VSTi Träkkerit (ex. Vstrack)

43 posts, 3 pages, 7,843 views

Avatar
#2 • • pakana Guest
Yks lisää... Sen lisäks et Renoise tukee VSTtä, ni Psycle on vissiin ollu olemassa jo jonkun aikaa, ja toinen alpha/beta asteella oleva viritys on Ioneo Aero Studio.
Avatar
#3 • • 029 Guest

Yks lisää... Sen lisäks et Renoise tukee VSTtä, ni Psycle on vissiin ollu olemassa jo jonkun aikaa, ja toinen alpha/beta asteella oleva viritys on Ioneo Aero Studio.



hm, mun tietääkseni tää on ihka eka VSTi träkkeri eli siis sellanen joka avautuu VST instrumenttina toiseen hostiin. ...esimerkiks sekvensseriin kuten Cubase & Logic jne.

Tää beta vaikuttaa kohtuu epävakaalle kyllä =D=D ääntä kuuluu välillä ja välillä ei ja hehhh =D Cubasee seuraa kyllä slavena ihan ok =)
Avatar
#4 • • Tuppu_ Guest
Öm, mulle ei ihan auennu vielä, että jos on käytössä jo esim. Cubase SX2, niin miks siihen tartteis jonku vsti-trackerin vielä? Ainakin SX2:n piano roll on IMHO the best ever made. :happyroll:
Avatar
#5 • • xybo Guest
"The VSTrack interface is based on that of Impulse Tracker II, a development of Scream Tracker III."

Että se siitä :/

-- xybo
Avatar
#6 • • the Atonalizer Guest

"The VSTrack interface is based on that of Impulse Tracker II, a development of Scream Tracker III."



Tuohan on meitsille ainaskin ehdoton plussa!!!
Vaikka muutamat vuodet on tullu tolla Cubase:n piano rollilla tehtyä, niin tuo ST3/IT - interface on kyllä selkärangassa niin syvällä, et kyllä tuo varmaan on ihan kiva setti.
Avatar
#7 • • aleksivirta Guest
yks juttu träkkereissä on _selkeesti_ parempi kuin sekuissa vieläkin.

nimittäin yrittäkääpä tehdä pianorollilla, automaatiolla ja softasamplerilla nopeasti jotain luuppien sulavaa ja tarkkaa pilkkomista tai yleensäkin samplejen soittelua eri mestoista alkaen, eri mestoihin päättyen ja millon väärin- ja millon oikeinpäin. träkkereiden sampleoffset on tohon ihan omiaan, ei oo phatmatikista eikä varsinkaan normisamplereista vastusta ainakaan vielä.

jos tuossa on resamplausalgo / yleensä saundi hyväs kuosis jossain vaihees niin toi tulee olee kyllä niin luksus. ja tahtoo muuten vielä mäkkiversionkin! :happyroll:
Avatar
#8 • • vartio Guest

yks juttu träkkereissä on _selkeesti_ parempi kuin sekuissa vieläkin.

nimittäin yrittäkääpä tehdä pianorollilla, automaatiolla ja softasamplerilla nopeasti jotain luuppien sulavaa ja tarkkaa pilkkomista tai yleensäkin samplejen soittelua eri mestoista alkaen, eri mestoihin päättyen ja millon väärin- ja millon oikeinpäin. träkkereiden sampleoffset on tohon ihan omiaan, ei oo phatmatikista eikä varsinkaan normisamplereista vastusta ainakaan vielä.

jos tuossa on resamplausalgo / yleensä saundi hyväs kuosis jossain vaihees niin toi tulee olee kyllä niin luksus. ja tahtoo muuten vielä mäkkiversionkin! :happyroll:



*krrrrrrhmm*

joskus olen kuullut puhuttavan samplerista.
Avatar
#9 • • aleksivirta Guest
vartio,

luitko nyt oikein varmasti kunnolla ja ajatuksella viestini (kai huomasit, että omassa tekstissänikin oli sana sampleri kahteen kertaan?) vai ymmärsinkö pointtisi totaalisen perseelleen?

sanotaan että mulla on yks luuppi. haluan triggailla sitä oletusarvosena vaikka viidestätoista eri paikasta mahdollisesti eri pitcheillä ja säilyttää mahiksen että voin aloittaa ja lopettaa sen luupin soiton vaikka jostain pienestä haamunuotista joka ei mene lähellekään iskulle. haluan myös soittaa joitain pätkiä välillä väärinpäin ja välillä oikein päin. jossain kohtaa biisiä haluaisin myös tehdä jotain pientä tarkkaa kikkailua, esimerkiksi alkeellista timestretchiä.

(softa)samplerilla vaatii luovia yhdistelmiä seuraavia vaiheita riippuen mitä halutaan tehdä ja millä: luupin etukäteen paloittelu käsin tai keskinkertaisiin algoritmeihin luottaen, tempon laskeskelu, automaatiokikkailu, sample-edittien kopsailu eestaas.

träkkerillä: ladataan sample, kurkitaan tempo kohdalleen. 9xx trigattavan nuotin viereen määrää mistä kohdasta sample lähtee - hemmetin tarkasti jos puhutaan normaaleista muutaman tahdin luupeista tms - ja joku toinen komento soittosuunnan. esimerkkinä mainittua timestretchiä voi emuloida kivasti pistämällä tiuhaa tahtia peräkkäin samaa nuottia sopivilla peräkkäisillä offseteillä ja soittosuunnalla kikkailemalla luuppailla samplea edestakaisin miten lystää. ja pienen mielikuvituksen kera saa vaikka mitä muutakin aikaan.

ja pistetään nyt vielä, jollei ensimmäisestä viestistä rivien välistä pystynyt lukemaan: en väitä, että träkkerien sisäänrakennettujen "samplerien" ominaisuudet pääsis lähellekään hyviä vst-samplereita tai hardisvastaavia. väitän vaan että yksittäisten samplejen/luuppien soittelun "elastisuudessa" ei seku-sampleri-kombolla päästä vieläkään samaan kuin träkkerillä.
Avatar
#10 • • vartio Guest

vartio,

luitko nyt oikein varmasti kunnolla ja ajatuksella viestini (kai huomasit, että omassa tekstissänikin oli sana sampleri kahteen kertaan?) vai ymmärsinkö pointtisi totaalisen perseelleen?



aleksi,

rinnastit sekkarin ja träkkerin. se ei ole niin yksioikoinen asia.
Avatar
#11 • • rewind Guest
Skale Trackerin seuraava versio (tullee noin kuukauden sisään) pitäisi myös olla VSTI:nä ladattavissa esim Cubaseen. Ohjelma on ilmainen ja ainakin Fasttrackeria käyttäneet ovat kuin kotonaan sen kanssa.
Avatar
#12 • • 029 Guest

Skale Trackerin seuraava versio (tullee noin kuukauden sisään) pitäisi myös olla VSTI:nä ladattavissa esim Cubaseen. Ohjelma on ilmainen ja ainakin Fasttrackeria käyttäneet ovat kuin kotonaan sen kanssa.



Jep, Mua ainakin hämää vielä tän plugarin Madtrackermäisyys... mut kehitys on helvetin hyvän suuntasta...

*Skalea odotellessa* ;)
Avatar
#13 • • aleksivirta Guest
vartio,

huomaan että yrität kyllä sanoa jotain fiksua, mutta en vaan jostain syystä tajua pointtiasi vieläkään.

ihmisillä tuntuu olevan oman kokemukseni mukaan sekkareista hyvin pitkälti se kuva mitä esimerkiksi cubasen, sonarin ja logicin eri versiot edustavat. ja toisaalta träkkereistä se protracker/st3/ft2/it/renoise/whatever-tyylinen linja johon varmasti kaikki träkkereitä käyttäneet ovat tottuneet.

ideana rinnastuksessa oli juurikin se, että ainakaan itse en osaa sanoa muita (tietokonepohjaisia) vaihtiksia kuvailemani kaltaiseen sampletyöskentelyyn kuin "träkkeritapa" - jossa samplejen käsittely on olennainen osa koko softan ideaa näppärästi integroituna - sekä "sekvensseritapa" jossa käytetään erillistä softa- tai hardissampleria äänilähteenä, piano rollia nuottidatalle ja jonkinlaista automaatiota kontrollidatalle... tai sitten jonkinlaista kömpelöä eventlista-tyyppistä ratkaisua.

puhuin siis siitä, miten asiat ovat nyt käytössä olevassa softassa, en mitenkään yleisemmällä tasolla. voidaan toki kelailla niin paljon käyttis- ja integraatioparannuksia, hybridiratkaisuja ja villejä uusia kuvitelmia kuin huvittaa, mutta tällä hetkellä noiden kahden maailman välillä on sen verran vähän välimallin vaihtoehtoja että on helpompi rinnastaa tolla tavalla.
Avatar
#14 • • vartio Guest
aleksi,

meistä on moneksi.
Avatar
#15 • • miikkaL Guest
vartio,

ei selvästikään ymmärrä.

Aleksivirta,

kirjoittaa täyttä asiaa.

Träkkerikäyttöliittymässä omasta mielestäni sampleja on huomatavasti helpompi väännellä ja käännellä, kikkailla saundeja ja saada juuri sellainen kokonaisuus kuin oli tarkoitus. Esim itselläni Impulse Trackerilla aikoinaan oli huomattavasti helpompi tehdä groovaavia haikkoja, johtuen käyttöliittymästä. Jostain syystä vaakatasossa skrollaava pianoroll on paljon vaikeampi tähän tarkoitukseen, varsinkin kun träkkerissä on kaikki mahdolliset samplenmuokkausvaihtoehdot suoraan nuottitiedon vieressä.
Avatar
#16 • • vartio Guest
ei.

mua ei vaan kiinnosta. se on eri asia kun ei ymmärrä.

sekkari itsessään voi olla melko minkälainen tahansa, pääasiassa kaikki
sekkarista softasta rautaan vetävät tietonsa horisontaalisesti. se on
pikemminkin maneereista kiinni, kummasta pitää, mutta ei se konkreettisesti
vaikuta lopputulokseen. toinen tykkää tyttärestä ja silleen.

ensimmäinen sampleri-lausahdus tarkoitti aitoja samplereita. softasamplerit
ovat edelleen kalpeita kopioita oikeista. esim aleksin mainitsema startpoint
samplelle tapahtuu yhtä helposti sekkari+sampleri-kombilla pelkästään
nuppia vääntämällä. aina konkereettinen ero tuossa on, että tieto tapahtuu
joustavammin/portaattomasti, kun esimerkiksi trackerissa kiinteästi
nuottiin asennettu alkamispiste.
Avatar
#17 • • aleksivirta Guest
vartio, no nyt ymmärrän mitä ajoit takaa. ja oot ihan oikeassa, makuasiat on makuasioita - sehän ois pitänyt lisätä heti ensimmäiseen viestiin.

kyllähän aika monella softasamplerillakin toimii tuo "nuppia vääntämällä"-juttu jos vaan jaksaa kertaalleen setuppailla sopivan hardiskontrollerin omaan musantekoympäristöönsä, ei se sample start offset niin kummallinen feature ole.

en tarkoittanutkaan, että esimerkiksi toi säätö olisi mitenkään mahdotonta seku+sampleri-kombinaatiolla vaan sitä että jos sen joutuu tekemään usein ja käyttämään vuorotellen tarkkoja arvoja (iskun alusta tai puolestavälistä tms) ja vapaampaa skaalaa niin itse en ole ainakaan löytänyt mitään kätevämpää ja nopeampaa ratkaisua kuin pistää vertikaaliseen gridiin nuotti oikealle kohdalle ja sen viereen oikealle offset-arvo josta samplea lähdetään soittamaan. yksittäisessä partissa tai suoremmissa samplauksissa ero ei oo niin olennainen, mutta kun aletaan kikkailemaan ja tekemään sitä useammalla kuin yhdellä raidalla niin träkkeri nostaa päätään. IMO.

nupin vääntäminen ja mididatan nauhoittelu kuulostaa omassa päässä jollekin 16 tahdin tarkalle pätkimishommalle jo vähän rankemmalta duunilta kuin offset-arvojen naputtelu - ja automaatioproggailu on yleensä joko hidasta tai epätarkkaa tollaisessa tapauksessa vaikka yleisesti siisti juttu onkin. mutta niin, kukin tekee miten tykkää enkä väitä etteikö toi VOISI toimia nopeastikin.

ihan mielenkiinnosta muuten: miten hardissamplereissa on yleisimmin toteutettu tuo samplen alkamispiste midipuolella? jos ko. arvo tulee sekulle yhtenä midi cc:nä niin joustavuus ja portaattomuushan ovat aika samaa luokkaa träkkerin kanssa - 128 eri "askelta" molemmissa. parin eri midi cc:n yhdistelmällä tai sysex-kikkailun kanssa päästään toki aika lailla eri sfääreihin.

disclaimer: duunailen musaa käytännössä täysin logicilla ja tykkään ko softasta hemmetisti melkein kaikilta osin enemmän kuin träkkereistä... sitä spontaaniutta ja nopeutta lukuunottamatta. juuri siksi sitä innostuu vielä renoisellakin jotain vääntämään. tää EI ole mikään yritys aloittaa träkkerit vs audiosekkarit-flamewaria, älkää edes kuvitelko.
Avatar
#18 • • janski Guest
Tuota niin... Eikös se träkkerikin voi toimia sequna?
Ainakin ite käytän träkkeriä juuri siihen tarkoitukseen, eli ohjaan synia sillä.
Ja hyvin toimii, en nyt näin äkkiseltään kuule kauheesti mitään eroa että ohjaako joku cubase vai joku träkkeri synaa...
Avatar
#19 • • aleksivirta Guest
juu, träkkerit ovat tolta kannalta katottuna vaan tietyntyyppinen erikoistapaus sekvenssereistä. eikä sinäänsä midi-laitteiden ohjailu liene mikään kriteeri sille onko joku softa "sekvensseri" vai ei vaan enemmänkin se että pystyy sitä kontrollidataa (softan omalle sampleplayerille, ulkoisille midi-laitteille, videoclipeille, valoille, whatever) pistämään jollain tavalla peräkkäin. jolloin taas myös alkeellisempia träkkereitä joista puuttuu midi-ominaisuudet voidaan myös kutsua sekvenssereiksi.

mutta tää alkaa nyt jo menemään vähän turhaan jauhannaksi ja pilkunviilaukseksi. imo, kun kuitenkin on käyttiksen erilaisuuden puolesta helpompi puhua "träkkereistä". :roll:
Avatar
#20 • • vartio Guest
sekvenssereitä on ollut ammoisista ajoista alkaen. träkkerit tulivat
sitten myöhemmin. träkkerit ovat myös sekvenssereitä. ainoa ero
sekvensseri-sekvensserin ja träkkeri-sekvensserin kanssa on tuo
raitojen horisontaalinen ja vertikaalinen asemointi.