Kerma suljetaan?

146 posts, 8 pages, 17,423 views

Avatar
#101 • • Juho Kahilainen Guest
Aika kauan tätä topikkia jaksoin seurata replyämättä, mutta nyt on pakko.
Sapettaa vietävästi tuo Kerman arvostelu ja mieltäminen pintaliitopaikaksi.

Kerma on ollut mulle eräänlainen henkireikä. Vaikka ei joka viikonloppu Jyväskylästä Helsinkiin liikahtaisikaan, niin tietää, että Kerma on mesta, jossa soi laadukas musiikki illasta riippumatta. Aina kun normibaarien ilmapiiri on alkanut ahdistaa, on visiitti Kermassa antanut eräällä tavalla toivoa. Kun Kerma mitä ilmeisemmin nyt lopettaa toimintansa, ei koko Suomesta löydy enää vastaavaa henkireikää. Väistämättä tulee mieleen, että kannattaisikohan valmistumisen jälkeen suunnata ulkomaille... Tässä maassa ei ilmeisesti ole tilaa hyvälle musiikille.

Tilana Kerma on vertaansa vailla. Joka elementti aina vessan paskana olevasta käsituulettimesta ahtaaseen rappukäytävään huokuu fiilistä. Tunnelmaa ei voida loihtia väkisin vääntämällä. Kerma on päivien kuluessa muovautunut omanlaisekseen - toki välillä Toni on "päivittänyt" sisustusta. Kermassa on aina ollut lämmin fiilis, enkä ainakaan minä ole onnekseni törmännyt siellä katosta roikkuviin rätteihin tms. "dekoihin".

Äänentoisto, tanssilattia ja vakkarideejiit ovat Kermassa erinomaisia. Tätä väitettä tuskin kukaan voi kiistää. Välillä vierailevat deejiit ovat ajaneet soundia ruvelle mikseriä raiskaamalla, mutta pääsääntöisesti Kerman soundi on aina ollut ykkösluokkaa. Edes Fabricin hehkutettu äänentoisto ei mielestäni vedä vertoja Kerman pieneen klubitilaan optimoidulle soundille. Musiikillisesti Toni on jaksanut kouluttaa meitä perusjamppoja välillä r'n'b:n ja välillä reggaen suuntaan. Harvalla deejiillä on yhtä laajaa tietämystä ja näkemystä.

Kuka osaa nimetä yhdenkin Kermaa paremman mestan? Kotimainen tai ulkomainen? Ja mielellään sitten nimenomaan sellainen, jossa on oikeasti tullut käytyä. Voin sanoa, että itse olen aika monta klubia kiertänyt, mutta voittajaa en ole kohdannut. Amsterdamin More ja Paradiso (illasta riippuen) sekä Berliinin Tresor pääsevät ehkä lähimmäksi Kerman meininkiä. Vieraat ovat järjestäen hehkuttaneet Kerman ainutlaatuisuutta (Claussell, Brikha, Chandler jne.). Huhuja olen kuullut, että Robert-Johnson Frankfurtissa olisi hyvä mesta ja kestää vertailun Kermaan. Onko kenelläkään kokemusta ko. paikasta?

En voi ymmärtää, miksi jotkut täällä pitävät Kermaa pintaliito- tai näyttäytymispaikkana. Jos Kermassa käyvät mimmit ovat kauniita, niin en mä siitä lähtisi valittamaan. Tarkoittaako esim. kaunis samaa kuin pintaliitäjä? Eikö kaunis mimmi voi pitää hyvästä musiikista? Sama pätee pukeutumiseen. Esimerkiksi mä en lähde Jyväskylästä asti Helsinkiin pintaliitämään - kyllä siihen löytyy paikat lähempääkin. Kermaan sen sijaan tulee aika ajoin matkustettua.

Ja sit vielä... House ei ole oikeastaan ikinä "in" tai "out". Näin ollen en miellä sitä trendimusiikiksi, johon mielestäni lokeroituvat erinäiset ohimenevät ilmiöt kuten vaikkapa 2step ja uk hardhouse. Mielestäni Kerman musiikillinen anti on ollut pääosin housea ja detroit-teknoa. Molemmilla tyyleillä on vankat juurensa ja sielunsa.

Suuret kiitokset Tonille, Kerman henkilökunnalle, Kermassa klubeja järkänneille tahoille sekä itse jengille. Missäköhän Suomen "skene" mahtaisi mennä ilman Kermaa? Mä olen viettänyt ko. paikassa monta helvetin hienoa iltaa... Kuvaavaa on se, että muista mestoista olen kyllä usein lähtenyt kesken illan Kermaan, mutta Kermassa olen aina notkunut paikalle saapumisesta valomerkkiin asti.

- Juho

Ps. Jos jotkut ajattelevat, että pitäisi jyväskyläläinen vaan nokkansa poissa Helsingin kuvioista, niin on pakko mainita, että olen viettänyt kolme viimeisintä kesää Helsingissä töissä. Olen myös vaikuttanut aktiivisesti konemusiikin parissa vuodesta 1997 lähtien, jolloin järkkäsin ensimmäiset omat bileet... Itse musaa on tullut kuunneltua ja tehtyä jostain 1994 lähtien. Mulla on myös sanani sanottavana tästä aiheesta.
Avatar
#102 • • jUSSi Guest

stadin kuppiloista Kerma jos mikä on trendimesta ja näyttäytymispaikka.



Entä sitten vaikka olisikin?

Kerma on Suomen house- ja teknomekka. Ihan sama ketä siellä on asiakkaina, kun ilmapiiri, ympäristö, äänentoisto ja ennenkaikkea musiikki on aina omaa luokkaansa.

Suomessa ei ole ikinä ollut vastaavaa paikkaa house- ja teknoihmisille. Allekirjoitan ihan kaiken mitä Juho Kahilainen tuossa ylempänä sanoi.

Viimeisen 3 vuoden ajan, on musiikkipainotteisista illoistani yli 90% suuntautunut kermaan. Ja syy on aina ollut musiikki. Ei ole ollut parempaa paikkaa minne mennä.

House is a feeling. Detroit is the soul.

Ja Kerma on tarjonnut näitä molempia.
Avatar
#103 • • vaavu Guest
ei jumakauta, kolmas kerta vuorokauden sisällä kun väärä nick
Avatar
#104 • • ville Guest
Itse en ole pitänyt kermaa todella moniin vuosiin, jos koskaan, näyttäytymispaikkana. Jos ja kun kerma oikeasti olisi sellainen, kävisi siellä varmasti huomattavasti enemmän porukkaa ...

Sitäpaitsi miten siellä voi edes näyttäytyä kun koko paikka on niin tajuttoman pimeä =)

Kerman porukka, varsinkin nykyisin, on mielestäni aika pitkälle kerman tai paikalla järjestettävän klubin genren harrastajia. Täysin pystymetsästä repäistyt vieraat ovat ainakin niillä kerroilla, kun tuolla olen ollut, loistaneet poissaolollaan (no ehkä muutama poikkeus).

Huomattavasti enemmän näyttäytymisfiilis on perinteisissä kiksu/polkkabileissä, vaikkakin näyttäytyminen on hieman erilaista:

a) kerman, mä oon täällä
vs
b) polkkabileet, katso mitä mulla on päällä

niillä kerroilla, kun kermassa olen käynyt porukassa ei ole ollut mitään valittamista :)
Avatar
#105 • • vaavu Guest
Kun nyt täällä kerran voi jossitella, niin jossitellaan pois. Jos Kermasta pitäisi kolme asiaa korjata, niin ne olisivat mun listalla nämä:
  • Siistimmät vessat: esimerkiksi toimivat lukot vessoihin ja kunnon vessapaperitelineet koppeihin, että ne rullat eivät uisi lattialla.
  • Se chillaushuoneen sijoittelu tanssilattian taakse on kyllä vihonviimeinen. Tanssilattian ja chillaushuoneen voisi vaihtaa toisin päin.
  • Talvipuutarhasta se liuska veke ja lattiasta yhtenäistä tilaa. Sinnehän saisi kunnon tanssilattiankin samalla.

Mutta koska lehmät eivät lennä, ja Kerma menee kuitenkin kohta kiinni, niin eipä tällaisilla toiveilla paljon relevanssia taida olla. :)
Avatar
#106 • • metsis Guest

Huhuja olen kuullut, että Robert-Johnson Frankfurtissa olisi hyvä mesta ja kestää vertailun Kermaan. Onko kenelläkään kokemusta ko. paikasta?



[sikamaisen OT]
Jep. Tuli käytyä paikassa noin kolme viikkoa sitten, ja vei kyllä heti sydämeni. Sopivan täyteen ahdettu, intiimi, mutta silti iso tanssilattia, täydellinen äänentoisto, valoina pelkästään kourallinen kontrolloituja erivärisiä loisteputkia ja kuusi synkronisoitua tv-näyttöä, joista pauhasi abstrakteja visuaaleja. Lisää tähän 100% messissä oleva yleisö ja loistava musiikki, joka jatkui tuolla kertaa aamukymmeneen, niin parempaa saa hakea. Ko. vierailukerralla mestoilla oli vielä 11 tunnin b2b-setti Richie Hawtinilta ja Ricardo Villalobokselta.. Uh. :) Suosittelen kaikille Kerma-fanaatikoille; maceista ja scaneista fiiliksiään hakevat tuskin saavat tuosta paljoa irti. ;)
(Lineuppeja voi väijyä @ http://www.robert-johnson.de)
[/sikamaisen OT]

Tuolla tuli sellainen fiilis, että perkele, tänne pitää päästä äkkiä takaisin, tai missaa puolet elämästään Suomen nihkeässä meiningissä. Samalla kuitenkin tuli pidettyä mielessä, että onneksi meillä on Kerma, todellinen henkireikä täällä pohjoisessa, joka oikeasti on ollut ilmiömäinen mesta musiikin nauttimiseen.
Avatar
#107 • • A-E Guest
Yhdyn 100% tohon mitä Juho tossa aikaisemmin sanoi. Kerma on mulle se henkinen koti täällä Suomessa. Se on ainoa baari stadissa missä jaksaa oikeasti olla selvin päin pilkkuun asti. Musiikki Kermassa on aina aivan uskomattoman hyvää. Eikä se Kerman vessa ole oikeastaan edes huono kun alkaa vertaamaan sitä Helsingin muihin ravintoiloihin. Itse en ole Kermassa se koko olemassa olon aikana kovinkaan montaa kertaa käynyt, mutta joka kerta kun olen Kermassa käynyt on mulla ollut perkeleen hauskaa.


Kuka osaa nimetä yhdenkin Kermaa paremman mestan? Kotimainen tai ulkomainen? Ja mielellään sitten nimenomaan sellainen, jossa on oikeasti tullut käytyä. Voin sanoa, että itse olen aika monta klubia kiertänyt, mutta voittajaa en ole kohdannut. Amsterdamin More ja Paradiso (illasta riippuen) sekä Berliinin Tresor pääsevät ehkä lähimmäksi Kerman meininkiä. Vieraat ovat järjestäen hehkuttaneet Kerman ainutlaatuisuutta (Claussell, Brikha, Chandler jne.). Huhuja olen kuullut, että Robert-Johnson Frankfurtissa olisi hyvä mesta ja kestää vertailun Kermaan. Onko kenelläkään kokemusta ko. paikasta?



Itse olen ulkomaisista klubeista käynyt vain Tresorissa, Kranhallessa, U60311:ssa ja The Endissä. Joista ainoastaan Tresor mielestäni veti vertoja Kermalle. Tresor on omasta mielestäni paras klubi mitä tiedän. Siellä on hyvä äänentoisto, hyviä deejii vieraita, loistavaa musiikkia, hyvät vakkari deejiit, pelkistetty techno henkinen deko ja valaistus ja koko Tresorin vanhanaikaisuus ja tyly ilme tekee siitä mun mielestä vaan niin perkeleen hyvän mestan.

PS. Juho ei jyväskyläisyydessä ole mitään vikaa. Itsekin ole sieltä alun perin kotoisin. nimerkillä espoolainen vuodesta 1991 lähtien.
Avatar
#108 • • Zapa Guest

Edes Fabricin hehkutettu äänentoisto ei mielestäni vedä vertoja Kerman pieneen klubitilaan optimoidulle soundille.



Tilana nuo kaksi ovat täysin erilaisia mutta n.10 kertaa Fabricissa soundia kuunnelleena, täytyy ehdottomasti antaa pointsit Fabricille.. all clear! Myös edesmennyt Home Lontoossa oli äänentoiston huippua, parempi jopa kuin Fabric.


Kuka osaa nimetä yhdenkin Kermaa paremman mestan? Kotimainen tai ulkomainen? Ja mielellään sitten nimenomaan sellainen, jossa on oikeasti tullut käytyä.



"Parempi mesta", tää on niin mielipide-kysymys, mutta lähinnä nauratti kun pitäisi nimetä parempi. House/tekno -illat Spacessa ja Pachassa, niiden voittajaa ei ole löytynyt, tuskin löytyykään ;)
Avatar
#109 • • Juho Kahilainen Guest


PS. Juho ei jyväskyläisyydessä ole mitään vikaa. Itsekin ole sieltä alun perin kotoisin. nimerkillä espoolainen vuodesta 1991 lähtien.



Off topic...

Ei tietenkään ole vikaa. Mä en kylläkään koe itseäni jyväskyläläiseksi vaan pihtiputaalaiseksi. Henkisesti olen ikuisesti Pihtiputaalta.

Toin tossa vain esille sen, että Hesan meininki on mulle suht tuttua ja kehuessani Kermaa mulla on myös siihen perusteita. Ilman Kermaa Hesassa ei tosin mun mielestä ole meininkiäkään...
Avatar
#110 • • A-E Guest


Ilman Kermaa Hesassa ei tosin mun mielestä ole meininkiäkään...



Ei varmaan olisikaan. Kerma on ainoa paikka toistaiseksi, jossa voi viikosta toiseen kuulla hyvää musiikkia ja se on ainoa paikka Helsingissä mitä voi rehellisesti kutsua klubiksi. Sen takia pelkään todella paljon Kerman loppumisen tuovan ammottavan aukon Helsingin techno ja house bileiden tarjontaan. Kohta täällä ei kuule muuta musiikkia kuin trancea tai polkkaa.
Avatar
#111 • • drS Guest

Tilana nuo kaksi ovat täysin erilaisia mutta n.10 kertaa Fabricissa soundia kuunnelleena, täytyy ehdottomasti antaa pointsit Fabricille..



itselläni on se tilanne, että olen tsekannut fabricin mutta en kermaa ja täytyy sanoa että omaan edelleen kaikesta hehkutuksesta huolimatta suurta skeptisyyttä sitä kohtaa että kerma olisi parempi.. eli koko ajan vahvistuu enemmän ja enemmän hinku tulla vihdoin ensimmäistä ja ehkä viimeistä kertaa kermailemaan reiv -klubin päättäjäisiin (jossa tosin liian hyvä musiikki voi vaikuttaa päätöksentekoon ;))
Avatar
#112 • • Ale Guest
Kermassa kuluu rahaaa ihan vitusti aina!!!! :laugh:
Avatar
#113 • • erik Guest

Kermassa kuluu rahaaa ihan vitusti aina!!!! :laugh:



näin on, TJEU: long island iced tea 8 cl tehtynä, 26 e!
Avatar
#114 • • Erik G Guest


Kuka osaa nimetä yhdenkin Kermaa paremman mestan? Kotimainen tai ulkomainen? Ja mielellään sitten nimenomaan sellainen, jossa on oikeasti tullut käytyä. Voin sanoa, että itse olen aika monta klubia kiertänyt, mutta voittajaa en ole kohdannut. Amsterdamin More ja Paradiso (illasta riippuen) sekä Berliinin Tresor pääsevät ehkä lähimmäksi Kerman meininkiä. Vieraat ovat järjestäen hehkuttaneet Kerman ainutlaatuisuutta (Claussell, Brikha, Chandler jne.).



Asiallinen postaus Juholta, näkee että asioita on ajateltu loppuun saakka. Kuitenkin kysymyksenä "Onko Kerma parempi kuin joku toinen paikka" on turhan henkilökohtainen, eikä siihen kovin objektiivista vastausta voi antaa. Bookkauksista riippuen Kerman illan ovat olleet välillä loistavia, joskus taas ihmisten vähyys ja vaisu tunnelma, kuten John Acquavivan keikalla viime keväällä, on palauttanut maan pinnalle - Suomessahan sitä eletään.

Toivottavasti myös siinä uudessa paikassa kuulee välillä teknoa, elektroa tai minimalistista housea. Tärkeintä kuitenkin olisi, että musiikin ystävät löytäisivät paikalle, ainakin itselleni hyvä tunnelma yhdistettynä laatumusiikkiin tekee bileet, joita ei rikkinäiset vessanhanat tai valomiehen heikko työskentely pilaa.


Huhuja olen kuullut, että Robert-Johnson Frankfurtissa olisi hyvä mesta ja kestää vertailun Kermaan. Onko kenelläkään kokemusta ko. paikasta?



Sijaitsee nippa nappa Offenbachin puolelella ja todellakin kestää vertailut ihan mihin tahansa houseklubiin - Metsis tuossa kertoikin kaiken olennaisen. Minä tykkään, toiset pitäävät paikan vaisua valaistusta ja yleisilmettä surkeana ja kaipaavat enemmän vokaalibiisejä. Käy katsomassa itse, klubin 5-vuotissynttärit kesäkuussa lienevät aika turvallinen valinta ;)
Avatar
#115 • • B Guest

Tärkeintä kuitenkin olisi, että musiikin ystävät löytäisivät paikalle, ainakin itselleni hyvä tunnelma yhdistettynä laatumusiikkiin tekee bileet, joita ei rikkinäiset vessanhanat tai valomiehen heikko työskentely pilaa.



Hiukan sivuraiteille alkuperäisestä aiheesta... :)

Tuo ylläoleva on muuten yksi jännä pointti kun vertaillaan erityyppisiä klubiskenejä Suomessa keskenään.
Rankemman saundin tapahtumissa tuntuu tällä hetkellä taas siltä, että asiakkaat vaativat bileistä paljon muutakin kuin vain hyvän musiikin ja hyvän tunnelman (artistit, decot, valot, videoscreenit, oheissälä yms..).

Jos laitettaisiin "maailman-paras-polkka-trance-dj" paikkaan jonka decottamiseen tai vaikkapa valolaitteisiin ei olisi satsattu juuri lainkaan, niin uskoisin että tapahtuman jälkeisessä spekuloinnissa todennäköisesti nousisi yhtä paljon pintaan decojen puute ja paskat valot kuin helvetin hyvä musiikki ja fiilis.

Toisaalta oma mielipiteeni kyllä tukeekin sitä, että tapahtumassa pitäisikin keskittyä musiikin lisäksi jollain lailla myös visuaalisen puolen toteuttamiseen, sekä ihan yleiseen viihtymiseen tähtäävien asioiden järjestämiseen (esim toimivat wc:t..), menemättä kuitenkaan liian kauas alkuperäisestä pääasiasta, eli itse musiikista.

No joo, palataanpas nyt kuitenkin takaisin alkuperäiseen aiheeseen, eli todennäköiseen Kerman kuoppaamiseen... :)
Avatar
#116 • • vaavu Guest

Hiukan sivuraiteille alkuperäisestä aiheesta...



Ja vähän lisää sitä itseään:

Tuo ylläoleva on muuten yksi jännä pointti kun vertaillaan erityyppisiä klubiskenejä Suomessa keskenään.
Rankemman saundin tapahtumissa tuntuu tällä hetkellä taas siltä, että asiakkaat vaativat bileistä paljon muutakin kuin vain hyvän musiikin ja hyvän tunnelman (artistit, decot, valot, videoscreenit, oheissälä yms..).

Jos laitettaisiin "maailman-paras-polkka-trance-dj" paikkaan jonka decottamiseen tai vaikkapa valolaitteisiin ei olisi satsattu juuri lainkaan, niin uskoisin että tapahtuman jälkeisessä spekuloinnissa todennäköisesti nousisi yhtä paljon pintaan decojen puute ja paskat valot kuin helvetin hyvä musiikki ja fiilis.




Pari asiaa pistivät tässä silmään. Ensinnäkin, on aika yksioikoista väittää että jako oheispanostukseen menee pelkästään musiikkityylin mukaan, ja vieläpä niin että "rankan musiikin" (mitä sillä tässä nyt tarkoitetaankin) panostettaisiin enemmän ulkomuotoon. Mä keksin heti useitakin esimerkkejä näitä vastaan. Esimerkiksi Screen on klubi, joka panostaa tapahtumissa huomattavan paljon kaikkiin bileiden osa-alueisiin: visuaaleihin, dekoihin, flaijereihin, esiintymisiin ja niin edespäin. Musiikkityyliltään Screen on kuitenkin keskittynyt hyvin pitkälle progen ja housen tienoille - itse en hyvällä tahdollakaan voisi kutsua Screenin musiikkilinjaa "rankaksi". Toinen esimerkki olkoon vaikkapa Sinisen järjestämät chillout-tapahtumat: niissä panostetaan huomattavan paljon itse musiikin lisäksi koko atmosfääriin, dekoihin, tarjottavaan ja visuaaleihin, tosin hyvin eri tavalla kuin Screenissä, mutta panostetaan kuitenkin. Ja jos joku väittää että näissä bileissä soitetaan rankkaa musaa, niin annan sille ympäri korvia. :) Vastaavia toisin päin meneviä esimerkkejä löytyy myös, erityisesti pienempien ug-bileiden osalta, joissa hyvinkin rankkaa musiikkia ryydittämässä ovat savu, strobo ja mustat muovit.

Mun perusväittämäni on, että oheispanostuksen määrä riippuu bileiden kokonaiskonseptista enemmän kuin musiikkityylistä. Jos tarkoituksena on houkutella paikalle 1000 maksavaa asiakasta 20 euron hinnalla, on seurauksena yleensä lähes väistämättä panostus kaikkiin bileiden eri osa-alueisiin. Jos taas tarkoitus on järjestää pienimuotoinen klubi-ilta nimellisellä sisäänpääsymaksulla, ei tosiaan tarvita paljoakaan muuta kuin mainitsemasi hyvä musiikki ja tunnelma. Eikä tämä oheispanostus edes aina mene lipun hinnan mukaan: monissa ug-bileissä on toteutettu talkootyönä minimaalisella lipunhinnalla paljon ei-musiikillisia viihdykkeitä.


Toisaalta oma mielipiteeni kyllä tukeekin sitä, että tapahtumassa pitäisikin keskittyä musiikin lisäksi jollain lailla myös visuaalisen puolen toteuttamiseen, sekä ihan yleiseen viihtymiseen tähtäävien asioiden järjestämiseen (esim toimivat wc:t..), menemättä kuitenkaan liian kauas alkuperäisestä pääasiasta, eli itse musiikista.



Jep, olen samaa mieltä tästä, mutta lisäisin vielä tosiaan sen pointin, että tämä visuaalisuus on hyvä sovittaa bileiden konseptin mukaan. Joihinkin bileisiin sopivat hörhellykset ja strussirakennelmat, joihinkin taas istuu paremmin karumpi linja. Esimerkki hyvin karusta mutta aivan mahtavasta visuaalisesta ylöspanosta oli Entropyn Tekno-niminen tapahtuma parisen vuotta sitten: dekoiksi teknopuolella riittivät rakennustelineet, punaiset laserit, strobo ja savu.
Avatar
#117 • • miikkah Guest
Olen Juhon kanssa täysin samaa mieltä.

Lisäksi koen sulkemisen henk. koht tragediana, koska en ole ikuna kerman yläkerrassa soittanut mutta yhtenä suomalaisen house-dj:n "uran" merkkipaaluna ja välitavoitteena olen tuota pitänyt. Nyt näyttää pahasti, että olen (jälleen kerran) myöhässä..

Olisiko mahdollista järjestää joku open-decks-funeral-party, missä halukkailla olisi mahdollisuus soittaa pari raitaa ja itkeä lohduttomasti? :sad: :heart:
Avatar
#118 • • jUSSi Guest

Lisäksi koen sulkemisen henk. koht tragediana, koska en ole ikuna kerman yläkerrassa soittanut mutta yhtenä suomalaisen house-dj:n "uran" merkkipaaluna ja välitavoitteena olen tuota pitänyt. Nyt näyttää pahasti, että olen (jälleen kerran) myöhässä..

Olisiko mahdollista järjestää joku open-decks-funeral-party, missä halukkailla olisi mahdollisuus soittaa pari raitaa ja itkeä lohduttomasti? :sad: :heart:



Kannatetaan!

Olen itsekkin unelmoinut siitä, että saisi soittaa Kerman yläkerrassa :heart:. Sen verran loistopaikka se on.
Avatar
#119 • • Hansu Guest
Ensin Lahden Nuutti, nyt Kerma... Mulla on jo kohta kyynelkanavat tukossa...

En ole käynyt Kermassa kuin ehkäpä 1,5 - 2 vuoden ajan, mutta sekin aika on riittänyt lämpimän suhteen muodostamiseksi ko. paikkaan. Omaa musamakuani on hellinyt eniten ehkäpä alakerran Redrum, mutta myös yläkerrassa olen kuullut oikein maistuvaa tavaraa, päällimmäisenä ehkäpä mielessä eräs Talkin' All That -klubi sekä ylijumalani Dr. Bob Jonesin keikka. Ehkä olen sitten myös sokea tai se hämärä valaistus on tehnyt tehtävänsä, kun en ole mieltänyt Kermaa mitenkään erityisen nuhjuiseksi paikaksi, päinvastoin ne kuutioistuimet yms. ovat vain kodikkaita. Vessoista ei tietty voi puhua samassa lauseessa, kaipaisin sinne naisten puolelle edes istuimia pönttöihin ettei tarttis posliinilla kököttää, mutta noin yleensä ottaen olen kyllä viihtynyt mainiosti Kermassa.

R.I.P.
Avatar
#120 • • Gnizhak Guest
Kyllä se mun mielestä on sääli että tollanen paikka menee, kun ei oo vielä iskostunut ymmärrykseen että tuleeko samanhenkisiä bileitä hostaavaa mestaa tilalle vai ei (FBI, Freeform, Talkin' all that, JACK, Motion, Foundation, Laidback).

Kyllähän kermassa on omat vikansa, mut ei ne jotenkin ikinä mua jaksaneet niin häiritä. Ne vessat on - ok - aika karseet, mut mä en käy sielä kyl kun pissalla, joten kyllä ne siihen hommaan välttää. Naistenvessaa en oo harrastanu (mut oon kuullu et se kaipais vielä enemmän remonttia). Se tanssilattian takana oleva oleskelutila on ihan järkyttävästi sijoteltu kun se tosiaan aiheuttaa siihen tanssilattialle hirveen trafiikin juomien kera. Henk. koht pidin ehkä siitä hallimaisesta rakentelusta joka oli joskus 2001 tj. Tää nykynen oli väreiltään just meikän mieleen. Talvipuutarha oli siitä hyvä ettei siel just ollu hirveetä tanssitilaa. Se oli aina välil vähän nihkeetä kun talvipuutarhan volat nous sellasiks et se kuulu sinne pääsaliin saakka vaik oli jengiäki. Ja sit se alakerran ahtaus. Se oli aina ihan tukko, jos jengiä oli ees hitusen.

Mut paikkana se mesta rokkaa, kybän pysäkki vastapäätä ja se tila yleensä oli just jees. Siel oli tilaa jorailla, ja tilaa hengailla ja jutella jossain. Istumapaikkoja oli ehkä vähän liian vähän kun ois halunnu välil hengähtää. mut ei sen niin väliä. Sit bileet siellä yleensä. Missään muualla ei vaan nyt meikän klubiaikana oo ollu sellasta liutaa guruja artisteja (ei oo kyl tainnu aijemminkaan kun se pyöri kuitenkin niin pitkään). Ja sellanen fiilis jäi et kaikki tykkäs soittaa siellä. Vaik se Ranen mikseri oli ehkä hankalimman näkönen värkki ekaa kertaa soittaa. Livetkin saatiin sovitettua sinne siirrettävälle lavalle hyvin. Ja se äänentoisto, loistava, vaik monella lähtikin sen kanssa mopo käsistä, mut bassoa riitti ja siit mä pidän. Valot siellä oli sopivan minimalistiset. Mulle valaistus on aina ollu toissijanen asia. Vasta sillon ku musa ja meno on syvältä niin alkaa kiinnittää huomiota moisiin asioihin. Mut ois sitä iteki mielellään kerran soittanu sielä, ihan kokeeks :)