tuskinpa noissa yhdistelmähärveleissä on mitään
laadukkaita piirejä hoitamassa kuvan ulostusta.
Niinpä ...
Itselläni on tällähetkellä käytössä viisi vuotta vanha DVD soitin, joka aikoinaan maksoi reilusti toista tonnia (euroissa). Olen vertaillut laitetta todella moniin nykyisiin n. 500e soittimiin ja joka kerta joutuu toteamaan, että oman soittimen RGB on nykyisiä keskiluokka DVD -soittimia parempi (vaikka uusissa soittimissa on progressivinen signaali).
Omasta mielestä on todella kummallista, että jotkut ostavat DVD soittimen pelkeästään speksien perusteella (=tää soitin soittaa ERF, YGB, EWK, KTEW ja tietysti tässä on RJGIT, ETJS, ETHT) ja sitten vasta kotona ensimmäistä kertaa kokeillaan itse soitinta ja huomataankin, että kuvanlaatu ei ole paras mahdollinen ... mutta onpahan se kiva katsoa kohinaista kuvaa ja väreileviä rajoja kun vaan tietää että soitin on h4xx0r malli, joka paistaa vaikka leivän ...
enkä myöskään pidä kookasta näkymää
läheskään yhtä tärkeänä mitä kunnon ääntä.
(17" monitorilla pärjää aivan hyvin järkevällä
katseluetäisyydellä.)
No huh ... vaikka miten läheltä katsoisi 17" monttua niin ei siitä elämystä saa kun tykkiin vertaa ...
Ylipäätään on kyllä aika vaikea sanoa, milloin kotiteatterissa kannattaa alkaa äänen sijasta panostamaan itse kuvaan (=tykkiin). Omasta mielestäni raja menee jossakin 2.5 ke tietämillä eli tämän jälkeen kannattaa suosiolla ostaa jokin entrylevel tykki ja käyttää loput rahat ääneen.
Itse en ole kovin paljoa jaksanut perehtyä DivX tauhkaan, sillä suurin osa DVD levyistäkin on niin paskalaatuista, että kyrpä nousee otsaan. Varmasti on olemassa myös hyvälaatuisia DivX pätkiä, mutta niiden löytäminen/etsiminen on sellainen vaiva, että sillä aikaa kun yrittää metsästää hyvälaatuista kopiota (jossa tietysti aito DD tai DTS ääni) on käynyt jo ostamassa itse leffan + katsonut sen.