Ajankohtaiset liikkeellä olevat tietokonevirukset!

39 posts, 2 pages, 9,476 views

Avatar
#21 • • OCS Guest

Nim. OS X ja Red Hat 9


Terv. OSX 10.3 ja Mandrake 9.2 =)



Kertoisitteko vielä mikä kernel versio on käytössä, entä käytättekö Gnomea, KDE:ta tai muuta ikkunointijärjestelmää, jos käytätte niin mitä versiota, vai käytättekö linuxia pelkästään merkkipohjaisena.
Avatar
#22 • • djsakke Guest

Nim. OS X ja Red Hat 9


Terv. OSX 10.3 ja Mandrake 9.2 =)



Kertoisitteko vielä mikä kernel versio on käytössä, entä käytättekö Gnomea, KDE:ta tai muuta ikkunointijärjestelmää, jos käytätte niin mitä versiota, vai käytättekö linuxia pelkästään merkkipohjaisena.



Niinno ei ne viirukset mullakaan tässä Gentoo -linuxissa liiku. Voin toki kertoo et ajan 2.6.2 -kernelii (vähän vanha jo, 2.6.3 on ulkona) ja työpöytä-ympäristönä on KDE 3.2 (olvwm:ää ajaisin mut se ei toimi uudempien glibc:n kanssa yhtään). X:kin on oikeastaan vaan sen takii et saa näppärästi useampia terminaaleja yhtäaikaa (ei se screenikään kiva ole jos on parikyt ruutua siinä) ja onhan se kiva ajella graafista selainta.
Avatar
#23 • • OCS Guest
<offtopic>

Niinno ei ne viirukset mullakaan tässä Gentoo -linuxissa liiku. Voin toki kertoo et ajan 2.6.2 -kernelii (vähän vanha jo, 2.6.3 on ulkona) ja työpöytä-ympäristönä on KDE 3.2



Mä heitin tuon vaan vittuiluna eikä mua kiinnosta tietää yhtään enempää mitä versioita kenelläkin on eri käyttöjärjestelmistä. Oli vaan pakko kuittailla kun joku jaksaa brassailla jollain käyttiksellä mihin ei ole ainakaan vielä montaa virusta tehty.

Follarit voi siirtää jonnekin muualle, jos joku jaksaa aiheesta vielä jauhaa.

Terveisin, WinXP SP1 Home build #mikälie

</offtopic>
Avatar
#24 • • djsakke Guest

Mä heitin tuon vaan vittuiluna


Niinno et varmaa huomannu tota hienovaraista sarkasmia ja trollauksen makua tos mun postissa ku siina ei ollu yhtaa hymiota. Tan jalkeen sit jatkot sinne jonnekin missa se nyt olikaan offtopic-jatkoihin.
Avatar
#25 • • root Guest
Siirtymavaihe paskasta softasta tyydyttavaan oli pitka ja harkittu prosessi. Kauheat hypetykset jostain viruksista. Yksi ongelma vahemman. Kylla Linuxin kanssa on vaannetty katta useat yot mutta on se ollut myos vaivan arvoista.

Niin kauan kun Windoze-viruksia riittaa ja niista hypetetaan niin imuroin taatusti joka ikisen koneelleni, sorkin sita vaikka milla editoreilla, yritan ajaa sita ja lopuksi nauran makeasti kun ei toimi. Sitten poistan sen.

Nim. OS X 10.3 Red Hat 9 ja Minix
Avatar
#26 • • JsL Guest
DJ-RX muisti minua "stuff about you" zip filellä! :angry::angry:

Joku toinen oli laittanut samanlaisen .scr filen. :mad: :mad:

Kiitos :confused:
Avatar
#27 • • JussiS Guest

Kiitos :confused:


Niin, nykyäänhän noi virukset useimmiten muuttaa lähettäjän osoitteeksi jonkun, jonka kanssa on ollu sähköpostiyhteydessä, tai ainakin jonkun kenellä on samat maa-asetukset.

Eli mitäilmeisimmin RX on syytön (tässä tapauksessa).
Avatar
#28 • • JsL Guest

Eli mitäilmeisimmin RX on syytön (tässä tapauksessa).



En hetkeäkään RX:ää epäillytkään. :)
Avatar
#29 • • JussiS Guest

En hetkeäkään RX:ää epäillytkään. :)


Mun mielestä koko jäbä on kyl sen verran epäilyttävä, et se voitais nykyisen "ennaltaehkäisevän" politiikan vallitessa kyl vangita tjsp.

Ja loppuun vielä terkut Rexille sinne Lahteen ;)
Avatar
#30 • • Hempp@ Guest

Eikö niiden hallussapito ollut rikos? Täytyykin tästä tuhota se.



Ei välttämättä,onhan niitä viruskokoelmiakin.

Tosin niitä pidetään hyvin valvotuissa ympäristöissä mistä niiden ei pitäisi päästä leviämään.
Avatar
#31 • • miniMe Guest

Olen kuullut selaisesta homo nimisestä viruksesta joka sano Jag tyker om lengnart ja sit se hypää ihmisiin ja muuttaa ne homoiksi.



Mä olen kanssa, tosin se oli Göran silloin.Varmaan uusi versio?Kumma miten se rynkyttää jalkaa niin kuin koira vaikka ihan selvästi on immuuni sille paskalle?



:king: Mii
Avatar
#32 • • Hempp@ Guest
Suomen voimassa olevan rikoslain mukaan viruksen valmistaminen tai levittäminen ei ole sellaisenaan rangaistavaa. Vasta sitten, kun aktivoitunut virus on aiheuttanut vahinkoa, voidaan joissakin tapauksissa rangaista sitä, jonka toimenpiteistä johtuu, että virus on saastuttanut tietojärjestelmän.

Rikoslain (39/1889) 35 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan vahingonteosta tuomitaan myös se, joka toista vahingoittaakseen oikeudettomasti hävittää, turmelee, kätkee tai salaa tietovälineelle tallennetun tiedon tai muun tallennuksen.
Törkeästä vahingoteosta on 2 §:n mukaan kysymys muun muassa silloin, kun vahingonteolla aiheutetaan erittäin suurta taloudellista vahinkoa tai rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa vahinkoa, vahingonteko on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä.
Vahingonteosta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään yksi vuosi ja törkeästä vahingonteosta vankeutta vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta. Jos vahingonteko on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, on kysymyksessä 3 §:ssä tarkoitettu lievä vahingonteko josta tuomitaan rangaistukseksi sakkoa. Vahingonteko ja lievät vahingonteko ovat asianomistajarikoksia kohdistuessaan yksityiseen omaisuuteen.

Virus saattaa aiheuttaa tallennetun tiedon häviämisen tai turmeltumisen. Kun näin tapahtuu, vahingontekorikoksen objektiivinen tunnusmerkistö täyttyy. Jotta virustartunnan aiheuttajaa voitaisiin rangaista teostaan, on kuitenkin edellytyksenä, että hän on menetellyt tahallisesti tarkoituksenaan toisen vahingoittaminen. Viruksen leviäminen saattaa olla hyvin sattumanvaraista ja lähtökohtaisesti tilanne lienee sellainen, että viruksen kirjoittajalla tai levittäjällä ei ole mielessään jonkin määrätyn, tietyssä tietokoneessa tai tietyllä tietovälineellä olevan informaation vahingoittaminen. Viruksen valmistaja on saattanut - esimerkiksi taitojaan testatakseen - ainoastaan pyrkiä kirjoittamaan viruksen aikomattakaan saada sitä leviämään ja leviäminen puolestaan on saattanut aiheutua jonkun toisen huolimattomuudesta. Tällaisissa ja muissa vastaavissa tilanteissa on vähintäänkin kysymyksenalaista, voidaanko lopulta mahdollisesti tapahtuvaa vahingon aiheutumista lukea kenenkään syyksi tahallisena vahingontekorikoksena. Kysymyksenalaista on myös se, soveltuvatko vahingontekoa koskevat säännökset sanamuotonsa puolesta sellaisen viruksen levittämiseen, jonka aiheuttama vahinko on ainoastaan välillistä eikä johdu tallennetun tiedon häviämisestä tai turmeltumisesta, vaikka tuolloinkin on kysymyksessä tietojenkäsittelyn eheyden loukkaaminen, sillä yhdenkin bitin muuttaminen antaa esimerkiksi tunnistearvoa laskettaessa poikkeavan lopputuloksen ja saa sähköisen asiakirjan todistusarvon häviämään.

Rikoslain 34 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan tuhotyöstä tuomitaan myös se, joka muun muassa tietojärjestelmän toimintaan oikeudettomasti puuttumalla aiheuttaa vakavan vaaran energiahuollolle, yleiselle terveydenhuollolle, maanpuolustukselle, oikeudenhoidolle tai muulle näihin rinnastettavalle yhteiskunnan tärkeälle toiminnolle. Jos tuhotyö tehdään aiheuttaen suurelle ihmismäärälle vakavaa hengen tai terveyden vaaraa, aiheuttaen jollekin yhteiskunnan tärkeälle toiminnolle uhkaavan vahingon pitkäaikaisuuden tai laaja-alaisuuden vuoksi taikka muusta syystä erityisen vakavaa vaaraa taikka sodan tai muiden poikkeusolojen aikana ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, on kysymyksessä 3 §:ssä tarkoitettu törkeä tuhotyö. Rangaistus tuhotyöstä on vankeutta vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta ja törkeästä tuhotyöstä vankeutta vähintään kaksi ja enintään kymmenen vuotta. Molempien rikosten yritys on rangaistava.

Joissakin tapauksissa virustartunnan aiheuttaminen saattaa merkitä sellaista puuttumista tietojärjestelmän toimintaan, että tuhotyörikosta koskevia rangaistussäännöksiä voidaan soveltaa. Toisin kuin vahingontekorikoksissa ei tuhotyössä edellytetä vahingon syntymistä vaan pelkkä vaaran aiheutuminen riittää, joten tässä suhteessa rangaistavuuden kynnys ylittyy jo ennen viruksen aktivoitumista. Toisaalta tuhotyötä koskevat säännökset ovat sisällöltään sellaisia, että ne voivat tulla sovellettaviksi vain jokseenkin harvoin.
Avatar
#34 • • rewind Guest
Mulla on ainaki kaikki sisäänpäin tuleva liikenne blokattu palomuurilla, aina. Ohjelmille on määritelty säännöt erikseen.

Koputetaan puuta.
Avatar
#35 • • Toffo Guest

Olen kuullut selaisesta homo nimisestä viruksesta joka sano Jag tyker om lengnart ja sit se hypää ihmisiin ja muuttaa ne homoiksi.




Jaahas ja seuraava pysäkki: Pitkäniemi.
Avatar
#36 • • pie Guest
Ei oo Sasser päässyt koneelle ja toivottavasti ei tulekaan. Palomuuri pitäisi olla kunnossa, mutta koputellaan puuta täälläkin.
Avatar
#37 • • serotonot Guest

Olen kuullut selaisesta homo nimisestä viruksesta joka sano Jag tyker om lengnart ja sit se hypää ihmisiin ja muuttaa ne homoiksi.




Jaahas ja seuraava pysäkki: Pitkäniemi.



vai edellinen :panic:
Avatar
#38 • • 8PUS Guest
hrr, luulin minäkin porukoiden palomuurin
kuntoon säätäneeni, mutta ilmeisesti olin
sitten unohtanut jotain tuossa käyttiksen
vaihdon yhteydessä..

kun en hirveästi uutisia seuraa, mietin vaan
sunnuntaina että hassustipa kone kaatuilee,
lämpötilatkin pysyy ihan ok lukemissa jne.
eilettäin sitten töissä mailitkin lukeneena sain
puhelinkonsultoida isälle poisto-ohjeet :P

se palomuuri pitäisi varmaan käydä säätämässä
kuntoon ja ehkäpä virustentorjuntasoftakin
pikkuhiljaa.
Avatar
#39 • • P.Korhonen Guest
Koneessa AVG Anti-virus ja Sygate Personal Firewall ja eipä ole ollut ongelmia viruksien kanssa piiitkään aikaan (kuten F-Securen yms. huonojen kanssa ennen oli). Suosittelen.