Hyvä promoottori. Soitan bileissäsi, toivon että...

150 posts, 8 pages, 35,387 views

#1 • • Edited benn Guest
Päätin nyt vihdoin ja viimein kirjoittaa mietteitäni eräästä itseäni suunnattomasti häiritsevästä asiasta eli bilejärjestäjien suhtautumisesta dj:n soittomukavuuteen. Syy miksi nyt päätin avautua on se, että haluaisin promoottorien vastaisuudessa miettivän hieman myös palkkaamansa "työntekijänsä" eli dj:n toiveita sekä tarpeita. Ehkä tämä auttaa herättämään keskustelua...

Oma soittotyylini (nopea cuettaminen, levyt soi kauan päällekkäin, kikkailut) on kovin riippuvainen hyvästä monitoroinnista, ja hyvän setin soittaminen ei yksinkertaisesti onnistu luurit päässä. Itse unohdin koko kolmella levarilla harjoittelun kyseisen seikan vuoksi. En voi ymmärtää miksi niin usein laiminlyödään koko asia, siis jättämällä monitori kokonaan pois tai roiskaisemalla monitoriksi jokin rätisevä sillipurkki mikä hädin tuskin kuuluu PA:n aiheuttaman melun yli.

Jos bileitä järjestää niin eikö voi hoitaa asiat huolella siten että dj:nkin on mukava työskennellä ja maksavat asiakkaat saavat tilaisuuden nauttia korkealaatuisesta dj-osaamisesta? Laiminlyönnistä kärsii aina niin dj kuin yleisö. Yleisö joutuu kuulemaan p*skaa miksausta ja dj antaa itsestään huonon kuvan eikä takuulla tule buukatuksi toista kertaa. Sangen kiusallista, ainakin näin dj:n näkökulmasta.

Edellisissä bileissä mihin allekirjoittanut buukattiin, oli dj-pöydän välittömään läheisyyteen sijoitettu itse PA-kaapit, josta seurauksena sen verran melua että monitorista ei ollut käytännössä mitään hyötyä ilman luureja miksatessa. Tästä johtuen ainoa vaihtoehto oli pitää kuuloketta toisella korvalla koko tunnin setin ajan ja toisella kuulostella monitoria, sen mitä siitä nyt sai selvää.

Tästä kuukausi sitten soitetusta keikasta lähtien on toinen korvani ollut tukkoinen ja ainakin väliaikainen jos ei pysyvä kuulonalenema on tosiasia. Tänään sain lisäksi lääkäriltä lähetteen jatkotutkimuksia varten. Eli, vaikka turhanpäiväiseltä kitinältä kuulostaakin niin itseäni vähemmän naurattaa.

Omaa tyhmyyttään voi tietysti syyttää kun ei ollut pokkaa olla soittamatta ja lampsia levyt selässä kotiin, mutta sen verran opettavainen reissu oli että ei tule toistumaan.

Tässä siis pieni toivelista bilejärjestäjille:

1. tarpeeksi kovaääninen ja selkeä monitori (oikealle puolelle, mieluummin tietysti monitori molemmille puolille)
2. valo osoittamaan mikseriin (ei todellakaan ole kiva soittaa tunnin settiä taskulamppu suussa)
3. dekit lähelle mikseriä

Niillä kahdella ulkomaan keikalla mitkä olen soittanut on ollut reilusti paras monitorointi mitä olen kuullut joten taitaa se ruoho vaan olla vihreämpää aidan tuolla puolen? Itse tein sen päätöksen että seuraavan kerran kun kohdalle osuu vastaava laiminlyönti niin jää ainakin meikäläisen setti kuulematta. Mieluusti sitä humppaa kuuntelisi vielä sitten kiikkustuolissakin...

Tässä kuitenkin tämän pienen levylassen vuodatukset tältä erää.
Hauskaa kesänjatkoa ja kuulemiin :)
#2 • • Homegrove Guest
En voisi muuten olla enempää samaa mieltä paitsi että monitori (jos niitä on vain yksi) oikealle puolelle. Pitkäaikaisissa tarkkailuissa olen havainnut suurimman osan dj:stä soittavan luuri vasemmalla korvalla. :D
#3 • • benn Guest

En voisi muuten olla enempää samaa mieltä paitsi että monitori (jos niitä on vain yksi) oikealle puolelle. Pitkäaikaisissa tarkkailuissa olen havainnut suurimman osan dj:stä soittavan luuri vasemmalla korvalla. :D

Hups, samaa mieltä olen. Korjaanpa tuon :)
#4 • • Edited :t:c: : : Guest
Ja boonuksena lisättäköön et sellaiset kamat millä myös pystyy soittaan :) Ja nyt joku valopää jo ajattelee et kaikillahan sitä pystyy soittaan, mut pointtina oli et jotain featureita sitä vaan haluaa mukaan oman settinsä rakentamiseen. Esim EQ potikat, crossin tai vaikka jotain efektejä.

Technical raider massiv', siihen vaan et 2xTechnics SL series turntables / A&H or RANE DJ Mixer / Pioneer CDJ-10o0 / Monitors / closed booth etc - ja ei tarvi enää russuttaa :)

Hyvillä kamoilla melkein järjestäen soittaa parempia settejäkin!
#5 • • dixoff Guest

Ja boonuksena lisättäköön et sellaiset kamat millä myös pystyy soittaan :) Ja nyt joku valopää jo ajattelee et kaikillahan sitä pystyy soittaan, mut pointtina oli et jotain featureita sitä vaan haluaa mukaan oman settinsä rakentamiseen. Esim EQ potikat, crossin tai vaikka jotain efektejä.

Lisäksi hyvä lähtökohta olisi, että ne vermeet toimisivat myös. Sekään ei ole aina niin itsestäänselvää... rätiseviä levareita, kaljaa saaneita miksereitä, rikkinäisiä piuhoja, pätkiviä pa-settejä ynnä muuta samanhenkistä on nähty ja todennäköisesti moisia kävelee valitettavasti vastaan vielä jatkossakin.
#6 • • okiru Guest
Asiasta Petri puhut.

Itse tykkään miksata vaihdot yleensä luurit korvilla (ainakin osittain), mikäli mikseri vain suo tämän. Hyvä monitorointi on ehdoton syistäkin mitä aiemmin luettelit. Tosin dj:n ammatin haittapuolia onkin kuulon heikkeneminen ajanmyötä. Parastahan olisi opetella miksaamaan elacinit päässä, mutta se vaatiikin jo totuttelua. En kauhean montaa dj:tä tiedä, jotka kyseisellä tavalla miksaa. Orkidea nyt ainakin.

Ja todellakin se valaisun hoitaminen on ehdoton asia. Samaisella keikalla millä soitit benn joutui kanssa 2cm päästä tsekkaileen missä mikin nuppi on ja selkä kiitti.

:)
#7 • • JussiS Guest
Kaikkee kivaa mitä olisi kiva olla:

- Tarpeeksi valoa dj:lle. Tarkoittaa valoa soittopöydälle, ja muutenkin koppiin sen verran että näkee selata levyjä.

- Tarpeeksi korkea soittopöytä (yli 100 cm). Mä oon vain 180 pitkä, mutta silti _todella_ monessa mestassa saan selkäni kipeäksi soittaessa.

- CD-soittimet. Ensinnäkin ne pitää olla. Toiseksi olis kiva jos ne toimis. Ja viel jos oikein saa nipottaa, ni olis kiva et ne olis pioneerit.

- Monitori. Pakko olla, sijoitus mielellään korvan korkeudelle, ja equtus siten, että erityisesti keskiäänet kuuluu, mutta myös ylä-äänet. Mitään subibassoo ei tarvii tulla monitorista.

- Mikseri. Mieluiten Pioneer, mutta muutkin käy. Miksereissä olis kivaa jos kaikki kanavat toimis, ja olis kytkettyinä. Ja että potikkaan koskiessa ei tulis löpilyöntejä jne.

- Juotava. Enemmänkin ravintolan politiikasta kiinni, mutta ei luulis olevan mahdotonta neuvotella raflan kans edes hanalimuja ilmaseks. Ilmanen bisse on tietty loistavaa :)

- Joku paikka missä on turvallista pitää levyjä, jos niitä ei halua joka hetki vahtia.

- Valot. Joku valomieheksi, kun dj soittaa. Vaikka promoottori osaisikin käyttää 90% valo-ohjaimista, niin dj:t ei. Valot tuo settiin todella paljon lisätunnelmaa.

Sit sellanen pikku juttu vielä, et olis kiva, jos promoottori soittais n. viikkoo ennen bileitä aina, ja kertois mitä laitteita mestoilla, miten sinne pääsee, tuleeko joku hakemaan asemalta jne.

Ja sit olis erittäin hienoo, et yli 300 km keikkamatkalla sais jonkun yöpaikan. Jos järkkää bileitä hotellin ravintolassa, ni yleensä siit hotellista saa neuvoteltuu ilmaseks / halvalla huoneen. Enkä mä ainakaan oo kieltäytyny vaikka joutuis poromoottorin sohvalla nukkuun, sekin voittaa väsyneenä kotiinajamisen 100 - 0. Suihku / sauna on muuten aina kiva juttu ennen bileitä.

Näillä eteenpäin :)
#8 • • da_chef Guest

siihen vaan et 2xTechnics SL series turntables

oho, kaikilla säkin suostuisit soittamaan :)

Meinaan toi SL-sarja on laajahko..
#9 • • Faini Guest

En kauhean montaa dj:tä tiedä, jotka kyseisellä tavalla miksaa. Orkidea nyt ainakin.
:)

Vasemmalle puolelle luuri ja oikealle tulppa :) näin minä ainakin teen.

Mielestäni tärkeimmät ovat:

Palkka
Sopivan korkea pöytä
Monitori

(ei kandee muista oikein stressaa, eiköhä se romoottori tietää oman homman, siis näin yleisesti pitäis ainakin)
#10 • • djsakke Guest
Joo voi hyvanen aika missa kunnossa jotkut raflat pitaa laitteitaan.. ketaan ei tunnu kiinnostava sen paremmin kuhan ne nyt vaan jotenkin toimii, ei tarvi toimia edes kunnolla, kuhan vaa virta menee paalle. Kylla siina hajoo paeae kun koittaa rikkonaisilla saada jotain menoa aikaan.. tai kuten viimeks nimeltamainitsematon paikka tampereella jossa toisella teknarilla ei voinut soittaa kaikkia levyja alusta kun aanivarren ripustukset oli paskana ja jotkut levyt rupes skippaileen _takaisinpain_ puolenvalin jalkeen.. (joo, tiian kyl teknarin saadon perusteet)

Monitori on kiva mutta jos on pieni paikka missa ei viivetta pa:sta tule nii ei sita tarvi. sikali et on suljettu koppi, mita en muista suomessa nahneeni (okok, l.a.garagen originaali koppi oli melkein) niin sit monitori on tarkea, luureissa en suostu miksaan, se on karseen epatarkkaa ja siten on vaikea arvioida tasoja.

Valaistuksestahan tassa jo puhuttiinkin. usein kopissa on ihan liian pimeeta, koita siina nyssi etsii se seuraava raita niista 100:sta levysta kun on kaikissa musta kansi.

Yks juttu mika olis kiva: ettei tarvis ite etsia soittolaitteita varastoista ja ruveta kytkeen niita kun tulee paikalle, ja siirteleen tarpeettomia laitteita pois alta etta halutut laitteet mahtuu.

Ainii ja olis kans kiva jos samassa paikassa soittavat muut dj:t ei sotkis sita dj-koppia alyttomasti. arsyttaa kun monen mestan dj-kopit on ku johki lahio-rakalan vessaan menis - siis sellaseen jota ei oo siivottu pariin-kolmeen kuukauteen..
Caro²

#11 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Luulis myös promoottereita kiinnostavan dj:n soittomukavuus.. Heti seuraavaksi dj:n jälkeen osoitetaan sormella promoottoria "kuinka" paskan deejiin on bileisiinsä hankkinut.

Pöydän korkeus on tosiaan yksi asia mihin kannattaa promoottorin pistää panostusta, eikä pelkästään korkeus, vaan tukevuus myös.
Itse kuulun todennäköisesti suurinpaan kastiin mitä suomesta löytyy 194cm ja 135+kg:n avustamana (diffas varmaan toinen), ja heikompi pöytä lähtee todella herkästi huojumaan kun pyörittelee vniyyliä vähänkin tehokkaammin (monet varmaan törmänneet samaan asiaan). Jos monitori on vielä pöydällä, ni voi olla ihan varma että bassot kiertää. Monitori telineeseen, ja suhteutettu äänentoistoon.

Kuten arvata saattaa, ei kovinkaan monen soittopöydän korkeus ihan ilman korotuksia myöskään riitä. Kerran soittelin ensimmäisen "erän" penkistä istuen, sitten ajoin autolla kotiin toisen dj:n vuoron aikana, ja hain kolme kappaletta maitolaatikoita, joilla sai teknarit ja mikserin 30cm ylemmäs.
Selkä hajoaa moisella massalla noin 20minuutissa jos joutuu kykkimään.

Toinen mikä liittyy läheisesti myös soittopöytään, on mahdollisesti dj-pöydän alaosasto - lattia. Jos promoottori meinaa että se on tukeva, hae toinen kaveri avuksi, ja sitten hytkytte samaan tahtiin mahd. lähellä toisianne, eiköhän se lattia ala joustaa :)

Sitten ne valot. Onhan se hienoa kun on pimeää ja hämärää, mutta ei tod. ole kiva soittaa kun ei näe mitä soittaa. Vielä kun teknarista on träklite palanut, niin kyllä suorastaan vituttaa katsella vinyylin pintaa; mustaa aukkoa.

Dj:n soittopisteen ympäristö ulkopuolisilta suljetuksi ja siistiksi. Ei paljon huvita pitää esm rantabileissä tavaroita selän takana. Ei myöskään paljoa nappaa kaatuilla johtoihin jos heilututtaa, eikä "roudausjätteeseen" (bändikeikoilla jalkojen alla kulkee aina kasa johtoa.. ikävää).

Sitten ne soittimet. Toki, levarit nyt on lähes aina riittävän hyvät (teknarit jos on), mutta se kannattaa ottaa huomioon, että housea soittavan kaverin ei välttämättä ole tarpeellista saada käsiinäs +20% teknareita (=ruuvattuja). Pysyy ne laukat todennäköisimmin paremmin poissa. Cd-soittimia jos joku tarvii, yrittäkää saada joko ne pioneerit tai denonit dj:tä varten. Toki kaikilla "pystyy soittamaan", mutta minkälainen fiilis on dj:llä kun joutuu tappelemaan paskasti toimivien geminien/omnitronikkien/laita-haluamasi-halpismerkki-tähän kanssa?

Vai haluaako joku ajella ladalla työkseen, tai edes harrastuksekseen...

Yksi mukava lisä on, jos promoottori kysyy dj:ltä ihan suoraan, mitä toivoisit kopissa olevan. Järjestävä taho saa heti paljon plussaa kun ajattelee jopa niin pitkälle, että kysyy mitä dj haluaa.

Nyt jokunen varmaan kommentoi että tuleepa paljon valitusta, mutta eihän tuossa ole kuin ihan normaalin toimivan kopin/soittopisteen määrittely: Tukeva, rauhallinen, valoisa, ja äänentoistolta selkeä.
#12 • • vaavu Guest

- Tarpeeksi korkea soittopöytä (yli 100 cm). Mä oon vain 180 pitkä, mutta silti _todella_ monessa mestassa saan selkäni kipeäksi soittaessa.

Mikä muuten on optimaalinen soittopöydän korkeus? Multa kerran kysyttiin tätä, ja näytin suunnilleen sellaisen korkeuden, jossa kädet ovat 90 asteen kulmassa edessä pöydällä. Onko se liian korkea?
Caro²

#13 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Mikä muuten on optimaalinen soittopöydän korkeus? Multa kerran kysyttiin tätä, ja näytin suunnilleen sellaisen korkeuden, jossa kädet ovat 90 asteen kulmassa edessä pöydällä. Onko se liian korkea?

Oma pöytä on suunnilleen niin, että kun kädet on 90asteen kulmassa, on levymattoon/mikserin pintaan noin munan mitan verran matkaa.
Jos on ihan 90astetta, ni suattaapi olla vittumaista kikkailla nopsasti.
#14 • • Homegrove Guest
Metri vois olla ihan jees. Ei olis liian vittumaista pitkillä tai pätkillä DJ:llä.
#15 • • Samus Aran Guest
Hyvä ja tärkeä pointti koko homman kehittymisen kannalta.

Kannattaa muistaa, että myös DJ voi äänestää jaloillaan. Itse olen toiminut näin jo viitisen vuotta (muutamia perusteltuja poikkeuksia lukuunottamatta). Joillekin bilejärjestäjille ja DJ:lle tästä tavasta on varmasti jäänyt vähintäänkin epämääräinen/niuho kuva. En vain näe, että olisi kehittävää osallistua toimintaan mikä ei mielestäni vie asioita eteenpäin tai on ns. vasemmalla kädellä hoidettu, vaikka soittaminen olisikin "ihan hauskaa" ja taskuun tipahtaa taas uusi satanen tai kaksi. Mitä useampi DJ toimii näin sitä nopeammin jyvät erottuvat akanoista.

Imo DJ:llä on siis myös suuri vastuu koko toiminnan kehittämisestä ottaessaan vastaan keikkatarjouksia. Vähemmän pitserioita. Enemmän panostusta, näkemystä, omien arvojensa vaalimista sekä avointa kanssakäyntiä ja kehittämistä eri tahojen välillä. Tätä kautta muillakin kuin kahden-kolmen ensimmäisen vuoden reivaajilla on hauskaa...
#16 • • Lachesis Guest

Hyvä ja tärkeä pointti koko homman kehittymisen kannalta.

Kannattaa muistaa, että myös DJ voi äänestää jaloillaan. Itse olen toiminut näin jo viitisen vuotta (muutamia perusteltuja poikkeuksia lukuunottamatta). Joillekin bilejärjestäjille ja DJ:lle tästä tavasta on varmasti jäänyt vähintäänkin epämääräinen/niuho kuva. En vain näe, että olisi kehittävää osallistua toimintaan mikä ei mielestäni vie asioita eteenpäin tai on ns. vasemmalla kädellä hoidettu, vaikka soittaminen olisikin "ihan hauskaa" ja taskuun tipahtaa taas uusi satanen tai kaksi. Mitä useampi DJ toimii näin sitä nopeammin jyvät erottuvat akanoista.

Imo DJ:llä on siis myös suuri vastuu koko toiminnan kehittämisestä ottaessaan vastaan keikkatarjouksia. Vähemmän pitserioita. Enemmän panostusta, näkemystä, omien arvojensa vaalimista sekä avointa kanssakäyntiä ja kehittämistä eri tahojen välillä. Tätä kautta muillakin kuin kahden-kolmen ensimmäisen vuoden reivaajilla on hauskaa...

Respect Samus! Erittäin hyvä lähtökohta sulla. Ainoa, mutta iso miinus on se, että sua kuulee liian harvoin.
#17 • • A-E Guest
Ongelma on yhä edelleen se, että ihmiset (myös klubi skenessä) pitävät dj:tä elävinä jukeboxeina eivätkä ymmärrä dj:n työstä ja tekniikasta millä dj työskentelee yhtään mitään. Promoottorien tulisi olla itse dj:tä, että homma toimisi hyvin niin, että sekä dj:llä että yleisöllä olisi hauska ilta.
#18 • • Bob Ryynänen Guest
mä vaadin ainakin vitusti viinaa ja thaimaalaisen huoran bäkkärille muuten jää abbat ja britneyt soittamatta, PRKL! :right:
#19 • • Ana-- Guest
Niin, aika harvalla aloittelevalla DJ'llä, eli niillä joita soitto-olosuhteet eniten
satuttaa, on varaa alkaa vaatimaan yhtään mitään. Välillä nihkeillään siitä-
kin, korvataanko bensarahat ja minkäverran saa vaivanpalkkaa. Pelisäännöt
ei usein ole kovin selkeät. Sen lisäksi useilla promoottoreilla taitaa olla
hieman eri kuva siitä, mitkä asiat kuuluvat DJ'lle, ja mitkä promoottorille.
Esimerkiksi neulat ja levymatot. Mielestäni promoottorin virka on huoleh-
tia siitä että nämä löytyvät paikan päältä. Toki pelimies tuo varmuuden
vuoksi myös omat mukanaan, mutta eihän kaikilla deejiillä edes ole omia
dekkejä (lue: levymattoja tai neuloja omasta takaa)
#20 • • dixoff Guest

Niin, aika harvalla aloittelevalla DJ'llä, eli niillä joita soitto-olosuhteet eniten
satuttaa, on varaa alkaa vaatimaan yhtään mitään. Välillä nihkeillään siitä-
kin, korvataanko bensarahat ja minkäverran saa vaivanpalkkaa.

Muutenkin bilerintamalla dj-markkinat suosivat täysin promoottoria, joka joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta voi buukata kesteilleen juuri tasan ne heput kuin huvittaa ja maksaa mitä jaksaa. Soittajakandidaatteja kun pukkaa lähes bileisiin kuin bileisiin suunnilleen ovista ja ikkunoista, ja monille heistä paskempikin keikka kelpaa, kun paremmastakaan ei ole tietoa, ja himo päästä soittamaan jyrää yli muun.