De-esserit ym on tuttuja, mutta tuota tasojen rajua heittelyä ei ensikokemalta ollut niin helppo homma poistaa.
Tässä ko. tapauksessa on kyse naisvokaaleista, mistä kannattaa leikata, mitä taajuuksia korostetaan?
18 posts, 1 page, 3,159 views
Eq:n vääntelyä tärkeämpää olisi aina valita oikea mikki ja nauhoitusympäristö, jotta saundi saataisiin oikeaksi. Ja tietty laulaja. ;)
Tasojen heittelyt tosiaan kompuralla kuriin. Noise gate (ennen kompuraa) on myös
pakollinen jos voksujen väleissä ei ole hiljaisia kohtia. Ite en ainakaan muita efektejä oo
käyttänyt, ellei sitten ala tekee vokaaliefektejä. Jos EQ:ta pitää käyttää niin yleensä on
selvitty yläkeskiääniä tiputtamalla. Lopusta huolehtii itse biisi (vokaaleille kantsii olla
oktaavi vapaana jos niistä aikoo saada selvää;))
Yleensä noissa vähänkään amatöörimäisemmissä nauhoituksissa pahimmat piikit on mikin kolauttelussa/suoraan kalvoon puhaltelussa, ne kannattaa tsekata myös suoraan aaltoeditorin puolella.
Lopusta huolehtii itse biisi (vokaaleille kantsii olla
oktaavi vapaana jos niistä aikoo saada selvää;))
Mutta käykö tässä kenties sitten niin, että normalisoidessa vahvistetaan myös taustakohinaa ja tällöin kohinan määrä vaihtelee laulussa toisinaan kuuluen ja toisinaan ei. Laulujen bittisyyshän tulee kuitenkin huononemaan noissa hiljaisissa kohdissa jos s/n ratio on heikko.Jos niiden voxujen volat heittelee todella paljon niin sit kannattaa audioeditorissa normalisoida, lause kerrallaan koko biisi ja vasta sen jälkeen laittaa kompura. Muuten käy niin että kovimmat äänet menee liian kasaan kun hiljaisimmat tulee hyvin.
Mutta käykö tässä kenties sitten niin, että normalisoidessa vahvistetaan myös taustakohinaa ja tällöin kohinan määrä vaihtelee laulussa toisinaan kuuluen ja toisinaan ei. Laulujen bittisyyshän tulee kuitenkin huononemaan noissa hiljaisissa kohdissa jos s/n ratio on heikko.Jos niiden voxujen volat heittelee todella paljon niin sit kannattaa audioeditorissa normalisoida, lause kerrallaan koko biisi ja vasta sen jälkeen laittaa kompura. Muuten käy niin että kovimmat äänet menee liian kasaan kun hiljaisimmat tulee hyvin.
hieman offtopikkia:
kuulin tossa joskus että sellaistakin keinoa on käytetty että teipataan laulajan jalat lattiaan..
kyllä vokaalit saa muutenkin kuuluviin, tärkeää on se ettei samalla taajuusalueella ole kamaa tiellä eli pannattuna keskelle äänikuvaa, kun vokaalit useimmiten ovat keskellä. tästä selviää helposti vaikkapa levittämällä häiritsevät instrumentit miksauksessa tuplaamalla ne ja jättämällä keskelle tyhjää.. varmaan parempiakin työkaluja on, mutta ite heitän aina logicissa raidasta auxin yhteen bus:iin, johon laitan sampledelay:n viivästyttämään skidisti toista puolta..
hieman offtopikkia:
Juu, takaisin eläväiseen (eläytyvään?) laulajaan (osittain huumoripohjalta): kuulin tossa joskus että sellaistakin keinoa on käytetty että teipataan laulajan jalat lattiaan...tosin herkimmät saattavat vetää ns. herneen nenään..