Rupes kiinnostaan että tietäiskö joku, et minkä takia jotkin kaapelit ja MIDI portit ei toimii samalla lailla kaikissa synissa. Esim. minkä takia jotkut interfacet toimivat vain normi MIDI INillä varustetuissa synissa ja jotkut sitten tukevat kaikkia synia ja keyboardeja valmistajasta riippumatta...
Kysymys heräsikin oikeastaan eilen kun olin korjaamassa luokkakaverin MIDI synkkaa. Huomasimme äärimmäiseksi yllätykseksi, että Novationin A-stationissa oli samat heikkoudet, kuin JP-8080:n Remote Keyboard INputissa. JP8080:n tavallisella MIDI IN:illä (Jossa synkin pitääkin olla kohdallaan toisin kuin kibis sisääntulos) synkka olikin sitten huomattavasti laadukkaampi. Käytössä oli ECHO MIA MIDI...
Kuulemani mukaan kavereilla ollut myös sellasta ongelmaa et joku vanha kiipparit ei hyväksy kaikki (ehjiä) midijohtoja, mutta toimivat helmesti toisilla. Olen omassa setupissani huomannut etteivät kaikki mun MIDI portit tue keyboard innejä. Esim. yks MIDI interface ei lähetä Rolandin ja Yamahan keyboardeille ollenkaan, mutta perus MIDI INputin omaavat synat toimivat kuin unelma. Tällä interfacella JP8080:n Remote Keyboard IN ei toimi, mutta saman laitteen perus MIDI-in toimii. Lisäksi testissä käytetyt synat ja JP:n inputit toimivat toisella MIDI interfacella, joten synissa ei ole vikaa.
Nää tapaukset huomioon ottaen oonkin vaan ihmetellyt et miten ihmeessä joku MIDI johto tai portti voi olla muka erilainen =D =D =D Eihän siellä ees mee ku pari kolme johtoo sisällä mitkä tarvitaan ton tiedon siirtoon =D
BTW. Yhden näistä samalla tavalla reagoivista kibiksistä oon avannut ja tsekannut myös ettei midiporteissa ole edes kosketushäiriötä...
:) :)