Hyvä promoottori. Soitan bileissäsi, toivon että...

150 posts, 8 pages, 35,560 views

Avatar
#81 • • mekaanikko Guest

Hehe, jeps, ei tosiaan ollut tarkoitus varastaa threadia omalla sivuhuomautuksella, mutta tarkenna vielä ihmeessä (vaikka privana) missä yksityiskohdissa ollaan eri taajuuksilla. Lisänäkökulmat ei oo ikinä pahasta..



No threadin ideanahan on (kai?) keskustella siitä miten promoottorin ja artistien tulisi toimia jotta molempien elämä olisi mahdollisimman helppoa, joten kommenttisi ovat aivan paikallaan. =)

Eri mieltä olen siis siitä, tarvitseeko aivan alustavien yhteydenottojen kohdalla vielä artistin ruveta oma-alotteisesti neuvottelemaan yksityiskohdista. Jos hänellä on energiaa näin tehdä - hyvä. Mutta oman kokemukseni mukaan on parempi hoitaa asiat sitten kun järjestäjä on varmistanut ne artisteista riippumattomat puitteet ja molemmat ovat ns. oikeustoimikelpoisia eli esimerkiksi selvin päin. =) Ja mielestäni aloitteen pitäisi tulla promoottorilta.

---

Sitten hieman jatkoa aiemmin kirjoittamaani. Tänne kirjoittamieni kommenttien ja Zzompin suoraan järjestäjälle lähettämän palautteen jälkeen minuun on ottanut sähköpostitse yhteyttä sekä Millenniumin puolesta tapahtuman järjestelyistä vastannut henkilö että chilloutin buukkauksista (ja ymmärtääkseni muistakin järjestelyistä) vastannut henkilö, joista kumpikin on esittänyt vilpittömän anteeksipyyntönsä koskien soitto-olosuhteita ja buukkausepäselvyyksiä. Sähköpostitse käymäni keskustelun perusteella olen nyt vakuuttunut siitä että kyse ei ole ollut Millennium-organisaation välinpitämättömyydestä chillouttia kohtaan tai ammattitaidottomuudesta vaan yksittäisestä valitettavasta källistä.

Millennium oli "ulkoistanut" osan DJ-buukkauksista organisaation ulkopuoliselle henkilölle ja ilmeisesti informaatio ei tässä ollut kulkenut oikein kunnolla. Palkkioasiasta tämä henkilö oli sitten ilmeisesti tehnyt sen oletuksen että kun palkkaa ei ollut omatoimisesti pyydetty, sitä ei myöskään haluttu joten palkkoihin ei ollut varattu rahaa ja johtuen Millenniumin ja Aladdinin välisestä sopimuksesta lippukassa meni kokonaisuudessaan ravintolalle joten virhettä ei ollut mahdollista enää paikan päällä korjata. Ymmärsin saamastani sähköpostista että samaan seikkaan (Millenniumin ja Aladdinin välinen sopimus) palautui myös jossain määrin puutteellinen laitteistopuoli.

Varsinaista bäkkäriä tapahtumassa ei ollut vaan oli ajateltu että esiintyjät käyttävät bäkkärinään (lähinnä siis kamojen säilytykseen) oman stagensa DJ-ständiä. Hengailuun näitä tiloja ei ollut tarkoitettu ja siis tässä tapauksessa DJ:n takana hengannut porukka oli siellä ilman järjestäjän suostumusta - ilmeisesti tästä oli myös osalle porukasta huomautettu erikseen ilman toivottua vaikutusta.

Haluan kiittää Millennium-organisaatiolta saamaani asiallista palautetta esittämääni kritiikkiin ja olen myös huojentunut siitä että ongelmien pääasiallinen syy ei ollutkaan toimintakulttuurissa tai esimerkiksi välinpitämättömyydessä chilloutin toteuksen suhteen yleensä. Olen edelleenkin sitä mieltä, että joitain asioita olisi voitu tehdä pääjärjestäjänkin puolelta paremmin - lähinnä liittyen "sisäiseen laadunvalvontaan" eli että olisi paremmin varmistettu että kaikilla on sama informaatio asioista ym. - mutta nähtävästi kaikki puutteet järjestelyissä olivat sellaisia jotka olivat Millenniumin "alihankkijoiden", ei pääjärjestäjän toiminnasta johtuvia.

Näin ollen voin nyt näin julkisesti vakuuttaa että uskallan kyllä vastedeskin tulla Millenniumin tapahtumiin soittamaan jos joskus vielä kutsutaan. Toivottavasti kritiikistäni alkanut keskustelu edelleenkin jatkuu ja auttaa kaikkia järjestetäjiä oman toimintansa kehittämisessä. Toivon myös, että tästedes tapahtumanjärjestäjät paremmin muistaisivat että myös chillout-DJ tarvitsee kunnon soitto-olosuhteet eikä oletusarvoisesti tee pelkkiä ilmaiskeikkoja.

Pahoittelen esittämistäni moitteista mahdollisesti johtunutta mielipahaa niiltä osin kuin syytökset osoittautuivat aiheettomiksi ja uskon että seuraavissa Millenniumin tapahtumissa myös chilloutinkin laatutaso on näistä kokemuksista viisastuneena sitä mitä sen pitäisikin olla. (Muiden areenoiden laadustahan ei missään vaiheessa ole ollut epäilyjäkään.)
Avatar
#82 • • JimmyD Guest
Mekaanikko kirjoitti: Avoin kysymys promoottoreille: miksi väenvängällä pitää järjestää chillout, jos sille ei olla valmiita tarjoamaan edes alkeellisimpia perusedellytyksiä kuntoon?

Minusta tuntuu että samaa kysymystä on saanut jo pohtia vuosia, chilli dj laitetaan soittamaan narikkaan,vessaan,pöydän alle tai koirankoppiin. Suomen bileissä on monia esimerkillisiä chill/lounge puolia, mutta todella harva niihin jaksaa satsata. Niin ne perusedellytykset eivät paljoa vaadi, toimivat kunnolliset laitteet ja ääni jonka ihmiset myös kuulevat. Nämä kun ovat kunnossa päästään alkuun.
Avatar
#83 • • Gnizhak Guest
Tätä threadia lukiessa ja vain pari klubi-iltaa läpikäyneenä promoottorina voin vähän omasta asenteestani kertoa. Lähdin ystäväni kanssa järkkäämään kokeellisesti klubi-iltaa Riihimäelle reilu vuosi sitten, mitään rahavarantoa ei ollut, vaan budjetti tuli omasta taskusta. Keväällä järjestettiin pari tapahtumaa, syksyllä pari, ja haluttiin juuri ne dj:t jotka otettiinkin. Olimme myös valmiita maksamaan dj:lle palkkion, mutta sovimme jo etukäteen heidän kanssaan maksavamme summan X ja sen päälle sitten jos saamme omat kulumme katettua. Tämän toteutimme sovitulla tavalla. Yhdelle dj:lle lupasin matkat ja kaljapalkkion. Ensimmäisten bileiden dj-ständi oli todella askeettinen, pöytä raahattu nurkkaan, josta ei dj edes kunnolla näkynyt ja backstage oli pari sohvaa sen takana. Se oli ehkä pienoinen virhe näin jälkikäteen ajatellen, mutta soitannat sujuivat hyvin ja pyrimme vahtimaan DJ:den hyvinvoinnista koko illan ajan. Pöytä oli aivan liian matala, mutta sitä pahoittelin jo paikanpäällä, sillä emme vain kyenneet hoitamaan parempaa. (Osin ravintolan asenteesta johtuen, joka selvisi vasta paikanpäällä.)

Jengiä riitti keväällä. Syksyllä yleisöä oli vähemmän, mutta väittäisin että DJ:llä oli hyvät oltavat, sillä dj-standin sijoittelu oli huomattavasti parempi, ja sinne pääsi vain järjestävän tahon henkilöstö ja itse dj:t. Maksetut summat eivät aivan vastanneet DJ:n normaalipalkkiota, mutta maksoimme sen mitä pystyimme. Juomapuolen hoidimme niin, ettei dj:n tarvinnut itse maksaa juomistaan. Majoituskin olisi hoitunut/hoitui, joskin moni dj halusi kotiin nukkumaan. Etukäteisjärjestelyt hoidin niin että otin yhteyttä ajoissa ja pyrin pitämään dj:n ajantasalla sekä kyselin erityistarpeista. Soittoajat neuvoteltiin puhelimitse/irkitse ja välillä tuntui siltä, että jopa vähän ahdistelin asian tiimoilta.

Ongelma suomessa on kuitenkin bileiden riski: DJ:n palkkio on toki tehdystä työstä pieni, mutta (etenkin muualla kuin isoissa kaupungeissa) järjestettyjen bileiden riski on suuri. Silti väittäisin bileiden järjestämisen muuallakin olevan tarpeellista. Se ei kuitenkaan tee bisnestä, joten ainoa keino on harrastaja/talkoovoimin järjestettävät jutut. Siksi olen erityisen kiitollinen niille esiintyjille, jotka tukivat meidän toimintaamme ja antoivat kokemusta järjestelyistä. Kumpikin pääjärjestäjistä on itse dj:tä, (minä tosin hyvin kokematon) mutta tiedän mitä minä haluan vaatia joten pyrin järjestämään dj:lle niin hyvät oltavat kuin mahdollista. Toivottavasti kaikki vieraamme viihtyivät, eikä jäänyt mitään hampaankoloon. Jos näin kävi, pahoittelen syvästi. Muuten vielä erityiskiitos kaikille osallisille.

Talkooväelle tarjosimme myös pienen palkkion jälkikäteen, sillä heidän työmääränsä oli suuri. Itselle ei oikeastaan jäänyt kuin kasa arvokkaita kokemuksia ja hyvä mieli, joilla voi sitten jatkaa toimintaa.

Siinä hieman ajatuksia/kokemuksia joihin ois kiva saada kommentteja mahdollisilta soittajilta jatkoa varten, vaikka aika ympäripyöreätä juttua onkin.

iku
Don't Just Stand There

P.S. Uusia kuvioita on suunnitteilla..
Esa

Posts: 947

#84 • • Esa

(etenkin muualla kuin isoissa kaupungeissa) järjestettyjen bileiden riski on suuri



:laugh:

Minäkin ajattelin aikoinaan pienemmillä paikkakunnilla bileitä puuhatessa, että kyllä Helsingissä yms. on helppoa kun siellä on se kävijäkunta jo valmiina... :hah: Helsingin suunnalta katsottuna voi nyt ajatella, että kylläpä pienemmillä paikkakunnilla on helppoa, kun ihmisiä on verrattain huomattavasti helpompaa (ja halvempaa) saada tulemaan niihin sun järkkäämiin bileisiin. Toisin sanoen en allekirjoittaisi tuota väitettäsi, pienemmällä paikkakunnalla on niin haittansa kuin myös etunsa.
Avatar
#85 • • Samus Aran Guest

Hehe, jeps, ei tosiaan ollut tarkoitus varastaa threadia omalla sivuhuomautuksella, mutta tarkenna vielä ihmeessä (vaikka privana) missä yksityiskohdissa ollaan eri taajuuksilla. Lisänäkökulmat ei oo ikinä pahasta..



Eri mieltä olen siis siitä, tarvitseeko aivan alustavien yhteydenottojen kohdalla vielä artistin ruveta oma-alotteisesti neuvottelemaan yksityiskohdista. Jos hänellä on energiaa näin tehdä - hyvä. Mutta oman kokemukseni mukaan on parempi hoitaa asiat sitten kun järjestäjä on varmistanut ne artisteista riippumattomat puitteet ja molemmat ovat ns. oikeustoimikelpoisia eli esimerkiksi selvin päin. =) Ja mielestäni aloitteen pitäisi tulla promoottorilta.



Nooh, yksityiskohdat ovat ilmeisesti hyvin henkilökohtainen käsite, itsekään en ole sitä mieltä. Kyse taitaa olla sitten niin syvälle juurtuneista arvoista, että niitä on vaikea, joissain tapauksissa jopa turha yrittää saada ns. yleiseksi toimintatavaksi. Itselleni jo esim. paikkavalinta tai muiden DJ:den määrä yhdessä huoneessa vaikuttaa ratkaisevasti omaan viihtyvyyteeni kemuissa niin bilettäjän kuin DJ:n näkökulmasta. Ja yleensä kun joku tulee edes vihjailemaan mahdollisesta keikasta, niin olen vähintäänkin sen verran kiinnostunut, että kysyn ainakin nämä asiat samaan hengenvetoon. Näitä perusasioita ennen en voi kyllä mitenkään tietää kiinnostaako koko juttu vai ei, puhumattakaan sitten yleisestä hyvästä (viitaten ensimmäiseen lainaukseeni). Muilta osin samoilla linjoilla..
Avatar
#86 • • Gnizhak Guest

(etenkin muualla kuin isoissa kaupungeissa) järjestettyjen bileiden riski on suuri



:laugh:

Minäkin ajattelin aikoinaan pienemmillä paikkakunnilla bileitä puuhatessa, että kyllä Helsingissä yms. on helppoa kun siellä on se kävijäkunta jo valmiina... :hah: Helsingin suunnalta katsottuna voi nyt ajatella, että kylläpä pienemmillä paikkakunnilla on helppoa, kun ihmisiä on verrattain huomattavasti helpompaa (ja halvempaa) saada tulemaan niihin sun järkkäämiin bileisiin. Toisin sanoen en allekirjoittaisi tuota väitettäsi, pienemmällä paikkakunnalla on niin haittansa kuin myös etunsa.



Ääh, siis tässä meinasin nyt sitä että isoissa kaupungeissa (HKI/Turku/Tre) on joillain edes mahdollisuus tehdä tuosta hommasta "iso" nimi ja jopa bisnes (screen, colors, mlnm etc.). Eli sielä voi lähteä ottamaan riskiä isommalla rahalla jos jollain on oikeasti tietoa mitä tekee. Pieneen kaupunkiin pystyy järkkäämään vaan jotain ihan pientä, jollon siellä ei kukaan muu sitä tee kun pari harrastelijaa. En siis meinannut että jos lähet stadissa järkkäämään, niin ne ihmiset automaattisesti tulis sinne, ilman et joutus tekemään mitään.

Eli vaikka riski on suuremmissa kaupungeissa suurempi, myös mahdollisuudet ovat suuremmat osin.
Avatar
#87 • • TKai Guest

(etenkin muualla kuin isoissa kaupungeissa) järjestettyjen bileiden riski on suuri



Kyllä se tällaisessa ~23k asukin kaupungissa on hieman "hankalaa". Ravintolassa bileet järjestettäessä täytyy toivoa, että "turisteja" on liikkeellä, koska biletysjengiä ei todellakaan riitä tarpeeksi (sad but true). Lähikaupungeista ihmisiä saa lähtemään liikkeelle (kai?), kunhan vaan saisi hoidettua soittamaan jotain nimekkäitä dj:tä tms., mutta sekään ei vielä takaa mitään.
Ravintolan ulkopuolella järkättävissä bileissä on samaa vikaa, sillä poikkeuksella että lipun maksaneita vaan on vielä vähemmän. Kulut luonnollisesti vaan kasvavat. Sinällään noiden ravintolan ulkopuolisten bileiden järkkääminen on mukavampaa ja voi tarjoilla tiukempaakin mättöä.

Onneksemme olemme saaneet tähän asti sponsoreita mukaan ja niiden myötä päädyttyä +-0 tilanteeseen. Ravintola bilsuissa on huomattu kerta kerralta vähäisempi yleisö, saa nähdä mihin se vielä johtaa ;) Lipun hinta on ollut vähintäänkin kohtuullinen, 4 euroa. Pari dj:tä paikalla ja kaupungin ainoat bileet aina muutaman kuukauden välein.

Henkilökohtaisesti kaikki mitä dj:n kanssa on ennalta sovittu maksuista ym. on pidetty. Juomaa/ruokaa, laitteet mahdollisuuksien mukaan älylliset, mitä nyt viimeksi yksi Pioneer sanoi itsensä irti ja piti korvata Omnitronicilla ;)

Anyways, toivon että kaikki bileissämme vierailleet soittajat ovat tunteneet itseään kohdellun asiallisesti, parhaamme olemme aina yrittäneet :)
Esa

Posts: 947

#88 • • Esa

Kyllä se tällaisessa ~23k asukin kaupungissa on hieman "hankalaa".



On sitä Varkauttakin pienemmissä ja syrjäisemmissä paikoissa isoja bileitä pidetty. Muuta vinkkiä en osaa antaa kuin että suunnittele hyvä, vetoava konsepti ja markkinoi tapahtuma hyvin. Hyödynnä tietoisuuden nostattamisessa erityisesti lehdistötiedotteita / buffiluonteisia ennakkojuttuja. Huolehdi siitä, että bileissäkävijät yllättyvät positiivisesti jo eka kerralla, niin hommalla on edellytykset toimia jatkossakin.
Avatar
#89 • • Gnizhak Guest

On sitä Varkauttakin pienemmissä ja syrjäisemmissä paikoissa isoja bileitä pidetty.



Njoo, mutta toi vaatii sit jo todella isoa ja toimivaa porukkaa, tai sitten sitä et yks/kaks jäbää tekee niin paljon hommia et se vetää ittensä täysin piippuun ja siltä jää muu elämä sen järkkäämisen ajaks jäihin. Mä itte hoidin asiat koulunkäynnin ja muun ohella (Syksyllä vielä toisesta kaupungista, mut siitä ei tullu kyllä mitään) niin että en sijottanu tohon järjestelypuoleen kyllä koko elämääni kuitenkaan, en kykene niin kovaa uhrautumaan.. koska tavotteena oli pitää itekin hauskaa eikä olla ihan paskana sitten kun bileet oikeesti on. Joillekin tommonen tajuton raataminen on kai ihan palkitsevaa, mä en koe kyllä asiaa niin.
Esa

Posts: 947

#90 • • Esa
OT:

Mikä ihmeen "muu elämä"? :) No, vähemmän aikaa yhdeltä tyypiltä sen lehdistötiedotteen tekemiseen ja lähettämiseen menee kuin vaikkapa parintuhannen flaijerin katujakoon. Ymmärrän kyllä pointtisi sikäli.
Avatar
#91 • • miikkah Guest
Parhaat promoottorit on deejiitä ( - ja aktiivibilettäjiä. )
Avatar
#92 • • lauri Guest
Johtuen ilmeisesti omasta välinpitämättömyydestäni, en jaksanut kaikkia viestejä lukea läpi bennin, mekaanikon ja samuksen keskimäärin kaikenkattavien kommenttien jälkeen.

Muutama asia jotka tulee mieleen ensimmäisenä:

- Jos joku asia ei toimi, menee artistin mielestä päin honkia, on päinvastoin kuin etukäteen on sovittu: MIKSI siitä ei sanota reilusti ja suoraan? Jälkikäteen kyllä on helppo esim. platinumiin kirjoittaa.
Paikanpäällä asialle saatettaisiin jotain pystyä ehkäpä tekemäänkin?

- DJ on promoottorin palkkaama työntekijä. Mutta pitää muistaa, että usein promoottorilla on jokunen muukin työntekijä, vaikka DJ ehkä niistä näkyvin. Kaikkien työntekijöiden olosuhteethan pitäisi toki olla optimaaliset, eikö vain? Luulisin, että kaikki asiansa osaavat pyrkivät siihen optimaalisuuteen, aina se ei vain onnistu.

Ja helppopa se on sanoa esimerkkinä vaikkapa unity, joka myydään loppuun 25 minuutissa, jolloin tiedetään mitä kaikkea sillä rahalla voi tehdä. Jos esimerkiksi vaikkapa Future planet olisi uunisaaressa, kuinka suurella todennäköisyydellä ihmiset ottaisivat säävarauksen huomioon ja silti ostaisivat liput välittömästi niiden tultua myyntiin?

Mitä itse...

Pyrin siihen, että ensimmäisenä tapahtumaa rakentaessa varmistetaan tekniikan toimivuus. Kun todennetaan se, pyritään soittopöydästä tekemään mahdollisuuksien mukaan optimaalinen. Tämän jälkeen pyritään testaamaan äänentoisto, eri musiikkityyleillä, ja jos mahdollista, pidempään kuin 30 sekuntia tai minuutin. Tämän jälkeen ryhdytään toteuttamaan muita seikkoja.

Joskus tilat vain ovat sellaisia, että tarpeetonta trafiikkia tulee lähelle soittopöytää. Ei mitkään kiellot estä XYZ levynbongaajaa menemästä dj:n juttusille. Siihen pitäisi varata järjestysmies. Näin joskus tehtykin.

Ahaps, mutta palataanpa taas siihen rahamäärään.

Lähdetäänpä rakentamaan asiaa uusiksi: DJ on silloin arvokas promoottorille, kun yleisö tulee paikalle kuuntelemaan häntä. Vielä arvokkaamaksi DJ:n tekee, mikäli yleisö suostuu maksamaan jotain sisäänpääsystä. Lisää arvokkuutta tulee, mikäli DJ:llä on mainosarvoa.

Katsotaanpa siis peiliin ja esitetään muutama vastakysymys:

Kuinka moni teistä DJ:stä kokee olevansa niin arvokas, että promoottorilla on joku muu syy buukata teitä, kuin intohimo siihen musiikkiin mitä soitatte, tai miten soitatte?

Kuinka moni teistä kokee, että joku jonkun promoottorin järjestämä
keikka, on tehnyt teistä huonomman dj:n tai aiheuttanut uran kääntymisen alaspäin?

Ajatelkaa asiaa ja tulkaa vaikka kertomaan vastaus livenä, jos aiheesta kiinnostaa keskustella - itseäni kyllä, mutta en kovinkaan helposti ko. asiaa ota esiin.

// L
Caro²

Posts: 5,301

#93 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Alkuselvennys: Minusta tuo sinun postaus vähättelee juurikin dj:n tarvitseman työympäristön toimivuutta, ja tai dj:n soittomukavuuden luomista. Siksi vastaan.


Kuinka moni teistä DJ:stä kokee olevansa niin arvokas, että promoottorilla on joku muu syy buukata teitä, kuin intohimo siihen musiikkiin mitä soitatte, tai miten soitatte?



Nyt sitten liikutaan taas hitusen ohuella jäällä. Imho sillä onko deejii megaluokan stara, tai vuosi sitten aloittanut wannabe, ei ole mitään tekemistä sen asian, liki faktan kanssa, että soittomukavuus on dj:lle elintärkeää? Pahoittelen tietämättömyyttäni, mutta soitatko itse levyjä, tai oletko soittanut paikassa missä dj:lle lyödään soittimet 70cm korkeuteen, geminin paskalla mikserillä, stanttonin 500AL rasiat, ja todetaan nyt sen pöydän vielä olevan vino, sekä huojuvan levyä pyöritettäessä?


Kuinka moni teistä kokee, että joku jonkun promoottorin järjestämä
keikka, on tehnyt teistä huonomman dj:n tai aiheuttanut uran kääntymisen alaspäin?



Fiksuna poikana varmaan kerrot myös miten tämän asian voisi ihan realistisesti mitata. Vai onko sopivaa esm kuulla henkilön keikasta muiden puhuvan "vittu että oli paska dj" (Tässä vaiheessa voi paljastaa että tälläisen kommentin kuulin vuosi- kaksi takaperin dj:stä nimeltä pHaze, varmaan olet kuullu puhuttavan?). Asiaa tarkemmin ihmeteltyäni, kuulin juurikin seuraavanlaisia kommentteja muilta soittajilta: Soittopaikka oli aivan paska, musiikkia ei kuullut ollenkaan (olikohan monitorit liian pienet, vai olikohan ollenkaan). Tila oli pelkkää kaikupohjaa (ilman akustointia). jne jne jne. Meinaatko että tällainen palaute ei esm vaikuta siihen että haluaako jengi mennä kuuntelemaan vaikka pHazea seuraavalla kerralla pienessä kaupungissa?



Ajatelkaa asiaa ja tulkaa vaikka kertomaan vastaus livenä, jos aiheesta kiinnostaa keskustella - itseäni kyllä, mutta en kovinkaan helposti ko. asiaa ota esiin.



Tervetuloa lappeen Rantaan, asiasta voisikin keskustella :)
Avatar
#94 • • Juha Vilkamo Guest

MIKSI siitä ei sanota reilusti ja suoraan? Jälkikäteen kyllä on helppo esim. platinumiin kirjoittaa.



Itse asiasta offtopicciin pompaten on pakko tässä hämmentyen kysyä, että mikä tekee julkisesta omalla nimellä annetusta palautteesta sen epäreilumman ja epäsuoremman kuin sähköpostilla ja puhelimella annetun? Jos bileissä jokin menee vituiksi niin sitten menee. Puimisen idea on että kehityksen suunta on nousujohteinen ja että asiat funkkaavat jatkossa jouhevammin. Ja tuurilla myös bileeseen millään tavoin kytkeytymättömätkin saavat jotain taskun pohjalle.

Alkuperäisasiaan mulla ei oikein ole lisättävää.
Avatar
#95 • • lauri Guest

Alkuselvennys: Minusta tuo sinun postaus vähättelee juurikin dj:n tarvitseman työympäristön toimivuutta, ja tai dj:n soittomukavuuden luomista. Siksi vastaan.



En muista tilannetta, jolloin jossain järjestämässäni tapahtumassa on havaittu tilanne, että dj:n soittopaikka kusee, eikä asialle olisi tehty kaikkea voitavaa. Ainakaan en ole omiin korviini saanut vastakkaista kommenttia.


Kuinka moni teistä DJ:stä kokee olevansa niin arvokas, että promoottorilla on joku muu syy buukata teitä, kuin intohimo siihen musiikkiin mitä soitatte, tai miten soitatte?



Nyt sitten liikutaan taas hitusen ohuella jäällä. Imho sillä onko deejii megaluokan stara, tai vuosi sitten aloittanut wannabe, ei ole mitään tekemistä sen asian, liki faktan kanssa, että soittomukavuus on dj:lle elintärkeää? Pahoittelen tietämättömyyttäni, mutta soitatko itse levyjä, tai oletko soittanut paikassa missä dj:lle lyödään soittimet 70cm korkeuteen, geminin paskalla mikserillä, stanttonin 500AL rasiat, ja todetaan nyt sen pöydän vielä olevan vino, sekä huojuvan levyä pyöritettäessä?



On olemassa DJ:tä ja on olemassa "DJ":tä. Esimerkiksi DJ:ltä kuulen, minkä takia vaikkapa kyseinen gemini on paska - hän pystyy oikeasti perustelemaan asian. Kun taas "DJ" haukkuu laitteen paskaksi, koska
kaveritkin haukkuivat sen paskaksi. 70cm korkeudessa oleva pöytä saattaa olla äärimmäinen ratkaisu, ja paras siihen tilanteeseen saatu ratkaisu, vaihtoehtona ehkä lattialla soittaminen?

Korjatkaa kuitenkin joku, jos muistatteni soittaneenne tapahtumassani jollain muulla kuin technicsin levysoittimilla, pioneerin tai allen&heathin mikserillä, useimmiten myös pioneerin cd-soittimet. Useimmiten pöytä on ollut bodesta jossa on taitettavat jalat, välillä butekin pystytolpilla oleva pöytä. Monitorointi on pyritty järjestämään molemmin puolin, joskus on saattanut olla niin, ettei ole ollut kuin yksipuolinen, mutta sekin sijoitettu DJ:n toiveiden mukaan.

Pyri tarkistamaan asiat ennenkuin teet johtopäätökset.


Kuinka moni teistä kokee, että joku jonkun promoottorin järjestämä
keikka, on tehnyt teistä huonomman dj:n tai aiheuttanut uran kääntymisen alaspäin?



Fiksuna poikana varmaan kerrot myös miten tämän asian voisi ihan realistisesti mitata. Vai onko sopivaa esm kuulla henkilön keikasta muiden puhuvan "vittu että oli paska dj" (Tässä vaiheessa voi paljastaa että tälläisen kommentin kuulin vuosi- kaksi takaperin dj:stä nimeltä pHaze, varmaan olet kuullu puhuttavan?). Asiaa tarkemmin ihmeteltyäni, kuulin juurikin seuraavanlaisia kommentteja muilta soittajilta: Soittopaikka oli aivan paska, musiikkia ei kuullut ollenkaan (olikohan monitorit liian pienet, vai olikohan ollenkaan). Tila oli pelkkää kaikupohjaa (ilman akustointia). jne jne jne. Meinaatko että tällainen palaute ei esm vaikuta siihen että haluaako jengi mennä kuuntelemaan vaikka pHazea seuraavalla kerralla pienessä kaupungissa?



Niin, tai mitä jos ko. henkilö ei oikeasti pitänyt musiikista jota pHaze soitti?
Voisiko sellainen olla vaihtoehto? Tokikin ko. tilanteet artistin kannalta ovat valitettavia, mutta ei edes artisti tai promoottori voi vaikuttaa yksilön valinnanvapauteen. Jos ko. asiakas ei pitänytkään DJ:stä, niin mitä vaihtoehtoja on, että hän tulee takaisin seuraaviin järjestäjän juhliin?

Itseäänkunnioittava DJ taas tekee valintoja kokemusten perusteella, ja "äänestää jaloillaan", niinkuin eräs arvostamani DJ aiemmin sanoi.
Avatar
#96 • • lauri Guest

MIKSI siitä ei sanota reilusti ja suoraan? Jälkikäteen kyllä on helppo esim. platinumiin kirjoittaa.



Itse asiasta offtopicciin pompaten on pakko tässä hämmentyen kysyä, että mikä tekee julkisesta omalla nimellä annetusta palautteesta sen epäreilumman ja epäsuoremman kuin sähköpostilla ja puhelimella annetun? Jos bileissä jokin menee vituiksi niin sitten menee. Puimisen idea on että kehityksen suunta on nousujohteinen ja että asiat funkkaavat jatkossa jouhevammin. Ja tuurilla myös bileeseen millään tavoin kytkeytymättömätkin saavat jotain taskun pohjalle.

Alkuperäisasiaan mulla ei oikein ole lisättävää.



Tarkoituksenanihan oli nimenomaisesti sanoa, että jos on akuutteja ongelmia, niin pitäähän niistä pystyä sanomaan paikanpäällä, eikä jälkeenpäin lyödä vettä myllyyn. Kaikki jälkeenpäin tuleva rakentava kritiikki on AINA positiivinen asia.
Avatar
#97 • • TKai Guest


On sitä Varkauttakin pienemmissä ja syrjäisemmissä paikoissa isoja bileitä pidetty. Muuta vinkkiä en osaa antaa kuin että suunnittele hyvä, vetoava konsepti ja markkinoi tapahtuma hyvin. Hyödynnä tietoisuuden nostattamisessa erityisesti lehdistötiedotteita / buffiluonteisia ennakkojuttuja. Huolehdi siitä, että bileissäkävijät yllättyvät positiivisesti jo eka kerralla, niin hommalla on edellytykset toimia jatkossakin.



En tiedä mistä se loppujen lopuksi kiikastaa, yhdistystä ja bileiden järjestämistä on tuotu esille useaan otteeseen alueen lehdistössä ihan kunnon lehtijuttujen muodossa (kun ovat halunneet tehdä ;), samoin paikallisradio on tiedottanut tapahtumasta. Luonnollisesti flyereitä ja julisteita on laskettu liikenteeseen, ravintolatapahtumissa pääasiallisesti keskittyen omaan kaupunkiin. Mainostenkin tekemisessä täytyy pitää järki päässä, ettei korahda järjettömien laskujen kanssa kuseen. Yhdistykselle kun on tainnut jäädä tällä hetkellä tilille n. 6e säästöön, jolla ei kauheasti juhlita ;)
Sponsorien saanti täällä tuntuu olevan suht tiukassa..

Kivaa on kuitenkin ollut huomata että kun jorge ug:ssa (;)) järkätään bileet, niin sinne ihmisiä saapuu jo paremmin lähikaupungeista (ja jopa edempääkin)...johtuu todennäköisesti siitä, että line-up on pyritty kasaamaan monipuoliseksi ja soitatamme mielellämme hyviä, harvemmin savossa soittavia artisteja (esim. 29.5 Connection: Lumo/Orion/Auspexx/Re-Form). Maksaneita oli tuossa tapahtumassa alle 100(!) ja esim. flyereitä oli jaossa laajalti.

Kaikkia järjestämiämme bileitä tarkastellen palaute on ollut käytännössä joka bileiden jälkeen positiivista.

Mutta kuitenkin, ei tämä mikään yllätys ollut että jengiä riittää vähänlaisesti. Kaikki bileet ovat itseasiassa omanneet helvetin hyvän meiningin, kiitos kaikkien aktiivisten bilettäjien - vaikka lukumäärä onkin vähäinen. Eipä tästä lannistuta, vaan jatkossakin pippaloita tulee olemaan. Muutenhan tänne kuolee totaalisesti ;)

No niin, ehkä se siitä sitten :)
Avatar
#98 • • sixtus Guest


Nyt sitten liikutaan taas hitusen ohuella jäällä. Imho sillä onko deejii megaluokan stara, tai vuosi sitten aloittanut wannabe, ei ole mitään tekemistä sen asian, liki faktan kanssa, että soittomukavuus on dj:lle elintärkeää? Pahoittelen tietämättömyyttäni, mutta soitatko itse levyjä, tai oletko soittanut paikassa missä dj:lle lyödään soittimet 70cm korkeuteen, geminin paskalla mikserillä, stanttonin 500AL rasiat, ja todetaan nyt sen pöydän vielä olevan vino, sekä huojuvan levyä pyöritettäessä?



On olemassa DJ:tä ja on olemassa "DJ":tä. Esimerkiksi DJ:ltä kuulen, minkä takia vaikkapa kyseinen gemini on paska - hän pystyy oikeasti perustelemaan asian. Kun taas "DJ" haukkuu laitteen paskaksi, koska
kaveritkin haukkuivat sen paskaksi. 70cm korkeudessa oleva pöytä saattaa olla äärimmäinen ratkaisu, ja paras siihen tilanteeseen saatu ratkaisu, vaihtoehtona ehkä lattialla soittaminen?

Korjatkaa kuitenkin joku, jos muistatteni soittaneenne tapahtumassani jollain muulla kuin technicsin levysoittimilla, pioneerin tai allen&heathin mikserillä, useimmiten myös pioneerin cd-soittimet. Useimmiten pöytä on ollut bodesta jossa on taitettavat jalat, välillä butekin pystytolpilla oleva pöytä. Monitorointi on pyritty järjestämään molemmin puolin, joskus on saattanut olla niin, ettei ole ollut kuin yksipuolinen, mutta sekin sijoitettu DJ:n toiveiden mukaan.

Pyri tarkistamaan asiat ennenkuin teet johtopäätökset.



Hmms..mistä lähtien tää topicci on käsitellyt pelkästään sun järkkäämiä bileitä :confused: uskoakseni suomesta löytyy muitakin promoottoreita..
Avatar
#99 • • lauri Guest

Hmms..mistä lähtien tää topicci on käsitellyt pelkästään sun järkkäämiä bileitä :confused: uskoakseni suomesta löytyy muitakin promoottoreita..



Niin, no jospa luet käydyn keskustelun uusiksi läpi, niin voit todeta, että siinä kohdennetaan asioita suoraan allekirjoittaneeseen, jolloin mielestäni vastaan omalta kohdaltani? Kuitenkin pyrin vastauksissani/kommenteissani käsittelemään alaa yleisesti.

En tiedä olenko ainoa, mutta en välttämättä kutsuisi promoottoriksi ensimmäistä kertaa bileitä järjestävää henkilöä.

// L
Avatar
#100 • • sixtus Guest

Hmms..mistä lähtien tää topicci on käsitellyt pelkästään sun järkkäämiä bileitä :confused: uskoakseni suomesta löytyy muitakin promoottoreita..



Niin, no jospa luet käydyn keskustelun uusiksi läpi, niin voit todeta, että siinä kohdennetaan asioita suoraan allekirjoittaneeseen, jolloin mielestäni vastaan omalta kohdaltani? Kuitenkin pyrin vastauksissani/kommenteissani käsittelemään alaa yleisesti.

En tiedä olenko ainoa, mutta en välttämättä kutsuisi promoottoriksi ensimmäistä kertaa bileitä järjestävää henkilöä.

// L



Niin no joo siinä kohdistettiin asioita suoraan sun esittämiin mielipiteisiin eikä edelleenkään puhuttu sun järkkäämistä bileistä. Tässä topicissahan oli tarkoitus puhua asioista yleisellä tasolla eikä alkaa nimeämään tai syyttelemään ketään yksittäistä bileiden järjestäjää..