Championship Manager (& Football Manager 2005)

38 posts, 2 pages, 8,322 views

Avatar
#1 • • Edited miikkaL Guest
Piti nyt avata oma Topic tälle loistopelille. Itse aloitin pelaamaan tuossa kolmisen viikkoa sitten Wolvesilla, ensimmäisellä kaudella tipuin premier divisionista, ja seuraavalla kaudella nousin takaisin. Nyt kausi 2008 päättyi vihdoin Premier Divisionin voittoon, voitin myös Championship Cupin, minut valittiin parhaaksi valmentajaksi, ja 2 kautena peräkkäin joukkueestani on tullut Euroopan paras pelaaja :) (Ostin Paulinhon 4 vuotta sitten 200 000e:lla, nyt mies on paras pelaaja ja 10 Miljoonan arvoinen)

Kiinnostaisi tietää, minkälaisilla kokoonpanoilla ja taktiikoilla pelaatte tätä peliä?

Itse en nyt muista tuota pelaajarinkiä, täytyy postailla se tänne joku muu päivä. Taktiikkana olen vaihdellut hyökkäävän 4-4-2:sen ja Diablotaktiikan välillä.

Diablotaktiikka on muutenkin parhaita taktiikoita mitä on vastaan tullut: 4 puolustajaa, DMC, MC, MR ja ML (AM -pelaajat) sekä 2 x SC. Hyvin toimii!

Lataa Diablo.tac : http://www.cm4kicks.net/tactics/diablo.tac
Avatar
#2 • • LindaGP Guest
Siitä on kyllä tosi kauan kun olen k.o. peliä pelannut, olisikohan 6 vuotta sitten... Olisi ihan kiva nähdä miten peli on kehittynyt.

En koskaan valinnut itselleni valmista joukkuetta, vaan non-league joukkueen, johon sitten pienellä budjetilla ostamaan oikeita pelaajia ja ketkuttelemaan matseja. Pääsin 5 vuodessa jopa 1-divariin asti. Katsomoita rakennettiin pariin otteeseen uusiksi... :D
Avatar
#3 • • Funkatronik Guest
Ensin pieni huomautus:

Championship Manager ei ole peli.

Se on elämäntapa.

Minulla tällä hetkellä menossa CM:ssä (01/02-versio,CM4 vaatii vähän liikaa tehoja eikä ole edes parempi yhtään) Darlingtonilla (alunperin 3-divarin jengi) kausi 2038/39, jota tosin en ole vähän aikaan päässyt pelaamaan kun uudessa asunnossani ei ole tietokonetta. Liigamestaruuksia kasassa muistaakseni n. 20, mestareitten liigan mestaruuksia jotain 15 plus iso kokoelma FA-Cup/Liigacup/Uefa-Cup/European Supercup/jne-mestaruuksia. Kaikki nykyisin pelaavat pelaajat ovat jo aikoja sitten lopettaneet tai siirtyneet valmennustehtäviin, pisimmälle sinnitteli Joe Cole joka pelasi jossain alasarjassa vielä 45-vuotiaana.

Pelaillut olen kaiken kaikkiaan jotain luokkaa 200-300 kautta eri joukkueilla ja eri sarjoissa (yhden kauden läpivieminen vie siinä 20h reaaliaikaa), eli koen olevani jo jonkinlainen veteraani. Kummempaa euromenestystä en ole suomalaisilla joukkueilla pelatessani vielä saavuttanut, kaksi kertaa päässyt HJK:lla mestareitten liigaan, jossa tosin tuli takkiin aika pahasti molemmilla kerroilla. En ole tosin pelannut Suomi-joukkueilla ikuisuuksiin, eli luultavasti nykytaidoillani voisin jotain saada aikaankin jopa. Kerran olen nähnyt Suomen voittavan EM- tai MM-kisat, tosin ei minun valmennuksessani.

Ainoa miinus tulee pelin hitaudesta, olisi kiva jos KAIKKI liigat saisi pyörimään maksimipelaajilla, mutta tuo 700mhz celeron riittää ainoastaan yhden liigan pelaamiseen eikä edes täyspelaajamäärillä, ellei sitten halua odotella minuuttitolkulla jokaisen pelipäivän päättymistä. Sitäkin tuli tosin ennen harrastettua kun pelasin CM:ää joskus aikoinaan 486:llani.

Kaiken kaikkiaan, hieno harrastus, vielä hienompi elämäntapa!
Avatar
#4 • • Roz Guest
Olipa virhe kokeilla CM:ää 10 min aamulla ennen töihin lähtöä. Pelkäänpä pahasti että uusi addiktio on syntymässä... ;)
Avatar
#5 • • miikkaL Guest
Itse olen pelannut keskimäärin 5 tuntia päivässä kun aloitin.. :P

Yllättävän hidas on tuo peli, joskus saa odottaa kierroksen tuloksia minuutinkin, vaikka alla on kunnon tehomylly, ja liigoja käytössä Englanti, Argentiina ja Brasilia.
Avatar
#6 • • sixtus Guest

Itse olen pelannut keskimäärin 5 tuntia päivässä kun aloitin.. :P



Just ton takia ei enää ees uskalla alottaa pelaamista kun sessioilla oli tapana venyä 16 tuntiin ja noita sessioita kesti aina vähintään 3kk putkeen melkein joka pvä. Nyt on kuitenkis kesä tulossa ja kaikkee enkä aio altistaa itseäni minkäänlaisille houkutuksille, jotka saattaisvat lukita minut sisätiloihin kesäkauden ajaksi.. :scared:
Avatar
#7 • • LindaGP Guest

Itse olen pelannut keskimäärin 5 tuntia päivässä kun aloitin.. :P



Just ton takia ei enää ees uskalla alottaa pelaamista kun sessioilla oli tapana venyä 16 tuntiin ja noita sessioita kesti aina vähintään 3kk putkeen melkein joka pvä.



Jepjep. Juuri tämän takia lopetin pelaamisen, enkä enää pelaa mitään tietsikka/ konsolipelejä addiktion pelossa.
Avatar
#8 • • HardS Guest
haha. luksus. tätä tuli pelattuu yläasteella ja lukiossa "jonkin verran". tietty parasta versiota eli 97-98 seasonia. peli ei vanhentunut, sillä siihen sai vielä ainakin pari vuotta sit viel haettuu fanien tekemii pelaajapäivitys-updeittei. Parasta peli oli moninpelinä. aah, muistoja :)

jossain vaihees kesää voisi pyhittää jonkun vkl:n..

ps. tuon vanhemman version lisäksi oon pelaillut myös cm3:sta jonkin verran. oli kuitenkin ihan liian buginen ja hankala jotta siitä olisi voinut innostua. sitä uudemmista ei taas ole mitään hajua.
Avatar
#9 • • JsL Guest
CM 01/02 täällä. Uudempaa en ole viitsinyt ostaa kun ei pysty lopettaa HJK-uraa tossa.

Klubilla ja Suomella oon saavuttanut kaiken mahdollisen ja nyt eletään vuotta 2080 :D. Taktiikkana 3-5-2 Attacking toimii loistavasti, tästä todisteena noin 77 mestaruutta putkeen. :D

2100 ajattelin lopettaa ja vaihtaa maata. Sitä ennen on kuitenkin voitettava vielä kaikki!! :D :D

Elämäntapa tosiaan..

HJK vuonna 2080:

Ramirez---Reis

Berg

Satorra---Virtanen---Tihinen---Saarinen

--Pulkkinen(c)-Laaksonen-Arponen--

Kosonen
Avatar
#10 • • Funkatronik Guest
Oletko voittanut mitään eurocuppejä sillä HJK:lla? Itseäni alkoi joskus ärsyttämään se, ettei joukkueen johto antanut minun palkata kunnon pelaajia. Pankkitilillä taisi olla rahaa jotain 100 miljoonaa euroa mutta silti en saanut nostaa palkkabudjettiani, enkä sillä budjetilla mitenkään pystynyt hankkimaan pelaajia joilla europeleissä pärjäisi. Paljon kiinnostuneita pelaajia oli ympäri maailman, mutta piti pärjätä joillain Veikkausliigan sarjajyrillä...
Avatar
#11 • • JsL Guest

Oletko voittanut mitään eurocuppejä sillä HJK:lla?



On tullut voitettua mestareiden liiga 4 kertaa muistaakseni ja UEFA cup kerran tai pari. Rahaa hankintoihin mulla tällä hetkellä vain 9 miljoonaa ja palkkaa saan tarjota max. 5250 puntaa/viikko.

Hyviä nuoria löytyy ulkomailta ja Suomesta. Ne tulee halvalla ja lähtee kalliilla sitten kun suurseurat kiinnostuvat ja itku alkaa. :) Niitä tähtiä on todellakin mahdotonta saada Suomeen, vaikka huipulla pelaiski. :mad:
Avatar
#12 • • miikkaL Guest

On tullut voitettua mestareiden liiga 4 kertaa muistaakseni ja UEFA cup kerran tai pari. Rahaa hankintoihin mulla tällä hetkellä vain 9 miljoonaa ja palkkaa saan tarjota max. 5250 puntaa/viikko.



Eikö nuo summat ole kasvanut vaikka olet tienannut ?

Tässä on mun mielestä yksi championship managerin ongelmista, eli talous ei ole kuitenkaan täysin omassa hallussa. Mun mielestä pelissä pitäisi saada säätää hinnat lipunmyynnistä fanituotteisiin ym, saisi päättää stadionin laajennuksista, pelaajabudjetista ym.. Nythän on tulossa uusi CM (jollain eri nimellä), mutta en tiedä onko noita muutoksia siinä pelissä.
Avatar
#13 • • Funkatronik Guest

Oletko voittanut mitään eurocuppejä sillä HJK:lla?



On tullut voitettua mestareiden liiga 4 kertaa muistaakseni ja UEFA cup kerran tai pari. Rahaa hankintoihin mulla tällä hetkellä vain 9 miljoonaa ja palkkaa saan tarjota max. 5250 puntaa/viikko.



Tuokin on jo paljon, minä sain muistaakseni maksaa enintään jotain 2000-3000 euroa viikossa, mikä ei riittänyt oikein mihinkään, kun ne superlahjakkaat ulkomaalaisnuoret vaativat paljon enemmän. Rahaa oli pankkitilillä muistaakseni jotain 100 miljoonaa, mutta ei sillä tehnyt mitään kun joukkueessa oli jo niin hyvät pelaajat kuin budjetti salli, eikä parempia voinut ostaa.

Tällä hetkellä minulla on Darlingtonilla jotain miljardi puntaa pankkitilillä ja lisää tulee koko ajan...


Vaikka en huijausjuttuja, editointeja tai muuta sellaista olekaan käyttänyt, yhden asian minä olen tuolla Darlingtonilla editoinut. CM:ssä on sellainen bugi (ominaisuus?) että pikkujoukkue ei pysty koskaan rakentamaan isoa stadionia. 20 vuotta valioliigassa, kymmenisen mestaruutta, monta eurovoittoa jne mutta johtokunta ei vain anna rakentaa yli 20000:n tuhannen katsojan stadionia. Jok'ikinen liigakotiottelu on loppuunmyyty, mutta koska FA- ja liigacup-otteluita ei katso ikinä kukaan pysyy vuotuinen katsojakeskiarvo siinä 18000:ssa, eikä se riitä johtokunnalle. Sama juttu jok'ikisellä pikkujoukkueella jolla olen pelannut. Mielestäni kuitenkin oikeassa elämässä tuollaisessa tilanteessa rakennettaisiin uusi stadioni, joten olen välillä tehnyt niin että editorilla suurennan katsomoa (ja vähennän tietysti hirmu kasan rahaa, viimeksi 50 miljoonaa puntaa).

Onko tuo moraalisesti väärin? Rasittaa vaan olla vuodesta toiseen maailman paras joukkue joka pelaa jollain amatöörikentällä...
Avatar
#14 • • JsL Guest

On tullut voitettua mestareiden liiga 4 kertaa muistaakseni ja UEFA cup kerran tai pari. Rahaa hankintoihin mulla tällä hetkellä vain 9 miljoonaa ja palkkaa saan tarjota max. 5250 puntaa/viikko.



Eikö nuo summat ole kasvanut vaikka olet tienannut ?.



Todella hitaastihan nuo nousee. Ennätysmyyntini, pakki Valenciaan 9700000£ :D ei myöskään kohottanut käyttövarojani.

Tässä on mun mielestä yksi championship managerin ongelmista, eli talous ei ole kuitenkaan täysin omassa hallussa. Mun mielestä pelissä pitäisi saada säätää hinnat lipunmyynnistä fanituotteisiin ym, saisi päättää stadionin laajennuksista, pelaajabudjetista ym.. Nythän on tulossa uusi CM (jollain eri nimellä), mutta en tiedä onko noita muutoksia siinä pelissä.



Emme olekkaan omistajia, olemme vaan managereita ja saahan noilta anoa lisää fyrkkaa ja stadionin laajentamista. :D

Vaikka en huijausjuttuja, editointeja tai muuta sellaista olekaan käyttänyt, yhden asian minä olen tuolla Darlingtonilla editoinut. CM:ssä on sellainen bugi (ominaisuus?) että pikkujoukkue ei pysty koskaan rakentamaan isoa stadionia. 20 vuotta valioliigassa, kymmenisen mestaruutta, monta eurovoittoa jne mutta johtokunta ei vain anna rakentaa yli 20000:n tuhannen katsojan stadionia. Jok'ikinen liigakotiottelu on loppuunmyyty, mutta koska FA- ja liigacup-otteluita ei katso ikinä kukaan pysyy vuotuinen katsojakeskiarvo siinä 18000:ssa, eikä se riitä johtokunnalle. Sama juttu jok'ikisellä pikkujoukkueella jolla olen pelannut. Mielestäni kuitenkin oikeassa elämässä tuollaisessa tilanteessa rakennettaisiin uusi stadioni, joten olen välillä tehnyt niin että editorilla suurennan katsomoa (ja vähennän tietysti hirmu kasan rahaa, viimeksi 50 miljoonaa puntaa).



Aika omituinen juttu. Finnair-stadion, siis tuo mihin mahtui pelin alussa jotain 11000?vetää tällä hetkellä vajaat 60000 katsojaa. :D Enkä ole edes joutunut anomaan.

77 mestaruutta putkeen



Ei niitä ollutkaan ku 73, nyt 74.

Omituisuuksia:

Henkilökuntaa etsiessäni löysin 97-vuotiaan Skotin, jolla oli vielä pelaaja-arvotkin. 4000£ viikossa pyys pelaajasopimukseen. Jätin väliin.. :D :D :D

Toinen hauskuus on noi tuomarit, jotka pysyy edelleen mukana esim. Dick Jollilla varmaan ikää jotain 150 mutta edelleen viheltelee. :D :D
Avatar
#15 • • Funkatronik Guest


Aika omituinen juttu. Finnair-stadion, siis tuo mihin mahtui pelin alussa jotain 11000?vetää tällä hetkellä vajaat 60000 katsojaa. :D Enkä ole edes joutunut anomaan.



Hämmentävää tosiaan, minulla tuo sama juttu on tapahtunut jok'ikisellä joukkueella, ja niitä on ollut aika monta. Stadionin kasvatus tyssää aina suunnilleen 20000:een, teki mitä tahansa.
Avatar
#16 • • miikkaL Guest


Emme olekkaan omistajia, olemme vaan managereita ja saahan noilta anoa lisää fyrkkaa ja stadionin laajentamista. :D



Hei...mites niitä anotaan??? En ole löytänyt tuosta 03-04 -versiosta mistään kohtaa mistä tuollaisia voi pyydellä!

Hyvän ikäisiä pelaajia ja tuomareita on sulla :hah:

Kuinka paljon teillä tulee maaleja/maalintekotilanteita? Mulla ottelut kestävät ihan helvetin kauan Very Fastillakin, kun tilanteita tulee niin paljon.. Laukauksia tulee yleensä noin 20, ja niistä maalia kohti 15.. Maalikeskiarvo taitaa olla jotain 5 per ottelu.
Avatar
#17 • • JsL Guest


Hei...mites niitä anotaan??? En ole löytänyt tuosta 03-04 -versiosta mistään kohtaa mistä tuollaisia voi pyydellä!



01/02:ssa sieltä vasemmalta klikataan omaa nimeä ja avautuvasta valikosta board confidence -> board request. Sieltä löytyy. En sit tiiä onko uudemmissa versioissa.

Kuinka paljon teillä tulee maaleja/maalintekotilanteita? Mulla ottelut kestävät ihan helvetin kauan Very Fastillakin, kun tilanteita tulee niin paljon.. Laukauksia tulee yleensä noin 20, ja niistä maalia kohti 15.. Maalikeskiarvo taitaa olla jotain 5 per ottelu.



Olisikohan jotain 2,5 maalia/peli, maalia kohti vetoja 10-15 mulla ja vastustajalla jotain 3-10. Pelinopeutena käytän mediumia, millä ottelu kestää ehkä jotain 5min, jos sitäkään.
Avatar
#18 • • Funkatronik Guest
"Normaaleilla" taktiikoillahan maali- ja laukausmäärät pysyvät suht' normaaleina, CM:ssä on tosin mahdollista rakentaa aivan älyttömiä taktiikoita joilla voittaa n. joka ottelun (esim kuuluisa PB3). Näitä ihmetaktiikoihan saa ladattua CM-sivustoilta, mutta yleensä taktiitat ovat aika lähellä huijausta kun eivät usein muistuta juuri millään tavalla jalkapalloa, tyyliin vain yksi puolustaja.
Avatar
#19 • • JsL Guest
TULI KENKÄÄ :crybaby:

2081, johdin sarjaa, mutta hävisin Ilvekselle -> olin työtön. :( :mad:

Argentiinan maajoukkue on seuraava haaste. Tavoitteena 2082 mm-kisat. Matkaa tavoitteeseen 9 pistettä. :cool:
Avatar
#20 • • Hugo Guest
Milläs versiolla jätkät pelailee tuota CMää? Olis mahdollisuus poistaa tuo CM3 mutta lähteekö se edes käyntiin PII/450mhz:lla? Uskoisin että pelaaminen (tms) on jokseenkin hienompaa kuin The Managerilla :D