28 posts, 2 pages, 9,545 views
Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin tuossa aikaisemmin? Dissonanssi ehtii repiä korvat palasiksi ennen kuin 32 ääntä täyttyy, sillä jos tuota enemmän eri ääniä soi yhtäaikaa (silleen, että ne on kaikki sieltä vielä erotettavissa) se suorastaan kuulostaa paskalta. Jos taas kaipaa niitä pieniä häiriövärähtelyjä, jotka luovat oikean pianon tunnelmaa, kannattaa ehkä suosiolla hankkia se oikea piano. Ei sitä korvaa mikään kunnolla, mutta oikeasti soittamisen kannalta toi 32 äänen polyfonia ei voi mitenkään rajoittaa itse soittamista. En ainakaan ikimaailmassa usko ennen kuin kuulen selkeän ääninäytteen moisesta tilanteesta.
Eikä se dissonanssi korvia palasiksi revi. Siis miks vitussa repisi? Missä on dissonanssi jos vedät sävellajin mukaisen juoksutuksen vaik alhaalta ylös nopeassa tahdissa useamman oktaavin alalla. Sen nyt vaan huomaa kun ne alimmat äänet rupee yht'äkkiä katkeilemaan kun meet ylöspäin.
Mun matikkapään mukaan tuossakaan tilanteessa ei kyllä pahemmin pitäisi mennä yli 32 äänen, ellei sitten jatka sitä juoksutusta vielä vähän edes takas niillä korkeammilla nuoteilla. Pointtina mulla oli siinä, että jos tosiaan haluaa pysyä sävellajissa, alkaa tuo 32 lähennellä maksimia mitä voi edes soittaa. Tosiaan ainoa tilanne mitä voin kuvitella, missä sen leikkautumisen voisi huomata on se, että haluaa jonkun matalan äänen jatkavan sointiaan tooodella pitkään samalla kun soittaaa korkeammalta jotain nopeaan tahtiin.
Noh... Oli miten oli, digivehje ei ole piano vaan jotain vähän sinne päin. Jos tarkoituksena on vähän _opetella_ pianon soittoa, en usko että tuo polyfonia asettaa mitään rajoituksia. Ehkä korkeintaan sitten siinä vaiheessa jos tosiaan on soittanut kersasta asti flyygelillä klassista tjsp.
32 ääntä on kuitenkin lähes 40% koko pianon skaalasta, että kuinka usein tuollainen osuus on tarpeellista saada soimaan yhtäaikaisesti?
2. Jos aloittelee soittoa niin 32 äänen polyfonia riittää kyllä, kunnes joskus tulee se kaunis päivä eteen että se ei riitäkään. ;-)
2. Jos aloittelee soittoa niin 32 äänen polyfonia riittää kyllä, kunnes joskus tulee se kaunis päivä eteen että se ei riitäkään. ;-)
Sinä kauniina päivänä tuskin haluaa edes millään digivehkeellä enää soittaa muutenkaan :)