Plattarin oma valokuvauskilpailu

134 posts, 7 pages, 12,934 views

Avatar
#1 • • Quu Guest
Elikkäs homman nimi on seuraava:

Platinumisteille annetaan kaksi viikkoa aikaa ottaa jostakin ennalta määrätystä aiheesta oma otos. Kuva postataan tähän threadiin (älkää käyttäkö IMG-tageja, jos kuva on iso) ja rankkaus tapahtuu vain verbaalisista palautteista. Tarkoitus ei ole rankata kuvia paremmuusjärjestykseen, mutta jos joku haluaa niin tehdä, niin tehköön.

Kahden viikon välein annetaan uusi aihe. Jos jotakin rankkausmeininkiä joku harrastaa, voi edellisen aiheen "voittaja" keksiä seuraavan aiheen. Kaikilta tulevat ehdotukset otetaan toivottavasti huomioon.

Nyt ne miinuspuolet:

Ei photoshoppausta! Kuvan pitää olla ottohetkellä jo valmis. Mustavalkoiseksi saa muuttaa jos siltä tuntuu, sekä croppaus suvaitaan.

Ei vanhoja kuvia! Kuva pitää olla otettu tätä "kilpailua" varten.

Palkintona toimii hyvä mieli sekä onnistumisen tunne. :)


Annan itselleni oikeuden keksiä ensimmäisen aiheen, joka on LIIKE. Jokainen tulkitkoon itse.

Kuvat tähän threadiin tästä aiheesta viimeistään sunnuntaina 7.3. Katsotaan sitten mitä tehrään.
Avatar
#2 • • vartio Guest
onko tässä tuomareita vaiko onko jury yhtä kuin yleinen mielipide?

hyvä idea. jos tämän idean veisi vielä pidemmälle, voisi
ottaa liiga-mentaliteelin ja pistää tilastot pystyyn.

sarjataulukko ja pitkävetoa ;)
Avatar
#3 • • ville Guest


Nyt ne miinuspuolet:

Ei photoshoppausta! Kuvan pitää olla ottohetkellä jo valmis. Mustavalkoiseksi saa muuttaa jos siltä tuntuu, sekä croppaus suvaitaan.



Saat hieman tarkentaa.

Otan kaikki kuvat aina RAW muodossa, eli niihin ei ole päätetty vielä
* Terävyyttä
* Saturaatiota
* Kontrastia
* Valkotasapainoa

Saakos noita muuttaa vai pitääkö mun osallistua pelkällä raakadatalla :D

Entäs jos vedostan paperille ja skannaan sen? Saanko kikkailla vedostusvaiheessa?

Mutta voisi kyllä harkita asiaa.
Avatar
#4 • • Quu Guest


Saakos noita muuttaa vai pitääkö mun osallistua pelkällä raakadatalla



Kunhan sinne ei lisäile mitään WTC-lentokoneita niin eiköhän tuo ole luvallista.
Avatar
#5 • • Jone Guest


Ei photoshoppausta! Kuvan pitää olla ottohetkellä jo valmis. Mustavalkoiseksi saa muuttaa jos siltä tuntuu, sekä croppaus suvaitaan.



Muah. Tää on niin tätä kyllä.

Öhms, takaan että voin "photoshopata" kuvaa melko raskaastikin ennenkuin kukaan sitä voi osoittaa tapahtuneen tai toisaalta voin laittaa tänne kuvia, joita ei ole editoitu ollenkaan ja kuitenkin varmasti puolenkymmentä tietäjää ryntää "tietämään paremmin" niiden alkulähteen.

Tällaisenaan en näe koko "valokuvauskilpailussa" ainakaan omalta osaltani mitään mielekkyyttä.
Ante

Posts: 16

#6 • • Ante
Argh! Eiköhän Quu nyt lähinnä tarkoittanut Photoshoppaamisella överiksi menevää kuvankäsittelyä. Hän varmaan tarkoitti tämän valokuvauskilpailuksi, ei kuvankäsittelykilpailuksi. Siis ei lisätä jotain vauhtiraitoja pakoon pinkovalle jänikselle, poisteta kuvan tasapainoa häiritsevää oksaa tai yritetä muuttaa pilvistä päivää aurinkoiseksi. Jep, ja mä voin osallistua, jos inspiraatio iskee.
Avatar
#7 • • ville Guest

Argh! Eiköhän Quu nyt lähinnä tarkoittanut Photoshoppaamisella överiksi menevää kuvankäsittelyä. Hän varmaan tarkoitti tämän valokuvauskilpailuksi, ei kuvankäsittelykilpailuksi. Siis ei lisätä jotain vauhtiraitoja pakoon pinkovalle jänikselle, poisteta kuvan tasapainoa häiritsevää oksaa tai yritetä muuttaa pilvistä päivää aurinkoiseksi. Jep, ja mä voin osallistua, jos inspiraatio iskee.



Kyllä mä käsitin säännöistä että kaikenlainen käsittely on kielletty (ei edes mitään levels säätöjä)
Avatar
#8 • • jUSSi Guest

Kyllä mä käsitin säännöistä että kaikenlainen käsittely on kielletty (ei edes mitään levels säätöjä)



nythän voittekin alkaa kiistellä siitä, onko käsitelty kuva enää valokuva siinä merkityksessä kuin perinteiselle filmille kuvattu, käsittelemätön valokuva on, vai onko se enää kuva jostakin, jota ei oikeasti ollut tai jota ei saatu vangittua filmille juuri sellaisena kuin se oli

:king:

ps. minusta valokuvaamisen haastavuus on nimenomaan siinä, että ilman jälkikäsittelyä onnistuu vangitsemaan tietyn hetken. Rajaukset on siinä rajoilla onko ne jälleenkäsittelyä vai ei, sillä kuvaushetekllä rajaukseen voi vaikuttaa.
Avatar
#9 • • Edited Tres Guest

Kyllä mä käsitin säännöistä että kaikenlainen käsittely on kielletty (ei edes mitään levels säätöjä)



nythän voittekin alkaa kiistellä siitä, onko käsitelty kuva enää valokuva siinä merkityksessä kuin perinteiselle filmille kuvattu, käsittelemätön valokuva on, vai onko se enää kuva jostakin, jota ei oikeasti ollut tai jota ei saatu vangittua filmille juuri sellaisena kuin se oli

:king:

ps. minusta valokuvaamisen haastavuus on nimenomaan siinä, että ilman jälkikäsittelyä onnistuu vangitsemaan tietyn hetken. Rajaukset on siinä rajoilla onko ne jälleenkäsittelyä vai ei, sillä kuvaushetekllä rajaukseen voi vaikuttaa.



Nythän EI KANNATA alkaa jussi kinastella
siitä että minkä takia sä saat erinäkösiä
kuvia jos sä viet ne kehitettäväks johonkin
pikkuliikkeeseen tai jos sä viet ne Anttilaan :scared:

Ts. jos tää kilpailu tehtäis paperikuvilla niin
pitäiskö kaikkien viedä ne samaan bulkkimestaan
kehitettäväks? :confused: Ja pitäiskö filmirungon
käyttäjiltä kieltää suotimet? mitä jos joku
käyttää suotimen asemesta vaikka naisten
sukkahousuja linssin edessä (vanha pro-kuvaajien
kikka)?

On purismia ja on silkkaa ymmärtämättömyyttä.
Avatar
#10 • • Laite Guest

Kyllä mä käsitin säännöistä että kaikenlainen käsittely on kielletty (ei edes mitään levels säätöjä)



nythän voittekin alkaa kiistellä siitä, onko käsitelty kuva enää valokuva siinä merkityksessä kuin perinteiselle filmille kuvattu, käsittelemätön valokuva on, vai onko se enää kuva jostakin, jota ei oikeasti ollut tai jota ei saatu vangittua filmille juuri sellaisena kuin se oli

ps. minusta valokuvaamisen haastavuus on nimenomaan siinä, että ilman jälkikäsittelyä onnistuu vangitsemaan tietyn hetken. Rajaukset on siinä rajoilla onko ne jälleenkäsittelyä vai ei, sillä kuvaushetekllä rajaukseen voi vaikuttaa.



Kyllä filmille kuvattu kuva vastaa aika pitkälti tuota villen mainitsemaa RAW-formaattia. vedostusvaiheessa (kun negasta tehdään paperikuva) kuvaa käsitellään _aina_ jollain tavalla. Normaalisti tämä käsittely on lähinnä tuota kontrastin, kirkkauden ja värikylläisyyden säätämistä + ehkä pientä terävöitystä.

Dialle kuvaaminen onkin sitten eri asia, siinä lopullinen kuva näkyy täsmälleen sellaisena kuin filmi on sen nähnyt, koska diaa katsotaan yleensä suoraan alkuperäisestä diapositiivista (joko valopöydältä tai sitten heittimen kanssa kankaalle heijastettuna). Tietysti dian kanssa voidaan kikkailla vedostusvaiheessa lähes samalla tavalla kuin negafilmin vedostuksessa.

Itse toivoisin sallituiksi säädöiksi nuo perinteiset levels, curves, contrast, brightness jne säädöt jotka tehdään jokaiselle paperikuvalle formaatista riippumatta (kuvalabrojen koneet hoitavat tuon automaattisesti). Myös terävöitys voisi olla sallittu toimenpide. Rajaaminen voisi myöskin kuulua näihin sallittuihin toimenpiteisiin.
Avatar
#11 • • jUSSi Guest

On purismia ja on silkkaa ymmärtämättömyyttä.



minussa taitaa olla molempia :D

mutta jokainen varmaan ymmärsi pointtini. Valokuvat siis siinä muodossa kun ne ovat filmille/kennostolle tallentuneet. En minä tässä laske kameran ominaisuuksia käisttelyksi, pitäisi varmaan puhua jälkikäsittelystä ;)
Avatar
#12 • • Tres Guest

On purismia ja on silkkaa ymmärtämättömyyttä.



minussa taitaa olla molempia :D

mutta jokainen varmaan ymmärsi pointtini. Valokuvat siis siinä muodossa kun ne ovat filmille/kennostolle tallentuneet. En minä tässä laske kameran ominaisuuksia käisttelyksi, pitäisi varmaan puhua jälkikäsittelystä ;)



eli kaikki efektit joita sä käytät siinä
kuvaustilanteessa on ihan ok mut
mikään mitä sä teet sen jälkeen EI oo ok? :confused:
Mä en tajua mikä logiikka tässä on.
Eli en ymmärrä pointtia.
Avatar
#13 • • Quu Guest
joo.


aluksi ajattelin että jokainen voisi itse määritellä rajat omalle photoshppaukselleen, mutta nyt tuli jostakin muistutus taas, ettei se tällä hiekkalaatikolla ole mahdollista.


Levelit, kontrastit, valkotasapainot, nönnönnööt voi sinne jälkeenpäin säätää jos haluaa.

Ja Jonelle tiedoksi, että tälläinen asetelma perustuu luottamukseen. Tuskin meistä kukaan huomaa jos joku ehostaa omaa kuvaansa photoshopilla, mutta se kertoo jo jotain itse käsittelijästä. Jos sovitaan jotain, niin silloin yritetään mennä sopimuksen puitteissa.

Yritin nyt tehdä tälläistä hauskaa juttua tänne, josta voisimme repiä iloa vielä monet viikot. Älkää nyt tukehduttako tätä juttu tuolla puristipaskalla. Ok? Suurin osa teistä kuitenkin varmasti tietää mitä olen tarkoittanut noilla rajojen asetteluilla.

Tämä on valokuvauskisa, ei kuvankäsittelykisa.
Avatar
#14 • • jUSSi Guest

eli kaikki efektit joita sä käytät siinä
kuvaustilanteessa on ihan ok mut
mikään mitä sä teet sen jälkeen EI oo ok? :confused:
Mä en tajua mikä logiikka tässä on.
Eli en ymmärrä pointtia.



annetaan jokaiselle kompaktikamera ja kuvat täytyy kehittää IFI:llä.

otetaan kuva kameralla ja sen lisälaitteilla käyttämättä ulkopuolisia efektejä ennen ja jälkeen kuvien oton pyrkien samalla vangitsemaan hetki sellaisena kuin se oli. Mielestäni kuva muuttuu valokuvasta kuvaajan omaksi teokseksi, jos kuvaa muutetaan muuten kuin pyrkien täydelliseen kuvaukseen kuvatusta hetkestä. Eli periaatteessa jos ei osaa kamerastaan säätää valoisuutta, niin sitä voisi korjata alkuperäiseen suuntaa, mutta ei muuttaakseen kuvaustilannetta.

mut joo, mä lopetan puristelun tähän.
Avatar
#15 • • ville Guest


Tämä on valokuvauskisa, ei kuvankäsittelykisa.



Kylläpäs kuulostaa siltä, että valokuvaus olisi jotenkin tosi irrallaan kuvankäsittelystä ...
Avatar
#16 • • Jone Guest
Mä tulkitsen suurimman osan keinotekoisten rajoitteiden asettamisesta sen asteiseksi valokuvauksesta (koskien sekä filkka- että digipuolta) tietämättömyydeksi, että jättäydyn itse "hauskanpidon" ulkopuolelle kyl. Tää alkaa kuullostaa vähän siltä kuin joku keksis hauskan idean dokaamaan lähtemisestä ja sanois perään että "Mut sillä reissulla ei sit kyl juoda kuin Karhun kolmosta ja Finlandiaa vedellä lantrattuna, koska muu ei oo aitoa" tjsp.

Ei kaikkia "kilpailun" kuvia ole IMO pakko "arvostella" samassa kategoriassa, mutta "toi ei oo valokuvausta"-puristit saavat ihan rauhassa pitää leikkinsä ominaan, koska mitä enemmän kameroilla kikkailen, niin sitä laajemmaksi käsite "valokuvaus" levittyy silmieni eteen.
Avatar
#17 • • jUSSi Guest

mutta "toi ei oo valokuvausta"-puristit saavat ihan rauhassa pitää leikkinsä ominaan, koska mitä enemmän kameroilla kikkailen, niin sitä laajemmaksi käsite "valokuvaus" levittyy silmieni eteen.



eiku mä kuulun "toi ei oo valokuva"-puristeihin. Meil on oma rekisteröity yhdistyskin jo.
Avatar
#18 • • Quu Guest
Ajattelin asiaa siltä kantilta, että kaikilla ei tuo photari pysy hyppysissä niin hyvin, mutta osaavat kuitenkin oikean valotuksen siitä kamerasta ruuvata, että kilpailusta tulisi mahdollisimman tasapuolinen.

Mutta kun ei, niin ei.

Kilpailua ei näköjään tule.
Avatar
#19 • • Tres Guest

Ajattelin asiaa siltä kantilta, että kaikilla ei tuo photari pysy hyppysissä niin hyvin, mutta osaavat kuitenkin oikean valotuksen siitä kamerasta ruuvata, että kilpailusta tulisi mahdollisimman tasapuolinen.

Mutta kun ei, niin ei.

Kilpailua ei näköjään tule.



Sähän helposti lannistut :D
Avatar
#20 • • vartio Guest
onpa ahdasmielistä sakkia.

valokuva on valokuva. otat kameralla valokuvan.

jos teet itse vedoksen, sitten teet sen ilman kikkailuja. jos otat digillä,
postaat sen tänne semmossenaan.

mikä edellä mainituissa on epäselvää?