Hienompaa on siis (vrt. Grandia tm mainitsemasi) katsoa palikkaukkojen seisovan paikallaan, kun keskustelua käydään tekstilaatikossa? No, makunsa kullakin ;)
Jep. :cool: Graafinen puoli on mielestäni toisarvoinen itse pelillisen substanssin rinnalla.
Sitäpaitsi FF:t käynnistyvät hitaasti, ja jos ei jaksa pelata muutamaa tuntia pidempään, ei voi sanoa omaavansa kokemusta ko peleistä.
Öööh..? En nyt jaksaisi kehittää tästä asiasta mitään kinastelua :scared: mutta sanoinko että en jaksanut pelata ko. peliä muutamaa tuntia pidempään? (Vastaus : "En.") Pelasin kyseistä FF:ää about toisen discin puoliväliin. Lisäksi kyseessä on toki vain oma mielipiteeni. Toisekseen, ei ole minun, vaan lähinnä asianomaisen pelivalmistajan ongelma jos jokin peli ei saa mielenkiintoani pysymään yllä.
Useassa japsiropessa taistelut tulevat tyhjästä. Muutamissa FF:ssä on myös itemsejä, joilla satunnaiset taistelut voi poistaa.
Nimenomaan. Useassa, vaan ei kaikissa.
Odotatko, että pelien tapahtumat generoituvat jotenkin satunnaisesti? Enpä keksi montaa sellaista peliä. Joku nethack taitaa olla ainoa, mutta sehän on enemmän taulukkolaskentaa kuin peli.
Aivan sama miten ne generoituvat, pääasia että mulla on hyvä fiilis! :) Kuluttajana koen oikeudekseni istua valmiiksi katettuun pöytään ja nauttia pelaamisesta ilman sen kummempia pohdintoja.
Ja taulukkolaskennastahan en tiedä mitään, mutta Nethack on kyllä pelinä yksi parhaista. Ihmettelenkin miksi ei vastaavanlaista näennäisen toiminnanvapauden konseptia ole hyödynnetty juurikaan kaupallisessa julkaisussa - toimii toki muissakin kuin vain rpg-genressä kuten David Brabenin mahtavat Elite ja Frontier aikanaan näyttivät.
Missä peleissä saat tuon fiiliksen, että saat itse päättää pelin tapahtumista? Suosittelen urheilupeleihin siirtymistä.
On lukuisia pelejä jossa pelaajalle kerrotaan alkuasetelma, annetaan varusteet ja itse tehtävän saa hoitaa miten haluaa, tai mikä tärkeintä - ainakin tällainen tunne pelaajalle välittyy. Esimerkiksi Syphon Filter -pelisarja PSX:llä oli erinomainen, lineaarisuudestaan huolimatta.
Argh, kyse on genrelle ominaisesta piirteestä. Juoni on usein lineaarinen. Tällä ei ole mitään tekemistä "interaktiivisen elokuvan" kanssa. Jos haluat sellaisen kokea, niitä myyvät mm video.seksi.net :right:
Minun mielikuvani FF:stä on tolkuton määrä pätkiin jaettua rendattua animaatiota joita katsomaan päästäkseen pitää katsella tolkuton määrä rumaa polygonianimaatiota ja kärsiä tolkuton määrä satunnaisia taisteluita. Tämä on siis vain minun täysin subjektiivinen näkemykseni joka perustuu yhden FF:n pelaamiseen PSX:llä. Kyseisen pelin tahkoaminen karkoitti samalla - kaikesta hypetyksestä huolimatta - kiinnostukseni investoida lisää rahaa Squaren kassaan. On hyvin mahdollista että jos nyt pelaisin PS2:lla jotain sarjan toista osaa niin mielipiteeni muuttuisi, mutta kuten sanottua : kallis hinta + huono kokemus = ei kiinnosta.
Näin puhtaista makuasioista ei mielestäni ole mitään järkeä vääntää kättä. Vastasin kuitenkin postiisi koska siitä välittyi hieman ikävähkö "olet väärässä" -asenne, vaikka näin triviaaleissa vapaa-ajankysymyksiin liittyvissä mielipideseikoissa kaikki ovat oikeassa. Piis. :cool: