Seikkaulupelien surkea valikoima

56 posts, 3 pages, 7,229 views

Avatar
#41 • • Roz Guest

Just aloin pelaamaan ScummVM:llä Monkey Island II:sta taas läpi. :)



Mulla on ykkönen juuri työn alla. Pääsin juuri Act II:een.
Ante

Posts: 16

#42 • • Ante

Fahrenheit

..tosin melko toiminta voittoinen seikkailupeli.



Toiminnan yhdistäminen seikkailupeleihin on varma tapa ajaa osa potentiaalisista ostajista (etenkin vanhempi pelaajakunta) pois. Fiksua suunnittelua toki olisi fists or wits -metodi, mutta se taas toisi lisäkustannuksia toteutukseen (vaikkakin pidentäisi pelin ikää lisäämällä uudelleenpeluukertojen määrää). Vanhemmissa seikkailuissa toimintakohtaukset saattoi skipata kokonaan (Rise of the Dragon) tai niissä epäonnistuminen ei nostanut seinää vastaan (Blade Runner). Nykytrendinä näköjään on, että konsolien ehdoilla suunniteltavat seikkailupelit tulevat sisältämään toimintakohtauksia (Dreamfall, The Longest Journeyn jatko-osa).
Avatar
#43 • • Taedium Guest
Jollain TV topicilla puhuttiinkin englanninkielen taidoista. Itse hyvät perustaidot ja sitä kautta peruskoulussa aina askeleen edellä englanninopetuksessa on suurimmalti osalti seikkailupelien ansiota.

Nämä kun pelailee läpi, niin jo osaa kirjoittaa melko paljon englantia:
Sierra
Leisure Suit Larry 1-3
King's Quest 1-3
Police Quest 1-2
Space Quest 1-3
Codename: Iceman

Ja lukemista opettelemaan:
Eco Quest 1-2
Larry 5-6 (7 ilmesty kun olin jo lopettanut pelailun, tulee nykyään aika paljon harvemmin pelailtua.)
Police Quest 3
Space Quest 4-5
Willy Beamish

Lucasarts
Maniac Mansion 1-2
Indy 4
Zack McKracken & The Alien Mindbenders
Sam & Max
Monkey Island 1-2

Virgin
Legend Of Kyrandia 1-2

...Pitääpä etsiä jostain, jos löytyisi vanhuuksia. (Huh, MOO, MOM ja Civ pitänee strategisesti etsiä.) Suurin osa peleistä nykypäivänä (mitä itse olen nähnyt) on pääosin audiovisuualista ilotulitusta. Ennen kun grafiikat ja äänet oli hieman alemmalla tasolla, kuin nykyään, joutuivat pelikehittäjät myös kehittämään juonta. Esmes Indy 4, joka 4lle 1.44Mb levylle mahtuneena oli uskomattoman monipuolinen!
Avatar
#44 • • Elax Guest


Toiminnan yhdistäminen seikkailupeleihin on varma tapa ajaa osa potentiaalisista ostajista (etenkin vanhempi pelaajakunta) pois.



Tämä on valitettavasti ihan totta ja ainakaan minua ei kiinnosta tippaakaan pelit, joista on otettu pois point & click interface.

Referraan nyt sellaisiin peleihin, kuin "Broken Sword - The Sleeping Dragon" ja "Monkey Island 4 - Escape From Monkey Island". Näistä peleistä kertakaikkiaan tapettiin idea. Monkey island 4:sta kokeilin aikanaan.

Pettymys oli niin suuri, ettei sitä voi sanoilla kuvata, tuntui uskomattomalta, että Monkey islandin, maailman ehkä kuuluisimman osoita-ja-klikkaa-pelin käyttöliittymä oli muuttunut konsoleita kosiskelevaksi toimintaroskaksi, jossa hiirellä ei ollut mitään käyttöä.

Broken Sword 3:sta en sitten edes koskaan kokeillutkaan, mutta onneksi on olemassa näitä fan-made juttuja.

Jos tällaisiin seikkailupeleihin lisätään liikaa actionia, niistä tulee rasittavia, turhauttavia ja idioottimaisia seikkailuun yhdistettynä. Hyvänä esimerkkinä muuten niin loistava ja miellyttävä Full Throttle on pilattu parilla aivan uskomattomalla action-kohtauksella ja "tee-nopasti-tämä-ja-sitten-vielä-nopeammin-tuo" -tyhmyyksillä. Ei näin.

Runaway - A Road Adventure tuli pelattua läpi ja arvostelinkin sen tuolla kotisivullani (viittaan aikaisempaan viestiini) ja se oli kyllä tosi hyvä, actionvapaa seikkailu, jossa perinteitä kunnioitettiin hienosti.

olen puhunut taas tältä erää :)
Avatar
#45 • • mekaanikko Guest


Pettymys oli niin suuri, ettei sitä voi sanoilla kuvata, tuntui uskomattomalta, että Monkey islandin, maailman ehkä kuuluisimman osoita-ja-klikkaa-pelin käyttöliittymä oli muuttunut konsoleita kosiskelevaksi toimintaroskaksi, jossa hiirellä ei ollut mitään käyttöä.



Köh, eiköhän se lähin vertailukohta MI4:n käyttöliittymälle kuitenkin ole semmoinen tuntematon suuruus kuin Grim Fandango.. =) Eihän koko pelissä ollut yhtään toimintatehtävää vaikka 3D olikin. Mielestäni vallan aliarvostettu peli. Lukuunottamatta sitä rasittavaa Monkey Kombat -tahkoamista (nimestään huolimatta tääkin oli ihan ehtaa puzzle-kamaa eikä mitään reaktionopeusmeininkiä) varsin viihdyttävää settiä.

Broken Sword 3:sta en sitten edes koskaan kokeillutkaan, mutta onneksi on olemassa näitä fan-made juttuja.



Ehkä kannattaisi. Omasta mielestäni se on huomattavasti parempi kuin mainitsemasi Runaway vaikkei nyt kahdelle ekalle sarjan osalle vertoja vedäkään. BS3 on kyllä action-adventure toisin kuin MI4, mutta toiminnallisten tehtävien vastapainona on runsaasti perinteistä point&click-tyylistä kamaa ja toi action-tehtävätkin perustuu huomattavasti vahvemmin pään käyttöön kuin reaktionopeuteen. (Tyypillisiä tehtäviä on sellaiset missä pitää pinota laatikoita oikein että pääsee kiipeämään jostain reiästä ulos jne.)
Avatar
#46 • • sonni Guest

Pettymys oli niin suuri, ettei sitä voi sanoilla kuvata, tuntui uskomattomalta, että Monkey islandin, maailman ehkä kuuluisimman osoita-ja-klikkaa-pelin käyttöliittymä oli muuttunut konsoleita kosiskelevaksi toimintaroskaksi, jossa hiirellä ei ollut mitään käyttöä.


jos tuo _oikeasti_ tuotti noin ison pettymyksen, niin mitä uusin 'larry'
mahtaakaan aiheuttaa, jos saan kauniisti kysyä?) henkilökohtaiset
reaktioni jätän suosiolla painokelvottomuuksiensa kunniaksi kiltisti
ilmaisematta.

raaka tosiasiahan kuitenkin on se, ettei monkey4 ollut mitään actionroskaa
nähnytkään. pelkkä kökkömäinen konsoliohjaus ei sentään ihan kaikkea
tärvele. jokatapauksessa aikaisemmat osat loistavat aivan toisella tasolla,
sekä asiat voivat kuin voivatkin olla huomattavasti huonomminkin :)

mitäpä olisi monkey island^TM ilman jonkinasteista insult fightingia..
Avatar
#47 • • Funkatronik Guest
Ei point & click välttämättä ole se ainoa oikea käyttöliittymä seikkailupeleihin, mieleen muistuu mm. yksi omista seikkailusuosikeistani, Alone in the Dark, sekä sen jatko-osat. Kamerakulmien kanssa oli välillä ongelmia mutta muuten näppisohjaus toimi siinä erittäin hyvin.
Avatar
#48 • • Roz Guest
Tuo Fahrenheit imaisi kyllä aika timmisti sisäänsä alusta lähtien. Simppeli pelimekanismi, mutta toimii yllättävän hienosti. Ja vieläpä Angelo Badalamentin musat <3
Avatar
#49 • • Hempp@ Guest
Sam & Max elää!

LucasArtsin rakastetusta 1990-luvun seikkailupelistä Sam & Max Hit the Road tuttu kohelluspari tekee sittenkin paluun peliruuduille.
LucasArtsin peruttua oman Sam & Max: Freelance Police-projektinsa sarjakuvasankareiden pelioikeudet muuttuivat vapaaksi riistaksi.
Vuoden vatvomisen jälkeen oikeudet päätyivät melko tuntemattomalle Telltale Games-studiolle, joka aikoo kehittää psykopaattijäniksen ja salapoliisikoiran touhuista kokonaan uuden episodimuotoisen pelin.
Kyseessä ei siis ole Freelance Policen saati alkuperäisen Hit the Roadin uudelleenlämmittely.

Sarjakuvahahmojen luoja Steve Purcell lupaa osallistua pelin kehitykseen siinä määrin kuin hänen nykyinen työnsä Pixarin animaatiostudiossa sallii. Kovin huonoissa käsissä Sam & Max ei olisi ilman Purcelliakaan, sillä pelin varsinainen kehitystiimi Telltale Gamesilla koostuu suurelta osin LucasArtsin entisistä työntekijöistä.

Kirjoittanut Tuomas Honkala, Pelit 10/2005, sivu 19.
Avatar
#50 • • Uinajainen Guest
Jos joltain puuttuu Deus Ex (pc) kokoelmista niin ainakin Kupittaan CM:ssä tarjouksessa 2.90e. Olihan se mukaaan otettava kun joskus koitin vanhempien koneella pelata mutta ei siitä nykimisestä mitään selvää saanut. Hieman samaa tunnelmaa kuin Nomad Soulissa ja vanhassa kunnon Syndicatessa. Eihän tuo nyt ihan puhdasverinen seikkailu ole mutta paremmin pärjää hiippailulla kuin räiskinnällä joka pitää sopivan jännittynyttä tunnelmaa yllä. Parempi tuo oli mitä muistelin kun joskus kaverin pelaamista vierestä seurasin. Jostain täytyy vielä metsästää Thief:it.
Cutoff

Posts: 14

#52 • • Cutoff
Mikäs tilanne? Jane Jensenin Grey Matter viivästyy ensi vuoden puolelle. Nyt on kaameet täpinät päästä pelaan jotain seikkailupeliä :( Ellen muuta keksi niin käyn ostamassa viimeisimmän Sherlock Holmes pelin http://www.sherlockholmes-thegame.com/
Cutoff

Posts: 14

#54 • • Cutoff

Mikäs tilanne?


Tiedä sitten mitä oldskool-ihmiset pitää nykyisin seikkailupeleinäl



Mulle kolahtaa sellaset jossa ei oo mitään ammuskelua tai muuta toimintaa.
Kuten tos aiemmin jo mainitsin niin Gabriel Knight-sarja oli aivan siis törkeän hyvä. Jos GK3 ois tullu kirjana niin Dan Brownilla ei ois ollu mitään jakoa :)
Historialliset juonet kiehtoo. Jos tosiaan ei ole GK sarjaa tarkastanut niin kannattaa jo ihan sen älytömän taustatyön takia minkä Jane Jensen aina niihin teki. Esim. GK2 on ehkä paras videomateriaalia käyttävä multimedia seikkailupeli. Hillitön määrä dokumenttia mitä pitää lukea.
Ante

Posts: 16

#55 • • Ante

Jos GK3 ois tullu kirjana niin Dan Brownilla ei ois ollu mitään jakoa :)



Minullekin juuri GK3 on lähellä sydäntä. Kiitos tämän pelin Da Vinci -koodi ei tarjonnut minulle mitään yllättävää. Huvittavana yksityiskohtana GK3:ssa tuo koko "teorian" popularisoinut kirja "Holy Blood, Holy Grail" on hotellin viereisen kirjakaupan ikkunassa.

Tulisipa markkinoille lisää väkivallattomia ja minimalistisen annoksen toimintaa sisältäviä 3D-seikkailupelejä.
Avatar
#56 • • phanatic Guest
GK3 <3