monitorit vs kuulokkeet

28 posts, 2 pages, 5,947 views

Avatar
#1 • • kimitys Guest
terve

tässä oli tarkotus ostaa monitorit mutta nyt oon vähän tuhlaillu rahojani jotka piti säästää monitoreja varten..

joten rupesin miettii "hei, ehkä se ei haittaa koska voin ostaa kuulokkeet!"
plus että kun huoneeni akustiikka ei ole mikään paras mahdollinen niin-ni-niin...

että tuota kysymys kuuluu... voiko kuulokkeilla tehdä musaa? saanko hyviä mixaus/masterointi tuloksia? onko ne tulokset verrattavissa monitorien tuloksiin? kannattaisko tää?

toki ostaisin aukinaiset studio kuulokkeet... esim sennheiser hd-600:set...

kokemusta? infoa? faktaa? suosituksia? sanottavaa? kommentoitavaa? mielipiteitä?

tää on vähä nihkee läppä et oon menny tuhlaa rahani ja tosiaan haluisin edetä mun musa "ammatissa" eteenpäin, saada parempaa saundia aikaseks ja sillee.. :(
Avatar
#2 • • osenoko Guest

että tuota kysymys kuuluu... voiko kuulokkeilla tehdä musaa? saanko hyviä mixaus/masterointi tuloksia? onko ne tulokset verrattavissa monitorien tuloksiin? kannattaisko tää?


En kyllä lähtisi suosittelemaan kenellekään pelkillä luureilla miksaamista. Kaikkihan toki riippuu siitä miten on tottunut monitoroimaan, omakohtaisesti voin sanoa että yksi vaikeimpia asioita miksaamisessa on oppia kuulemaan miltä soundin pitää kuulostaa kunnon monitoreista että se kuulostaa ookoolta myös loppukuuntelijan "3d-hyperbass" -ghettoblasterista, ja jos alkuun opettelee ja totuttelee luureilla niin voi olla todella shokki kun "joutuu" joskus esim. Genelecien ääreen vääntämään ;)

Itse suosittelisin ehdottomasti edullisten monitorien ostamista, tästäkin foorumista löytyy muistaakseni hinta-laatusuhteeltaan laadukkaille monitoreille omistettu topicci.
Avatar
#3 • • Daniel Braun Guest
Mun mielestä paras vaihtoehto on sekäettä.

Luureilla kuulee paljon sellaista mitä monitoreilla ei, vaikkka oliskin ne Genelecit siellä hyllyn reunalla.
Ja kuinka monella on ne Genet ekoina monitoreina??
Ni niistä luureista...
Jotenkin alataajuudet kuulee niillä paljon kivemmin.
Siis hyvät kuupat korvilla.
Ei millään überextramegabassboost dj luureilla (vrt sony "seiskasatanen & Senku hd-25) kuitenkaan, vaan suht tasaisen toistokäyrän omaavilla hyvillä luureilla.

Monitoreilla kuulee stereokuvaa selkeemmin.
Luurit jotenkin "valehtelee" sen kanssa tosi paljon.
Joko se stereokuva jää liika kaposeksi taikka aivan liian leveeksi.
Monitoreilla sen saa paremmin balanssiin...

Mut juu.
Itse teen pääosin luurit päässä ja tsekkaan pikkumonitoreista koko paskaa välillä.
Näin saan tällä budjettisetupilla parempaa jälkeä aikaan.
Siis jos saisin joskus jotakin loppuunsaakka... :panic:

Ehkä sitä vois harkita ostavansa paremmat monitorit, mut ku toi raha menee perkule siihen muuhun rautaan ku ei toi softa oikee ole se mun juttu...
Avatar
#4 • • janne.n Guest
Sun kannattais kyllä sijoittaa vaikka vähän halvempiinkin monitoreihin , ku vastaavasti vähän parempiin luureihin. Luureilla voi kyllä tarkistaa sen lopputuloksen (ja on hyvä tarkistaakkin), mutta monitoreilla on helpompi saada saundiin se tietynlainen ilmavuus.

Eria asia on tietysti se, kuinka pahasti se sun huone kumisee.
Itsellä oli nimittäin sama ongelma ja oli muuten tosi vittumainen varsinkin ku yritti alapäätä säätä kohilleen. Huone resonoi 60-100hzn taajuuksia aika melkoisen reippaasti. Ja se teki kyllä elämästä yhtä helvettiä ;) Onneksi myöhemmin tajusin vaihtaa huonetta ja enää ei tällaisia ongelmia oo.

"Masteroinnista" on turha puhuakkaan kuulokkeiden kanssa työskenneltäessä. Nimittäin siinä voi saada aika ison shokin ison PA-läjän läpi biisiä kuunneltaessa.
Avatar
#5 • • Juha Vilkamo Guest
Mul on noi sennheiserin 600:t, ja ovat parhaat mitä tähän mennessä oon kokeillut. Voisi kuvitella ettei ole olemassa monitoreita joilla olis parempi tehä musaa tässä mun hienosti akustoidussa kotiluukussani kuin noilla luureilla.

Ja toi jonkin äänentoistotavan paremmuus taas riippuu niiiiiin paljon siitä mitä tekee, mikä on tavoitteena ja miten määrittelee "hyvän soundin".
Avatar
#6 • • 029 Guest


Eria asia on tietysti se, kuinka pahasti se sun huone kumisee.
Itsellä oli nimittäin sama ongelma ja oli muuten tosi vittumainen varsinkin ku yritti alapäätä säätä kohilleen. Huone resonoi 60-100hzn taajuuksia aika melkoisen reippaasti. Ja se teki kyllä elämästä yhtä helvettiä ;) Onneksi myöhemmin tajusin vaihtaa huonetta ja enää ei tällaisia ongelmia oo.



Jep... Toi tila-akustiikka on muuten yllättävän ratkaseva asia. Omien biisien miksauksien erot on nyt kun yöllä ja päivällä ku sain kesäks eri tilan musantekoon kun yleensä.

On meinaan niin kauheeta kuraa tullu säädettyy viimesimmässä mestassa et vois laittaa melkeen a/b versiot tänne jakoon jahka biisien uudet versiot on silailtu kondikseen =D Siitä kuulee aika hyvin miten paljon tilalla voi olla vaikutusta vaikka monitorit ois kuin hyvät. (Mulla siis Behringerin isot Truthit käytössä)

Pelkkää luureillamiksaamista ei kyllä oikeen voi omien kokemuksien pohjalta ainakaan suositella kun kokemusta moisesta ei oo, mutta senverran voi sanoo et perusluureilla saat varmasti parempaa saundia aikaan kun hyvillä monitoreilla paskassa tilassa .
Avatar
#7 • • Tuppu_ Guest
Melkein kaikki tulee tehtyä suoraan DT990-kuulokkeilla loppuun asti. Pieniä tarkistuksia teen kaiuttimilla vielä lopuksi. Nää on niin paljo tottumuskysymyksiä. Ite ostaisin ennemmin laadukkaat luurit ku halvat monitorit.
Avatar
#8 • • tuke Guest

Melkein kaikki tulee tehtyä suoraan DT990-kuulokkeilla loppuun asti. Pieniä tarkistuksia teen kaiuttimilla vielä lopuksi. Nää on niin paljo tottumuskysymyksiä. Ite ostaisin ennemmin laadukkaat luurit ku halvat monitorit.



Saako noita jostain päin Suomea?
Avatar
#9 • • bulk Guest

Saako noita jostain päin Suomea?



Edustus on ainakin Hifistudio17:lla.

Tosin firmasta kannattaa muuten pysytellä niin kaukana kuin mahdollista jos ei pakko ole mennä, töykeintä asiakaspalvelua ever. Suoranaisesti vittuiltiin, kun yritin päästä kuuntelemaan Genen aktiivisuppasia. Kannoin rahani muualle. Älkää menkö sinne, jos kamat pääsee muualla kuuntelemaan.
Avatar
#10 • • Tuppu_ Guest
Oho, no onpa törkeää palvelua. :confused:

Luureista vielä, että noita muita hyviä malleja ovat vielä ainakin DT880 ja sennheiserin HD600 / 650.

Onhan se tietty hieman eri juttu miksata luureilla ja kaiuttimilla, kun stereokuva yms. tulee aika eritavalla esiin. Varsinkin syvyys ja leveys muuttuu ja esim. reverbien tasot saattavat kaiuttimien kautta kuulostaa aivan liian suurilta, jos neon säätänyt luureilla. Molemmissa on hyvät puolensa. Luurit päässä ei vaikuta työasento soundiin jos haluaa hieman heilua ja säätää gearia siinä samalla. Ja voipa luurit päässä tehdä sitten yölläkin yhtä lujaa ettei häiritse muita naapureita. Viimeisen silauksen kuitenkin kuuntelisin ainakin jollain kaiuttimilla.

Päätin vihdoin ja viimein hommata käyttöön myös oikeat studio-monitorit luurien lisäksi, niin ei tartte arpoa enää niin paljon jatkossa.
Avatar
#11 • • UzU Guest


Edustus on ainakin Hifistudio17:lla.

Tosin firmasta kannattaa muuten pysytellä niin kaukana kuin mahdollista jos ei pakko ole mennä, töykeintä asiakaspalvelua ever. Suoranaisesti vittuiltiin, kun yritin päästä kuuntelemaan Genen aktiivisuppasia. Kannoin rahani muualle. Älkää menkö sinne, jos kamat pääsee muualla kuuntelemaan.



Menee ihan off-topic mutta minkäa kylän Hifistudiosta puhut? Ainakin Tampereen Hifistudio 17:ta olen saanut loistavaa palvelua. Se on ollut asiantuntevaa ja ystävällisttä...
Avatar
#12 • • bulk Guest
Juu siis Helsingin Hifistudiosta puhuin.
Avatar
#13 • • tuke Guest
Helsingin studio17:ssa ei enää beijerdynaamisia ollut... Ei varmaankaan sitten myöskään muiden kaupunkien studio17:ista löydy...? Sennheiserit oli jo puolet kalliimpia siellä. Malli HD600 maksoi jo 290e ja hd650 yli 500e.
:/
Avatar
#14 • • Tuppu_ Guest
Aika monet ovat hommanneet Alesis M1 aktiv mk2-monitorit. En ole itse noita kuullut, mutta kuulemma ainakin hintaisikseen hyvät.

Maanantaina pääsen todennäköisesti ainakin itse tekemään paremmin vertailua monitorit vs. kuulokkeet, kun saan monitorit käyttöön.
Avatar
#15 • • tuke Guest

Helsingin studio17:ssa ei enää beijerdynaamisia ollut... Ei varmaankaan sitten myöskään muiden kaupunkien studio17:ista löydy...? Sennheiserit oli jo puolet kalliimpia siellä. Malli HD600 maksoi jo 290e ja hd650 yli 500e.
:/




Jaahas kävin viel tuol kruunuradiol ja sielt löyty dt990, mut ne makso joku 260e kun taas esim soitinlaine.comissa 195e joten taidan tilata sit sielt...
Avatar
#16 • • Tuppu_ Guest
Kannattaa kyl vieläki tinkiä hinnasta, kun saksasta noi saa about 150e.
Avatar
#17 • • gerry Guest

Kannattaa kyl vieläki tinkiä hinnasta, kun saksasta noi saa about 150e.



Mua henkilökohtaisesti vähän jurppii toi hintavertailu ja "tinkiminen". On otettava huomioon että me EMME ole saksassa. Suomen verotus on suht korkea (22prosenttia) joka tekee jo paljon lisähinta tuotteelle:(

Suomessa katteet ovat kaupoil todella pieniä koska paljon on kilpailijoita, myös paljon puhuttu thomanni... Mistä ne suomalaiset musiikkiliikkeet kohta elää kun katteet ovat yhä pienentyneen kiristyneen kilpailun takia?

Noh, sehän ei yleensä kuluttaija liikuta ja asiakkaille tuollainen hintakilpailu on vaan etuksi... Kauppiat siitä vaan valitettavasti kärsivät.

Mitä ulkomaalaiseen postimyyntiin tulee, suomesta ostaessa saat kuitenkin tuotteen heti samoin täystuen sekä takuut siihen ilman mitään lisäodotteluja.
Avatar
#18 • • Daniel Braun Guest

Mitä ulkomaalaiseen postimyyntiin tulee, suomesta ostaessa saat kuitenkin tuotteen heti samoin täystuen sekä takuut siihen ilman mitään lisäodotteluja.



[OT]
Saahan sen takuun ihan samalla tavoin muualtakin EU:n alueelta ;)
Ja samalla tavoin joutuu odottoelemaan ja venailemaan jos laite menee huoltoon.
Aika useasti noi huollot kuitenkin on "tehdashuoltoja" eikä mitään sen ostopaikan huoltoäijien tekemiä.
Ihan sama siis lähetätkö sen laitteen Tampereelle vaiko Berliiniin.

Ja mitä noiden hintojen tsekkailuihin tulee, ni köyhällä ku ei oo varaa ihan kaikkeen ni mieluummin ostaa halvemmalla (jos kerran jostakin saa 200- xx + ne halvemmalla) kuin maksaa ihan vitusti ylimääräistä vain sen takia että "hei mä tuen nyt paikallista musakauppaa.
Loppupeleissä se on aikalailla paskan sama ostaako murto-osa asiakkaista ne laitteet muualta.
Aikaisemmin sitä tapahtui maan rajojen sisällä ja nyt tilaillaan ulkomailta.
Loppujenlopuksi se raha kuitenkin kulkeutuu pääosin sille laite/softafirmalle.
[/OT]
Avatar
#19 • • Tuppu_ Guest
Itelläni on sellainen periaate, että jos tuotetta saa suomesta ja hintaero ei ole suuri, niin ostan mieluummin suomesta ja tuen paikallista musaliikettä. Usein tuo paikallinen musaliike on myös tietoinen saksan hinnoista ja kun kysyy myyntihintaa, saa joskus jopa yllätyksekseen halvemman hinnan kuin saksasta tai ainakin yleensä aika saman hinnan, eikä myyjä siitä varmaankaan harmissaan ole, että saa kaupat tehtyä. Tämä tietenkin riippuu tuotteesta. Ja jos thomannilta tilaa, niin kyllä siitä sen saman 22% alvin joutuu maksamaan kuin suomessakin. Tavaraa joutuu tosin odottelemaan viikon verran.
Avatar
#20 • • Daniel Braun Guest

Itelläni on sellainen periaate, että jos tuotetta saa suomesta ja hintaero ei ole suuri, niin ostan mieluummin suomesta ja tuen paikallista musaliikettä. Usein tuo paikallinen musaliike on myös tietoinen saksan hinnoista ja kun kysyy myyntihintaa, saa joskus jopa yllätyksekseen halvemman hinnan kuin saksasta tai ainakin yleensä aika saman hinnan, eikä myyjä siitä varmaankaan harmissaan ole, että saa kaupat tehtyä. Tämä tietenkin riippuu tuotteesta. Ja jos thomannilta tilaa, niin kyllä siitä sen saman 22% alvin joutuu maksamaan kuin suomessakin. Tavaraa joutuu tosin odottelemaan viikon verran.


Juu juu.
Jos ne nyt on edes lähelläkään samoissa hinnoissa.
Mutta näissä pienemmissä kaupungeissa (eli jos tilaa esim helsingistä, joutuu samalla tavoin odottelemaan...) on musaliikkeillä kyl suht kovat riistohinnat...

Ja muutenkin, kyl aikas lailla toi Saksanmaa vetää pidemmän korren noissa edullisissa hinnoissa.
Kyllä mä mieluummin sen 100e säästän ku maksan sen tukien paikallista musiikkiliikettä.
Mut jos kyse on jostakin 20e ni sit asia onkin toinen.