Kannettavat mp3-soittimet

19 posts, 1 page, 3,008 views

Avatar
#1 • • Edited Zeraf Guest
Mp3-soittimen osto on edessä varallisuuden niin salliessa, mutta soitinten kirjo on laaja, enkä tiedä vielä mikä soitin olisi lankeamuksen arvoinen. Ehdotuksia? No, soittimet jakautuu lähinnä flashia ja kovoa muistinaan käyttäviin vehkeisiin. Flashit on ainakin keveitä, mutta muistia ei ole välttämättä tarpeeksi. Kovarivehkeissä asia on sitten suunnilleen päin vastoin. Itselläni vaakakupissa painaa ainakin keveys, kestävyys/laatu ja soittoaika(battery life). Useimpien mp3-soitinten soittoaika on harmillisen lyhyt, iPodissakin naurettavat ~7h. Pienen tutkimuksen jälkeen iRiverin soittimet tuntuisivat vastaavan parhaiten meikäläisen vaatimuksiin. Tommonen maistuis--> http://www.iriveramerica.com/products/iFP-799.aspx , hinta Saksassa 299e, soittaa musaa 40h nonstoppina ja hyvän näköne, muistia 1G ja painaa vaivaset 37g. Kaiken lisäks toimii normi AA paristolla. Jos haluu sit vähän enemmän dataa mahtumaan, niin hommaa jonkun noista kovarivehkestä, soittoaikaa 3 kertaa enemmän ku iPodissa --> http://www.iriveramerica.com/products/hd.aspx Esim. tommonen H-120, menee 20G tavaraa sisuksiin ja hinta Saksassa 335e.
Vois ostaa jos olis tuohta...

Kertokaahan kokemuksia omista mp3-soittimistanne, hyviä ja huonoja. Suosituksia ja vinkkejä pätevistä soittimista otetaan vastaan.
Avatar
#3 • • Zeraf Guest
iPodin 7 tunnin soittoaika riittää syyksi olla klikkaamatta tota linkkiä. Tai ehkä klikkaan kuitenkin... :)
Avatar
#4 • • -orion- Guest
Täh? En minä tuota iPod-mainoksena postannut. Jos olisit jaksanut selata alaspäin, niin olisit huomannut että tuolla on vertailtu eri soittimia yli 80 replyn voimin.
Avatar
#5 • • OSC8 Guest

tuolla on vertailtu eri soittimia yli 80 replyn voimin.



Tästä tulikin mieleeni, että ollaan 029:n kanssa väsäilemässä sääntömuutoksia tänne audiotechiin varsinkin näiden niputettujen topicien suhteen. Nykyisellään topicit on jo hullun pitkiä uutta käyttäjää silmälläpitäen ja tietyllä tapaa myös käyttäjien "oman moderoinnin" seurauksena jotkut topikit sisältää vähän turhankin laajoja aihealueita, hyvänä esimerkkinä kys. iPod -topic; ketään ei varmasti palvele se että ihmiset postaavat kaikkiin kannettaviin soittimiinsa liittyvät läppänsä yhteen ja samaat threadiin. Kyllä niille saa ja pitäiskin omat topicinsa perustaa.

Mutta sillävälin, me koitetaan nyt saada uudet säännöt kasaan jotta audiotek palvelisi entistä paremmin lukijoitaan. Palautetta/ideoita saa antaa :)
Avatar
#6 • • akir0 Guest


Kertokaahan kokemuksia omista mp3-soittimistanne, hyviä ja huonoja. Suosituksia ja vinkkejä pätevistä soittimista otetaan vastaan.



Itellä kokemuksia Samsungin yepp-sarjasta eniten. Tosin jo useamman vuoden takaa.

Archosin tuotteita oon nyt katellu ns. sillä silmällä. Niiden hinta/laatu näyttäs olevan kohdillaan.

Iriver tuntuu olevan vähän kallis, etenkin kun niiden kestävyydestä on joissain foorumeilla ollu vähä negatiivistä juttua.
Avatar
#7 • • Jukka I Guest
Mulla on ollut Creativen Nomad Jukebox 3 parisen vuotta. Mitään ongelmia ei ole ollut. Aika painava - varsinkin lisäakun kanssa - mutta omassa vaakakupissa kapasiteetti (20GB) painoi enemmän. Lisäakulla soittoaikaa saa yhteensä noin 14 tuntia. Äänenlaadultaan erinomainen ja Firewirellä latautuu rivakasti.
Avatar
#8 • • Hasse G Guest
http://www.iriveramerica.com/products/iFP-795.aspx

Mulla on toi.

Sitä on kehuttu aika paljon ympäri nettiä, ja oikeastaan ainoa huono puoli mikä tulee mieleen, on muovinen kuori. Mikään osa ei ole pari kuukautta kestäneen omistussuhteeni aikana vielä hajonnut, eikä itse asiassa edes näyttänyt hajoamisen merkkejä, mutta pelkään että jossain vaiheessa tulevaisuutta joudun iskemään esim. patterin tai usb-reiän kanteen teippiä tai jotain. Käyttöliittymä ja napit yms ovat erinomaisia (käyttis selkeä+looginen ja napit jämäkät), ja henkilökohtaisesti tykkään varsinkin siitä, että melkein kaikkeen mahdolliseen voi vaikuttaa asetuksista käsin.

Äänenlaatu on oikein mainio, mutta minulla kun ei muista MP3-soittimista ole hirveästi kokemusta / vertailukohtia, en osaa oikein suhteuttaa sitä. Mukana tulivat jotkut sennheiserin nappikuulokkeet, joissa on ihan kivan selkeä ja kirkas ääni mutta aika olematon bassontoisto. HD-25:lla kuunneltuna äänenlaatu oli parempi kuin samaa mp3 -tiedostoa emolle integroidun äänikortin kautta kuunneltuna (noh, se nyt ei vielä paljoa sano).

Mukana tulleiden viritysten avulla soitinta olisi voinut joko pitää vyöllä, ranteeseen kiinnitettynä tai kaulassa roikkumassa, mutta itse olen kuitenkin valinnut povitaskun ratkaisukseni.

Voin tuota kyllä suositella, jos 512 Mb riittää sulle.

edit: tosiaan se jäi vielä mainitsematta ainakin itselleni tärkeänä ominaisuutena, että ko. soittimella voi enkoodata line in -liitännän ääntä mp3:ksi suoraan muistiin. kbps:n saa luonnollisesti itse valita.
Avatar
#9 • • JLoud Guest
Tästä sitten uusinta uutta: Sony Vaio
Avatar
#10 • • NoStatus Guest
Vihdoin sain ostopäätöksen aikaiseksi, ja täytyy sanoa että tein kerrankin
fiksun ratkaisun tunnepitoisen ratkaisun sijaan: ostin Sonyn kannettavan
cd-mp3-atrac3plus-soittimen (D-NE700). Sain tuttavan kautta 120 eurolla.

Aluksi ajattelin ostaa trendikkäästi iPodin tai jonkun muun vastaavan
kovalevytallentimen, tai sitten flash-muistiin perustuvan mallin, mutta
lopulta päädyin kannettavaan cd-soittimeen muutamasta syystä:

- cd-soittimen hinta on noin 1/3 osa kovalevytallentimen ja noin 1/2
flash-muistikorttisoittimen hinnasta
- akku kestää cd-soittimessa yli 80 tuntia, muissa 10-15 tuntia
- akun voi itse vaihtaa, itse asiassa siinä on 2kpl normaaleja
nimh-pattereita, joten ne on myös halpoja ja pahassa paikassa voi
käyttää paristoja
- painoa ei juurikaan enempää, mutta tietysti se on cd-levyn kokoinen ja
noin 1,5-2cm paksu (mutta kannan sitä useimmiten laukussa ja menee se
takin taskuunkin joten itseäni ei haittaa)
- näytöllinen kaukosäädin tuli mukana
- soittaa myös atrac3plus-formaattia, jonka 64kbit/s-laadussa ei ainakaan
omasta mielestäni ole mitään valittamista (->mahtuu enemmän yhdelle
levylle)
- "muistia" cd-soittimessa on 600-700MB, mutta se riittää enemmän kuin
hyvin varsinkin atracia käytettäessä. Lisäksi cd-levyjä voi polttaa
useampiakin, joten muistia on "rajattomasti". Käytän lisäksi rw:itä.

Suurin ostopäätökseeni vaikuttava tekijä oli kuitenkin se, että cd-soittimia
on tehty jo parikymmentä vuotta, niiden lastentaudit on ajat sitten
voitettu, ominaisuudet hiottu loppuun ja hinta-laatu-ominaisuus-suhde on
äärimmillään.

Toisin on näiden uusien vekottimien kanssa, kovalevytallentimista on
vasta 3-4 tuotesukupolvi menossa, samoin flash-muisteihin perustuvien
laitteiden, joten varsinkin niiden hinta-ominaisuus-suhde on tällä hetkellä
huono. Päätin siis odotella muutaman vuoden, jolloin saan todennäköisesti
laitteen, jossa on 40-80GB muistia, iso parin tuuman värinäyttö, rutkasti
ominaisuuksia, se soveltuu musiikin kuunteluun, videoiden katseluun,
kuvapankkina kamerani kanssa, toimii kännykkänä, televisiona,
kalenterina, tietysti kamerana... ja parilla saan sen sadalla eurolla.
Tätä toi Sonyn Vaio vähän jo lupaileekin...
Avatar
#11 • • Toma Guest

Mulla on ollut Creativen Nomad Jukebox 3 parisen vuotta. Mitään ongelmia ei ole ollut. Aika painava - varsinkin lisäakun kanssa - mutta omassa vaakakupissa kapasiteetti (20GB) painoi enemmän. Lisäakulla soittoaikaa saa yhteensä noin 14 tuntia. Äänenlaadultaan erinomainen ja Firewirellä latautuu rivakasti.



Mulla on käytössä Creativen Zen Jukebox Xtra 60 gigan kapasiteetilla, ja
olen ollut kyllä todella tyytyväinen.

Onhan se hiukka bulkki, mutta jos pienempää haluaa niin ehkä iPod Minin
sijaan hankkisin Creativen Zen Micron, siinä on mm. vaihdettava akku.

http://www.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=10795
Avatar
#12 • • ken-guru Guest
Ostimme kavereiden kanssa Englannista IAudion M3 mp3-soittimet. Hintaa tuli noin 300e kun tilasimme monta laitetta.

Oma versioni on 40gt malli ja en voi sanoa muuta kuin että aivan loistava peli. Itse laite on noin röökiaskin kokoinen ja hieman painavampi. Laite on kokonaan metallia ja tuntuu hyvälaatuiselta (mikään sauma ei repsota jne). Kauko-ohjain on muovinen.

http://www.jetaudio.com/products/iaudio/m3/

+ Pieni koko
+ Hyvä akunkesto (14h lukee valmistajan sivuilla, en ole vielä päässyt testaamaan)
+ Kaikki tarpeellinen tuli samassa paketissa, cradle, piuhat jne. Jopa adapteri jolla tuon Englantilaisen virtalähteen saa sovitettua Suomalaiseen töpseliin. Laite latautuu myös usb:n avulla.

Jos jotain negatiivista oikein haluaisi sanoa niin ehkä se on se ettei päälaitteessa ole minkäänlaista näyttöä. Hyvin olen tähän asti tosin pärjännyt siten että laite on taskussa ja kauko-ohjaimesta on sitten tiirailtu halutut jutut :-) Niin ja ehkä sekin on miinusta ettei nykyisellä softaversiolla voi nauhoittaa .wavia, ainoastaan 320kbps mp3:sta.

Saa kysellä lisää.
Avatar
#13 • • Aurinkovuo Guest
Itse omistan 4:n gigan Creativen Muvo2:sen. Kooltaan hieman mididisk-soitinta pienempi - toimii myös lenkkeillessä, vaikka valmistaja muuta väittääkin.

Miinuspuolella hinta (kesällä 300 eskoa).
Avatar
#14 • • San Mejor Guest


Saa kysellä lisää.



Joo, mistäs kaupasta sait hommattua?
Oliko minkälaiset toimitus / maksuehdot?

Itteään kiinnostais tosi paljon tuommoinen malli...
Avatar
#15 • • happosepi Guest
Mä ajattelin tämmöistä värkkiä, reilu kuukausi sitten tullut markkinoille:

http://fi.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=215&product=10737

Line-in-äänitys on se, mikä tuossa kiinnostaa eniten. En vaan ole millään onnistunut löytämään netistä ihmisten käyttökokemuksia tuon linjaäänityksen käytännön laadusta. Kyllähän se periaatteessa tekee 160kbps MP3-laatua, mutta entäs jos pakkauksen laatu onkin huono? Myöskään äänitystason säätöä laitteessa ole, mutta ei kai sitä kaikkea voi saadakaan pikkuboksiin. Toisaalta äänityskäyttö olisi lähinnä omien dj-settien taltioimista keikoilla, joten ihan viimeisen päälle hifi ei laadun tarvitsekaan olla.

Hinta-laadusuhtetta, käyttöliittymää ja toiston äänenlaatua on kehuttu sen verran, että ostopäätös on kaikesta huolimatta melko lähellä. Mietiskelen vaan, ostaisinko 512 MB vai 1 GB mallin, hinnat ovat noin 140 ja 200 euroa.

Jos joku tuon omistaa, saisi mieluusti kertoa kokemuksia tuosta äänityspuolesta. Raportoin myös itse tänne, jos tuon päädyn ostamaan.
Avatar
#16 • • happosepi Guest


edit: tosiaan se jäi vielä mainitsematta ainakin itselleni tärkeänä ominaisuutena, että ko. soittimella voi enkoodata line in -liitännän ääntä mp3:ksi suoraan muistiin. kbps:n saa luonnollisesti itse valita.



Miten ison kbps:an tuossa saa valikoitua? Onko äänityksen laatu muuten ok? Eli ei mainittavan huono vrt. tietokoneella samall bitratella wav:ista koodatut mp3:set? iRiverin sivuilla mainitaan että filejä siirrellään jonkun music transfer-ohjelman kautta, toimiiko siirto ilman sitä?

Itse tilasin paikallisesta liikkeestä juuri tuon 1 GB MuVo Micro N200:n hintaan 209e. Sain sovittua liikkeen kanssa palautusoikeuden, eli testaan line-in-äänityksen laatua ja jos ei miellytä, niin vien laitteen takaisin. Seuraavaksi sitten voisi harkita tuota iRiveriä.. Creativen vehje on kyllä ainakin muistin määrään nähden edullinen.
Avatar
#17 • • Hasse G Guest

Miten ison kbps:an tuossa saa valikoitua?



32 - 320 kbps

Onko äänityksen laatu muuten ok? Eli ei mainittavan huono vrt. tietokoneella samall bitratella wav:ista koodatut mp3:set?



Mä en huomannut mitään eroa LAME:lla tehtyjen mp3:sten kanssa, mutta ehkä sulla on parempi kuulo ;)

Tässä linkki mixtapeen jonka tallensin 192kbps -laadulla juurikin kyseisellä härvelillä (~95 MB):
http://hasseg.sytes.net/other/mixtapes/apimh/dj_Cassell_-_a_place_in_my_head.mp3

iRiverin sivuilla mainitaan että filejä siirrellään jonkun music transfer-ohjelman kautta, toimiiko siirto ilman sitä?



Ei ennen kuin iRiver julkaisee toimivan UMS -firmwaren tuohon (tällä hetkellä sitä ei taida olla saatavilla mutta ovat ne sitä lupailleet - ja taisivat jonkun version julkaistakin jo, mutta bugien takia vetivät sen pois langoilta. näin siis muistelisin lukeneeni.) :sad:

Mä pelkäsin että toi iRiverin musansiirto-ohjelma ois joku saatanallinen bloatware, mutta onneks se oli kuitenkin tosi selkeä ja simppeli.
Avatar
#18 • • happosepi Guest



Tässä linkki mixtapeen jonka tallensin 192kbps -laadulla juurikin kyseisellä härvelillä (~95 MB):
http://hasseg.sytes.net/other/mixtapes/apimh/dj_Cassell_-_a_place_in_my_head.mp3



On kyllä ihan kelpo laatua. Eikä itse settikään pahalta kuulostanut ;) Mutta jos Creative pettää, niin kyllä se varmaan tämä on hankittava..


Ei ennen kuin iRiver julkaisee toimivan UMS -firmwaren tuohon (tällä hetkellä sitä ei taida olla saatavilla mutta ovat ne sitä lupailleet - ja taisivat jonkun version julkaistakin jo, mutta bugien takia vetivät sen pois langoilta. näin siis muistelisin lukeneeni.) :sad:



Mitäs tuo UMS tarkoittikaan? Lyhenne siis.
Avatar
#19 • • Hasse G Guest

Mitäs tuo UMS tarkoittikaan? Lyhenne siis.



USB Mass Storage. Eli sitä, että UMS-firmwarella se laite toimis ihan siirrettävänä mediana käyttöjärjestelmästä riippumatta, eikä tarttis mitään omaa siirto-ohjelmaa tiedostojen siirtoon.