Lapsuuden parhaat kirjamuistot

41 posts, 3 pages, 6,821 views

Avatar
#1 • • Hansu Guest
Tuolla Freestyle-puolella olevasta lapsuuden tv-muistoja luotaavasta topikista ajatukseni alkoivat harhailla muidenkin ajan kultaamien muistojen ja nostalgisten ajatusten parissa. Siitäpä sain päähäni perustaa tämän topikin. Siis: mitä lapsuutenne lukukokemuksia muistelette edelleen erityisellä lämmöllä? Onko joitakin kirjoja, jotka saavat lähes kyyneleen kihoamaan silmäkulmaan näin vuosien jälkeen? Mitkä olivat "the kirjat" teidän lapsuudessanne?

Itse olen aina ollut varsinainen lukutoukka. Harrastus lienee saanut alkunsa vanhempien innokkaasta kannustuksesta ja monista iltasaduista. Todelliset nostalgiatripit saan muutamasta minulle usein luetusta iltasatukirjasta, joiden nimeä en nyt millään kykene muistamaan... Parhaiten mieleeni näistä tarinoista on jäänyt juttu mustasta lampaasta jota kaikki valkoiset lampaat aina sortivat. Sen tarinan äärellä on vuodatettu monen monta kyyneltä :)

Oma lukunsa ovat Mauri Kunnaksen vanhemmat kirjat, suurimpana suosikkinani ehkäpä jo aivan repaleiseksi luettu Joulupukki sekä monet mielenkiintoiset hetket tarjonnut Suuri urheilukirja. Pidin paljon myös Yökirjasta ja Koiramäen lasten tarinoista. Kasettikirjana kuuntelin lukemattomat kerrat Katto-Kassisen ja hieman vanhempana Enid Blytonin aivan järjettömän jännittävät Seikkailu-sarjan kirjat, esim. Seikkailujen saari ja Seikkailujen laakso. Itse asiassa olen kuunnellut niitä vielä viime vuosinakin :excellent: Astrid Lindgreniltä voisin vielä mainita Kassisen lisäksi Saariston lapset ja Melukylän lapset.

Oman Hall of Fameni korkeimmalle korokkeelle nostaisin kuitenkin Lasten Kirjakerhosta tilatun Nappisopan, jossa Iines keittää kylään tulleelle saidalle Roope-sedälle herkullisen keiton (lähes) pelkästä takinnapista. Tarina on syöpynyt aivoihini lähtemättömästi.

Kertokaa omista suurimmista suosikeistanne!
Avatar
#2 • • dixoff Guest
kleinemaulwurf.jpg

Zdenek Miler: Kuinka myyrä sai housut

Sain mainitun kirjan kun olin about 3-vuotias, ja koska se oli niin hyvä, sitä pitikin lukea minulle niin monta kertaa, että osasin ennen pitkää kirjan ulkoa. Koska näin ollen tiesin, minkänäköinen risukasa vastaa mitäkin sanaa, tulin ikäänkuin varkain oppineeksi lukemaan. Oli siis kaikin puolin hyödyllinen teos.
Avatar
#3 • • Bio Guest
piti vähän aikaa raksutella muistoja, mutta kun vähän aikaa mietti alkoi muistua mieleen muutamia hyviä kirjoja, kuten:
- Disneyn kasettisadut, joissa mä ekana tulee mieleen se ääni kun pitää kääntää sivua
- Kunnaksen kirjat
- puputupuna :D

joskus ekaluokalla luin kirjan kumitarzanista joka venys joka paikkaan.. :crybaby:
Avatar
#4 • • Hansu Guest


- puputupuna :D


Unohdin kokonaan! Paras oli "Pupu Tupuna leikkipuistossa", jossa oli kaiken maailman ihania härveleitä joita kuolasin.
Avatar
#5 • • :t:c: : : Guest
"Kun kuulet tämän äänen, on aika kääntää sivua"

Toi on pitäny niin monta kertaa päästä sämplään mutku ei löydy hyvää :D
Avatar
#6 • • Timmo Guest

kleinemaulwurf.jpg

Zdenek Miler: Kuinka myyrä sai housut



Plus Pupu Tupuna jne jne...

Ja Kaislikossa Suhisee-kirja. Se aika paksu. Luin sen 6-vuotiaana läpi ja löysin kirjotusvirheen... :cool:
Avatar
#7 • • olliS Guest
Uppo-Nalle!
Vinski!
Unissakävelijä Hakkarainen!
Kiljusen herrasväki!
:hearts: :hearts: :hearts:
Avatar
#8 • • Quu Guest
Opin 4 vuotiaana lukemaan Pupu Tupunan avulla.


Lisäksi muistan elävästi Rowald Dahlin kirjat. Ne olivat uskomattomia.
Avatar
#9 • • crash Guest
taisin olla laiska lukemaan, kun äänikirjoista jääneet parhaimmat muistot (esim. bernard & bianca).
Avatar
#10 • • LindaGP Guest
-Beatrix Potterin pienet eläinsatukirjat
-Pikku Pegasus, lastenrunoja
-semmonen kissakirja, nimeä en muista, riimitellen kirjoitettu tyyliin: 'kissat, kissat kaupungissa'
Avatar
#11 • • Homegrove Guest
9-vuotiaana luin Stephen Kingin Painajaisen, en oo koskaan pelännyt niin paljon.

Sitä ennen on jäänyt mieleen Astrid Lindgrenin Ronja Ryövärintytär ja Veljeni Leijonanmieli, molemmissa oli myös pelottavat hetkensä, varsinkin jälkimmäisessä se lohikäärme.
Avatar
#12 • • Tapi T Guest
Ehdoton ykkönen: Astrid Lindgren!! Katto Kassinen, Veljeni Leijonanmieli, Ronja Ryövärin tytär... Noita on vaikka kuinka paljon!

Muistan, ku äiskä luki noita mulle ja siskolle iltasatuina silloin liian kauan sitten.
Avatar
#13 • • serotonot Guest
Pikku Prinssi iski jo pienempänä ja iskee edelleen.
Rasmusnalleja tuli haettua ahkerasti kirjastosta ja mummin luona oli monta pupu tupunaa. Itsekin oppi noilla jälkimmäisillä lukutaidon ennen koulua, lienee siis aika asiallinen sarja.

Muistan myös että porukoilla oli tapana lukea iltasatuja joko Kirjasta nimeltä 'Hyvänyönsatuja' (mikä ilmeisesti tuli siihen aikaan äitiyspakkauksessa?) ja toisesta, nimeltään lähes identtisestä 'Sata ja yksi hyvänyönsatua'

Muitakin oli kyllä. Esim Pegasosta äitini luki minulle.

Kun itse alkoi lukemaan niin Vihreä Varis-kirjasarja tuli luettua melko läpikotaisin. Samoin viisikot ja sitten joku suomalainen samantyylinen nuortenseikkalukirja, mistä en muista kuin erään henkilön nimen 'Visa'.

Muitakin taatusti oli ja paljon koska ala-asteiässä luin aika tolkuttomia määriä siihen nähden että nyt tulee luettua aniharvoin.
Avatar
#14 • • Edited osm Guest
Pikku prinssi
Lokki Joonatan
Hobitti
Herra Huu -kirjat

Noita lueskelin joskus 10-vuotiaana, sitä aikaisemmasta ajasta on muutenkaan muista juuri mitään niin on paha sanoa mitä olisin silloin lukenut. :)

edit: ai hitto Mauri Kunnaan Koiramäki-sarja unohtui, niitä tuli luettua ahkerasti
Avatar
#15 • • hexagon Guest
- Ernest Thompson Setonin luontokirjat
- LOTR,Hobitti (Silmarillion meni penskana hieman yli hilseen)
- Joku vähän Seton-tyyppinen kirja, jossa jotkut jänikset kärsii niin maan perkeleesti talven aikana, tunteeko joku?
- Narnia
- osa Astrid Lindgrenin tuotannosta
- jne.

Täytyy kyllä myöntää, että mä sain kirjoista paljon enemmän irti ala-asteiässä kuin nykyään :sad:
Avatar
#16 • • Ana-- Guest
mun penskamuistoista elävämmät on varmaan:

Susikoira Roi
Viisikko
Taru Sormusten Herrasta (11-vuotiaana siihen osas eläytyäkkin paremmin)
Dragonlance-sarjat (Näitä luin/omistin yhteensä varmaan 40 kappaletta..)
Neurovelho-trilogia (Meni hieman yli hilseen, mutta komia kirja kuitenkin)
A last chance to see
Linnunradan käsikirja liftareille
Nikke Nyfiken

etc..
Avatar
#17 • • JussiS Guest
Kirsi Kunnas: Tiitiäisen satupuu
Mauri Kunnas: Koiramäen kirjat
Pupu Tupuna
Aku Ankka

Opin muuten lukemaan 5-vuotiaana, lähinnä Aku Ankan ansiosta.
Avatar
#18 • • LindaGP Guest

Opin muuten lukemaan 5-vuotiaana, lähinnä Aku Ankan ansiosta.



Pakko tunnustaa, että meikäläinen oppi ekana lukemaan Katso-lehteä...
Avatar
#19 • • pakana Guest
Selkee ykkönen on Narnia-sarja. Muistan kurkanneeni kaikkiin potentiaalisiin vaatekaappeihin :D Hyvänä kakkosena Pimeä Nousee-sarja.

Vernen ja Burroughsin kirjat tuli ahmittua, ja muista scifeilyistä jäi mieleen Triljoonasade, Avaruuspeli ja joku melko pienten lasten seikkailusarja, jossa ajettiin kahdesta pallosta ja tangosta koostuvilla avaruusskoottereilla... ehm :)

Ruohometsän kansa, Hobitti, Viisikot, Vompelit-sarja ja Lindgrenit oli nastoja, ja inter-aktiiviset seikkailukirjat rokkas myös isosti.
Avatar
#20 • • pakana Guest
.... M U U M I T !!!