MIDIporttien, sekä kaapeleiden erilaisuudesta...

6 posts, 1 page, 1,327 views

Avatar
#1 • • 029 Guest
hei,

Rupes kiinnostaan että tietäiskö joku, et minkä takia jotkin kaapelit ja MIDI portit ei toimii samalla lailla kaikissa synissa. Esim. minkä takia jotkut interfacet toimivat vain normi MIDI INillä varustetuissa synissa ja jotkut sitten tukevat kaikkia synia ja keyboardeja valmistajasta riippumatta...

Kysymys heräsikin oikeastaan eilen kun olin korjaamassa luokkakaverin MIDI synkkaa. Huomasimme äärimmäiseksi yllätykseksi, että Novationin A-stationissa oli samat heikkoudet, kuin JP-8080:n Remote Keyboard INputissa. JP8080:n tavallisella MIDI IN:illä (Jossa synkin pitääkin olla kohdallaan toisin kuin kibis sisääntulos) synkka olikin sitten huomattavasti laadukkaampi. Käytössä oli ECHO MIA MIDI...

Kuulemani mukaan kavereilla ollut myös sellasta ongelmaa et joku vanha kiipparit ei hyväksy kaikki (ehjiä) midijohtoja, mutta toimivat helmesti toisilla. Olen omassa setupissani huomannut etteivät kaikki mun MIDI portit tue keyboard innejä. Esim. yks MIDI interface ei lähetä Rolandin ja Yamahan keyboardeille ollenkaan, mutta perus MIDI INputin omaavat synat toimivat kuin unelma. Tällä interfacella JP8080:n Remote Keyboard IN ei toimi, mutta saman laitteen perus MIDI-in toimii. Lisäksi testissä käytetyt synat ja JP:n inputit toimivat toisella MIDI interfacella, joten synissa ei ole vikaa.

Nää tapaukset huomioon ottaen oonkin vaan ihmetellyt et miten ihmeessä joku MIDI johto tai portti voi olla muka erilainen =D =D =D Eihän siellä ees mee ku pari kolme johtoo sisällä mitkä tarvitaan ton tiedon siirtoon =D

BTW. Yhden näistä samalla tavalla reagoivista kibiksistä oon avannut ja tsekannut myös ettei midiporteissa ole edes kosketushäiriötä...

:) :)
Avatar
#2 • • whuf. Guest

hei,

Rupes kiinnostaan että tietäiskö joku, et minkä takia jotkin kaapelit ja MIDI portit ei toimii samalla lailla kaikissa synissa.




Oon miettiny välillä ihan samaa. Kai se menee niin että kun on jo tarpeeks vanha keksintö niin aletaan tekeen niitä portteja vähän huonommalla laadulla. Säästellään laatukomponenteista ym.. -> häiriönsieto laskee ja joillakin yhdistelmillä se ei enää parin käyttövuoden jälkeen toimi :mad:
Niin ja sekin tietty vaikuttaa kuinka paljon joku syna sitä häiriötä digitaalisignaalissa kestää. Eri piuhat saattaa auttaa. Tai sitten ei.
Sais se midin korvaava systeemi tulla jo :(
Avatar
#3 • • bulk Guest
Osassa halvempia midipiuhoja pystyy tökkäämään koko rivin niitä piikkejä sinne liittimen rungon sisään käyttämällä sikana forcea, jolloin pinneille ei kaikissa synissa synny kontaktia.

Mulla on tossa kasassa paritkin sellaiset midipiuhat, joissa piikit pyörii ja liikkuvat jokusen millin edestakaisin. Ei tartte kun synan, jossa on kontaktit just standardin määrittässä paikassa, niin kontaktia ei synny. Periaattessa piuha on kyllä rikki, vaikka välillä saattaa toimiakin.

Midi-stanun pitäisi kyllä olla niin yhteneväinen, ettei sähköisen kontaktin onnistuttua pitäisi ongelmia olla. Tosin lukaisin jostain kurssimatskusta, että optoerottimet vanhenevat määrällisessä ajassa (15-20v), mutta niissä ei kyllä piuhalla ole osaa eikä arpaa, olisi kai silloin koko portti pimeenä.
Avatar
#4 • • J Raninen Guest

Kuulemani mukaan kavereilla ollut myös sellasta ongelmaa et joku vanha kiipparit ei hyväksy kaikki (ehjiä) midijohtoja, mutta toimivat helmesti toisilla.


Kolkin kanssa pelleillessä löyty sellanenkin hauska ominaisuus, että liian lyhyet piuhat ei välitä infoo, eli mylly ei pyöri. Jos piuha on yli 40cm, niin jo vot. :confused: Pinnit kyllä on ihan tukevia..
Avatar
#5 • • whuf. Guest

Osassa halvempia midipiuhoja pystyy tökkäämään koko rivin niitä piikkejä sinne liittimen rungon sisään käyttämällä sikana forcea, jolloin pinneille ei kaikissa synissa synny kontaktia.

Mulla on tossa kasassa paritkin sellaiset midipiuhat, joissa piikit pyörii ja liikkuvat jokusen millin edestakaisin. Ei tartte kun synan, jossa on kontaktit just standardin määrittässä paikassa, niin kontaktia ei synny. Periaattessa piuha on kyllä rikki, vaikka välillä saattaa toimiakin.

Midi-stanun pitäisi kyllä olla niin yhteneväinen, ettei sähköisen kontaktin onnistuttua pitäisi ongelmia olla. Tosin lukaisin jostain kurssimatskusta, että optoerottimet vanhenevat määrällisessä ajassa (15-20v), mutta niissä ei kyllä piuhalla ole osaa eikä arpaa, olisi kai silloin koko portti pimeenä.



Mä en oikeen usko että syy voisi olla mitenkään kontakteissa. Epäilen yhä häiriönsietokykyä ja halpoja komponentteja(myös halpoja piuhoja).
Pari milliä ei pitäis vaikuttaa niin paljoa että se mitään haittais. Otetaanpas esimerkkinä vanhojen näppisten liittimet jotka on samanlaiset kun noi midit. Ikinä en oo törmännyt näppikseen joka ei sais kontaktia. Ja tälläkin hetkellä mulla on (keikka)käytössä Nokian näppis vuodelta 1991. No problemos.

Oiskohan noi toimimattomat piuhat jotenkin laaduttomampia? Onko se midi-interface, joka ei lähetä niille synille, usb-käyttönen?(usb=halpa/huono laatu, tried&tru monet kerrat)
Avatar
#6 • • 029 Guest

Oiskohan noi toimimattomat piuhat jotenkin laaduttomampia?



Tässä tapauksessa toimimattomuus ei liity siis midipiuhoihin ollenkaan ja käytin sitä vaan esimerkkinä, että toisilla on ollut tollasta.

Sen verran tosin perusmidipiuhoista tiiän et toisissa on se 3 johtoo ja toisissa 5. Mut ainakin kurssikirjani mukaan joka tap. vaan 3 tarvitaan itse MIDI dataan..

Onko se midi-interface, joka ei lähetä niille synille, usb-käyttönen?(usb=halpa/huono laatu, tried&tru monet kerrat)



Interfaceista kumpanenkaan ei oo USB.