Häiriö [?]

20 posts, 1 page, 4,203 views

Avatar
#1 • • tumpsi Guest
Elikkäs mulla on semmonen Philipsin (ei tod. mikään hifi)
kotiteatterihärdelli.
Ongelman nimi on seuraavanlainen; Yksiössäni on
vierekkäin tietokone ja TV, jonka alapuolella
DVD-soitin/vahvistin, ja ps2. Antennipaikka on tietokoneen oikealla puolella.
Kun pistän vahvistimeen AUX-kanavan
(kuunnellakseni tietokoneelta ehkä juuri sinun miksaustasi tms. :cool: )
ja tietokoneen päälle,
alkaa kuulua suht voimakas bzzzzzzz saundi,
ikäänkuin joku olisi kytketty väärin.

Näin ei kuitenkaan ole, sillä olen
kavereineni omistanut ongelmalle jo useamman tunnin.
Kun sammuttaa tietokoneen ja pistää
esim. kannettavan CD-soittimen kiinnni, ongelma häviää.

Kun ottaa TV:n antennijohdon irti, ongelma häviää.

Jos sammuttaa tietokoneen, ääni hiljenee lähes kokonaan.

Lisäksi outoa on myös se, että sama kokoonpano oli minulla aiemmassa
asunnossani lähes identtisenä, eikä minkäänlaista ongelmaa ollut.
(Tosin töllön vaihdoin isompaan, mutta olen todennut ongelman olevan myös toisella TV:llä).
Ainoa ero on siinä, että tässä kämpässä antennihole on eri puolella koko kompleksia, mutta silti yhtä lähellä.

Lisäksi talo josta muutin, oli lähes uusi,
tää on joskus 70jotain valmistunu..

Voiko antenniverkko olla noin paljon voimakkaampi?
(Tamperetta tunteville; muutin Iidesrannasta Kyttälään.)
Hassua on myös se, että kaapelimodeemini piuha ei häiritse kyseistä
laitosta lainkaan...

Mahtaisko häiriösuojattu antennijohto auttaa?

Lisäksi olen vaihtanut RCA-piuhan, liittänyt kamat uudestaa ja uudestaan
n.15 kertaa, sekä kokeillut viittä eri antennijohtoa (eri mittasia).
Kaiuttimissa on sellaset "plug 'n' play"
piuhat, joita ei voi vaihtaa.




Hjäpäa mig!!!1½1!


ps. DVD-soittimen ohjekirjassa mainitaan "jos kaiuttimista kuuluu matalaa hurinaa, siirrä kotiteatteria kauemmaksi häiriötä aiheuttavista sähkölaitteista"...
Ai niin, sit oon koklannu semmostaki, et kytkin vaan
1 kaiuttimen kerralla...
Ja kyllä jokainen niistä aiheutti saman ikävän äänen.

Ja mainittakoon vielä että toi on ainoo antennipaikka tässä kämpässä.
Avatar
#2 • • osm Guest
Oisko maalenkki? Koita ottaa virta kaikille laitteille samasta seinäpistokkeesta ja kato huriseeko vielä.

Edit: eiku niinjoo sehän johtukin siitä TV-antennipiuhasta... Eli hurinasta taitaa päästä eroon jos pistää koneen maadoittamattomaan pistorasiaan mutta sitä et varmaan halua tehdä. :) Toinen vaihtoehto on galvaaninen erotin mutta niistä mä en tiedä mitään muuta kuin että sellasia on.
Avatar
#3 • • tumpsi Guest
Virta tulee jo samasta pistokkeesta,
enkä kyl haluis pistää konetta maadoittamattomaan.
Ja kaikki mahdolliset piuhat on btw. vedetty suoriks...
Avatar
#4 • • Edited rewind Guest

Yksiössäni on vierekkäin tietokone ja TV



Ovatko ihan kiinni toisissaan? Itse en tietokonetta laittaisi magneettikenttien lähelle.

jos pistää koneen maadoittamattomaan pistorasiaan mutta sitä et varmaan halua tehdä. :)



Mun kämpässä ei ole yhtään maadoitettua pistorasiaa (paitsi vessassa). Mukavaa sinänsä.
Avatar
#5 • • rewind Guest
...
Avatar
#6 • • tumpsi Guest


Ovatko ihan kiinni toisissaan? Itse en tietokonetta laittaisi magneettikenttien lähelle.




Näyttöön n.75cm.
Torniin n.120cm.
Liian lähellä?


edit: WTF is galvaaninen erotin?
Avatar
#7 • • Remotion Guest


Ovatko ihan kiinni toisissaan? Itse en tietokonetta laittaisi magneettikenttien lähelle.




Näyttöön n.75cm.
Torniin n.120cm.
Liian lähellä?


edit: WTF is galvaaninen erotin?


"Muuntaja" 1/1-suhteella.
Avatar
#8 • • tumpsi Guest


"Muuntaja" 1/1-suhteella.



En noista sähköjutskista paljoo tajua, mutta mikä toi on suomeksi, mitä se maksaa, ja auttaako se mua ongelmassani?
Avatar
#9 • • Remotion Guest
siis mun mielestä siä voidaan toteuttaa erilaisia sähköliitäntöjä niin että erottimen kumpikin puoli on virtuaalisesti eri jännitekentässä ja niinpä maadoitus voidaan tehdä eripaikkaan ja sitämyöten ehkä toi häiriö lenkki hajoaa, tms... siitä on liikaa aikaa kun oon näitä miettiny...
Avatar
#10 • • whuf. Guest
Jep, kaapeli on maadotettu eri mestaan kun sähköt. Missä se kaapeli sulla on kiinni? Telkkarissa?
Kaapelimodeemi ei häikkää ota, mut tuleeko stereoihis radiosignaali kaapelista? Se häikkä kulkee sitä kaapelia ja audiopiuhoja pitkin.. kaikki laitteet joissa kaapeli on kiinni lähettää sen härön audiopiuhoja pitkin seuraavaan.



:roll:
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest

En noista sähköjutskista paljoo tajua, mutta mikä toi on suomeksi, mitä se maksaa, ja auttaako se mua ongelmassani?



Täältä vaikka copypastea:

Galvaaninen erotin erottaa eri laiteiden sähköosat toisistaan jotta niillä ei olisi suoraa sähköistä (galvaanista) kosketusta keskenään mutta päästä itse johdosa kulkevan signaalin läpi laitteesta toiseen

Vastaus kysymykseesi: auttaa varmasti ongelmaasi. Hinnoista en tiedä mutta niitä on eri hintaisia ja laatuisia.
Avatar
#12 • • tumpsi Guest
Siitä galvaanisesta erottimesta...


Otin ja soitin johonkin Sipoolaiseen firmaan, josta joku heebo kerto et kyllä, galvaaninen erotin auttaa varmasti, Treelta PowerSetistä tai Biltemasta. (Ukko sano et tossa kohtaa Biltema ylittää ittensä.)



Biltemassa hinta n.10?
PowerSetissä 15-20?

Huomena siis jompaankumpaan kauppaan, ja pörinä on ohi :excellent:

et sillee.. kiitokset tästä.
Avatar
#13 • • rewind Guest


Näyttöön n.75cm.
Torniin n.120cm.
Liian lähellä?



Ihan OK-matkoilta vaikuttaa.

Jos jatketaan tuosta maadoitettu/maadoittamaton-jutusta vielä; onko tuolla maadoituksella vaikutusta laitteiden ikään/toimintaan? Eikös se ole vain omaa turvallisuutta varten?
Avatar
#14 • • MikkiHiiri Guest

Jos jatketaan tuosta maadoitettu/maadoittamaton-jutusta vielä; onko tuolla maadoituksella vaikutusta laitteiden ikään/toimintaan? Eikös se ole vain omaa turvallisuutta varten?



Turvallisuutta varten se maadoitus on, tosin suojaa käsittääkseni myös laitteita isoilta maapotentiaaliheitoilta, eli pienentää mm. riskejä aiheuttaa laitteille vaurioita kytkettäessä niitä yhteen tmv.
Avatar
#15 • • Bob Ryynänen Guest
auttaisikohan toi galvaaninen erotin mun tapauksessa kun meidän talon sähköt on kytketty niin että aina kun jääkappi menee päälle niin skobeista kuuluu räksähdys?
Avatar
#16 • • dixoff Guest

auttaisikohan toi galvaaninen erotin mun tapauksessa kun meidän talon sähköt on kytketty niin että aina kun jääkappi menee päälle niin skobeista kuuluu räksähdys?



Todennäköisesti.
Avatar
#17 • • MikkiHiiri Guest

auttaisikohan toi galvaaninen erotin mun tapauksessa kun meidän talon sähköt on kytketty niin että aina kun jääkappi menee päälle niin skobeista kuuluu räksähdys?



Raksahdus ilmeisesti kuuluu silloinkin kun stereoihin ei ole kytketty mitään laitteita? UPS vois olla yks ratkaisu, sillä häiriö tulee sähköverkosta.
Avatar
#18 • • bulk Guest

auttaisikohan toi galvaaninen erotin mun tapauksessa kun meidän talon sähköt on kytketty niin että aina kun jääkappi menee päälle niin skobeista kuuluu räksähdys?



Verkkosuodatus auttaa tuohon, eli kaikki äänisignaaliketjun laitteet kytketään suodatuksen kautta. Galvaaninen erotus päästää tollaset räpsyt sellaisenaan läpi, erotin blokkaa ainoastaan dc:n pois hyötysignaalista.
Avatar
#19 • • Bob Ryynänen Guest

Verkkosuodatus auttaa tuohon, eli kaikki äänisignaaliketjun laitteet kytketään suodatuksen kautta. Galvaaninen erotus päästää tollaset räpsyt sellaisenaan läpi, erotin blokkaa ainoastaan dc:n pois hyötysignaalista.



Eli minkälaisesta erottimisesta on kyse?