Vokaalien istuttaminen valmiiseen biisiin

18 posts, 1 page, 3,025 views

Avatar
#1 • • miikkaL Guest
Tarvisin apua vokaalien kanssa. Mitä vst/dx plugineja kannattaa käyttää vokaalien jälkimuokkaukseen, jos volumetasot heittelevät paljon, ja alkup. nauhoitus on muutenkin suht epätasainen? Millä saan tasoitettua pois nuo häiritsevät piikit?

De-esserit ym on tuttuja, mutta tuota tasojen rajua heittelyä ei ensikokemalta ollut niin helppo homma poistaa.

Tässä ko. tapauksessa on kyse naisvokaaleista, mistä kannattaa leikata, mitä taajuuksia korostetaan?
Avatar
#2 • • bulk Guest
Kompurointia vaan jos tasot heittelee.

Jos on mahdollista, niin kannattaa tehdä nauhoitus uudestaan ja teroittaa mikin edessä heilujalle oikeaa laulutekniikkaa.

Equttamista kannattaa harjoittaa mahdollisimman vähäsen, ettei vaihevaste heitä häränpyllyä. Oikeastaan kannattaa vaan katsella ensin analysaattorilla, ettei alemmilla audiotaajuuksilla ole brummia/muuta tauhkaa ja leikellä ne sitten tarvittaessa pois. Eq:n vääntelyä tärkeämpää olisi aina valita oikea mikki ja nauhoitusympäristö, jotta saundi saataisiin oikeaksi. Ja tietty laulaja. ;)
Avatar
#3 • • miikkaL Guest


Eq:n vääntelyä tärkeämpää olisi aina valita oikea mikki ja nauhoitusympäristö, jotta saundi saataisiin oikeaksi. Ja tietty laulaja. ;)



Heh, tämähän se olisi se helpoin juttu.. Ja myös ongelma tällaisessa etäyhteistyössä :)
Avatar
#4 • • MikkiHiiri Guest
Tasojen heittelyt tosiaan kompuralla kuriin. Noise gate (ennen kompuraa) on myös
pakollinen jos voksujen väleissä ei ole hiljaisia kohtia. Ite en ainakaan muita efektejä oo
käyttänyt, ellei sitten ala tekee vokaaliefektejä. Jos EQ:ta pitää käyttää niin yleensä on
selvitty yläkeskiääniä tiputtamalla. Lopusta huolehtii itse biisi (vokaaleille kantsii olla
oktaavi vapaana jos niistä aikoo saada selvää;))
Avatar
#5 • • miikkaL Guest

Tasojen heittelyt tosiaan kompuralla kuriin. Noise gate (ennen kompuraa) on myös
pakollinen jos voksujen väleissä ei ole hiljaisia kohtia. Ite en ainakaan muita efektejä oo
käyttänyt, ellei sitten ala tekee vokaaliefektejä. Jos EQ:ta pitää käyttää niin yleensä on
selvitty yläkeskiääniä tiputtamalla. Lopusta huolehtii itse biisi (vokaaleille kantsii olla
oktaavi vapaana jos niistä aikoo saada selvää;))



Jees, täytyy alkaa etsimään oikeeta plugaria ja kompuran asetuksia.. Vokaaleille on kyllä jätetty biisiin tilaa, kyseessä on sellanen g&d tyyppinen rauhallinen veto :) Eli elementtejä ei kauheasti ole biisissä..
Avatar
#6 • • bulk Guest
Vaikka joka paikassa jaksetaan liputtaa niitä putkellisia vehkeitä mikityksessä, eq:tukseen voisi toki kokeilla wavesin phase-linear eeqquja + renaissance-kompuraa. Toi eq kyllä tosin lisää ainakin mulla havaittavan latenssin.
Avatar
#7 • • R24 Guest
Jos niiden voxujen volat heittelee todella paljon niin sit kannattaa audioeditorissa normalisoida, lause kerrallaan koko biisi ja vasta sen jälkeen laittaa kompura. Muuten käy niin että kovimmat äänet menee liian kasaan kun hiljaisimmat tulee hyvin.
Avatar
#8 • • bulk Guest
Yleensä noissa vähänkään amatöörimäisemmissä nauhoituksissa pahimmat piikit on mikin kolauttelussa/suoraan kalvoon puhaltelussa, ne kannattaa tsekata myös suoraan aaltoeditorin puolella.

Kannattaa tehdä peak-file tjsp ja tutkia siitä missä on huiput, transientit voi olla aika lyhyitäkin. Toinen vaihtoehto on käydä koko filu läpi aika isolla zoomilla, mutta se on aikaavievää.
Avatar
#9 • • miikkaL Guest

Yleensä noissa vähänkään amatöörimäisemmissä nauhoituksissa pahimmat piikit on mikin kolauttelussa/suoraan kalvoon puhaltelussa, ne kannattaa tsekata myös suoraan aaltoeditorin puolella.



Näitä ei ole tässä, siis periaatteessa muuten ihan valmista ja hyvää jälkeä, mutta tasojen heittely oli ainoa ongelma.
Avatar
#10 • • uniko1 Guest

Lopusta huolehtii itse biisi (vokaaleille kantsii olla
oktaavi vapaana jos niistä aikoo saada selvää;))



kyllä vokaalit saa muutenkin kuuluviin, tärkeää on se ettei samalla taajuusalueella ole kamaa tiellä eli pannattuna keskelle äänikuvaa, kun vokaalit useimmiten ovat keskellä. tästä selviää helposti vaikkapa levittämällä häiritsevät instrumentit miksauksessa tuplaamalla ne ja jättämällä keskelle tyhjää.. varmaan parempiakin työkaluja on, mutta ite heitän aina logicissa raidasta auxin yhteen bus:iin, johon laitan sampledelay:n viivästyttämään skidisti toista puolta..
Avatar
#11 • • Peter Lemon Guest

Jos niiden voxujen volat heittelee todella paljon niin sit kannattaa audioeditorissa normalisoida, lause kerrallaan koko biisi ja vasta sen jälkeen laittaa kompura. Muuten käy niin että kovimmat äänet menee liian kasaan kun hiljaisimmat tulee hyvin.

Mutta käykö tässä kenties sitten niin, että normalisoidessa vahvistetaan myös taustakohinaa ja tällöin kohinan määrä vaihtelee laulussa toisinaan kuuluen ja toisinaan ei. Laulujen bittisyyshän tulee kuitenkin huononemaan noissa hiljaisissa kohdissa jos s/n ratio on heikko.

Noin yleispätevästi mistä sitä kohinaa sitten syntyy eniten - nauhoituslaitteistosta, esivahvistuksesta, mikistä, piuhasta, mistä? Tämä on tietysti lapsellisesti yleistetty kysymys ja se kohinan syntyhän riippuu tietysti käytettävästä laitteistosta summautuen matkalla. Mutta ajatuksenani oli vain että jos on joku "yleinen" muita suurempi kohinalähde niin jos laulu saataisi normalisoitua ennen kuin se päätyy kohinan kanssa nauhoitukseen niin kohinan osuus saataisi ymmärtääkseni pidettyä mahdollisimman pienenä. :cool:
Avatar
#12 • • bulk Guest

Jos niiden voxujen volat heittelee todella paljon niin sit kannattaa audioeditorissa normalisoida, lause kerrallaan koko biisi ja vasta sen jälkeen laittaa kompura. Muuten käy niin että kovimmat äänet menee liian kasaan kun hiljaisimmat tulee hyvin.

Mutta käykö tässä kenties sitten niin, että normalisoidessa vahvistetaan myös taustakohinaa ja tällöin kohinan määrä vaihtelee laulussa toisinaan kuuluen ja toisinaan ei. Laulujen bittisyyshän tulee kuitenkin huononemaan noissa hiljaisissa kohdissa jos s/n ratio on heikko.



Luulen, että R24 tarkoitti nimenomaaan vokaalien kohdalta normalisointia, siis ilman, että hiljaisiin kohtiin kosketaan.

Kohinoita varten on noisegatet, tietysti kannattaa optimoida koko signaalitien gainit siten, että kohina on mahdollisimman vähäistä. Eli mahdollisimman paljon vahvistusta ennen ensimmäistä vaimenevaa komponenttia, niin ollaan vahvoilla.

Siirtoteillä kannattaa muutenkin yleensä pitää mahdollisimman isoa jännitettä kohinan välttämiseksi, mutta itse äänikortin sisäänmenossa voi nykyään 24-bittisellä aikakaudella pitää aika isoa headroomia, +8dB:kään ei hukkaa normaalinauhoituksen dynamiikasta enää mitään, dynamiikka kun kortin luona on toistasataa desibeliä, mutta siirtotiellä mikistä etusen kautta äänikorttiin kymmeniä desibelejä matalampi (normaalihintasilla vehkeillä).
Avatar
#13 • • dope white Guest
hieman offtopikkia:
Juu, takaisin eläväiseen (eläytyvään?) laulajaan (osittain huumoripohjalta): kuulin tossa joskus että sellaistakin keinoa on käytetty että teipataan laulajan jalat lattiaan...tosin herkimmät saattavat vetää ns. herneen nenään..
(Sit tarvii vielä saada pidettyä yläkroppa paikallaan, eiköhän senkin jollain köysivirityksellä onnistu tekemään ;)

-g.
Avatar
#14 • • J-P Guest

hieman offtopikkia:
kuulin tossa joskus että sellaistakin keinoa on käytetty että teipataan laulajan jalat lattiaan..



eikös tipi puhunut myös laulajasta, jonka mikki teipattiin yläruumiiseen? :)
Avatar
#15 • • whuf. Guest
En tiedä olenko ollut väärillä poluilla mutta ite oon käyny vokaaleihin kiinni multibandikompuralla ja nimenomaan eq:lla(wrong move here?). Kohinat ei yleensä ole ollut mitään niin isoja että ne haittais varsinaisessa miksauksessa mitään, kun peittyvät aika tehokkaasti muun matskun alle. Tasainen kohina biisin alla ei välttämättä häiritse niin paljoa kuin se että välillä sitä on ja välillä ei. Varmaan jotain staattisen kylmää softamusaa se kohina vois vaikka parantaakkin :happyroll:

Ja kaikkihan tietenkin riippuu musatyylistä.. joku esim laittaa voksut suoraan särön läpi :hah:
Avatar
#16 • • whuf. Guest


kyllä vokaalit saa muutenkin kuuluviin, tärkeää on se ettei samalla taajuusalueella ole kamaa tiellä eli pannattuna keskelle äänikuvaa, kun vokaalit useimmiten ovat keskellä. tästä selviää helposti vaikkapa levittämällä häiritsevät instrumentit miksauksessa tuplaamalla ne ja jättämällä keskelle tyhjää.. varmaan parempiakin työkaluja on, mutta ite heitän aina logicissa raidasta auxin yhteen bus:iin, johon laitan sampledelay:n viivästyttämään skidisti toista puolta..



Kannattaa huomioida myös mono-toimivuus.
Avatar
#17 • • bulk Guest

hieman offtopikkia:
Juu, takaisin eläväiseen (eläytyvään?) laulajaan (osittain huumoripohjalta): kuulin tossa joskus että sellaistakin keinoa on käytetty että teipataan laulajan jalat lattiaan...tosin herkimmät saattavat vetää ns. herneen nenään..



Ja mä oon joskus kuullu sellaistakin, että välillä niitä laulajia otetaan studiolle ihan vaan "puhumaan siihen toiseen mikrofoniin". ;)
Avatar
#18 • • . Guest
logicin audio energizeriä käytetään tohon tasoheitteily hommaan. mm elokuvien vuorosanat tasataan sillä sana ja tavu kerrallaan.