kirjoitustyyli?

31 posts, 2 pages, 5,207 views

#21 • • Hasse G Guest

Entäs mitä mieltä olette rivien lyhyeksi pätkimisestä?

Kyllähän toi luettavuutta parantaa, mutta mun mielestä olisi parempi hoitaa muilla tavoin, joko kaventamalla palstaa tai suurentamalla fonttia. Eli käytännössä softan puolella. Pätkityt rivit taas sitten hyppivät miten sattuu jos foorumin käyttäjä suurentaa fonttia riittävästi. Joskus luin suosituksen jonka mukaan yli 60 merkin rivejä pitäisi välttää, plattarilla toi raja ylittyy aika roimasti.

Joo mä oon tällä samalla kannalla, eli softa voisi hoitaa tuon rivityksen mun puolesta. Mietiskelin tässä hetken, että missä mahdollisessa tulevaisuuden sovelluksessa tuosta manuaalisesta rivityksestä voisi olla haittaa (koska normitietsikalla sivuja selattaessahan siitä ei mitään haittaa ole), ja oikeastaan ainoa mikä tuli mieleen, olisi tilanne jossa foorumista tehtäisiin kannettavilla päätelaitteilla luettava versio (joka käyttää samaa tietokantaa), jolloin tekstialue olisi luonnollisesti kapeampi ja manuaalisesti rivitetyt postaukset saattaisivat rivittyä väärin. Tämä oli siis vain esimerkki, pointti oli että data on dataa ja muotoilut voitaisiin tehdä siinä vaiheessa kun data halutaan näyttää.
#22 • • Toma Guest

mä kirjoitan itte mieluiten editboxin levyistä tekstiä; kahdesta syystä. Se hel-
pottaa lukemista ja näen itseni foorumia selatessani, missä oma viesti on.
IMHO tän levystä palstaa on mukavampi lukea, plattarin rivinpituus on ehkä
pikkasen liian pitkä, mulla hukkuu joskus hännät ja päät ku lukee riviltä toi-
selle.

Joo rivinpituus on ehdottomasti liian pitkä, ja olen myös huomannut että
editboxin leveys on hyvä.
#23 • • JussiS Guest

mä kirjoitan itte mieluiten editboxin levyistä tekstiä; kahdesta syystä. Se hel-
pottaa lukemista ja näen itseni foorumia selatessani, missä oma viesti on.
IMHO tän levystä palstaa on mukavampi lukea, plattarin rivinpituus on ehkä
pikkasen liian pitkä, mulla hukkuu joskus hännät ja päät ku lukee riviltä toi-
selle.

Mä käytän taas mieluummin paljon kappalejakoja, yleensä jo muutaman rivin jälkeen, joka helpottaa lukemista huomattavasti. Toi joka rivin katkominen kun pakkaa vetämään quotet päin helvettiä.

Tälleen.
#24 • • Ana-- Guest

Mä käytän taas mieluummin paljon kappalejakoja, yleensä jo muutaman rivin jälkeen, joka helpottaa lukemista huomattavasti. Toi joka rivin katkominen kun pakkaa vetämään quotet päin helvettiä.

Tälleen.

Mjaa, jos quottaa oikein, eikä esim viittä edellistä replyä ni ei toi oo ongelma
#25 • • Toma Guest
Niin ja kielioppi on olemassa ihan tarkoituksella.

Käyttäkää sitä.
#26 • • mekaanikko Guest

Helppolukuisuus ei siis vaikuta kappaleiden leveyteen?

Vaikuttaa se tietysti sikäli, että palsta ei ole esimerkiksi 10-15 merkin levyinen joka voisi olla aika lähellä pinta-alan käytön kannalta tehokkainta leveyttä jos ei erityisesti pyrittäisi välttämään tavuviivoja kuten normaalisti on tapana. Mutta siis yleisesti ottaen sanomalehtien ulkoasua ovat ennen 1920-luvulla tapahtunutta Timesin ulkoasu-uudistusta (josta vastasi typografilegenda Stanley Morison) määrittäneet pääasiassa puhtaasti taloudellis-tekniset tekijät eikä suinkaan luettavuus. Tältä kaudelta on perua esimerkiksi kapea tekstipalsta sekä naurettava broadsheet-koko, josta onneksi ollaan vähitellen pääsemässä eroon.

Huomionarvoista on muuten, että ainakin oman näppituntumani mukaan tabloidikokoon siirtyneissä sanomalehdissä on usein hieman leveämpi palsta kuin broadsheet-koossa pyristelevissä.

Nyt kun muotoilin lauseeni huolimattomasti, niin haluavat kykenivät tarttumaan sanamuotojen mahdollistamaan ääripäähän, eli äärettömän kapeaan palstaan. Tätä en tietenkään tarkoittanut, kuten rivien välistä olisi voinut olettaa.

No, tietenkään en olettanut sinun tarkoittavan äärettömän kapeaa palstaa mutta kun määrittelemättä oli, mikä olisi se mielestäsi optimaalisen kapea palsta niin halusin tähän asiaan tarttua.
#27 • • Toma Guest
Klubituksessa on muuten hyvin helppokäyttöinen mahdollisuus vaihtaa
sisällön leveyttä pienin askelin, sellaista kaipaisi tännekin.
#28 • • JussiS Guest

Klubituksessa on muuten hyvin helppokäyttöinen mahdollisuus vaihtaa
sisällön leveyttä pienin askelin, sellaista kaipaisi tännekin.

Klubitusta on vissiin semisti iisimpi modata kun phpBB:tä, koska klubbari on vissiin kokonaisuudessaan (?) anqan koodaama, kun taas phpBB on valmis softa. Eipä sillä, kyllähän tätäkin saa modattua aika rankasti, esmes turunskene.org pyörii samalla softalla.
#29 • • Funkatronik Guest
Mitä rivien leveyteen tulee, on perinteinen Kirja suurin piirtein täydellinen
lukemiseen. Eli rivit ovat n. 15-20cm leveitä. Koko näytön levyiset rivit
ovat lähes mahdottomia lukea, jossain puolessa välissä lause aina katoaa
ja sitä alkaa lukemaan jotain ihan satunnaista riviä. Tosin, en ole
tietokoneihmisiä joten en ole välttämättä vain tottunut tämmöiseen.
#30 • • happosepi Guest

Iso kirjain alkuun ja lauseen loppuun siihen sopiva päätemerkki.
Jokaisen rivin jälkeen enter jotta saadaan selkeämmäksi teksti.
Mukavampi lukea ku yksittäiset lauseet erottuvat paremmin.

Tästä oon eri mieltä. Sun tyyli painaa joka lauseen jälkeen enteriä aiheuttaa rivien pituuksiin isoja heittoja ja tekee viesteistä aika takkuista luettavaa. Parempi luettavuus saavutetaan kun käytetään tasapituisia rivejä (ja tietysti järkevää kappalejakoa). Ei kai lauseiden tarvitse erikseen erottua, mielummin niiden asiakokonaisuuksien (kappaleiden) joita lauseet muodostavat?

Itse suosin plattarin normaalia palstaleveyttä, kun ei jaksa takoa entteriä ja säätää leveyttä itse :) Joku automaattinen palstaleveyden säätötoiminto voisi olla ihan kiva.

btw.
#31 • • pie Guest

Jokaisen rivin jälkeen enter jotta saadaan selkeämmäksi teksti.

tyyli painaa joka lauseen jälkeen enteriä aiheuttaa rivien pituuksiin isoja heittoja ja tekee viesteistä aika takkuista luettavaa. Parempi luettavuus saavutetaan kun käytetään tasapituisia rivejä

Näin on. Tasapituiset rivit ovat selkeämpää luettavaa kuin teksti, jonka rivien pituuksissa on isoja heittoja.