Mitä kirjaa/kirjoja luet juuri nyt?

608 posts, 31 pages, 200,789 views

Avatar
#181 • • Felis Guest
Joulun kunniaksi, Terry Pratchett: Hogfather
Avatar
#182 • • Funkatronik Guest
Alan Flusser: Dressing the Man

Patricia Mayers & Roberto Cabrera: Classic Tailoring Techniques: A Construction Guide for Men's Wear

Roland Barthelemy: Cheeses of the World

Arther Helen: Single Malt Whisky Companion

Anwer Bati: Cigar Companion
Avatar
#183 • • Hexe Guest
Aika harvoin ja vähän luen, mutta vähän aikaa sitten aloitin lukemaan
Mohandas Gandhi - Rauhan ja Rakkauden Tie...
Ei tuo nyt miltään kovin tyhmältä jannulta vaikuta... Aika hyvä opus itseasiassa.
Avatar
#184 • • Timce Guest
Taavi Soininvaaran kirjat on kierrossa.."Koston komissiota" luen parasta aikaa. Da Vincin koodi seuraavaks.
Avatar
#185 • • phanatic Guest
Will Ferguson: Onni(tm)
Avatar
#186 • • mekaanikko Guest
Philip B. Meggs: A History of Graphic Design
Avatar
#187 • • olliS Guest
Ilkka Vartiovaara : Voimaa eustressistä [hippokrates | duodecim]
Matti O. Huttunen : Ihmiseksi
Avatar
#188 • • Kosmonaut Guest
Sain eilen luettua Remeksen Hiroshiman portin, suosittelen kaikille jotka Remeksestä tykkäävät. Nyt on menossa Esko Valtaojan Avoin tie, aivan loistava kirja. Varsinkin kappale anarkiaa Ruisrockissa oli todella hienosti kirjoitettu :heart:
Avatar
#189 • • timppa^ Guest
Luinpa tuossa Röyhkän Ocean Cityn. Summa summarum:

Kauko tykkää kakasta, anaalipenetraatiosta ja Jeesuksesta.
Avatar
#190 • • Funkatronik Guest
Luin Jane Austenin elämänkerran. Elämänkertoja ei pitäisi kirjoittaa ihmisistä jotka koko elämänsä aikana eivät tehneet oikeastaan mitään muuta kuin istuskelivat kotona.
Avatar
#191 • • djsakke Guest
Luin tanaan Stephen Kingin "Buick 8":n. aikaa meni ehka jotain 6 tuntia. Mukava kirja, ei niin kauhua, mutta jannitysta, ja pidan edelleen Kingin tavasta maalata mielikuvia (ja maisemia); joskin, kyseessa oli kaannos suomeksi, mutta tuntuu etta Kingia ei ole kovin huonosti kaannettykaan - ja jos on, niin ei ole omalle kohdalle osunut sellaista, en tosin ole koko tuotantoa lukenutkaan..
Avatar
#192 • • mekaanikko Guest

mutta tuntuu etta Kingia ei ole kovin huonosti kaannettykaan



Itse en ole liiemmin Kingin tuotantoa lukenut, mut Tukikohta tuli junnuna kahlattua läpi ja se oli niin paskasti käännetty että oikein itketti (no ei oikeesti). Löytyy sinä-passiivit, helvetin monta keissiä joissa suomentaja ei selvästikään ole tajunnut englanninkielistä lausetta ollenkaan (esim. ei ole ymmärtänyt milloin puhutaan kokaiinista eikä Coca-Colasta) ja pari sana sanasta käännettyä lausetta joissa ei ole mitään järkeä käännettynä.. =X
Avatar
#193 • • djsakke Guest

mutta tuntuu etta Kingia ei ole kovin huonosti kaannettykaan



Itse en ole liiemmin Kingin tuotantoa lukenut, mut Tukikohta tuli junnuna kahlattua läpi ja se oli niin paskasti käännetty että oikein itketti (no ei oikeesti). .. ..pari sana sanasta käännettyä lausetta joissa ei ole mitään järkeä käännettynä.. =X



Jeps jeps, tukikohtaa en oo jaksanu lukea koskaan - pitaapa valttaa kaannosta ja tarkastaa alkuperaiskielella sit kun mieli tekee.

Mulle on tarkeampaa kaannoksessa etta kieli on sujuvaa ja tekee oikeutta alkup. kirjoittajan kielikuville ja maiseman/tunnelman/minka tahansa maalailuille kuin etta kaannos on kieliopillisesti 100% oikein. (Joskin, kaannoksessa pitaa kayttaa mielikuvitusta eika vain sanasta sanaan kaantaa..)

Usein Kingin kirjoissa tarinaa vie eteenpain paahenkilo, joka toimii kertojana. Siten teksti on sellaista kuin kyseinen henkilo puhuisi, eli siis ei valttamatta kirjakielta. Yleensa tapahtumia katsotaan useamman henkilon kannalta joten kielenkaytto muuttuu tasaisin valiajoin.

PS. Itse en ole mikaan kieliekspertti. Suomen kielen kielioppia voi puhua taalla vapaasti enka mina siita ymmarra juuri mitaan.
Avatar
#194 • • jUSSi Guest
Mikko Rimminen - Pussikaljaromaani

Minulla on edelleen kesken Siltalan "Työnteon huonontumisen lyhyt historia" ja hyllyssä odottaa Sakari Kännön Souvi.
Avatar
#195 • • da_chef Guest
Frank Owen: Clubland Confidential
Avatar
#196 • • marli Guest
J. R. R. Tolkien - Unfinished Tales (engl.)
Avatar
#197 • • Hansu Guest

J. R. R. Tolkien - Unfinished Tales (engl.)


Luin tämän suomeksi (Keskeneräisten tarujen kirja) ja olin hieman pettynyt. Tuli jotenkin tunne, että Christopher Tolkien oli lähtenyt hieman rahastusmielessä liikkeelle, vaikka opus sisälsikin joitakin aidosti kiinnostavia kohtia, kuten Hurinin lasten tarinan kokonaisuudessaan ja runsaasti erittäin hyödyllisiä sanaselityksiä. Kokonaisuudessaan kuitenkin jollakin lailla liian keskeneräinen ja hajanainen teos, vaikka vaikeahan se varmasti oli sekalaisista papereista koota edes tällaista yhteenvetoa.
Avatar
#198 • • Tres Guest
Poverty and Development into the 21st Century (toim. Tim Allen ja Alan Thomas, The Open University in association with Oxford University Press, 2000)

Douglas M.: Puhtaus ja vaara: ritualistisen rajanvedon analyysi.

Bauman Z: Sosiologinen ajattelu.

Joo, taas se aika vuodesta :scared:
Avatar
#199 • • Tontsis Guest

Lahdenmäki, Ari - Rantala, Riku: Isänmaan asialla-matkaopas syrjäytettyjen Suomeen



Mitäs pidit?

Mulla on loppusuoralla tää kirja. Mä en ole lukenut kirjoja liiemmin, mutta tämän intouduin ostamaan samana päivänä kun kuulin sen olemassaolosta. Tämä koska Madventures-fanina pidän Riku Rantalan huumorintajusta ja olemuksesta. Mutta eihän siinä perkeleen kirjassa ole sanaakaan Rantalan kirjoittamaa tekstiä, ei ainakaan Rantalasta puhuta kertaakaan minä-muodossa. Lahdenmäen teksti on sujuvaa luettavaa ja ihan hauskaakin, mutta vaikuttaa siltä, ettei hänen mielikuvitus pitkälle riitä. Joko puhutaan jokapäiväisistä tekemisistä tai sitten ammutaan aivan yli. Lisäksi kirjassa on niin suoria viittauksia Pelkoa ja Inhoa Las Vegasiin, että oksettaa moinen plagiointi. Ja se loputon jauhaminen Hesarista ja sen ummehtuneista artikkeleista.. puuh. Eikö sillä miehellä ole koskaan ollut mitään muuta elämää kuin se Hesari? Jaa, olihan siellä yks muisto pesäpallosta ja liikkamaikasta :)
Sitä paitsi, mikä kunnianosoitus gonzokirjallisuudelle on olevinaan gonzokirja, joka on kuitenkin oman pään tuotetta, ainakin suurimmaksi osaksi?
Avatar
#200 • • mekaanikko Guest

Philip B. Meggs: A History of Graphic Design



Tää on edelleen työn alla mut aloitin myös:
Markus Itkonen: Typografian käsikirja

Sit ostin itselleni myöhästyneeksi joululahjaksi:
Markus Hattstein & Peter Delius (eds.): Islam - Art and Architecture