Avainketjut

17 posts, 1 page, 3,617 views

Avatar
#1 • • Funkatronik Guest
Olenkohan ainoa jota jostain syystä ärsyttää suunnattomasti nuorilla miehillä roikkuvat järkyttävän kokoiset avainketjut? Trendi sai kai alkunsa joskus 5v sitten ja ajattelin että se kestäisi ehkä jotain pari kuukautta, kun se on niin kammottavan näköistä (imho, samaa luokkaa vyölaukkujen kanssa). Näin ei nähtävästi ole käynyt, enemmänkin päinvastoin, melkein jokaisella alle 20-vuotiaalla tuntuu olevan sellainen. Ymmärrän että esim. paljon katutappeluita harrastavilla ne ovat ihan hyödyllisiä kun niillä voi kuristaa jonkun, mutta mihin ihmeeseen normaali ihminen tarvitsee metrin pituista rautaketjua? Luulisi sen olevan kaiken normaalin toiminnan tiellä, tarttuvan joka paikkaan, kilisevän ärsyttävästi ja kaikkea sellaista.

Vai olenko vain kalkkis kun en ymmärrä nykymuotia?
Avatar
#2 • • vaavu Guest
Mulla on avainketju, mutta ihan kiltisti kankaasta valmistettu (jostain syystä siinä lukee Labyrinth :rolleyes:). Syy miksi sellaista tarvitaan, on simppeli: mulla on kovin usein sellaiset vaatteet, joissa ei ole taskuja ollenkaan. Jos kassia ei halua raahata mukana, on paras paikka avaimelle kaula.
Avatar
#3 • • JussiS Guest

Mulla on avainketju, mutta ihan kiltisti kankaasta valmistettu (jostain syystä siinä lukee Labyrinth :rolleyes:). Syy miksi sellaista tarvitaan, on simppeli: mulla on kovin usein sellaiset vaatteet, joissa ei ole taskuja ollenkaan. Jos kassia ei halua raahata mukana, on paras paikka avaimelle kaula.


Mä ymmärsin et tällä tarkotettiin sellasta karmeeta ketjua, joka on yleensä avaimen (tai lompakon) ja vyönlenkin välissä. Sille ketjulle en oo kyl ikinä keksiny mitään älykästä käyttöä.
Avatar
#4 • • Daniel Braun Guest
Jeesh, aikas kaameita ne rautakauppa ketjut siinä vyölenkin ja lompakon välillä on.
Ok, semmonen nahka tms "henkselinolkaimen" oloinen juttu vielä menee...
Tiettyyn pukeutumistyyliin yhdistettynä.
Mut tollanen ketju on kyl suht kaamee.
Ja se kilinä ja kilke mikä lähtee siitä riiputtimesta :mad:

Noi Vaavun tarkoittaman kangaskaulanauhtat ovatkin asia erikseen.
Joihinkin tilanteisiin se ainut avaimen säilytyspaikka...
Avatar
#5 • • hiski Guest
Trendi alkoi 5 vuotta sitten? Heh, tuommoinen karseankarsea avainketju roikkunut juuri lompakon ja avainten välillä varmaan viimiset 13 vuotta ;)
Avatar
#6 • • Quu Guest

Trendi alkoi 5 vuotta sitten?



Joo itse ihmettelin samaa. Tuli ala-yläasteella käytettyä tuota.
Avatar
#7 • • Edited olmi Guest
jep, ketjua tullut joskus aikoinaan kannettua pari vuotta tai enemmänkin, mutta lopetin juuri Funkkiksen mainitseman kiinnijäämis-vaaran tai siis siitä aiheutuvan takataskujen repeämisen.

muistaakseni villitys tuli 90-luvun alkupuolen "hip-hop" muodin (psychocowboy, bunjiboyz, jne.) mukana ja sillonhan oli sitä kovempi jätkä mitä paksumpi ketju.

itseäni ei suuremmin ko. ketjut häiritse, vaikka niiden käytännölisyys onkin aika kyseenalaista.

edit: puolenvälin=alkupuolen

exsykero
Avatar
#8 • • Ana-- Guest
mulla on ollu tää oma 40-senttinen ketjunpätkä tossa avaimien ja vyönlen-
kin välissä noin viitisen vuotta, sitä ennen noin viis vuotta erilaisia ketjuja
jotka syystä tai toisesta ei oo kestänyt. Sääli jos se jotakuta ärsyttää, mutta
mä tykkään siitä. Pysyy avaimet visusti tallessa. Tollaset yli metrin mittaset
ketjut nmenee jo sit pikkasen liiotteluks, mulla toi ylettyy just tohon
takataskun alasauman kohdalle.
Avatar
#9 • • ville Guest
Ketjut keskimäärin on tosi rumia, mutta on niilläkin oma paikkansa tietyn genren pukeutujilla.

Harvoin ne kuitenkaan häiritsee :)
Avatar
#10 • • Homegrove Guest
Mun jäi kiinni bussissa ja hajosi, on pitänyt uusi ostaa jo puoli vuotta. Perjantaina saan kesäduunin ekan palkan niin käyn hakemassa :D

Ja uuden lompakonkin.
Avatar
#11 • • Bobsony Guest
Koko trendihän lähti alunperin New Yorkin pyörälähettien keskuudesta. :roll: Lähettiläät lukitsee pyöriään tiuhaan tahtiin ja avainten on parasta pysyä tallessa. --> ketju.
Avatar
#12 • • root Guest

Koko trendihän lähti alunperin New Yorkin pyörälähettien keskuudesta. :roll: Lähettiläät lukitsee pyöriään tiuhaan tahtiin ja avainten on parasta pysyä tallessa. --> ketju.



Ihan loogista. Kun olin lähettinä Helsingissä niin täällä onneksi riitti perinteinen mankeliin kiinteästi asennettava lukko. U-kaarilukon kanssa pelleily on aika hanurista (vaikka tätä nykyä pakko käyttää moista)

Ystävättäreni mainitsi viime viikolla hankkivansa ketjun. Mitä sanon ettei hän hanki moista? Mainitsenko tästä topicista hänelle? Aika ajankohtainen, yllättäen.
Avatar
#13 • • pie Guest
Koskaan en ole moista relettä omistanut eikä ole hankintalistalla. Kait tuollainen lyhyt ketju avainten tallessapitoon on ihan ok, mutta mikä perkele siinä on, että sen ketjun on oltava 140cm paksu rautakettinki, joka melkein raahaa maassa. Sillä kelpaa sitten riehua ja kuristaa tappeluissa varmaan ;)
Avatar
#14 • • Inditm Guest
Aiemmin lompakko tuppasi katoilemaan viikonlopun seikkailuissa turhan tiuhaan ja sain siitä tarpeekseni. Nyt vajaa puolimetrinen ketjunpätkä on jo puolen vuoden ajan säästänyt mut rahojen ja korttien katoamiselta ja vitutukselta. Siinä teille käytännöllisyyttä :)
Caro²

Posts: 5,301

#15 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Mut tollanen ketju on kyl suht kaamee.
Ja se kilinä ja kilke mikä lähtee siitä riiputtimesta :mad:



Mulla on avaimenperänä wappulehti Hässin lukijaliite kolmen vuoden takaa. Se on noin 12cmx7cm metallilevy, mikä noin kymmenen avaimen kera aiheuttaa aika helevetinmoisen kilkkeen.. kaverit tunnistaa koululla 50metrin päästä että nysse tulee (olettaen että käyn koululla)...
Ketjuihin en koske.. paitsi jos pitää saada pa pysymään aloillaan :)
Avatar
#16 • • root Guest
Tarjoan tuopin ekalle äijälle, joka on kahlinnut naikkosensa moiseen ketjuun. En nyt tarkoita fetish/sm/tjsp-mielessä vaan ihan käytännön syystä.

Muutama vuosi sitten Ruisrockissa sitouduin pitämään paidassani tarraa seuraavalla tekstillä: Riikan liha. Ei saa koskea.

Ketjun käyttötarkoituksia on monia.
Avatar
#17 • • Elvish Guest
Mullakin on roikkunut tuossa vyölenkin ja avainten välissä ketju ties kuinka ja kauan.. en oo ees ajatellut sitä minään "muotivillityksenä" vaan se on ihan siitä syystä siinä että avaimet pysyy tallella. Ketju on just sen pituinen että yltää takataskuun sekä oveen lenkistä iroittamatta.

Oon sen verta paranoidi etten oikeen mielelläni pidä taskuissa mitään tärkeää ellei se ole sitten vetoketjullinen tasku tms. Ja aika hankalalta tuntuis kaivaa jostain laukunpohjalta avaimet joka kerta kun menee kotiin / autoon yms. Etenkin kun ei se laukku ole aina edes mukana.

Joten tää on mulle ihan ehdoton vaihtoehto, pois en vaihtais! ;)

Ulkonäöstä sen verran, että en tiiä mitä muut kelailee, (eikä ees pahemmin kiinnosta) itse olen niin tottunut tohon, että itsestäni näyttää pikemminkin hassulta jos se ei roiku tossa sivulla.

Joo, ala-asteella tosiaan oli kyl muotii sellaset paksut kettingit, ja tietty psycho cowboyt.. mul ei vaan ikinä ollu kumpiikaan.. nyyh.