Huonot ja yliarvostetut leffat?

82 posts, 5 pages, 11,790 views

Avatar
#1 • • Quu Guest
Elikkä nyt otetaan ne puukot esille ja voidaan jopa myöhemmin ruveta keskustelemaan syvemmin makuasioista, mutta nyt keskustellaan huonoista ja (oma suosikkiaiheeni) yliarvostetuista elokuvista.


(ajan säästämiseksi pasteilen juttuja mitä olen eräällä toisella boardilla jauhanut)

Being John Malcovich

Ihan hassu idea jne, mutta WTF? Juonikin bugitti siihen malliin, etten vieläkään tajua, että oliko tuo suuri porukka ollut jo aiemmin jonkun muun kropassa?
(edit: Tämä ei siis niinkään _huono_ ole, mutta todella yliarvostettu)

Battle Royale

Useat splatterin ystävät ovat ylistäneet, että "kun ottaa huomioon Japanilaisen kulttuurin, niin tietää kuinka sykähdyttävä leffa tämä on."

Paskanvitut sanon minä, Jos juoni on noin paska, niin ei auta jos se olisi kuvattu Marsissa. Meinasi jäädä kolme kertaa väliin, mutta onneksi jaksoin roikkua, että näin ehkä most ennalta arvattavimman lopun ikinä.


Kauriinmetsästäjä

Ensimmäinen osa, jossa kerrotaan hieman henkilöistä ja näytetään venäläistyyppiset häät, kestää TUNNIN. Oman arvioni mukaan tässä oli noin 40min tarpeetonta materiaalia. Seuraavassa kohtauksessa ollaankin lynkkaamassa siviileitä Vietnamissa. Sit ollaan taas jenkeissä ja taas vietnamissa. Katsojia viedään kuin pässiä narussa. En olisi tuhlannut tuohon pläjäykseen kolmea tuntia elämästäni. Ihan nätti toi tarina oli, mutta kun toteutus on noin tunnelmaa tappavasti tehty, ei voi mitään.


Gladiaattori

Melkein yhtä hyvä purkkamässäily kuin viidakon ykä. Kliseitä tosin triplasti enemmän.


Ken Park

Jos elokuvan ainoa päämäärä on järkyttää katsojaa mahdollisimman monella eri tavalla, on tekijöillä väärä ammatinvalinta. Lisäksi elokuvasta puuttui mm. juoni.


Hollow Man

Tämä ei onneksi ole yliarvostettu, saatika arvostettu, mutta niin totaalisen järkyttävä paskakasa että pakko mainita.



Listatkaa tähän omia suosikkeja ja perustelkaa valintanne.
Avatar
#2 • • Samus Aran Guest


Ken Park

Jos elokuvan ainoa päämäärä on järkyttää katsojaa mahdollisimman monella eri tavalla, on tekijöillä väärä ammatinvalinta. Lisäksi elokuvasta puuttui mm. juoni.



Nyt on kiire eteenpäin, en siis pysty moneen tuntiin jatkamaan, mut siis, tarkenna "juoni". Ite en ole Ken Parkia nähnyt, joten tää oli vaan sivukysymys. Lisään myöhemmin vielä tekstiä tohon John Malkovichiin. Niin, ja yliarvostettu keiden mielestä? :)
Avatar
#3 • • Bio Guest
Noh.. mä saan tästä kommenttia varmaan, mutta mun mielipide:

Kill Bill vol. 1

Kävin kattoo leffas kun kaikki ylisti sitä maasta taivaisiin, että Tarantinon uusin, ei tajuu.. pakko mennä kattoo, jne.
Siis mä en tajua mitä ihmeen hyvää siinä on :confused: mun mielestä se oli ihan pirun tylsä, sit ne kamalat äänet siinä (se vinkuna), animaatio keskivaiheilla. Juoni ei ollut oikeen mitenkään erikoinen.

Jotkut leffan ylistäjät sanoo et leffan värit, musiikki ja vanhoista leffoista otetut kohtaukset teki siitä hyvän, mut mä en oo kattonut niitä vanhoja leffoja.. en ainakaan muista. Tuntuu et osa porukast ylistää vaan kun kaikki muutkin ylistää

Plussana leffassa oli hienot taistelukohtaukset ja Pussywagon :)

Käynkö vol. 2:sen kattomassa? ehkä siks vaan et haluan nähdä onko yhtä huono kuin ykkönen..
Avatar
#4 • • Samus Aran Guest

Noh.. mä saan tästä kommenttia varmaan, mutta mun mielipide:

Kill Bill vol. 1

Juoni ei ollut oikeen mitenkään erikoinen.

:)



Jees, Kill Bill maistu kyl erittäin hyvin :)
Avatar
#5 • • P.Korhonen Guest
Kill Bill Vol 1 tulee kyl mullakin mieleen yliarvostetuista leffoista.. Vol 1 ja Vol 2 pitää musta katsoa molemmat ja arvioida yhdessä. Ykkönen on mättöä ja kakkonen fiilistelyä.

Kokonaisuutena helvetin loistava paketti.



Mulholland Dr. on kyllä musta aivan yliarvostettu. Onhan siinä hienoja kohtia ja jotenki viehättävän pervo leffa, mutta IMHO aivan aineissa tehty. :D Ekat 2/3 leffasta kootaan tarinaa ja viimesen puolen tunnin aikana kaikki sekotetaan. Musta aivan turha sanoo, että Lynch on nerokas ohjaaja. Toisaalta hauska aina kuulla kun joku selittää, että "se juoni oli lopulta ihan selkee". :D
Avatar
#6 • • phanatic Guest


Mulholland Dr. on kyllä musta aivan yliarvostettu. Onhan siinä hienoja kohtia ja jotenki viehättävän pervo leffa, mutta IMHO aivan aineissa tehty. :D Ekat 2/3 leffasta kootaan tarinaa ja viimesen puolen tunnin aikana kaikki sekotetaan. Musta aivan turha sanoo, että Lynch on nerokas ohjaaja. Toisaalta hauska aina kuulla kun joku selittää, että "se juoni oli lopulta ihan selkee". :D



Toi pitää kyllä nähdä 4-5 kertaa ennenkuin juonesta saa suurimman osan tajuttua. Mutta se juoni on lopulta ihan selkee:D

Mun mielestä on virkistävää että ihan kaikissa leffoissa juoni ei kulje lineaarisesti alusta loppuun. Ja teatterista ulos kävellessä on kiva että jää pohtimaan sitä leffaa.

Onko elokuva huono jos se on tehty "aineissa"? Tai musiikki?
Avatar
#7 • • Tres Guest
* Menento.

Lähinnä ylipitkä Hämärän Rajamailla-jakso,
ihan ok mut ei säväyttänyt - semminkin kun
muodolla kikkailu ei IMO saavuttanut
tarpeellista uskottavuuden astetta.

* Kaikki mitä Tarantino on tehnyt sinänsä
mainion Reservoir Dogsin jälkeen.

Ihan katsottavia pätkiä, mutta vain koska
dialogi on kivaa pikkunäppärää sanailua.
Leffoina keskitasoa.
Avatar
#8 • • Edited jorkki Guest


* Kaikki mitä Tarantino on tehnyt sinänsä
mainion Reservoir Dogsin jälkeen.

Ihan katsottavia pätkiä, mutta vain koska
dialogi on kivaa pikkunäppärää sanailua.
Leffoina keskitasoa.



No Pulp Fiction on silti pirun hyvä leffa, eikä muissakaan Tarantinon leffoissa mitään vikaa oo (Kill Bill, True Romance...) :)
..
(IMO)

Paskoja ja yliarvostettuja leffoja ei jaksa alkaa ees luetteleen, niitä kun on valitettavan paljon..
Avatar
#9 • • Edited Tres Guest


No Pulp Fiction on silti pirun hyvä leffa, eikä muissakaan Tarantinon leffoissa mitään vikaa oo (Kill Bill, True Romance...) :)
..
(IMO)



Toi on IMO just sitä yliarvostusta mihin
mä viittasin ;) Eiks täs ollu siitä kyse että
mitä mieltä kukin on. En mäkään
rupee hehkuttaan että eijei, Mullholland
Drivehän on loistava pätkä, eikä lainkaan
yliarvostettu! Melkein samanlainen
naurujuhla ku Eraserhead. Oikeesti: en
oo pitkään aikaan nauranu yhtä paljon
ku MD:tä tai Eraserheadia katsellessa,
mahtavia leffoja :D
Avatar
#10 • • dixoff Guest
Matrix (+ jatko-osat)

Supersankarisarjiksia ja 80-luvun kyberpunk-kliseitä päivitetty uudelle vuosikymmenelle ja heitetty sekaan ripaus tiedostavaan kansanosaan vetoavaa "ollaaks me täällä oikeesti vai häh"-läppää ja pikkusievää oneliner-debattia vapaan tahdon illuusiosta.

Kivan näköisenä paskaksivetoiloitteluna ja efektisirkuksena ihan ok viihdettä, mutta ei yhtään sen enempää.
Avatar
#11 • • Tres Guest

Matrix (+ jatko-osat)

Supersankarisarjiksia ja 80-luvun kyberpunk-kliseitä päivitetty uudelle vuosikymmenelle ja heitetty sekaan ripaus tiedostavaan kansanosaan vetoavaa "ollaaks me täällä oikeesti vai häh"-läppää ja pikkusievää oneliner-debattia vapaan tahdon illuusiosta.

Kivan näköisenä paskaksivetoiloitteluna ja efektisirkuksena ihan ok viihdettä, mutta ei yhtään sen enempää.



toi unohtu. Yks mikä eniten vituttaa
tossa paskassa on se, miten pienellä
vaivalla siitä olis saanu niin paljo
uskottavamman ja diipimmän.

Siis esim.: kun auringonvaloo ei oo saatavilla
niin nerokkaat koneet keksii että revitääs
energiaa ihmisistä :scared: On ne koneet
viisaita.

Toisaalta esim. Dark City käsitteli sit tätä
ontologisempaa puolta vähän vähemmän
alleviivaavasti ja runollisemmin => paljon
elähdyttävämpi katselukokemus.
Avatar
#12 • • Leaphion Guest

Matrix (+ jatko-osat)

Supersankarisarjiksia ja 80-luvun kyberpunk-kliseitä päivitetty uudelle vuosikymmenelle ja heitetty sekaan ripaus tiedostavaan kansanosaan vetoavaa "ollaaks me täällä oikeesti vai häh"-läppää ja pikkusievää oneliner-debattia vapaan tahdon illuusiosta.

Kivan näköisenä paskaksivetoiloitteluna ja efektisirkuksena ihan ok viihdettä, mutta ei yhtään sen enempää.



Truu dat.

Itse tosin olin suht vaikuttunut trilogian ensimmäisestä osasta joka
oli mun mielestä silloin visuaalisesti suht siisti. Tokaan osaan petyin
aivan älyttömästi. Kolmatta en ole edes nähnyt.
Avatar
#13 • • Hempp@ Guest
Manaaja
Pitäisikö tämän olla jotenkin pelottava tai ahdistava?
Minuun ei ainakaan iskenyt yhtään,ei pelottanut tai ahdistanut.
Plussaa musiikista tosin.

Ainoa mieleen jäänyt kohtaus oli se kun se tyttö laskeutuu portaat alas aika kewlisti.

Pekko Aikamiespoika Poikamiesaika jne.
Ärsyttävää paskaa!
Ei tuommoista jaksa katsoa.

Uudet Kummelit
Pistää vain väsyttämään,Kummeli menettänyt parhaimman teränsä.
Avatar
#14 • • P.Korhonen Guest


Onko elokuva huono jos se on tehty "aineissa"? Tai musiikki?



No ei! Mä ainakin tykkään kaikesta sekavasta. :)



Niin ja Matrix on ihan überloistava, Reloaded oli ekalla kerralla suuri pettymys mut lopulta hyvä ja Revolutions on aivan täyttä paskaa.
Avatar
#15 • • Dr.Phibes Guest
Virgin Suicides...

kauheet hehkutusta leffasta ja leffasta jäi vaan olo ENTÄS SITTEN...

Lost In Translation...

no oli siin se hyvä et se oli kuvattu japanissa... :)
Avatar
#16 • • khatt Guest
Yliarvostettuja elokuvia ovat:

Virgin Suicides - melko tavallinen tp-draama, jonka loppuun on väännetty "shokki"elementti. Hyvää musaa, mutta se ei pelasta elokuvaa.

Lost in Translation - menee sarjaan "ihan kiva", mutta ei mitenkään erikoinen. Coppola ei vaan saa nk. hiljaista dialogia toimimaan (puhumattakaan päähenkilöiden kemiasta), mutta jenkeille LiT on usein ensimmäinen tämäntyyppinen leffa, joten tietysti siitä pidetään.

Magnolia - tylsää skeidaa. Tom Cruise on katastrofi. Piti oikein pakottaa itseni katsomaan tämä ylivenytetty purkka loppuun asti. Happiness saa vastaavan asetelman toimimaan paljon paremmin, ehkä juuri terävyytensä ansiosta.

Adaptation. - jätti käyttämättä niin monta potentiaalista koukkua ja tyytyi päämäärättömään jahkailuun. Pelkkä rekursiivinen kerronta (mies tekee kirjaa miehestä joka tekee kirjaa miehestä joka...) ei tee leffasta nerokasta.

Donnie Darko - Pojan flippaaminen olisi pidemmälle kehitettynä poikinut mielenkiintoisen leffan, mutta pakkaa oli pakko sekoittaa teinidraamalla ja rinnakkaisuniversumeilla.

Man who wasn't there - kierrättää Fargon kaikki-menee-pieleen -juonta Film Noirissa. Ulkokuori tyylikäs, mutta sisältö letargisen tylsä ja uusia ideoita nolla.

O Brother, Where Art Thou - Ei vaan kolahtanut. Seireenit lauloivat country-viisua, mikä on järkyttävä raiskaus. Katsokaa mieluummin Big Fish.

Todo sobre mi madre (kaikki äidistäni) - kun nainen etsii identiteettiään, siitä ei yksin saa kiinnostavaa draamaa, vaikka juonessa olisikin mukana transu. Kun viisi naista etsii identiteettiään, se ei ole yhtään kiinnostavampaa - elleivät he harrasta lesboseksiä keskenään, mikä tässä leffassa jäi saavuttamatta.

Star Wars - ei vaan ole mun teekuppiani. Ei välttämättä huono, mutta aivan selkeästi ylihypetetty.


Väärinymmärrettyjä elokuvia ovat:

Fight Club - Tämän leffan sanoma on niin hienovarainen, että monet sekoittavat sen Tyler Durdenin sanomaan (if any). Lisäksi monet punaiset langat ovat tarkoituksellisesti ristiriidassa keskenään. Osa myös inhoaa tätä leffaa väärästä syystä ("Hyi, tappelua") ja osa pitää siitä väärästä syystä ("Jee, tappelua").

Mulholland Dr. - ja muut Lynchit (Lost Highway). Jos Lynchin leffoja katsoo kuin tavanomaisia draamoja, se on sama kuin ihmettelisi miksi zen-koaneissa ei ole logiikkaa.
Avatar
#17 • • nvd Guest
Matrix täällä mainittiinkin jo (tosin en oo nähnyt siitä kun sen ekan osan). Toiseksi mä voisin sanoo ton LOTR:in (josta taas en oo nähny ekaa osaa)
Kumpikin oli ihan viihdyttäviä, mut en mä niistä mitään elämää suurempaa tai edes mitään sinnepäin irti saanut :)

(lisäksi se matrixin "syvällisyys" oli waaanh... :D )
Avatar
#18 • • phanatic Guest
Mun mielestä eka Matrix oli todella hyvä - tuli ihan tyhjästä ja oli todella virkistävä verrattuna melkein mihin tahansa scifipätkään (paitsi Dark Cityyn:D). Menevää toimintaa, vähän pölhö juoni, itseironiaa ja hienot efektit. Jatko-osissa sitten unohdettiin itseironia ja lisättiin tehostebudjettia ja kvasifilosofointia -> paskaa.

OK no se oli ihan hauskaa, että kun ekassa osassa on voittamaton agentti Smith niin mitäs keksitään jatko-osaan: 100 voittamatonta agentti Smithiä.
Mutta kolmosessa ei enää ollutkaan mitään uutta paitsi vesisade ja 1000 agenttia. Kun Neo oli jo kakkosen alussa voittamaton niin mielenkiintoa hänen kohtaamiaan haasteita kohtaan ei suuremmin ollut.

Star Warsit on kivoja mutta ei elämää suurempia. Ja uudet tähtisodat on skeidaa (en tosin oo nähy ku episode I).
Avatar
#19 • • Quu Guest


Donnie Darko - Pojan flippaaminen olisi pidemmälle kehitettynä poikinut mielenkiintoisen leffan, mutta pakkaa oli pakko sekoittaa teinidraamalla ja rinnakkaisuniversumeilla.



Kliseinen teiniraina. Nuff Said.


Man who wasn't there - kierrättää Fargon kaikki-menee-pieleen -juonta Film Noirissa. Ulkokuori tyylikäs, mutta sisältö letargisen tylsä ja uusia ideoita nolla.



Itse nautin tästä pätkästä suunnattomasti. Jokseenkin hyvä juoni. Aika magee tunnelma.
Avatar
#20 • • Tapi T Guest
Yksi elokuvasarja on ylitse muiden: Star Wars

Vaikka teknisesti varsinkin ensimmäiset osat olivat vuosia edellä aikaansa, niin tarinat ovat kaikki todella keskinkertaisia. EVVK.