Lapsuusmuistoja

49 posts, 3 pages, 10,616 views

#21 • • Daniel Braun Guest
Goosh tai mitä ne ihmeen kuminauhapallot olivatkaan.
Niitä oli kaikilla yhteenaikaan.
Ja sit limuvalmistajien yo-yo:t.
Niitä oli mun ala-aste aikana yhtenä vuonna kaikilla.
#22 • • timppa^ Guest
G.I.JOE!
#23 • • Hansu Guest
Tällä pitää vieläkin päästä kerran talvessa laskemaan parista hyppyristä ;)

Kuolasin lapsena aina Brion puisen junaradan perään, mutta muuten niin edistykselliset ja tasa-arvoiset vanhempani sanoivat, että se on poikien lelu. Pääsin leikkimään sillä vain kylässä tai hammaslääkärin odotushuoneessa tms. Sittemmin vanhemmat ovat moneen kertaan katuneet kieltäytymistään ja sanoneet, että jos mulla joskus on lapsia niin ne tulee saamaan Brion puisen junaradan. Se on sitten eri asia, että annanko mä niiden lasten leikkiä sillä ollenkaan vai rakentelenko itse :D
#24 • • Edited ville Guest
(miksi tää muuten on freestylessä)

Mun lapsuuteen vaikutti tosi paljon pikkuveli joka on vuoden nuorempi. Käytännössä leikittiin aina yhdessä ja yleensä jollain seuraavista:

Matchbox pikkuautot - Näitä oli lopulta lähes 200 ... päälle sellaisia valmiita "ratoja"

Playmobil - Ihan kivoja mut unohtui aika nopeesti.

Micromachines - Nää oli autofanaatikolle tosi jees.

Transformers - Legojen ohella ehkä parhaita.

Scaletrix autorata - Ja autojen virittely. Lauttasaaressa oli maahantuoja josta sai ostettu irrallisena kaikkia mahdollisia osia. Siten meillä oli kunnon varikko jossa vaihto-osia ja paljon renkaita. Maahantuojan tyypit oli rakentaneet auton jossa molemmille takapyörille oli oma moottori ... (sitä mä kuolasin oikein kunnolla)

Pyssysota - "eikun sä kuolit" "eikun sä, mä ammuin eka" jne jne :cool:

Sekä kaksi ylitse muiden:

Nintendo 8bit - No tätä ei tarvii edes selittää :D

Legot - Näillä tuli leikittyä koko nuoruus. Ostettiin tosi paljon ja laitettiin kaikki sellaiseen suureen muuramen laatikkoon (pari neliötä). Sit saatettiin istua koko päivä laatikon äärellä ja rakentaa kaikkia kivaa mitä vaan tuli mieleen. Suurin ongelma oli kun jotain yksittäisiä paloja oli vain muutama ja juuri sellainen piti löytää :)

Legoista suosikkeja oli merirosvot. Laivoja meillä oli aika runsaasti ja sit tietysti hyvillä ja pahoilla oli omat linnotukset ja aina välillä sodittiin oikein kunnolla :excellent: Seuraavaksi mukavimpia oli kaupunkilegot, koska niitä oli saatavilla tosi runsaasti (palo/poliisiasema, sairaala, parkkitalo, korjaamo jne) ja siten mahdollisuudet oli tosi suuria.

Legoissa mua harmittaa että niiden basic suositusikäraja taisi olla max 12 vuotta. Sit 12 vuotiaana tuli olo et näillä ei voi enää leikkiä koska pitäisi olla tosi "vanha" ja tehdä "vanhempia" juttuja. Toisaalta kun leegoja oli rakennellut koko ikänsä olisi sitä touhua olisi ollut tosi mukava jatkaa :(
#25 • • dixoff Guest

Legoissa mua harmittaa että niiden basic suositusikäraja taisi olla max 12 vuotta. Sit 12 vuotiaana tuli olo et näillä ei voi enää leikkiä koska pitäisi olla tosi "vanha" ja tehdä "vanhempia" juttuja. Toisaalta kun leegoja oli rakennellut koko ikänsä olisi sitä touhua olisi ollut tosi mukava jatkaa :(

Kyllähän sitä, jos vaan viitsii, voi edelleen tehdä vaikka mitä. Erityisesti tekniikkaleegojen kanssa vain mielikuvitus on rajana. (aijai, pitää kyllä seuraavalla visiitillä kotipuoleen käväistä penkomassa vähän kellaria, jos ne olisivat vielä tallessa)
#26 • • rewind Guest
LEGOt ehdottomasti :hearts: Hyvänä kakkosena C64 ja Tycon sähköautoradat! Brion puisia junaratoja olisin halunnut mutta en koskaan saanut. :sad:
#27 • • Edited OSC8 Guest

Toisaalta kun leegoja oli rakennellut koko ikänsä olisi sitä touhua olisi ollut tosi mukava jatkaa :(

Kyllähän sitä, jos vaan viitsii, voi edelleen tehdä vaikka mitä. Erityisesti tekniikkaleegojen kanssa vain mielikuvitus on rajana.

Todellakin, ns. true homiez'it rakentaa leegoista vaikka H&K MP5 -konepistoolin.

Tollanen olis aika pähee kjähh :hah:

edit: niin ei toi 9mm Berettakaan pascempi ois :laugh:
#28 • • Quu Guest
FiguresListPic1a.jpg

:cool:
#29 • • Daniel Braun Guest

(miksi tää muuten on freestylessä)

En mä vaan tiedä :D
Eiku kävi taas näin:
Ajattelin että tää topic ei saa tuulta purjeisiinsa ja tästä tulee taas yks täysin turha topic.
Tai sit joku olis vaatinu tän siirtoa Freestyleen...
Aluksi meinasin kyllä laittaa Other Chat:in puolelle, mutta uskallusta ei löytyny.
Mut joo, tehty mikä tehty.

Mun lapsuuteen vaikutti tosi paljon pikkuveli joka on vuoden nuorempi. Käytännössä leikittiin aina yhdessä ja yleensä jollain seuraavista:

Mulla oli sama juttu.
Pikkuveli, kaks vuotta nuorempi, oli se laikkikaveri junnuna.
Kaikkenmoista leikittiin, mm just noita autoleikkejä ja pyssysotia.

Scaletrix autorata - Ja autojen virittely. Lauttasaaressa oli maahantuoja josta sai ostettu irrallisena kaikkia mahdollisia osia. Siten meillä oli kunnon varikko jossa vaihto-osia ja paljon renkaita. Maahantuojan tyypit oli rakentaneet auton jossa molemmille takapyörille oli oma moottori ... (sitä mä kuolasin oikein kunnolla)

Toi oli noita porvarileluja.
Kauan kinattua saatiin meillekin tommonen Scaletrix autorata.
Vaihtoehtoja kun ei ollu...
Se oli muistaakseni semmonen pieni kahdeksikon muotoinen...
Samalla rahalla olis kyl saannu "halvempia versioita" mut ku toi oli vaan se ainut oikea.

Aina yritti jotenkin viritellä noita autoja, mut ei siitä mitään tullu :D

Legot - Näillä tuli leikittyä koko nuoruus. Ostettiin tosi paljon ja laitettiin kaikki sellaiseen suureen muuramen laatikkoon (pari neliötä). Sit saatettiin istua koko päivä laatikon äärellä ja rakentaa kaikkia kivaa mitä vaan tuli mieleen.

Sama juttu.
Kaikenmaailman palikkapaketteja oli ostettu, mut ne oli vedetty kasaamisen jälkeen palasiksi ja ohjeet oli tietyst kadoksissa.
No, mielikuvituksen avulla sit sai aina rakennettua kaikenmoista.
Oli merisosvolaivan palasista sovellettua haaksirikkoista laivaa tms :hearts:

Suurin ongelma oli kun jotain yksittäisiä paloja oli vain muutama ja juuri sellainen piti löytää :)

Mä käytin tohon ongelmaan lapsen omaa logiikkaa.
Ajattelin aina hakiessani sitä puuttuvaa palikkaa:
"ei sitä kuitenkaan löydy. mä etin toista palaa"
Ni aina löytyi :D

Toisaalta kun leegoja oli rakennellut koko ikänsä olisi sitä touhua olisi ollut tosi mukava jatkaa :(

Sanoo tuleva insinööri :D
#30 • • Roz Guest

Nyt löytyi!

Muistaako kukaan näitä? :)

Ai siis nuo ovat olleet oikeasti niinkuin suosittuja? mulla oli semmoinen hieno avaruusalus joskus, mutta kellään kaverilla ei ollut mitään tuommosia, eivätkä nuo olleet oikein leeko-yhteensopiviakaan kun ukot olivat niin pieniä että aika vähälle leikkimiselle jäi.

Leekot rokkasivat, meillä oli itseasiassa aika paljon noita isompia tekniikkaleeko-autoja. Leikkipyssyt olivat myös hienoja. He-Mannit, Transformersit sun muut menivät hieman ohi, tyyriitä kun olivat. Ritari Ässä, Ihmemies ja Batman-sarjikset olivat myös varsin kovia juttuja. Syyspimeiden tultua taskulamppusota oli ehkä hienointa ajanvietettä.

En yleensä innostunut hype-tuotteista mutta tunnustan omistaneeni Fanta-jojon ja rullalaudan. Kumpaakaan en osannut käyttää.

Leikki-ikä loppuikin lyhyeen sitten kun Amiga 500 tuli taloon, thanks a million, Joulupukki :P
#31 • • Daniel Braun Guest

Nyt löytyi!

Muistaako kukaan näitä? :)

Ai siis nuo ovat olleet oikeasti niinkuin suosittuja? mulla oli semmoinen hieno avaruusalus joskus, mutta kellään kaverilla ei ollut mitään tuommosia, eivätkä nuo olleet oikein leeko-yhteensopiviakaan kun ukot olivat niin pieniä että aika vähälle leikkimiselle jäi.

En mä tiedä että olivatko noi suisittuja, mut mä oon ainaki niillä leikkiny.
Jos nyt mutsi sattui ostamaan paristoja jotta noi vehkeet sai toimimaan :)

En yleensä innostunut hype-tuotteista mutta tunnustan omistaneeni Fanta-jojon ja rullalaudan. Kumpaakaan en osannut käyttää.

Mulla oli sellanen Coca Cola-jojo.
Se läpikuultava reunainen, tais olla hieman painavampi ku ne muut.
Mut en osannu sillä mitään ihmeellistä tehdä.
Ei kyllä kukaan muukaan osannut :D

Rullalauta on kans mulla ollu.
Se vanha kasarimallinen, ei tää molemmista päistä taivutettu...
Mulle se vehje oli täyttä hepreaa.
Mut yks kaveri osas skeitata ja mä tietyst yritin perässä.

Ritsat ja puhallusputket olivat kans yhdessävaiheessa hyviä leikkikaluja.
Varsinkin herneputki, se semmonen mustasta henkariputkesta tehty :hearts:
Voi kun sillä oli kiva ampuilla kaikkea.
Ihan toista maata kuin nykykakaroitten muovikuulapyssyt tms...

Mä haluun olla taas lapsi...
#32 • • Mike Kila Guest
May the power of Turtles be with you :D :eek: ! Michelangelo, Donatello, Leonardo ja Rafael hakkaa teijät koska vaa :laugh:..
#33 • • xybo Guest

May the power of Turtles be with you :D :eek: ! Michelangelo, Donatello, Leonardo ja Rafael hakkaa teijät koska vaa :laugh:..

Originaali Teenage Mutnant Ninja Turtles oli oikeastaan aika
häijjykin osittain. Harmi että siitä tehtiin tommonen teinisarjakin
originaalin lisäks :/ Näin OFFtopikkina.

-- xybo
#34 • • Tapi T Guest

Se läpikuultava reunainen, tais olla hieman painavampi ku ne muut.
Mut en osannu sillä mitään ihmeellistä tehdä.
Ei kyllä kukaan muukaan osannut

Mulla on itseasiassa vieläkin tallessa sellanen kullan värinen Coca Cola-jojo, jonka voitin jostain kisasta. Muistan vielä, ku ala-asteella kaikilla oli noita ja mä olin luokan ainoa, jolla oli kultainen.

Hää, mä osasinkin tolla temppujakin aika paljon. Tempuista onnistui mm. kehto, koiran kävelytys, satelliitit (enkka 35kpl peräkkäin) ja sain sen myös tarttumaan kavereiden lahkeisiin.
:D
#35 • • Daniel Braun Guest

Hää, mä osasinkin tolla temppujakin aika paljon. Tempuista onnistui mm. kehto, koiran kävelytys, satelliitit (enkka 35kpl peräkkäin) ja sain sen myös tarttumaan kavereiden lahkeisiin.

Mä sain sen ainoastaan tarttumaan omiin pöksyihini... :D
#36 • • djsakke Guest
Huhu!

Legot
Pikkuautot (Matchbox/muut)
Rapattimet pyorassa (vaha rox)
Pitkat satulat pyorassa
Ninja-jutut/leikit (siina 10v) (kiitos sho kosugin)
Sotaleikit/niin niin pikkufiguureilla kuin pihoissa juoksentelemalla (siina 10v)
Star Wars -ukkelit
VEIVATTAVA laskukone (loytyy edelleen, on ehja - painaa varmaa 15kg)
Sit sellaset pienet ritari-assa -autot mis oli joku janska vedettava moottori
Multa loytyy vielki Brion puinen junarata - ei siina montaa palikkaa ollut mutta hieno se oli
taskulamppusetit oli kans suosittua taallapain
NEPPIS, eeppista (jatku ala-asteelta aina yla-asteelle)

mitahan kaikkee muuta.. ei tuu heti mieleen :)
#37 • • ville Guest

Mulla on itseasiassa vieläkin tallessa sellanen kullan värinen Coca Cola-jojo, jonka voitin jostain kisasta. Muistan vielä, ku ala-asteella kaikilla oli noita ja mä olin luokan ainoa, jolla oli kultainen.

Jojo oli kyllä tosiaan ihan ykkönen. Kultasia löytyi kotoa aika monta kappaletta .. noissahan oli se jännä juttu että perusmalleja löytyi kahta (pro ja joku basic) ja pro oli näistä painavampi. Sitten yllättäen se kaikkein paras jojo (kultainen) olikin kaikkein kevein. Sen hallitseminen painavan pro:n jälkeen oli jo aika hankalaa :)

Ongelma noissa jojoissa oli, että valmiit narut sai kulumaan puhki alle viidessä minuutissa ja ne oli aika kalliita. Sen takia me tehtiin pikkuveljen kanssa itse noita naruja kalastajalangasta :D

Meillä oli myös oma kilpailu: sutiminen. Ideana oli että hienosta hiekasta tehdään kasa, sitten pistettiin jojo rullaamaan ja katsottiin kuinka pitkälle sai suditettua sitä hiekkaa. Jojo piti myös saada takaisin käteen jotta suoritus oli hyväksytty :hah:
#38 • • ville Guest

Originaali Teenage Mutnant Ninja Turtles oli oikeastaan aika häijjykin osittain. Harmi että siitä tehtiin tommonen teinisarjakin
originaalin lisäks :/ Näin OFFtopikkina.

-- xybo

Niinpä ... ja ninjoista tule heroja :(
#39 • • J Raninen Guest

Pyssysota - "eikun sä kuolit" "eikun sä, mä ammuin eka" jne jne :cool:

Me väsättiin tekniikka-Legoista sellasia kuminauhoja ampuvia pyssyjä, joilla pysty sitten leikkimään ulkona tai sisällä. Niissä ei ainakaan jääny epäselväks osuko vai eikö. Toinen hitti Lego-kuminauhasovelluksille oli flipperi, joskin siinä joutu käyttään paperia & teippiä pintojen päällystämiseen, ettei pallo käyttäytyny ihan miten sattuu...

Muutenkin ykköslelut oli kavereiden kans joko Legot tai C64.
#40 • • Remotion Guest
Meitsi on aina rakennellut noista legoista ihan omia juttuja ja niit legoiolikin aivan sutena. varmaan ekat 12 vuotta aina lattia laidasta laitaan peitossa.
Pikkuautoja oli sitten kanssa aivan sutena varmaan tuo 200 kipaletta suunnilleen. Jossain vaiheessa löydettiin stendarit leikkiin mukaan, ajettiin rallia pihalla ja lopulta kaikki autot oli ajanu ulos ja palaneet poroksi :D ja kärtsättiin ja mobifioitiin autoja purkamalla niitä ja vaihtamalla eri autojen akseleita ja koreja, silleen saatiin esim johonkin pikkuautoon isommat vanteet jne...

Mistään muusta leluista en oikeen piitannutkaan.
Paitsi ainiin, niitä Emekin rekkoja mulla oli aika läjä jossain vaiheessa vähän vanhempana. Pari sora-autoa, pressurekka yhdistelmäperävaunulla, 2 täysperävaunua vetureilla ja tukkirekka, kaivinkone sekä mitäs vielä, jotain oli kyl vielä lisäksi... :excellent: Jossain vaiheessa sitten ostettiin käytettynä tutulta Amiga500 ja yli 300 peliä sen mukana. Siinäkin oli sit kiva pelailla.