OSC8 wrote:
Båssanova wrote:
Suosittelisin tekemään itse. Itselläni on tarkoitus tehdä vanerilevystä kaksi 80x200cm kokoista taulua makuu- ja olohuoneeseen. Kuvat ajattelin tulostaa kankaalle tai laminoidulle paperille kopiointifirmassa ja kiinnittää sitten levyihin.
Hyvä idea, noinhan se varmaan parhaiten meniskin :)
Mä vaan olen niin peukalo keskellä kämmentä, että hieman epäilen mikä lopputulos olisi.. Toi vaatis kuitenkin ehkä sen "taidesilmän" lisäks vähän kättentaitoa/nikkarointikykyjä, mitä mulla ei yksinkertaisesti ole tippaakaan ;)
.
Vaneri on sitten elävämateriaali, joten vaarana tuossa on että jonkin ajan kuluttua levy on kiero ja varsinkin jos haluaa pitää levyn kohtuullisen ohuena ja kevyenä. Levyn voi kyllä jäykistää ruuvaamalla/naulaamalla tukilistat takapuolelle, mutta melkein suosittelisin ohutta MDF levyä,vaikka siihen saattaa olla vaikeampi kiinnittää mitään esim. niiteillä kuin puuhun.
Jos saa kuvan digiprinttinä kankaalle kannattaa harkita hakea taidekaupasta valmiita kehysrimoja sekä kiiloja, ja rakentaa kehys itse. Siinä säästää painossa. Tosin tuollainen 80x200 kehys vaatii jo sitten tukirimoja koska nuo perinteisesti mäntyiset kankaan kehysrimat vääntyy solmuun noin isoa kangasta pingotettaessa.
3M sprayliima on hyvää levynpintaan kiinnittämiseen,mitä nyt maksaa yli 20e kanisteri. Tekniikkaa se tosin vähän vaatii.
vaneri ja mdf on aika painavaa. ja ohuella vaneri/mdf-levyllä on taipumus vääntyä. suosittelisin kapalevyä:
http://www.tut.fi/units/arc/amltech/verstas/kapa.htm
jos kuitenkin päätyy käyttämään esim. mdf-levyä niin kannattaa liimata myös taulun toiselle puolelle saman paksuista paperia kuin itse kuva. ehkäisee myös vääntymistä.