Opintoajan rajaus ja tukien vähennys

19 posts, 1 page, 3,137 views

Esa

Posts: 947

#1 • • Esa
En löytänyt aiheesta topikkia, mutta koska asia kiinnostanee useita foorumin käyttäjiä niin tiedä sit löytäisikö tätä viikon linkistä. Noh, kuitenkin:

Suomen ylioppilaskuntien liitolla on osoitteessa http://opintotuki.sigmatic.fi käynnissä seuraavanlaista opiskelijoiden asiaa ajava adressi:

"Opetusministeriön virkamiestyöryhmä ja selvitysmies esittävät:
- Opintoajan ja opintojen laajuuden rajaamista yliopistoissa
- Opintotukikuukausien vähentämistä
Me allekirjoittaneet emme hyväksy näitä esityksiä."


Kahdessa päivässä nimiä on näemmä kertynyt n. 20 000.
Avatar
#2 • • Bio Guest
Jes! Nyt on hyvä meininki.. vähennetään vielä niitä "SUURIA" opintotukia, kyllä ne opiskelijat pärjää.. makaronilla ja öö.. vedellä!
Tosi kannustavaa tuleville opiskelijoille: Kannattaa opiskella, mutta valmistu meidän haluamassa ajassa ja varaudu 3-5 nälkävuoteen.

V*ttu! :angry: :mad: :angry: :mad:
Avatar
#3 • • timppa^ Guest

Jes! Nyt on hyvä meininki.. vähennetään vielä niitä "SUURIA" opintotukia, kyllä ne opiskelijat pärjää.. makaronilla ja öö.. vedellä!
Tosi kannustavaa tuleville opiskelijoille: Kannattaa opiskella, mutta valmistu meidän haluamassa ajassa ja varaudu 3-5 nälkävuoteen.

V*ttu! :angry: :mad: :angry: :mad:



Opintolaina? Opiskelu on sijoitus, tiäks. Nojoo. En mä oo oikeen ottanut tässä kumpaakaan kantaa kun just nyt ei mua niin koske.
Avatar
#4 • • Bio Guest

Jes! Nyt on hyvä meininki.. vähennetään vielä niitä "SUURIA" opintotukia, kyllä ne opiskelijat pärjää.. makaronilla ja öö.. vedellä!
Tosi kannustavaa tuleville opiskelijoille: Kannattaa opiskella, mutta valmistu meidän haluamassa ajassa ja varaudu 3-5 nälkävuoteen.

V*ttu! :angry: :mad: :angry: :mad:



Opintolaina? Opiskelu on sijoitus, tiäks. Nojoo. En mä oo oikeen ottanut tässä kumpaakaan kantaa kun just nyt ei mua niin koske.



No.. totta puhut. Sitä lainaa vaan joutuu ottaa liian monet.
Avatar
#5 • • m_a Guest
+++ Asumislisän korotus (yläraja 214e->252e tuo 50kk:ssa 1900euroa lisää.. ts. melkein sama rahamäärä tullaan yhteensä maksamaan lyhyemmässä ajassa) - rahan tarve opiskelun alkuaikana vähentyy ja resursseja jää siihen pääasiaan enemmän.

Yliopisto ei ole muuttunut pääpiirteiltään aikoihin, ja esitys on ajateltu työmarkkinoita varten. Nykyinen järjestelmä tekee fiksuja nuoria, mutta hyödyttömiä koneistolle...

- - - opiskelua ei pidä rajoittaa!

.. ihmettelen vaan kun muualla maailmassa ei opiskelijat saa eikä vaadi näin suurta valtioin tukea, itseasiassa opiskelusta joudutaan maksamaan..eikä tätä elintasoa voida pitää yllä ilman työntekoa.

Ja muuten, lainallakin voi elää. Katsokaa vaikka valtion talouksia, kaikillahan on ihan mielettömät valtionvelat!

nimim. antaa asuntolainan painaa vaan!
Avatar
#6 • • jUSSi Guest

Opintolaina? Opiskelu on sijoitus, tiäks. Nojoo. En mä oo oikeen ottanut tässä kumpaakaan kantaa kun just nyt ei mua niin koske.



Mitä köyhät sijoittavat? Lainarahaa. Mitä rikkaat sijoittavat? Omia rahojaan. Se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan valmistumisen jälkeen, kun toinen maksaa lainojaan 3-4 vuotta ja toinen sen kuin porskuttaa.

Opintotukien ja ilmaisen koulutuksen tarkoitus on taata jokaiselle taustasta ja varallisuudesta riippumattomat lähtökohdat opsikeluun ja elämään.
Avatar
#7 • • Quu Guest
ON SE KUMMA KUN VALTIO EI ANNA OPISKELIJALLE EDES TUHATTA EUROA KUUSSA OPISKELUUN!!! :mad: :mad:


nimim. Tulen toimeen tuellani ihan pirun hyvin. Eikä tarvitse käydä kuin kerran viikossa duunissa. Lainaa ei ole, eikä tule.
Avatar
#8 • • da_chef Guest

Mitä köyhät sijoittavat? Lainarahaa. Mitä rikkaat sijoittavat? Omia rahojaan. Se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan valmistumisen jälkeen, kun toinen maksaa lainojaan 3-4 vuotta ja toinen sen kuin porskuttaa.

Opintotukien ja ilmaisen koulutuksen tarkoitus on taata jokaiselle taustasta ja varallisuudesta riippumattomat lähtökohdat opsikeluun ja elämään.



Opintotuki on varsin uusi asia suomlalaisessa koulusysteemissä.

Parempi olisi jos lainan saatavuus taattaisiin jokaiselle ja lainan maksimimäärä nostettaisiin ja valmistuttua voisi täysimääräisenä vähentää lainan maksukulut verotuksessa.
Avatar
#9 • • A-E Guest
Kyllähän tota opintotukea voisi korottaa, mutta kysymys kuuluu mistä siihen rahat. Veroja nostamalla vai valtion menoja lisäämällä? Siinä on paljon mietittävää eduskunnalle, kun opiskelijat ja eläkeläiset molemmat haluavat lisää rahaa itselleen. On siis aivan selvää, että ilman valtion menojen lisäämistä opintotuen korotus ei tule onnistumaan.
Avatar
#10 • • Felis Guest

nimim. Tulen toimeen tuellani ihan pirun hyvin. Eikä tarvitse käydä kuin kerran viikossa duunissa. Lainaa ei ole, eikä tule.


Onneksi olkoon. Olet muuten vähemmistössä. Mulla jää kaikkien tukien jälkeen vielä pari hunttia kuussa maksettavaksi - siis jos jätän ruokamenot laskuista.

Olen sitä mieltä, että Suomen kaltaisen pienen valtion ainoa valtti on koulutettu väestö, joka kykenee pitämään suomalaisen tietotaidon kansainvälisesti kilpailukykyisenä. Ilmainen koulutus takaa sen, että jokaisella on mahdollisuus toteuttaa potentiaalinsa tulotasosta riippumatta. Nykyinen esitys pyrkii vääntämään opiskelijoita molemmista päistä: valmistua pitää tukka putkella, tai rahaa ei tipu. Tällä toki tuotetaan paljon broilereita työmarkkinoille, mutta se ei varsinaisesti edistä sitä kuuluisaa innovatiivisuutta, josta nykyään niin paljon puhutaan. Voin hyvin kuvitella, kuinka pian yliopistoista aletaan karsia pois 'tuottamattomia' aineita taloudellisen edun nimissä. Eihän niistä humanistihipeistä ole edes kunnon duunareiksi. Omasta mielestäni tälläinen kehitys, jossa tiede ja koulutus alistetaan rahalle, on pyrittävä estämään, sillä pitkällä tähtäimellä se ei ole edes valtion edun mukaista.

Ei mulla mitään kovin kauaskantoisia vastaehdotuksia ole tarjota, ainakaan tähän aikaan yöstä. Menen nukkumaan.
Avatar
#11 • • dixoff Guest
Muistakaahan sellainen pikku juttu, että ihan v***n iso opintotuki tulee jo siinä, että opiskelu on jokseenkin ilmaista. Se, mitä siitä joutuu ehkä joissain tapauksissa korkeakoulutasolla maksamaan, on lähinnä vitsi.

Monilla aloilla vastaavaa koulutusta ei taida yksityisellä sektorilla tarjota kukaan, mutta niissä jutuissa missä yksityinen samoja asioita opettaa, on hinta yleensä luokkaa 1000 euroa/2 päivää opetusta.

Yliopistot ja korkeakoulut tarjoavat kyllä ihan käsittämättömän halvalla opetusta lähes alalla kuin alalla. Itse olen tällä hetkellä täydentämässä tutkintoani muutaman kurssin verran, 17 ov yhteensä. Koska kyseessä tutkintoa täydentävä opetus (olen valmistunut jo), yliopisto haluaa siitä jo rahaa. Hinta tulee olemaan n. 700 euroa, mikä on yksityisen puolen koulutukseen verrattuna halpaa kuin saippua (mutta silti olen iloinen siitä, että tuosta summasta eräät muut tahot ovat lupautuneet maksamaan valtaosan).
Avatar
#12 • • ella Guest
sinänsä on suht kohtuullista vaatia, että n.7 vuodessa suorittaa tutkintonsa.. ainakin suurimmassa osassa tiedekunnista. olen kuitenkin ehdotonta rajaa vastaan, sillä esimerkiksi jälkikasvun hankkiminen voi aiheuttaa välivuoden tai pari. opintotuen pienuudesta on turha valittaa, sillä koko tuen olemassaolo on jo mieletön etuoikeus. eikä ihan ok eläminen vaadi tuen lisäksi täyspaiväistä työtä, muutama työvuoro tai laina kattaa hyvin kulut. tosin onhan se hieman kummallista, että opintotuki on yksi ainoista tuista, mitä ei ole 10v nostettu. mutta en valita en :happyroll:
Avatar
#13 • • Individual Guest
Mutta perimmäinen kysymys kuuluu edelleenkin, että miksi opiskelijat
ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa joiden pitää laissa määrätyn minimitoimeentulorajan saavuttaakseen ottaa ns. " pakkolainaa."
Avatar
#14 • • jUSSi Guest

Parempi olisi jos lainan saatavuus taattaisiin jokaiselle ja lainan maksimimäärä nostettaisiin ja valmistuttua voisi täysimääräisenä vähentää lainan maksukulut verotuksessa.



Jos lainanlyhennykset voidaan vähentää täysimääräisesti verotuksessa, niin miten kyseinen raha eroaa nykyisestä ja ilmaisesta opintotuesta? Eihän tuossa tehty muuta kuin vaihdettu opintotuen nimi opintolainaksi sekä siirrettiin valtion rahallinen "menetys" noin 5-7 vuoden päähän. Lainassa on vielä se huono puoli, että koko summan saa kerralla. Kaikilla ei riitä itsehillintä ja se saattaa kulua johonkin muuhun kuin opiskelumenojen kattamiseen.

Olen ehdottomasti pakkolainaa vastaan. Se ei takaa tasapuolista koulutusta, sillä rikkaammista perheistä tulevat välttävät sen kokonaan.

Opintotueksi riittää minimitoimeentulorajalla killuva summa. Ei sillä ole tarkoitus elää leveästi. Jos sitten haluaa paremman leivän opiskeluaikana, voi tehdä osa-aikatyötä. Itse olen työskennelyt koko opiskeluaikani ja valmistuin vielä ajallaan. Opintotuki ja sen asumislisä olivat silti erittäin tärkeitä. Ilman niitä ei olisi opiskelut onnistuneet.
Avatar
#15 • • m_a Guest
Opintolaina, kysehän on melkein ilmaisesta rahasta lainaksi koska korko on häviävän pieni. Ja Riski on oikeassa käytössä olematon!

Oletteko tietoisia että yli 2milj suomalaisella on velkaa.. tällähetkellä. Ts. suurin osa meistä maksaa lainan korkoja elämänsä aikana.

Valtion takuulaitoksen arvion mukaan opiskelijoiden keskimääräinen opintovelka on noin 5000 euroa.. oletetaan että 5v opiskelun jälkeen saadaan työpaikka jolla tuo velka maksetaan ennemmin tai myöhemmin. jUSSi mainitsi rikkaiden porskuttamisen sillä aikaa kun köyhät makselevat lainojaan.. vastavalmistuneen palkoilla ei kyllä hirveesti porskutella, muutakuin ensimmäiset metrit! Lainaa ja sen hyötyä ei ole järkeä pilkkoa ajallisesti niin pieniin osiin. Pitkällä juoksulla opintolainasta vain hyötyy: elämän taso yms nousevat (stressi ei ole ongelma, puhutaan oikeasti niin pienistä summista)

Musta esitys on askel parempaan päin raha-asioiden puolesta kun taas opiskeluoikeuden rajoittaminen on junamatka sinne minne en halua.
Avatar
#16 • • Felis Guest

opintotuen pienuudesta on turha valittaa, sillä koko tuen olemassaolo on jo mieletön etuoikeus.


Etuoikeus suhteessa mihin? Muiden maiden opiskelijoihin vai suomalaisiin alkoholisteihin? Opintotukijärjestelmä on otettu Suomessa käyttöön syystä, mutta tällä hetkellä se ei juuri täytä sille asetettua tehtävää: jos opintotuki ei riitä edes minimitoimeentuloon, miten voidaan olettaa opiskelijoiden opiskelevan täysipäiväisesti sosiaaliluokasta ja tulotasosta riippumatta? Enpä minäkään valittaisi, jos kaikki muut tuet Suomessa olisivat opintotuen tasalla, mutta on se minustakin aika kumma, että juuri opiskelijat katsotaan siksi ihmisryhmäksi, joka voi hyvin elää alle minimitoimeentulorajan.

Lainaa ei ole eikä tule. Ajatus valmistumisen jälkeen saatavasta unelmien työpaikasta sisältää liikaa utopiaa. Hyvin suuri osa koulutetuista ihmisistä - etenkin naisista - ei löydä koulutustaan vastaavaa työpaikkaa, eikä ajatus lainan maksusta siivoojan palkalla juuri houkuttele. Sisareni harkitsee parhaillaan paluumuuttoa Suomeen, mutta se lykkäytyy kuukausi kuukaudelta, koska työtä ei löydy. Hänen koulutustaan ja työkokemustaan vastaavia vakansseja ei vain ole Suomessa tapana jakaa kolmekymppisille naisihmisille.
Avatar
#17 • • jUSSi Guest

Opintolaina, kysehän on melkein ilmaisesta rahasta lainaksi koska korko on häviävän pieni. Ja Riski on oikeassa käytössä olematon!



se pitää silti maksaa takaisin.

Valtion takuulaitoksen arvion mukaan opiskelijoiden keskimääräinen opintovelka on noin 5000 euroa.. oletetaan että 5v opiskelun jälkeen saadaan työpaikka jolla tuo velka maksetaan ennemmin tai myöhemmin.



oletetaan, että ei saada työpaikkaa tai saadaan, mutta ei omalta alalta. Aivan kuten Felis ylempänä totesi, siivoojan palkalla ei ole kiva maksaa opintolainaa.

vastavalmistuneen palkoilla ei kyllä hirveesti porskutella, muutakuin ensimmäiset metrit!



Aivan, miten vastavalmistunut maksaa samalla velkaansa? Minusta on epäooikeudenmukaista pakottaa jotkut ottamaan lainaa sen takia, että heidän vanhemmillaan ei ole rahaa kustantaa opiskeluja.

Lainaa ja sen hyötyä ei ole järkeä pilkkoa ajallisesti niin pieniin osiin. Pitkällä juoksulla opintolainasta vain hyötyy: elämän taso yms nousevat (stressi ei ole ongelma, puhutaan oikeasti niin pienistä summista)



Kupi tuo enemmän jatkuvuuden ja turvallisuuden tuntua raha-asioihin: könttäsumma, vai tietty summa joka kuukausi? Minä valitsisin empimättä tietyn summan joka kuukausi.
Avatar
#18 • • ville Guest

Aivan, miten vastavalmistunut maksaa samalla velkaansa? Minusta on epäooikeudenmukaista pakottaa jotkut ottamaan lainaa sen takia, että heidän vanhemmillaan ei ole rahaa kustantaa opiskeluja.



Tai sitten sen takia, että vanhemmat eivät halua kustantaa opiskeluja vaikka heillä olisi rahaa.
Avatar
#19 • • m_a Guest
"se pitää silti maksaa takaisin."
"oletetaan, että ei saada työpaikkaa tai saadaan, mutta ei omalta alalta. Aivan kuten Felis ylempänä totesi, siivoojan palkalla ei ole kiva maksaa opintolainaa."

Oletetaan se 5000euroa velkaa, vuokrakustannukset 500eur/kk ja palkka 1000eur/kk.. töitä tekemällä lainan voi silti maksaa takaisin. Kyse ei ole ylitsepääsemättömästä taakasta. Ja lainan maksuaika on suunniteltu juuri tuota varten!!

Mun mielestä lainanotto mahdollisuus on jo tukea. Valtion mahdollisuus pitää yllä peruspalveluja on jo niin heikko ettei kaikkia peruspalveluita voida pitää enää yllä! että on hyväkin että opiskelijalla itsellään on velvollisuus rahoittaa oman tietämyksen laajentamista. Opiskelu ei ole kenellekään ilmaista, eikä sen pitäisi sillä perusteella olla ilmaista edes opiskelijalle.. ainakaan Suomen nykyisen tilanteen perusteella.

"..miten vastavalmistunut maksaa samalla velkaansa? Minusta on epäooikeudenmukaista pakottaa jotkut ottamaan lainaa sen takia, että heidän vanhemmillaan ei ole rahaa kustantaa opiskeluja."

Se että eräillä perheillä on enemmän rahaa kuin toisilla, ei ole pääasia. Musta opintoja on tuettava että kaikilla on siihen mahdollisuus rahallisesti tarjoamalla joko tukia tai velkaa. Jokainen opiskelija voi vaikuttaa siihen kuinka tuilla lopulta pärjää.

"Kupi tuo enemmän jatkuvuuden ja turvallisuuden tuntua raha-asioihin: könttäsumma, vai tietty summa joka kuukausi? Minä valitsisin empimättä tietyn summan joka kuukausi."

Kaikki eivät sitä tarvitse, sekin raha voidaan sijoittaa muihin peruspalveluihin, mitkä voivat vielä huonommin. Ja könttäsumma on ihan käytännön syistä, voihan sen ottaa pienempinä summina kerrallaan.. Kuitenkin meillä on velvollisuus myös miettiä miten sen lainarahan hyödyn saa jaettua pidemmälle ajalle. Sitäpaitsi joka kuukauden tukia ollaan korottamassa.