Riippuu varmaan aika paljon lopputyön tyypistä. Kirjallisuusgradu on varmasti aika suoraviivainen tehdä: saat aiheen, tutustut aiheeseen ja kirjoitat puhtaaksi ;) Toinen vaihtoehto on sitten tietysti käytännön tutkimukseen liittyvä aihe.
Noita käytännön tutkimuksiakin on sitten tietysti erilaisia. Mulla on sikäli hassu dippatyö, että sen varsinainen kontribuutio ei ole tekstissä, vaan tietokoneohjelmassa jonka mä teen. Eli siis käytännössä homman nimi on erään työkalun koodaamisessa.
Omalla tavallaan koodaaminen on ollut ehdottomasti dippatyön parasta antia. Ikävä puoli tässä on siinä, että pätkääkään koodista ei saa mukaan diplomityöhön, vaan sen lisäksi on vielä kirjoitettava itse teksti. Lisäksi diplomityö arvostellaan pelkästään tämän tekstin pohjalta. Vaikka työkalu sinällään toimisi kuinka hienosti, ei se vaikuta arvosteluun pätkän vertaa. Helposti tuollaisessa tilanteessa tulee houkutus laskea laatutasoa ja keskittyä tekemään mahdollisimman paljon ominaisuuksia mennen siitä missä aita on matalin. Mä olen jopa ehkä vähän liikaakin jäänyt tviikkailemaan tossa työkalussa laadullisia juttuja - lopputulos on kyllä ihan ok, mutta aikaakin on vastaavasti mennyt.
Nyt ihan viime metreillä kyllä vähän harmittaa, että mä en ole nopeammin saanut dippatyötä kasaan. Homman aloitin vuodenvaihteessa, ja nyt pitäisi saada työ arvostelukuntoon ihan näillä näkymin. Alkuperäisenä tavoitteena oli saada työ kasaan elokuun loppuun mennessä, joten siitä mä olen nyt jo vähän myöhässä. :(
Mutta on tässä sivutuotteena syntynyt ihan kaikkea hyödyllistäkin, esimerkiksi ensimmäinen tieteellinen julkaisu. Ihan positiivista että sen on pystynyt tekemään jo ennen lopputyötä, ja vielä lopputyön aiheesta. Kaipa tossa hommassa on sitten ihan oikeastikin jotain tieteellisesti kiinnostavaa.
Sitten kun dippatyö on ohi, pitää ruveta pohtimaan vakavasti isoa V:tä (eli väikkäriä). Vaikka dippatyö on välillä tuntunut hirmu isolta ponnistukselta, on tuossa projektissa haastavuusaste jo kertaluokkaa isompi. Mutta asia kerrallaan, tuota ruvetaan miettimään vasta DI:ksi valmistumisen jälkeen...