. Jos bileisiin tulee hyväntuulen palkalla paljon keikkaa tekevä dj, on pintatasolla pulikoivan huono ottaa palkkaa keikastaan. Suomessa dj-palkkiot taitaa olla muutenkin melko alhaisia eikä asiaa auta, että ammattimiehet itse polkevat palkkioita alas ;)

Itsekunnioittamisella tarkoitin sitä, että nimellistä korvausta saattaisi olla hyvä pyytää, ei tietenkään mitään hulluja palkkioita.. "Mä vaikka maksan keikasta!"-tyyli antaa ainakin mulle kuvan, että kaveri on niin paska, ettei sitä kukaan muukaan halua palkata. Kai tästäkin voi olla montaa mieltä.
Avatar
#36 • • miikkah Guest
<saaks mennä takas aiheeseen?>

Etenkin nuorempia kavereita näkee usein soittelemassa vaateliikkeissä.

Luulisin, että tuommoisia lauantai-päivän 'keikkoja' voisi olla kohtuullisen helppoa saada rohkeasti kysymällä ja sopivan kohtuu-laatuisen miksauslevyn kuunteluttamalla.

Riippuu tietysti hieman soittajasta, mutta monissa tapauksissa ensimmäistä kertaa yleisön edessä vierailla laitteilla soittaminen voi tuntua hieman erilaiselta ja ehkä hankalaltakin. Vaateliikkeissäkin pyörittämällä saa sitä kullanarvoista kokemusta. Kannattaa pitää mielessä se ensimmäinen (tai seuraava) oikea kunnon keikka sitten jossain tulevaisuudessa. Silloin ei ole enään oikea aika tehdä aloittelijamokia kokemattomuuttaan. Silloin pitää olla (ainakin jollain tapaa) parempi kuin muut kokeneemmat soittajat, että erottuu positiivisesti ja pääsee toisellekin keikalle.

Eikä se yleisökään välttämättä mistään huonoimmasta päästä ole :hah:
Avatar
#37 • • sixtus Guest


Etenkin nuorempia kavereita näkee usein soittelemassa vaateliikkeissä.



Sori nyt menee pahasti offtopiciks mut tosta tuli mieleen yks juttu.

Yks kaveri oli ollu Stockalla pyörittelemäs levyjä ja muutaman viikon tms. päästä se oli lähössä Orkidean messiin soittamaan Joensuuhun tai vastaavan peräkylään. Bileiden flabassa yms. muissa mainoksissa line-uppia mainostettiin seuraavasti:

Orkidea ( Unity jne.)

*Insert DJ:n nimi tähän* (One Way)

Mun mielestä toi oli aika hupaisaa :D