Minkä ikäisenä opit lukemaan ja kirjoittamaan?

30 posts, 2 pages, 4,713 views

Avatar
#1 • • Timmo Guest
Lapsuuden parhaat kirjamuistot-topic herätti tällaisen mielenkiinnon.

Itse opin lukemaan ja osittain kirjoittamaan 5-vuotiaana, koska isäni opetti minua pahvinpalasilla, joissa oli erilaisia tavuja.

Itse en enää muista, mutta ekalla luokalla ala-asteella opettaja oli kuulemma sanonut minulle, että voin jättää äidinkielen alkeistunnit väliin jos haluan..
En halunnut. :silence:

Tosin nykyään vaikeuksia tuottaa pilkkusäännöt ja sen sellaiset..
Avatar
#2 • • Edited hexasonik Guest
6-vuotiaana, viimeisenä lastentarhavuonna. tavutusta en opetellut, mutta ekaluokalla vitutti suunnattomasti ta-va-ta kaik-ki kun o-sa-sin jo lu-ke-a. pakkotavauksestakohan mun esivaltainhoni johtuu? :D
Avatar
#3 • • SnoXn Guest

tavutusta en opetellut, mutta ekaluokalla vitutti suunnattomasti ta-va-ta kaik-ki kun o-sa-sin jo lu-ke-a.



Sama juttu mulla. Joskus 5-6 vanhana opin lukemaan.
Avatar
#4 • • LindaGP Guest
5-vuotiaana kirjoitin ensimmäisen kirjani hammaslääkärikäynnistä. Eli opin lukemaan varmaankin ennen sitä. :D
Avatar
#5 • • dixoff Guest
Lukemaan opin kun olin neljä, kai minä jotain harakanvarpaita siinä opin kirjoittamaankin, mutta kunnollisia kirjaimia ja sanoja alkoi irrota vasta koulussa.
Avatar
#6 • • Edited Tapi T Guest
Mä opin lukemaan vasta ensimmäisellä luokalla ja muistan ihmetelleeni, että mikä mussa on vikana, kun kaikki muut osaavat jo lukea. :crybaby:

Kirjoittamaan opin varmaankin vasta joskus ekan luokan lopulla.
Avatar
#7 • • serotonot Guest
joku 5v sitä oli ku luki siskolle iltasadun ekaa kertaa ja varmaan tosi hyvin :D

sitä en tarkasti muista että milloin ensimmäisen kerran osasi jotain lukea
Avatar
#8 • • GodOfMoves Guest
Lukemaan ja kirjoittamaan opin varmaankin monien muiden pulliaisten tapaan ekalle luokalla koulussa.

Vähä ooftopic....

kävelin sen sijaan jo kymmenkuisena!!! :king:
Avatar
#9 • • Quu Guest
Opin puhumaan vasta kolmevuotiaana, mutta lukeminen tuli jo ennen kuin täytin viisi.
Avatar
#10 • • KarriN Guest
tästä puhuttiin perheen kanssa, kun olin pääsiäisenä kotona käymässä.
äiti kertoi opettaneensa kirjaimia niiden ääntämyksen mukaan (esim. k = "kh", ei "koo") ja velipuoli sanoi piirtäneensä mulle kirjaimia suihkussa tms. :)

varsinainen ahaa-elämys tuli lastentarhassa abt 4-5-vuotiaana aku ankkaa lukiessa. ehkä.
Avatar
#11 • • Bio Guest
mä taisin oppia kuusi vuotiaana lukee, kun muistan et osasin jo vähän lukee kouluun mennessäni..
Avatar
#12 • • Uinajainen Guest
5v opin lukee ja kirjottaa suomee, ja hivenen myös englantia puhuen ja pari sanaakin.
Avatar
#13 • • pie Guest

Mä opin lukemaan vasta ensimmäisellä luokalla ja muistan ihmetelleeni, että mikä mussa on vikana, kun kaikki muut osaavat jo lukea. :crybaby:



Sama juttu täällä. En vielä ekalla osannut joululomaan mennessä lukea ja itkin ja huudin "en ikinä opi lukemaan". Pian sen jälkeen opinkin lukemaan, mitään ahaa-elämystä en siitä muista. Kirjoittamisen opin kaits myös ensimmäisellä luokalla. Muistan vieläkin kun piti kirjoitelmia rustata ja sekös oli ärsyttävää ja hankalaa, mutta yo-kirjoituksissa äidinkielessä tuli E niin kait sitä jotain on oppinut.
Avatar
#14 • • Kaum Guest

Mä opin lukemaan vasta ensimmäisellä luokalla ja muistan ihmetelleeni, että mikä mussa on vikana, kun kaikki muut osaavat jo lukea. :crybaby:



Sama juttu. Toisaalta ei siinä mennyt kuin muutama kuukausi kun oli homma hallussa.
Avatar
#15 • • Daniel Braun Guest
Mä opin lukemaan vasta ekalla luokalla.
Onneksi en ollut mikään ihmeellinen erikoistapaus, ei siitä n. 20 oppilaan luokasta osanut muistaakseni kuin kolme lukea ennen koulun alkamista.
Suht nopeasti sen opin, ainakin tällainen käsitys on jäänyt takaraivoon.

Kirjoittamaan en ole vieläkään oppinut :D
Avatar
#16 • • A-E Guest


Kirjoittamaan en ole vieläkään oppinut :D



Sittenhän meitä on kaksi. :D. Lukemaan opin itsekin vasta ekalla luokalla, vaikka se tuskaa olikin lievän lukihäiriöni takia.
Avatar
#17 • • Daniel Braun Guest
BTW: mulle toi lukemaan oppiminen oli ehkä siksi hieman nihkeetä kun olin oppinut puhumaankin suht myöhään.
Pari ekaa elinvuotta asuttiin Saksassa...
Mutsi puhu mulle Suomea, Isä Ranskaa ja ympärillä puhuttiin Saksaa.
Minkäs kielen sitten tollanen alta kaks vee taapero siitä ottaa omakseen?
Ei minkään...

Vasta Suomeen muuton jälkeen opin puhumaan, tai no...
En nyt tiedä että meneekö se nykyäänkään niin hyvin.
Ainakaan "muutaman" drinkin jälkeen :D

Kirjoittaminen on kyl hassu juttu, kyl se tällee koneella menee.
Mut nykyisin tuntuu mahdottomalta tehtävältä kirjoittaa käsin.
Hitto siitä ei tuu mitään.
Hidasta kuin mikä ja tekstin luettavuus on kyllä niin huono.
Avatar
#18 • • osm Guest
Taisin oppia kunnolla lukemaan 6-vuotiaana. Siihen asti mua oli enemmän kiinnostanut matematiikka, faija kerto joskus tarinaa että logaritmien kohdalla olin ite todennu et ehkä mun ei tarvii näitä vielä osata. :) Ala-asteen matikan tunneilla olikin sit tylsää, eihän siellä taidettu päästä potenssilaskuihinkaan ennen kuudetta luokkaa. :P
Avatar
#19 • • Tres Guest
Mä opin lukeen 5-vuotiaana mut on vähän
epäselvää että missä mä sen opin (ilmeisesti
isosiskon siivellä melko omatoimisesti),
päiväkodista tuli himaan lappu että
olisitte sanonu et teidän kersa osaa lukee;
täällä se lukee satukirjoja muille,
ja vanhemmat oli että 'jaa osaa vai? Siis lukee vai' :confused:

Kirjottaan opin sit vasta koulussa.
Avatar
#20 • • Hansu Guest
Ekalla luokalla, sitä ennen osasin kirjoittaa ja lukea vain oman etunimeni.