IF there's life on Mars...

51 posts, 3 pages, 6,851 views

Avatar
#1 • • sauce Guest
niin, mitäs sitten jos siellä Marsissa on ollut elämää tai on? tai jossain muualla?

kuinkas ystävämme USA reagoisi kun ei olisikaan enää maailmanpoliisi?

entä ne miljoonat ja taas miljoonat maakeskeiset hihhulit joiden maailmankuva romahtaisi?

olisiko missään enää mitään järkeä?
Avatar
#2 • • Taedium Guest
Jos Marsissa on joskus ollut jotain elävää, on se ollut aika pientä ja kehittymätöntä. Mitäs sitten? Ei siellä niitä kanavia ole, vaikka kuinka sillä kaukoputkellasi tiirailet. Ja jotku miljoonia vuosia vanhat hiilivety-yhdisteet ei nyt niin hirveesti USA:n asemaa horjuuttaisi.

Ja jos jossain muualla on elämää, niin mitä sitten? Avaruus on melko iso. Suunnistaminen toiseen, asuttuun planeettaan vaatii majakan. Eihän tänne kukaan edes vahingossa eksyisi. Olemme reippaat 100-vuotta lähettäneet radioaaltoja avaruuteen, joten mikäli joku siellä olisi meistä tietoinen, ei ne voi kovin pitkällä olla. Ja todennäköisyys, että tästä ihan lähiympäristöstä löytyy älyllistä elämää, on kuitenkin aika pieni.
Avatar
#3 • • Tapi T Guest
Zerafilta löytynee pitävät todisteet elämästä Marssissa. :D
Avatar
#4 • • Remotion Guest
Löin lentävää kovakuoriaista sulkapallomailalla pienenä mökillä perniössä ja se lensi tosi pitkälle, ainakin ladon yli. En löytänyt sitä enää, joten on täysin mahdollista että se on laskeutunut Marsin pinnalle! :excellent:
Avatar
#5 • • sauce Guest

Jos Marsissa on joskus ollut jotain elävää, on se ollut aika pientä ja kehittymätöntä.


sanot sinä. enkä minä varsinaisesti väittää vastaan. mutta mistä sitä tietää. en ainakaan mä tiedä. mistä siis SINÄ tiedät. ettet vain salailisi jotain. :laugh:


Mitäs sitten? Ei siellä niitä kanavia ole, vaikka kuinka sillä kaukoputkellasi tiirailet.


en mä väitä että siellä on ollut kanavia, mutta NASA väittää että se on ollut veden vallassa. http://www.nasa.gov/externalflash/m2k4/frameset.html

Ja jotku miljoonia vuosia vanhat hiilivety-yhdisteet ei nyt niin hirveesti USA:n asemaa horjuuttaisi.


totta. tuskin.

Ja jos jossain muualla on elämää, niin mitä sitten?


et ilmeisesti itse usko että elämä on esim. jumalan kätten töitä, eikä sitä ole muualla. mutta entä ne muutama muu miljoona ihmistä. niillä on jotain mihin uskoa, ja se menisi uusiksi. luulin että just sun käsikirjoittajan taidoillas saataisiin jotain hurjia katastrofi-skenaarioita.

Avaruus on melko iso.


totta. joskin riippuu luultavasti katsojasta.

Olemme reippaat 100-vuotta lähettäneet radioaaltoja avaruuteen, joten mikäli joku siellä olisi meistä tietoinen, ei ne voi kovin pitkällä olla.


tässä mä ehkä toteaisin että tuskin ne saapuu hehkuvilla vaunuilla ja sanoo "take mee to joor leeder".
Avatar
#6 • • k1mm0 Guest
hei kamoon...

marsissa oli elämää. sehän on nyt ihan selvästi
aivan post-apokalypse. viimeinenkin marsilainen
mad max on heittänyt lusikan nurkkaan jo aikoja sitten!!

tosin... voihan siellä pinnan alla olla vaikka millä
mitalla dune-henkisiä hiekkamatoja... tai jotain.

tietysti ajan kanssa sinne saattaa tulla taas jotain
uutta elämää, mutta sitähän me ei varmaan olla
näkemässä. tai sit ne kasvaa tosi nopeesti.

joo, mä tiedän nää jutut :king:
Avatar
#7 • • Taedium Guest

sanot sinä. enkä minä varsinaisesti väittää vastaan. mutta mistä sitä tietää. en ainakaan mä tiedä. mistä siis SINÄ tiedät. ettet vain salailisi jotain.

Jos siellä olisi ollut jotain, olisi se näkynyt tänne. Ellei siellä ole/ole ollut sitten jotain elämää syvällä maakuoren alla. - Tuskin.

en mä väitä että siellä on ollut kanavia, mutta NASA väittää että se on ollut veden vallassa.

Siihen viittasinkin. Ja sen takia siellä on niitä ex-joenuomia, joita luultiin kanaviksi ja siitä on kuviteltu, että siellä on ollut älyllistä elämää ja siitä taas on johdettu pelko "marssilaisia" kohtaan.

et ilmeisesti itse usko että elämä on esim. jumalan kätten töitä, eikä sitä ole muualla.

Blah, vaikka olisi - siis en missään nimessä väitä, ettei muualla olisi elämää. En myöskään väitä, ettei jumalaa ole. Kumpaakaan en vain pysty todistamaan olemassaolevaksi. Mahdollisuus on auki kumpaankin suuntaan. Todennäköisyys, että meidän lähiavaruudesta, johon ne meidän radioaallot on kantautunut, on melkoisen pieni. Todennäköisyyslaskennallahan tuohon saisi arvauksen. Matemaatikkoja täällä?

Ja jos ruvetaan vielä puhumaan UFOista, jotka on täällä käynyt, niin pitää vielä muistaa se, että tällä hetkellä meidän fysiikka pitää valonnopeutta suurimpana mahdollisena nopeutena, joten sieltä mihin radioaaltomme on kantautunut, ei ihan niin nopsaan tulla käväsee. Joten elkääpä menkö mihinkään Star Trek warp nopeuksiin, vaan tällöin pitää vielä miinustaa siitä meidän lähiavaruudesta ne valovuodet, mitä sieltä kestää. Siis jos vaikka radioaallot on 100-valovuoden päässä, niin vain 50-valovuoden päässä olevat tähdet voi olla sellaisia, joista valonnopeutta kulkeva avaruusalus tänne voisi tulla ja olisi kerennyt tulemaan, mikäli ne sieltä välittömästi meidät havaittuaan on lähtenyt matkaan. Ja matkakin kestää sen 50-vuotta suuntaansa. Ja taas todennäköisyys laski älylliseen elämään, jota voisimme tavata.

totta. joskin riippuu luultavasti katsojasta.

Eiköhän ääretön oo aika iso, oli katsoja kuka tahansa.
Avatar
#8 • • sauce Guest

Siihen viittasinkin. Ja sen takia siellä on niitä ex-joenuomia, joita luultiin kanaviksi ja siitä on kuviteltu, että siellä on ollut älyllistä elämää ja siitä taas on johdettu pelko "marssilaisia" kohtaan.


totta. faktoja vedestä ja viimeisimmistä uutisista löysin osoitteesta;
http://www.saunalahti.fi/voas0560/mictian/

Eiköhän ääretön oo aika iso, oli katsoja kuka tahansa.


niin on. jos se on ääretön.

tuolla ne jaksaa asioita miettiä. sotkevat vaan monesti liikaa faktoja mukaan ja silloin loppuu mun kiinnostus. ajattelin josko täällä olisi ollut "kevyt kenkäisempää"...

http://www.tiede.fi/keskustelut/keskustelu.asp?mainpage=1&mainskip=0&id=1256226&alue=1&skip=0&hakusana=
Avatar
#9 • • dixoff Guest
Mulla on hyllyssä tällainen: http://www.aip.org/pt/vol-53/iss-9/p62.html

Suosittelen lukemaan, sisältää hyvää pohdintaa erilaisten elämänmuotojen esiintymisestä muualla kuin Maassa. Kirjoittajien johtopäätös on, että elämää voi löytyä hyvinkin karuilta kivenmurikoilta, mutta monimutkaiset elämänmuodot ovatkin sitten aivan eri juttu.
Avatar
#10 • • sauce Guest

Mulla on hyllyssä tällainen: http://www.aip.org/pt/vol-53/iss-9/p62.html

Suosittelen lukemaan, sisältää hyvää pohdintaa erilaisten elämänmuotojen esiintymisestä muualla kuin Maassa. Kirjoittajien johtopäätös on, että elämää voi löytyä hyvinkin karuilta kivenmurikoilta, mutta monimutkaiset elämänmuodot ovatkin sitten aivan eri juttu.



hmmm... vois vilkastakin... eka tosin luen ton Harry Potterin ja Azxczxazbadan vangin loppuun. sitten Yritän jatkaa kuolettavan tylsää Lynch on Lynch -kirjaa. Ja sitten perehdyn elämänmuodostukseen. paitsi jos luen jonkun toisen Harry Potterin. mutta kirjoitin ton ISBN 0-387-98701-0 ylös niin tiedän mitä etsiä:)
Avatar
#11 • • zAo Guest
OI23012004.gif
Avatar
#12 • • sonni Guest
itse olen kyllä sitä mieltä, että venuksessa oli
elämää, ja marsissa tulee olemaan..

auringon otollinen vaikutusaluehan laajenee, ja
yhtälailla luonnollisesti pienenee sitämukaa.

sitä onkin sitten kiva spekuloida, että miten ja kuinka,
mutta toisinpäin se olisi aika hassua (auringon tehon
pitäisi alati kutistua).
Avatar
#13 • • :t:c: : : Guest
Sanotaanko nyt näin että olis aika helvetin sulkeutunutta ajatella, että Tellus olisi ainoa paikka missä olisi elämää. Yhtä hyvin kuin elämää voi löytyä suljetuista kalliotunneleista, tai 11km syvyydestä, jälkiä siitä voi löytyä tuosta lähiplaneetoiltakin. Ihmisillä vaan ei vielä ole tarpeeksi resursseja laittaa tähän tutkimukseen. Vielä kun olisi enemmän focusta kiertoradan hyöyntämiseen kehitystyössä. Nollagravi/ilma ympäristössä tutkimustyö saa pientä buustia ja se kehittäisi varmasti myös tota pidempää avaruusmatkailua hyvään suuntaan.
Avatar
#14 • • Taedium Guest

Vielä kun olisi enemmän focusta kiertoradan hyöyntämiseen kehitystyössä. Nollagravi/ilma ympäristössä tutkimustyö saa pientä buustia ja se kehittäisi varmasti myös tota pidempää avaruusmatkailua hyvään suuntaan.

Tai vaihtoehtoisesti jos vaikkapa Marsiin halutaan, niin joko rakentaa se raketti avaruuteen ja härvelit sinne kiertoradalle, mutta tietty sitä vois lykätä koneistusta kuuhun, rakentaa sinne pieni tehdas, valmistaa raketti ja tuupata se menemään sieltä. Kato siel ois helpompi rakentaa, eikä gravitaatiokaan ole kuin kuudesosa. Maan ilmakehästähän poispääsy se eniten gasoo vie.

Ihmiset vaa on nii lyhytikäisiä, että en usko, että yksikään ihminen tulee ikinä käymään toisella asutulla planeetalla. (Ellei sitten itse luoda moista, olettaen että ihmiskunta säilyy vielä niitä tuhansia vuosia, kun jonkun planeetan asuttamiskuntoon laittaminen kestäisi.)
Avatar
#15 • • osenoko Guest

auringon otollinen vaikutusaluehan laajenee, ja
yhtälailla luonnollisesti pienenee sitämukaa.



Nyt en tajunnut??
Avatar
#16 • • dab Guest

tosin... voihan siellä pinnan alla olla vaikka millä
mitalla dune-henkisiä hiekkamatoja... tai jotain.



No mihin muutenkaan niin monet marssiin lähetetyistä luotaimista olisi hävinnyt? :D
Avatar
#17 • • andy braun Guest
ihmisen käsitys 'elämästä' on aika rajoittunutta.. :)

on aivan naurettava ajatuskin että kaikki universumin elämä
olisi keskittynyt maapallolle.
Avatar
#18 • • Tapi T Guest

Tai vaihtoehtoisesti jos vaikkapa Marsiin halutaan, niin joko rakentaa se raketti avaruuteen ja härvelit sinne kiertoradalle, mutta tietty sitä vois lykätä koneistusta kuuhun, rakentaa sinne pieni tehdas, valmistaa raketti ja tuupata se menemään sieltä. Kato siel ois helpompi rakentaa, eikä gravitaatiokaan ole kuin kuudesosa. Maan ilmakehästähän poispääsy se eniten gasoo vie.


Eli siis ensin lennetään kuuhun kymmeniö ja kymmeniä lentoja maasta, jotta sinne saadaan rekennettua tehdas raketin rakentamiseen. Tämän jälkeen lennätetään maasta tarvittavat osat, rakentajat yms.

IMO kovin paljoa hankalammin asiaa ei voitaisi toteuttaa.
Avatar
#19 • • Taedium Guest

IMO kovin paljoa hankalammin asiaa ei voitaisi toteuttaa.

No mä aattelin sillee, että josko sieltä kuusta jotain löytyis, mitä voi käyttää hyväkseen. Louhia sieltä, tehdä tehdas ja näin päin pois.

Eihän siihen tekniikan kehittämiseen montaakymmentä vuotta menisi.

Ja siinä ajassa kerkee kyl lähettelee.

Siis halusitteko te niinku samalla vaivalla sinne Marsiin päästä ku Mosasta Malmille?

Ja jos sen härdellin rakentaa tonne kiertoradalle, niin se on kertakäyttöpeli melkeenpä. Saaks sellasen rakennettuu, mikä ei sieltä tuu alas / karkaa aravuuteen? Sehän tarttis raketteja vähä joka suuntaa pitää se oikeella mestalla. Ja kestääkö sellanen raketinlähettelyitä useampaan otteeseen?
Avatar
#20 • • dab Guest
Miehitetty lento Marssiin on nykytekniikalla käytännössä mahdoton laukaista maasta. Pitää muistaa että miehitetylle lennolle on varattava mukaan mm. ravintoa, ilmankierrätysjärjestelmä, kuntoilulaitteita, asuintiloja yms. joita ei tarvi lainkaan miettiä miehittämättömillä lennoilla.

Varteenotettavin vaihtoehto pitkien avaruusmatkojen aluksien rakentamiseksi ja laukaisemiseksi on tällä hetkellä se, että eri moduulit rakennetaan maassa ja kasataan kiertoradalla. Kun alus on valmis, saadaan hyvin pienellä (verrattuna laukaisuun maan pinnalta) voimalla aluksen matkalle esimerkiksi Marssiin.