eniten hampaita syö. Ja sokerijuomat on sitten jonkin verran vielä pahempia sen takia, että ensin happo syö pintaa vähän, jonka jälkeen sokeri alkaa tehdä tuhojaan. Kiillettä syövät kuitenkin nimenomaan hapot.
58 posts, 3 pages, 12,644 views
Hammaslääkäri sanoi, ettei sillä ole väliä onko virvoitusjuoma light tai ei, Neuvoi syömään Xylitol-purkkaa jokaisen limppariannoksen jälkeen tai pesemään hampaat jos mahd.
hammaslääkärisi oli väärässä. ainakin hampaanpesun suhteen - silloin kun ne hapot syövyttää hammaskiillettä niin tulee vaan lisädamagee kun hinkkailee harjalla.
kiitsa vastauksista. kiinnostaisi tällä hetkellä lähinnä tämä askorbiinihappo eli c-vitamiini - osaako joku sanoa muuten kuin mutulla, että onko kuinka vahingollista hampaille esim. mehuissa, verrattuna esim. sitruunahappoon? hyllystä nimittäin löytyy mehuja, joissa ei ainakaan tuoteselosteen mukaan ole sitruunahappoa, askorbiinihappoa kylläkin.
kiitsa vastauksista. kiinnostaisi tällä hetkellä lähinnä tämä askorbiinihappo eli c-vitamiini - osaako joku sanoa muuten kuin mutulla, että onko kuinka vahingollista hampaille esim. mehuissa, verrattuna esim. sitruunahappoon? hyllystä nimittäin löytyy mehuja, joissa ei ainakaan tuoteselosteen mukaan ole sitruunahappoa, askorbiinihappoa kylläkin.
Olisko muuten niin, että tuoteselosteessa listataan vain ne aineet, joita on mukaan laitettu sellaisenaan? Ts. jos juomassa on appelsiinimehua, ei sen mainitsemasta sitruunahapon määrästä (joka on huomattava, suurempi kuin esim. cokiksessa) sanota yhtään mitään, mutta jos sitä on erikseen lisätty, se täytyy listata.
C-vitamiini kyllä on hampaille enemmän hyödyksi kuin haitaksi. Se esimerkiksi estää lyijyn imeytymistä, joka puolestaan on kariekselle altistava riskitekijä. Keripukki tosiaan johtaa myös hampaiden irtoamiseen kuten oli puhetta. Lisäksi C-vitamiini ehkäisee ienten sairauksia.
En ole ikinä nähnyt missään (paitsi täällä =) väitettävän että C-vitamiinin nauttiminen edes etäisesti normaaleina määrinä vahingoittaisi kiillettä, eikä pikainen googletuskaan sellaista tietoa onnistunut tuottamaan. Ainut tämänsuuntainen maininta on tutkimustulos jonka mukaan C-vitamiinia runsaasti sisältävien pureskelutablettien ylenmääräinen nauttiminen voi vahingoittaa kiillettä, mutta tässä puhutaan aivan eri suuruusluokan altistuksesta kuin mitä mehuista ja virvoitusjuomista saadaan.
Eiköhän tässä, kuten niin monessa muussakin ainesosassa, jota suuhun laitamme, päde vanha viisaus: "Kohtuus kaikessa".
Muutenkin ärsyttää tää nykyinen "kaikki tappaa tai tekee sulle tosi pahaa" -meininki.
Ja sillä tosiaan ei ole merkitystä onko limussa se light-plakaatti vai
ei. Samaa myrkkyä hampaille siitä huolimatta, vaikkei sokeria olekaan.
Missä vaiheessa sokeri on julistettu haitattomaksi hampaille?
Missä vaiheessa sokeri on julistettu haitattomaksi hampaille?
ei näissä asioissa kyllä tiedä ollenkaan ketä uskoa.
Toisaalta Linos Paulin oli yksi tunnetuimmista c-vitamiinin tutkijoista ja suur-annostelijoista. Hän itse käytti sitä vähintään 20g joka päivä ja eli erittäin vanhaksi terveenä(mukaanlukien myös normaali purukalusto.) Tämä ei tietenkään yksinään selitä c-vitamiinin vaikutusta hampaiden kuntoon suuntaan tai toiseen, varsinkaan kun en nyt itsekään tiedä söikö Linos askorbiinihapponsa kerralla vai jakoiko hän sen päivän sisällä useampaan annokseen(,jolloin siis hampaat kohtaavat happohyökkäyksen useita kertoja päivässä). Kuitenkin voisi olettaa että c-vitamiinin merkitys hampaiden kuntoon on kokonaisuutta punnitessa aika pieni.
Aha, joku muukin on mun lisäksi koukussa=>pepsi max- tukiryhmän perustaminen aiheellista?Täytynee tarkistaa pahimillaan 3 litran pepsi max -päiväannosta.. :D
Aha, joku muukin on mun lisäksi koukussa=>pepsi max- tukiryhmän perustaminen aiheellista?Täytynee tarkistaa pahimillaan 3 litran pepsi max -päiväannosta.. :D
Asiaa. Meikä venyy aika helposti sivusuunnassa (kyllä, vielä tästä lisää) ja max on on sen vuoksi mun valinta. Toi on vielä laittikolista ainoa, mikä maistuu hyvälle. Däääm, meillä on Kotkassa 3,90e/ 3 pulloa ja joensuun hinnoista en viitsi edes puhua... Pitää kai muuttaa pepsin perään. :DAha, joku muukin on mun lisäksi koukussa=>pepsi max- tukiryhmän perustaminen aiheellista?Täytynee tarkistaa pahimillaan 3 litran pepsi max -päiväannosta.. :D
Ei ainakaan nyt, kun toi on niin halpaakin. JKL:ssä ainakin on ollu koko kesän 4-pack 3,85e! Ei paha litrahinta, 40 senttiä :D Sit vois alkaa harkitsemaan jotain tukiryhmää kun hinta kallistuu :)
Toi on muuten ollu mulle hyvä keino pitää ylimääränen paino kurissa, ei tuu jatkuvasti syötyä jotain kun juo tuota maxia.. Oikeestaan ton "pepsi max" dietin avulla oon laihtunutkin muutaman vuoden aikana parikymmentä kiloa :hah: