puhelinmyynti

64 posts, 4 pages, 15,843 views

Avatar
#1 • • pie Guest
Mitä ajatuksia herättää?

Sain äsken puhelun Fonectalta, jossa kerrottiin mahdollisuudesta saada nimi ja matkapuhelinnumero Fonectan julkaisemaan Helsingin puhelinluetteloon. (luetteloahan julkaisee myös Eniro). Kaupustelija alkoi jo kerrata numeroani ja ohimennen sanoi "sehän oli sit vain 12,50e". Ei kiitos, ei tule kauppoja moisella tavalla.

Osa puhelintyöntekijöistä tekee työtään asiallisesti, mutta toiset eivät tunnu ymmärtävän sanontaa 'Ei kiitos'. Vaikka kieltäisi useamman kerran, ei mene perille. Ystävälliseen sävyyn kuitenkin yritän aina vastata, koska työtähän he vain tekevät, mutta on pitänyt pari kertaa lyödä luuri korvaan.

Itse koen puhelinmyynnin yhtä häiritseväksi kuin sähköpostiin kohdistuvan roskapostin. Tämänpäiväinen puhelu saikin vihdoin soittaamaan puhelinmyynnin kieltorekisteriin. On pitänyt monesti soittaa ennenkin, mutta aina on jäänyt.
Avatar
#2 • • Aulis_G Guest
Ihan aiheeseen viitaten, mikäs se numero on jossa voi itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin kieltää? On ollut projektina jo kauan...

Monet ystävistäni, mukaanlukien sisareni, ovat puhelinmarkkinointia
työkseen tehneet, mutta itse harvemmin jaksan enää edes kuunnella niitä tarjouksia. Onneksi osa ymmärtää sanan "Ei". Valitettavasti aina löytyy myös niitä jotka provisiopalkan perässä yrittävät viimeiseen hengenvetoonsa asti käännyttää ihmisiä lähetyssaarnaajan lailla puolelleen.
Avatar
#3 • • Tapi T Guest

Osa puhelintyöntekijöistä tekee työtään asiallisesti, mutta toiset eivät tunnu ymmärtävän sanontaa 'Ei kiitos'. Vaikka kieltäisi useamman kerran, ei mene perille.


99%:lla puhelinmyyjistä on provisiopohjainen liksa, joten heidän sitkeytensä on tietyllä tapaa ymmärrettävää.

Mikäli ei ole kiinnostunut myyjän kauppaamasta tuotteesta, niin kehottaisin vain sanomaan puhelimeen, että tuote ei kiinnosta ja sulkea puhelimen. Näin puhelinmyyjä ei tuhlaa sinuun turhaa aikaa ja omat hermosikin säästyvät.

Ihan aiheeseen viitaten, mikäs se numero on jossa voi itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin kieltää?


Ota yhteyttä Väestörekisterikeskukseen.

Mä täytin heidän lähettämän ilmoituksen suoramarkkinointikiellosta vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole tarvinnut kuunnella lehtimyyjiä.
Avatar
#4 • • Aulis_G Guest

Mikäli ei ole kiinnostunut myyjän kauppaamasta tuotteesta, niin kehottaisin vain sanomaan puhelimeen, että tuote ei kiinnosta ja sulkea puhelimen. Näin puhelinmyyjä ei tuhlaa sinuun turhaa aikaa ja omat hermosikin säästyvät.



Niin olenkin yrittänyt monesti tehdä, mutta kun se ei oikeasti aina auta.
Ei vaan mene aina perille vaikka kuinka kauniisti yrittäisi sanoa.

edit. Asiasta kiinnostuneille Linkki lomakkeeseen
Avatar
#5 • • pie Guest

99%:lla puhelinmyyjistä on provisiopohjainen liksa, joten heidän sitkeytensä on tietyllä tapaa ymmärrettävää.



Tiedetään. Joku raja sentään kuitenkin. Tuollakin alalla on vain valitettavasti useita toimijoita, jotka eivät pahemmin asiakasta tai edes lakeja kunnioita.

Ihan aiheeseen viitaten, mikäs se numero on jossa voi itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin kieltää?



puhelinmyynnin kieltorekisteri

Sonera 0600-13404 (0,39 e/min +pvm)
Elisa 0600 - 93404 (0,37 e/min + pvm)


Ota yhteyttä Väestörekisterikeskukseen.

Mä täytin heidän lähettämän ilmoituksen suoramarkkinointikiellosta vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole tarvinnut kuunnella lehtimyyjiä.



Eikös tuo suoramarkkinointikielto kiellä myös postin mukana tulevat mainokset ja ilmaisjakelulehdet? Jos haluaa kieltää vain puhelinmyynnin niin silloin kannattaa valita vain puhelinmyynnin kieltorekisteri.
Avatar
#6 • • k1mm0 Guest
itse olin tässä hiljattain pari kuukautta puhelinmyyjänä. ei ollut kivaa.
nyt olen pari viikkoa pitänyt "hyvin ansaittua" kesälomaa.

palkka oli provisiopohjainen ja vain huippumyyjät saivat sellaista
palkkaa, jolla pystyi elämään. ei minua asiakkaiden nihkeä palaute
(tai huono omatunto ihmisten vainoamisesta) saanut duunia lopettamaan,
vaan nimenomaan huono palkka.

tietenkin puhelinmyynti sopii joilleikin ihmisille, mutta aika harva
minunkin työtovereistani siitä mitään uraa aikoi tehdä. se vain
on useimmille hetkellinen taskurahan lähde.

ja mitä tuohon suoramarkkinointikieltoon tulee, niin se ei tosiaankaan
estä läheskään kaikkea puhelinmyyntiä...
Avatar
#7 • • KarriN Guest
huh, olin kerran päivän (!) puhelinmyyntiduunissa. needless to say, en myynyt yhtään lehteä ja toivoin päivän loppuvan koko ajan. en ollut löytänyt kunnollista duunia intin jälkeen, joten pakko sitä oli yrittää.

tuntui kuitenkin todella vastenmieliseltä yrittää tarjota jengille jotain, mitä eivät tarvitse. ei todellakaan mulle. nykyinenkin osa-aikaduuni on kauppaamista, mutta melkeinpä täysin yksinomaan vain sellaista, jota haluavat tai suosittelua, jos sellaista pyytävät.

"kuukausipalkka 8000mk / kk!" - näin duunia mainostivat. kun kysyin tästä haastattelussa, tyyppi kertoi sen olevan tietenkin kaikkien työntekijöiden keskimääräinen ansio joltain kuukaudelta.

hupaisin juttu tässä yrityksessä oli se, että kun seuraavana aamuna soitin tyypeille, ettei homma ole mua varten, oli vastaus tympeällä äänensävyllä: "hmph. sääli et meni kaikki koulutus hukkaan! mut kai me sit jatketaan täällä niiden kanssa, joissa on jotain ainesta!". yeah right, koulutus koostui siitä, kun ne istutti mut puoleks tunniks yksin lukeen jotain monisteita puhelinmyyjän asenteesta, mukaanlukien loistava PERUSSPIIKKI, jolla pääsee eteenpäin! jos jonkun sattuman kautta luette tätä, niin sori nyt vaan kun meni koulutus hukkaan!
Avatar
#8 • • miikkaL Guest

Ihan aiheeseen viitaten, mikäs se numero on jossa voi itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin kieltää?




Ota yhteyttä Väestörekisterikeskukseen.
Mä täytin heidän lähettämän ilmoituksen suoramarkkinointikiellosta vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole tarvinnut kuunnella lehtimyyjiä.



Toi tosiaan toimii puhelinmyyntiin, mutta ei esim Gallupeihin ym, joissa numerot generoidaan tietokoneella.
Avatar
#9 • • Nudie Guest
Myin muutama vuosi sitten sijoitusratkaisuja (-neuvontapalveluita, eläkevakuutuksia jne.) puhelinmyyjänä. Se on varmaan noista puhelinmyyntiduuneista helpoin, kun siinä ostajan ei tarvitse tehdä ostopäätöstään puhelimessa, vaan suostua vain tapaamaan firman sijoitusneuvoja.

Silti tuo työ oli _ihan_ anaalista.

Sielläkin oli sellainen perusspiikki, jonka suuri osa myyjistä lätisi automaatin lailla joka kerta puhelimeen. Sit siellä oli vähän se meininki, että jos alkoi sooloilla, niin heti palautettiin ruotuun tyyliin: Älä sano noin, sano näin.

Hyi helvetti.

Huvittavinta on, että sijoituspalveluita puhelimitse myyvien yritysten spiikit ovat lähes sanasta sanaan identtiset. Mulle on soiteltu parin vuoden aikana Sammosta, Alexandriasta ja Aonista ja kaikki ne juttelevat samoilla sanavalinnoilla.
Avatar
#10 • • k1mm0 Guest
joo, meilläkin noi spiikit oli aivan loistavia.

pahimpia olivat valmiiksi keksityt puujalkavitsit,
jotka oli määrä heittää kehiin joka puhelussa...

... pahinta niissä oli se, että ne melkein aina toimi :scared:
Avatar
#11 • • mark hamilton Guest

Osa puhelintyöntekijöistä tekee työtään asiallisesti, mutta toiset eivät tunnu ymmärtävän sanontaa 'Ei kiitos'. Vaikka kieltäisi useamman kerran, ei mene perille. Ystävälliseen sävyyn kuitenkin yritän aina vastata, koska työtähän he vain tekevät, mutta on pitänyt pari kertaa lyödä luuri korvaan.



Tiedätkös mittä: Itse olen ollut paljon puhelin myyjänä, ja tiedän että noi sinun asialliset myyjät on huonoja myyjiä työnantajan kannalta. Niillä myyjillä jotka pakko myy on suuremmat myyntiluvut kuin sellasilla kileteillä puhelin myyjillä. Käskyt pakko myydä ja vääntää kauppaa väkisin on käsketty ylempää. Mutta kunnon myyjä osaa kuitenkin pakko myydä ei ärsytävästi ja keinottelee kaupan taitavasti. Alottelevat myyjät tietenkin yrittää pakko myydä jotain kotiliettä jollekkin mummolle joka ei tod tarvi ks. lehteteä ja sit joku kokeneempi myyjä huomauttaa nille, että kyllä ne mummot on laittanu ruokaa jo ihan tarpeeksi, että ei ne mitään kotiliettä osta.
Kauppaa ei kuitenkaan tule jos ensimmäiseen tai toiseen jos kolmantaankin ei vastaukseen lopettaa.
Kontakteja pitää olla paljon ja noudatta viittä myyjän käskyä joita nyt jaksa en muista..
Puhelin myyjäksi en mene enää koskaan. Ensimmäisessä yrityksessa omistajat veti myyjäpalkinnot omaan tasuun ja huijasi palkoissa ja veti yrityksen tahallaan konkkaan ja siellä oli myös "verkostomarkinointi". Eli, jos homman hyviä myyjä saan siitä provikkaa. Siellä oli pelkkä provikka.
Toisessa yrityksessa luvatiin haastatelussa tunipakka plus provikka mutta sitten kun menin hommiin niin palkaus olimuutettu kuukauden keskimyynnistä laskettavaksi provisio tuntipalkaksi. Ei siis varmaa tienestiä

.. Ihan kivoja firmoja ..
Avatar
#12 • • mark hamilton Guest

Myin muutama vuosi sitten sijoitusratkaisuja (-neuvontapalveluita, eläkevakuutuksia jne.) puhelinmyyjänä. Se on varmaan noista puhelinmyyntiduuneista helpoin, kun siinä ostajan ei tarvitse tehdä ostopäätöstään puhelimessa, vaan suostua vain tapaamaan firman sijoitusneuvoja.

Silti tuo työ oli _ihan_ anaalista.

Sielläkin oli sellainen perusspiikki, jonka suuri osa myyjistä lätisi automaatin lailla joka kerta puhelimeen. Sit siellä oli vähän se meininki, että jos alkoi sooloilla, niin heti palautettiin ruotuun tyyliin: Älä sano noin, sano näin.

Hyi helvetti.

Huvittavinta on, että sijoituspalveluita puhelimitse myyvien yritysten spiikit ovat lähes sanasta sanaan identtiset. Mulle on soiteltu parin vuoden aikana Sammosta, Alexandriasta ja Aonista ja kaikki ne juttelevat samoilla sanavalinnoilla.



Noi soittelijat ei oo ikinä vetäny mulle varsinasita spiikkiä, ne menee suoraan asiaan kertomatta yksityiskohtia ennenkun on kyselleet olenko työelämässä.
Avatar
#13 • • mark hamilton Guest

Ihan aiheeseen viitaten, mikäs se numero on jossa voi itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin kieltää?




Ota yhteyttä Väestörekisterikeskukseen.
Mä täytin heidän lähettämän ilmoituksen suoramarkkinointikiellosta vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole tarvinnut kuunnella lehtimyyjiä.



Toi tosiaan toimii puhelinmyyntiin, mutta ei esim Gallupeihin ym, joissa numerot generoidaan tietokoneella.



Luettelosta ne soittaa..
Avatar
#14 • • miikkaL Guest

Ihan aiheeseen viitaten, mikäs se numero on jossa voi itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin kieltää?




Ota yhteyttä Väestörekisterikeskukseen.
Mä täytin heidän lähettämän ilmoituksen suoramarkkinointikiellosta vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole tarvinnut kuunnella lehtimyyjiä.



Toi tosiaan toimii puhelinmyyntiin, mutta ei esim Gallupeihin ym, joissa numerot generoidaan tietokoneella.



Luettelosta ne soittaa..



Ai esim suomen gallupissa? Eikä soita, olen ollut siellä muutaman kuukauden töissä.
Avatar
#15 • • mark hamilton Guest

huh, olin kerran päivän (!) puhelinmyyntiduunissa. needless to say, en myynyt yhtään lehteä ja toivoin päivän loppuvan koko ajan. en ollut löytänyt kunnollista duunia intin jälkeen, joten pakko sitä oli yrittää.

tuntui kuitenkin todella vastenmieliseltä yrittää tarjota jengille jotain, mitä eivät tarvitse. ei todellakaan mulle. nykyinenkin osa-aikaduuni on kauppaamista, mutta melkeinpä täysin yksinomaan vain sellaista, jota haluavat tai suosittelua, jos sellaista pyytävät.

"kuukausipalkka 8000mk / kk!" - näin duunia mainostivat. kun kysyin tästä haastattelussa, tyyppi kertoi sen olevan tietenkin kaikkien työntekijöiden keskimääräinen ansio joltain kuukaudelta.

hupaisin juttu tässä yrityksessä oli se, että kun seuraavana aamuna soitin tyypeille, ettei homma ole mua varten, oli vastaus tympeällä äänensävyllä: "hmph. sääli et meni kaikki koulutus hukkaan! mut kai me sit jatketaan täällä niiden kanssa, joissa on jotain ainesta!". yeah right, koulutus koostui siitä, kun ne istutti mut puoleks tunniks yksin lukeen jotain monisteita puhelinmyyjän asenteesta, mukaanlukien loistava PERUSSPIIKKI, jolla pääsee eteenpäin! jos jonkun sattuman kautta luette tätä, niin sori nyt vaan kun meni koulutus hukkaan!



Yhessä firmassa lupailtaiin 100,000e/kk

Joo.. lehtiämeni n. 4 viikossa ja palkka kuukaudessa n. 90 e
Tää oli se palkkojenpimitys firma..
Siellä huippumyyjätäkin kehiteli jotaan omia myyntikikkoja jotka oli sääntöjen vastasia ja niitä ei kerrottu muille..
Tauoile ei päästetty ennenkun myynti luvut oli koko porukalla about 50 kpl.. jne.. Palkioiski hyvät myyjät sai kassi kaupalla viinaa..
Avatar
#16 • • mark hamilton Guest

99%:lla puhelinmyyjistä on provisiopohjainen liksa, joten heidän sitkeytensä on tietyllä tapaa ymmärrettävää.



Niinno.. ns. kunnon myyjät vetää n. 7-15 lehtee päivässä ja niitä ei paljon kiinnosta onko jokun mummon mies kuollu vaie.. Mummo itkee älkää laitako älkää.. ja myyjä vaan painaa täysillä..
Avatar
#17 • • Ana-- Guest
Mulla on puhelintyöstä lähinnä positiivinen kokemus, mutta se johtuneekin
siitä, etten myynyt mitään, vaan tein haastatteluita. Ainoa paha kramppi
tossa hommassa oli se, että se oli provisiopalkkaista hommaa, ja kohde-
ryhmät olivat välillä aivan älyttömiä (Perjantain vuorossa 18-22 vuotiaat,
yksin asuvat miehet).

Ekassa vuorossa "sattui sopivast" 18-79 - vuotiaat miehet ja naiset
kohderyhmäksi, ja päivän saldoksi tulikin runsas 500 markkaa muutaman
tunnin työstä. Luulin iskeneeni kultasuoneen, mutta muutaman kuukauden
aikana kohderyhmät olivat enemmän tai vähemmän hankalia, joten
liksaakaan ei juurikaan irronnut. Eipä tuo haitannut, porukka oli tosi hyvä
(vuoropäällikkönä yksi hyvä kaveri) ja duunissa oli työntekoa
lukuunottamatta aina hauskaa, ja työpäivän päätteeksi oli tapana
suunnistaa läheiseen baariin vielä parille. Ei siitä varsinaisesti
rahaa tienannut, mutta hyvää ajanhukkaa se oli :)
Avatar
#18 • • mark hamilton Guest

Ihan aiheeseen viitaten, mikäs se numero on jossa voi itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin kieltää?




Ota yhteyttä Väestörekisterikeskukseen.
Mä täytin heidän lähettämän ilmoituksen suoramarkkinointikiellosta vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole tarvinnut kuunnella lehtimyyjiä.



Toi tosiaan toimii puhelinmyyntiin, mutta ei esim Gallupeihin ym, joissa numerot generoidaan tietokoneella.



Luettelosta ne soittaa..



Ai esim suomen gallupissa? Eikä soita, olen ollut siellä muutaman kuukauden töissä.



ei niin mutta lehtimyyjät soitaa.

piti painaa aikaisempaa quoteee..
Avatar
#19 • • mark hamilton Guest
Mun mielestä puhelin myyjät on oikein kivoja kun ne soitaa. Niitä on niin kiva vedättää. Ne on rueenu soiteleen kun tilasin kerran entterin, yhestä firmasta jossa olin töissä.
Avatar
#20 • • Zapa Guest
ite oon myös ollut nuorempana aikakauslehtien puhelinmyyjänä. niinkuin mark tuossa kertoi, että jos ensimmäisen "ei" sanan jälkeen olisi lopettanut puhelun, tuskin olisi saanut paljoakaan myydyksi. piti vain keksiä hyviä myyntiargumenttejä, miksi ko. lehti olisi sinulle hyvä. monesti kun esim. autolehtiä myydessään alkoi juttelemaan niitä näitä autoista ja kyselemään ostajan kiinnostusta autoihin, loppujen lopuksi asiakas sanoi ilman että minun tarvitsi edes kysyä: "no laita se lehti tulemaan, onhan se ihan hyvä" tjsp.

omasta mielestäni olin hyvä myyjä, kuulin asiakkaan äänestä milloin hän ei todellakaan osta lehteä ja osasin "haistaa" milloin oli potentiaalia... hyvästä myynnistä mm. pääsin kolmeksi päiväksi Tukholman MM-95 lätkäturnaukseen, Varsovaan viikonlopuksi + lukematon määrä tavarapalkintoja hyvin sujuneista myyntikilpailuista...

en kyllä enää lähtisi silti puh-myyntihommiin.