nimim. Tulen toimeen tuellani ihan pirun hyvin. Eikä tarvitse käydä kuin kerran viikossa duunissa. Lainaa ei ole, eikä tule.
Onneksi olkoon. Olet muuten vähemmistössä. Mulla jää kaikkien tukien jälkeen vielä pari hunttia kuussa maksettavaksi - siis jos jätän ruokamenot laskuista.
Olen sitä mieltä, että Suomen kaltaisen pienen valtion ainoa valtti on koulutettu väestö, joka kykenee pitämään suomalaisen tietotaidon kansainvälisesti kilpailukykyisenä. Ilmainen koulutus takaa sen, että jokaisella on mahdollisuus toteuttaa potentiaalinsa tulotasosta riippumatta. Nykyinen esitys pyrkii vääntämään opiskelijoita molemmista päistä: valmistua pitää tukka putkella, tai rahaa ei tipu. Tällä toki tuotetaan paljon broilereita työmarkkinoille, mutta se ei varsinaisesti edistä sitä kuuluisaa
innovatiivisuutta, josta nykyään niin paljon puhutaan. Voin hyvin kuvitella, kuinka pian yliopistoista aletaan karsia pois 'tuottamattomia' aineita taloudellisen edun nimissä. Eihän niistä humanistihipeistä ole edes kunnon duunareiksi. Omasta mielestäni tälläinen kehitys, jossa tiede ja koulutus alistetaan rahalle, on pyrittävä estämään, sillä pitkällä tähtäimellä se ei ole edes valtion edun mukaista.
Ei mulla mitään kovin kauaskantoisia vastaehdotuksia ole tarjota, ainakaan tähän aikaan yöstä. Menen nukkumaan.