Mitä kirjaa/kirjoja luet juuri nyt?

608 posts, 31 pages, 200,709 views

Avatar
#461 • • Tapi T Guest
Robert Ludlumin Imperiumia.

Robert ei petä. :excellent:
Avatar
#462 • • Edited ken-guru Guest
Sain juuri luettua loppuun kirjan nimeltä "Neuvosto-Viron arkipäivää". Mielenkiintoisia tarinoita arkipäivän Virosta Neuvostoliiton ajalta. Tästä oli juttua 2vk sitten sunnuntain hesarissa. Suosittelen.

Tällä hetkellä luen Mihail Bulgakovin "Saatana saapuu Moskovaan" kirjaa.
Avatar
#463 • • Felis Guest
Monica Ali: Brick Lane
Avatar
#464 • • Hansu Guest

Monica Ali: Brick Lane


Tää on hyvä. Luin joskus alkuvuodesta ja innostuin niin paljon, että etsiskelin netistä kaikenlaista tietoa Lontoon bangladeshilais- ja intialaissiirtolaisista, todellisesta Brick Lanesta yms. ja tilasin Amazonista Tarquin Hallin samaa aihetta käsittelevän kirjan "Salaam Brick Lane - A Year in the New East End" (ei oo vielä saapunut).
Avatar
#465 • • kukaan Guest
Dee Brown: Haudatkaa sydämeni Wounded kneehen
Avatar
#466 • • Felis Guest

Monica Ali: Brick Lane


Tää on hyvä. Luin joskus alkuvuodesta ja innostuin niin paljon, että etsiskelin netistä kaikenlaista tietoa Lontoon bangladeshilais- ja intialaissiirtolaisista, todellisesta Brick Lanesta yms. ja tilasin Amazonista Tarquin Hallin samaa aihetta käsittelevän kirjan "Salaam Brick Lane - A Year in the New East End" (ei oo vielä saapunut).


No ei se kyllä musta ihan niin hyvä ollut. Ihan ok kirja, mutta ei kyllä yltänyt lähellekään muita brittiläis-intialaisen kirjallisuuden nimiä kuten Salman Rushdie, Amitav Ghosh, Arundhati Roy tai Vikram Seth.

Mulla on nyt näköjään käynnissä brittiläisen kirjallisuuden putki. Brick Lanen jälkeen meni kevyenä kesälukemisena pari Disc World -kirjaa, sitten klassikko Alice in Wonderland, joka on kirjana - ja alkuperäiskielellä - aivan älyttömän paljon parempi ku kaikki leimit piirrossarjat ikinä, ja seuraavaksi ajattelin lukea todellisena hc klassikkona Beowulfin suomennetun version. Sit voiski ehkä vaihtaa maata...
Avatar
#467 • • Ali Quis Guest
- Noam Chomsky: Understanding Power
- Robert Shea: Illuminatus-trilogia
- Carl Sagan: Broca's Brain
Avatar
#468 • • drS Guest
Paulo Coelhoa on hehkutettu niin kovasti että päätin testata, eli luettavana on Veronika päättää kuolla. Toistaiseksi ei ole kovin kummoiseksi osoittautunut, mutta katsellaan...
Avatar
#469 • • Ali Quis Guest

Jos Brown olisi kirjoittanut tavallisen tietokirjan aiheesta, ei se olisi saanut varmastikkaan näin suurta suosiota ja se olisi varmasti jäänyt melko vähälle julkisuudelle.



Tähän on pakko kommentoida...

Hanki jostain käsiisi Baigentin, Leighin ja Lincolnin 'The Holy Blood and The Holy Grail' (US-uudelleenjulkaisu 'Holy Blood, Holy Grail'). Tämä on nimittäin Brownin ainoa lähdeteos Da Vinci Codeen. Julkaistiin -82 ja herätti aikamoista polemiikkia. Oli bestsellerinä ties montako kuukautta ympäri maailman, herrat tekivät aiheesta myös dokkarin BBC:lle joka sen jälkeen on näytetty myös Discoveryllä useammankin kerran.

Asia vain on niin, ettei nykymaailmassa kukaan enää muista parinkymmenen vuoden takaista, joka selittää DVC:n ympärillä pyörineen kuohunnan.

00000001.gif
Avatar
#470 • • Felis Guest
Vanha lempparini, Terry Pratchett & Neil Gaiman: Good Omens. Aina yhtä hyvä :D
Avatar
#471 • • da_chef Guest
Herbert Ausbury - Gangs of New York

Aikalaiskertomuksista, poliisin ja oikeuden pöytäkirjoista sekä lehdistä koottu dokumentti New Yorkin jengeistä 1800-luvulta 1900-luvun alkuun. Kirja on julkaistu ensimmäisen kerran 1929. Tämän kirjan pohjalta Scorsese teki elokuvansa.

Simon Reynolds - Rip It Up And Start Again: Postpunk, 1978-1984

Laajasti arvostettu ensimmäinen post-punk yms touhuja käsittelevä kirja.
Avatar
#472 • • peepe Guest
Juuri sain päätökseen John Densmoren Riders on the stormin, ja parhaillaan luen Erlend Loen Supernaiivia ja tuo jälkimmäinen on hauskaa ja piristävää luettavaa.
Avatar
#473 • • Ms. Piipi Guest
Mä luen tota Arthur Golden "Geishan muistelmat", hyvältä vaikuttanu, aika nopeesti etenevää.... Tai eka päivinä luin jotain 150 sivuu, nyt vähän ollu taukoo lukemisessa. Leffaa en ole vielä nähny, mut varmaan jossain vaiheessa....Virittäydyn Japani tunnelmaan, kahden viikon päästä alkaa kesäloma.... :hearts:
Avatar
#474 • • Ms. Piipi Guest
Sain ton Geishan Muistelmat luettua....

Nyt lomalla alotin lukeen "Sinuhe, Egyptiläinen". Joskus lukioaikana tuli luettuu ekan kerran, mutta ajattelin että nyt ois kiva lukee uudestaan.
Avatar
#475 • • _U Guest
Dan Brown, "Da Vinci- koodi". Tematiikka erittäin asiallista, taas kerran. Yksi älykkäimmistä romaaneista koskaan. Teos vain vahvistaa näkemystä todellisuuden perimmäisestä luonteesta.
Avatar
#476 • • _U Guest



Oliko pakko lukee?

Valmiiksipureskeltu teksti oli vielä vedetty tehosekottimen läpi, jotta sen saa pillillä imee.

Ihan ok kirja, jos tykkää mm. Lustbaderista, mutta mikä ihme teki Dan Brownin keskinkertaisesta kirjoituksesta maailmanlaajuisen bestsellerin? Netistäkin löytyy kattavampaa infoa Da Vincistä, kuin mitä Brownilla on ollu materiaalina tohon kirjaan. Suuren suuri pettymys. Jos olisin ostanut ennakko-odotuksitta sen lentokentältä lentoa varten, olisin pitänyt huomattavasti enemmän.



:D

Jos joskus palaat takaisin Taedium- planeetalta, let me know. :)

Geez man, sulla on ongelmia itsetuntos kanssa! Ei sun tai mun näkemys ole oikea asioista, joita kelaillaan, enkä nyt viittaa mihinkään v*tun kirjaan! Oletko koskaan ajatellut oikeasti tutustua itseesi ja elämääsi? ;)
Avatar
#477 • • Jussi J Guest
Dostojevski, Idiootti
klassikkokirjaksi yllättävän helppo,

Yagyu Munenori, Life Giving Sword -samurai filosofiaa, sisältää paljon ajateltavaa
Avatar
#478 • • Felis Guest
Jared Diamond: Collapse - how socities choose to fail or survive. Todella mielenkiintoinen kirja yhteiskuntien tuhosta ja niihin johtaneista syistä, erityisesti ympäristötekijöistä. Tiesittekö, että Pääsiäissaarilla oli ennen Tyynenvaltameren upeimmat metsät. Mitä helvettiä on mahtanu ajatella se ihminen, joka on kaatanu saaren viimeisen puun?
Avatar
#479 • • Quu Guest

Jared Diamond: Collapse - how socities choose to fail or survive. Todella mielenkiintoinen kirja yhteiskuntien tuhosta ja niihin johtaneista syistä, erityisesti ympäristötekijöistä. Tiesittekö, että Pääsiäissaarilla oli ennen Tyynenvaltameren upeimmat metsät. Mitä helvettiä on mahtanu ajatella se ihminen, joka on kaatanu saaren viimeisen puun?



Jos tälläiset asiat kiinnostavat, niin kannattaa spotata saman kirjailijan Tykit, taudit ja teräs, joka perehtyy siihen miksi eri sivilisaatiot ovat kehittyneet eri tahtiin, ja miksi esim eurooppalaiset valloittivat amerikan, eikä päinvastoin. Terra Cognitalla tämäkin.

edit: taitaa olla muuten sama kirja?

Lisäksi ehdottomasti kannattaa lukea maailman paras kirja, joka on aika samaa kamaa: Bill Brysonin Lyhyt historia lähes kaikesta. Varmaan tässäkin threadissa ollut paljon puhetta tästä, mutta sanottakoon vaan että kirjaa minulle suositellut jäbä on lukenut sen puolentoista vuoden kuluessa kolme kertaa. Itse aloitan toisen kerran heti kun saan kaverilta lainasta.
Avatar
#480 • • Taedium Guest

Jos joskus palaat takaisin Taedium- planeetalta, let me know. :)

En aio palata. Asun täällä pysyvästi. Täällä on kivampaa. Utopiassa käyn lomailemassa, mutta Taedium-planeetalla siis asun vakinaisesti.

Geez man, sulla on ongelmia itsetuntos kanssa!

Kui sä tollaast päättelit mun mielipiteestä MTV:n saastuttaman pop-yhteiskunnan ignoranteille, historiasta ja Euroopasta tietämättömille massahysteerisille pinnallisille lobotomian läpikäyneille suunnatusta kirjasta?

Ei sun tai mun näkemys ole oikea asioista, joita kelaillaan, enkä nyt viittaa mihinkään v*tun kirjaan!

Hä? Miten sä tän (ja ton edellisen lauseen, johon vastasin vitsillä) oikee revit tästä kirja-arvostelusta? Ei tajuu. Tietenkin mun mielipide on ainoa oikea absoluuttinen totuus, mutta siis miten mä edes esitin aikaisemmin, että oma mielipiteeni kirjasta olisi ollut se absoluuttinen totuus, vaikka se niin onkin?

Mun mielipide vaan sattuu olee se, että se oli raivostuttava lukee kun se Da Vinciä tuntematon "Da Vinci-expertti" yritti heti alusta saakka 30 sivua miettiä mitä se eka vinkki meinaa ja itse tajus sen ekasta lauseesta. En ole Da Vinci expertti, vaan omaan keskinkertaisen tietämyksen ko. kaverista. Ja jos oikeesti se kirjan "expertti" on mua, keskinkertaista pulliaista, tyhmempi, niin ei ihan oikeesti anna vakuuttavaa kuvaa moisesta "expertistä". Koko yksinkertaisuus siinä oli se, että ihan ok kirja jos menee vaikka junalla Helsingistä Ouluun, mutta että bestselleri... Nooooh... Onhan noi reality-sarjat ja MTV kans aika suosittuja...

Ja se fakta (ei mielipide, vaan fakta), että koko kirja oli kirjoitettu jo alkuvaiheessa sitä varten, että siitä tulee leffa ärsytti aika paljon. Komoon, ne chapterit oli jaoteltu siihen kohtaan missä leikkaa kohtaus. Siinä ku kamera kääntää sisältä ulos, niin vaihtuu chapteri. Ja kun kameran tulee leikata takas sisään, vaihtuu chapteri... Oliko ehkä vähän ärsyttävää...

Oletko koskaan ajatellut oikeasti tutustua itseesi ja elämääsi? ;)

Tutustun itseeni lähes päivittäin. Joskus jopa useamman kerran päivässä - jos paperirullaa riittää.

Elämää olen yrittänyt downloadaa, mutta pätkäsee aina kesken kaiken poikki.[/url]