3-tahtinen konemusiikki

41 posts, 3 pages, 10,252 views

Avatar
#21 • • Shuffle Guest



ehkä nyt otan taas tyhmän maineen, mutta

mielestäni tuo love is stronger... ja monstertruck ovat hyvin selkeesti 4/4 biisejä, missä joku elementti vain tekee tuota trioli rytmiä.
imo pelkkä trioli ei todellakaan tee biisistä 3/3.

taasen speicher 9:ltä löytyvä jake farleyn tsipale on hyvä esimerkki 3/3 menosta.

eli jos puhutaan 3-tahtisesta mutta tarkoitetaan 4-tahtista niin ei ihme että joku on sekaisin. itse ainakin.

itse tosin en ole mikään muusikko joten voi olla että olen ymmärtänyt kaiken päin xxxxx.



joo, kai toi on saman asian kääntelyä MUTTA...
tuo love is stronger; iskujen välit juoksee kokoajan kolmeen. bassolinjassa on kolme nuottia/iskun väli vs. normaali 4 (laittaen nuotin ns jokakohtaan trackerillä ;)) samaten haikat; jos miksaat siihen päälle normiviisun missä haikka tulee suoraan takapotkulle, niin silloin se tulee eri kohtaan.
j
Avatar
#22 • • panu Guest



joo, kai toi on saman asian kääntelyä MUTTA...
tuo love is stronger; iskujen välit juoksee kokoajan kolmeen. bassolinjassa on kolme nuottia/iskun väli vs. normaali 4 (laittaen nuotin ns jokakohtaan trackerillä ;)) samaten haikat; jos miksaat siihen päälle normiviisun missä haikka tulee suoraan takapotkulle, niin silloin se tulee eri kohtaan.
j



niiin...
itse ajattelin isompaa kokonaisuutta, eli 4:n iskun ryppäitä.
x-jakonen ja x-tahtinen taitaapi tarkoittaa eri juttuja.
en tullut tuota ajatelleeksi ollenkaan kun kuuntelin, nyt ei enää jaksa joten luotan sun pro-mielipiteeseen :)

(vai johtuuko siitä että mulla on pride is weaker than love...;) tuo olisi aika mielenkiintoinen veto johonkin repressiin, muuttaa tahtilajia ilman että biisissä huomaa muutosta. vai olisko toi edes mahdollista? ei jaksa nyt miettiä. ilmainen vinkki vuo:lle . . . )

kukakohan selittäis vielä esim. ton 6/8 ja 7/4 + 3/5/7 sillain että ymmärrän.
Avatar
#23 • • sonni Guest
thomas bangalter - club soda <3
Avatar
#24 • • -orion- Guest
Muistankohan mä ihan väärin, mutta eikös Ferry Corstenin tekemä remix Barber's Adagiosta mene niin, että alla kulkeva komppi on kyllä 4/4, mutta melodia menee seitsemään?
Avatar
#25 • • mekaanikko Guest
Ahem... Minähän en musiikin teoriasta ymmärrä juur mitään mutta sen verran kumminkin että 3/3-tahtilajia ei ole olemassakaan, vaan ilmeisesti tässä puhutaan 3/4-tahtilajista - joka muuten ei ole sama asia kuin trioli, joka tarkoittaa tasajakoisen (esim. 4/4) tahtilajin "sisällä" tapahtuvaa kolmijakoisuutta (ei ole nyt nämä spesifit termit ihan hallussa). Eli siis trioli on kyseessä silloin kun rytmi kulkee ihan tavallisesti 4/4-tahtilajissa mutta sen päällä on toinen, kolmijakoisesti rytmitetty kuvio, kun taas 3/4-tahtilajissa koko biisi kulkee kolmijakoisena.

Olipas harvinaisen sekavasti selitetty. Mutta kai täältä nyt löytyy musiikin teoriaa sen verran edes tuntevia ihmisiä että joku osaisi vääntää ton jutun rautalangasta.
Avatar
#26 • • djsakke Guest

Ahem... Minähän en musiikin teoriasta ymmärrä juur mitään mutta sen verran kumminkin että 3/3-tahtilajia ei ole olemassakaan



tyhma kun olen, niin en tata ole koskaan tajunnut. enka osaa kyl musiikin teoriaakaan.. eli miksi moista tahtilajia ei ole olemassa? joskus tata hutkin veijo googlen avulla mutta tallaiset asiat tupataan sivuttamaan koska "asioita ei voi tehda niin kun ennenkaan ei ole tehty".

luulisi sita vaan etta nykypaivan softasekkareilla ei ole mitaan turhia rajoituksia tuon suhteen.
Avatar
#27 • • 029 Guest

Muistankohan mä ihan väärin, mutta eikös Ferry Corstenin tekemä remix Barber's Adagiosta mene niin, että alla kulkeva komppi on kyllä 4/4, mutta melodia menee seitsemään?



joo-o, johkin se menee mut ei kyl neljään =D
Cutoff

Posts: 14

#28 • • Cutoff
3/4

tarkottanee että tahdissa on kolme neljäsosanuottia. Kolmasosa nuotteja ei sinällänsä ole olemassa...paitsi kaarella yhdistettyinä.
sen tönkkä-tönkkä rytmityksen saa esim. 6/8-tahtilajilla...tai sit ihan perus 4/4-tahtilajilla käyttämällä pisteellisiä nuotteja (shuffle käytännössä).
Pisteellinn nuotti tarkoittaa sitä, että jos sulla on vaikka neljäsosanuotti ja piste + kaari kahdeksasosanuottiin, niin silloin sen ekan nuotin (pisteellisen neljäsosanuotin) kesto on 1,5 neljäsosaa (ja se kahdeksasosa täyttää sen puolikkaan ja tuloksena on 2). Voit siis näin yhdistellä pisteellä vaikka sen neljsäosan ja vaikka 64-osan...se niinku luo sen shufflen.
Avatar
#29 • • khatt Guest
Nämä 3/4 tai x/4 -tahtilajit kuvaavat sitä, montako neljäsosanuottia mahtuu yhteen tahtiin. Jos tahtilaji on 4/4, niin ehdit laskea yhden tahdin aikana neljään (yy, kaa, koo, nee); jos tahtilaji on 3/4, ehdit laskea kolmeen (yy, kaa, koo, tai valssissa hum pa pa hum pa pa). Maallikon kielellä neljäsosanuotti on yksi basarinisku, koska niitä menee tahtiin neljä.

3/3-tahtilajia on melko vaikea kuvitella, kun musateoriassa perusnuotit ovat kokonuotti (kestää koko tahdin), puolinuotti (puoli tahtia), neljäsosanuotti (se basari), kahdeksasosanuotti (haitsu lyö basarin kanssa ja basarien puolivälissä), ja kuudestoistaosanuotti (haitsu tekee tikitikitikitiki). Neljällä jaollisuus on helppotajuista ja perusmusaan täysin riittävää; 3/3 (jos sitä on olemassa) menisi johonkin korkean tason teoriakikkailuihin tai kokeellisen nuotintamisen puolelle. Varmasti joku weirdo alkeemikko on sellaisenkin keksinyt.

Tässä topicissa käsiteltävä triolimusa on edelleen 4/4-tahtilajissa. Basariniskujen välillä ehdit tavallisissa biiseissä laskea nopeasti neljään (tikitiki-tikitiki) mutta triolibiiseissä kolmeen (tikiti-tikiti). Kielikoneen sanakirjaa lainaamalla: "trioli mus. kolmijakoinen rytmiyksikkö tasajakoisessa rytmissä". Siksi pidän triolia täsmällisimpänä terminä tähän käyttöön.

Joskus muuten "tasabiitissä" kulkevaa konemusaa (aka four to the floor) kutsutaan 4/4-musaksi vastakohtana esim. junkalle tai elektrolle. 4/4-termi on tällöin täysin absurdi. Lähes kaikki konemusa menee 4/4-tahtilajissa; jos ei, huomaat sen kyllä, sillä kappale kuulostaa todella kokeelliselta. Erikoisista konemusatahtilajeista yleisimmät tuntuisivat olevan 5/4 ja 7/4. Tässä siis tahdin sisällä lasketaan 5 tai 7 "basariniskua". Esimerkkinä Orbitalin Mock Tudor, joka menee 7/4. Ambientissa ja IDM:ssä tahtilajilla nyt ei ole niin väliä.

Edit: jos joku ihmettelee, mitä tämä ylempänä mainittu 6/8 tarkoittaa, niin siinä käytetään mittana kahdeksasosanuotteja, joita laitetaan tahtiin kuusi. Teknisesti rytmi on sama kuin valssissa (matikassakin 6/8 = 3/4), mutta tempo lasketaan hitaammin. Esimerkkinä vaikka Metallican Nothing Else Matters (kaikillahan on ollut joskus heavy-vaihe).

Toivottavasti tämä selvensi hieman asiaa. Träkkereillä musaa väsänneille nämä käsitteet pitäisi olla melko selvät perstuntuman kautta.
Avatar
#30 • • khatt Guest

Chillailupuolelta kuitenkin tulee mieleen Bolan Aguilla, joka on muistaakseni 7/4.



On muuten aika jännä biisi. Tarkistin tahtilajia ja pari minuuttia kuunneltuani meinasin jo sanoa että sehän on 4/4 @ 100bpm, mutta sitten kehiin tuli rytmi, joka todellakin menee 7/4 ja tempona on 87,5bpm. Basso kuitenkin jatkaa 4/4 @ 100bpm -kuviotaan.

Kun 100bpm:n tempossa joka toisesta tahdista poistetaan yksi ylimääräinen isku (tahtilaji vaihtuu 4/4 -> 7/4), niin laskutoimitus on 100 - (100 * 1/8) = 87,5. Melko tekninen biisi siis.
Avatar
#31 • • Edited djsakke Guest


3/3-tahtilajia on melko vaikea kuvitella, kun musateoriassa perusnuotit ovat kokonuotti (kestää koko tahdin), puolinuotti (puoli tahtia), neljäsosanuotti (se basari), kahdeksasosanuotti (haitsu lyö basarin kanssa ja basarien puolivälissä), ja kuudestoistaosanuotti (haitsu tekee tikitikitikitiki). Neljällä jaollisuus on helppotajuista ja perusmusaan täysin riittävää.



jeps tassapa olikin varsin kattava vastaus kysymykseeni mutta jaanpa silti pohtimaan jotain muuta syyta kuin "helppotajuisuus". (fruityssa muuten voi valita bar 3 beat 3 asetuksen time signaturelle.. tasta ei lopputuloksena tule kovin usein kahdella tai neljalla tasajakoista tavaraa; softan bar -asetukseen sopii mika tahansa kokonaisluku valilta 1-64 ja beat-asetukseen 1-16, eika kummankaan luku riipu toisen luvusta mitenkaan)

lopuksi voisi viel todeta et ymmarran ymmarran, mutta en lainkaan tajua. kasittamattomia vakisinvaannettyja rajoituksia joku joskus mennyt keksimaan.

(ainiin ja voisin todeta et nuotti on mulle kasite joka tarkottaa vain sita korkeutta milta se soitetaan. stepit ja patternien pituus maaraa jaot; ts. mun mielesta toi menee niin et jos patterni/tahti on 9 steppia siihen voidaan sovittaa esim. 3kpl 1/3 tahtia, jotka siis jakautuu jokainen kolmeen steppiin. jotenki paljo loogisempaa ajatella nain kuin vakisin pakottaa ajattelemaan jotain neljalla jaollisuutta.)
Avatar
#32 • • Samuel Guest


P.S. Olenko ainoa jonka levyssä lukee "pride is weaker than love", eikä "love is stronger than pride"?-)


et. mullakin on just toi


repressissä toi viisun nimi on käännetty noin päin. happomeininkiä :D
j


totta.
Avatar
#33 • • Remotion Guest



lopuksi voisi viel todeta et ymmarran ymmarran, mutta en lainkaan tajua. kasittamattomia vakisinvaannettyja rajoituksia joku joskus mennyt keksimaan.

(ainiin ja voisin todeta et nuotti on mulle kasite joka tarkottaa vain sita korkeutta milta se soitetaan. stepit ja patternien pituus maaraa jaot; ts. mun mielesta toi menee niin et jos patterni/tahti on 9 steppia siihen voidaan sovittaa esim. 3kpl 1/3 tahtia, jotka siis jakautuu jokainen kolmeen steppiin. jotenki paljo loogisempaa ajatella nain kuin vakisin pakottaa ajattelemaan jotain neljalla jaollisuutta.)



Joo näin mäkin ajattelen aina ja mun mielestä tää koko x/x ajattelutapa on kieron mielen tuotosta. ymmärrän itsekin jos sanotaan 3/3 niin sillon ois tietyllä logiikalla 1/3-nuotteja 9, 3 tahdin patternissa.
senpä takia oiskin helpompaa kun esim 4/4 musaa sanoittais 16-tahtiseksi 1/4 osanuottien takia. ja 3/3 musaa 9-tahtiseksi, tosin silloinhan tulis ongelmaksi se ettö 12-tahtinen voi olla sekä 3/4 tai 4/3... joten taisin puhua itseni pussiin...

:panic: en ees viitsi oikolukea, koska pelkään etten ymmärtäis enää itsekään tosta mitään :laugh:
Cutoff

Posts: 14

#34 • • Cutoff
hups tulipa virhe :) kyllähän siis toki kolmeen iskutettavia nuotteja on olemassa.

Se mikä tässä nyt mättää monia..ja miten juuri Khatt sen mainitsikin on se, että ihan suotta sitä alkaa miettimään länsimaisen taidemusiikin puitteissa tota hommaa. Rumpukoneet sun muut toimii stepeillä.Se on hyvä tapa hahmottaa. Kuulovaikutelmahan sen tottakai ratkaisee. Ei näitä kolonialistisen perinnön oppeja kannata soveltaa liiaksi. Vaikka itse tiedänkin miten nuotintaisin sen tönkkä-tönkkä rytmin niin parhaiten olen sen saanut tehtyä vääntämällä Fruityn shift-toiminnolla niin kauan , että se kuulostaa oikealta.

edit: olisin laittanu nuottiesimerkin siitä khattin mainitsemasta triolirytmityksestä, mut ei tää foorumi näytä sitä oikein (ascii graffaa).
Kuitenki. Trioli iskee basarien välillä aina kolme kertaa ja useimassa tapauksessa ne triolin kaks ekaa "nuottia" on kaaritettu yhdeksi pitkäksi ääneksi (tai sit se keskimmäinen on tauko)
Avatar
#35 • • Tommy_Wave Guest
Joo ei se x/x todellakaan ole paras tapa ilmaista asiaa... Parasta konemusassa on just puhua stepeistä ja patterneista.

Tein testimielessä tämmöset perusteknorenkutukset, joita voi vertailla.
Rimshot nakuttaa aina 8-osanuotteja ja basari neljäsosanuotteja.

3/4 tahtilaji ,eli menee kolmeen. Tämmösen miksaaminen tavalliseen matskuun tuottais tuskaa. :)
4/4 tahtilaji ,eli menee normaalisti neljään ei mitään erikoista. :sleepy:

4/4 + 3/4 ,eli biitti menee neljään mutta bassline menee kolmeen. Sekavampaa mutta pystyis miksaamaan ihan normaalisti. Tyypillinen tesnokikka jolla saa tosi helposti hypnoottista soundia vaikkei tosin tässä, päinvastoin lisäsin clapin että on helpompi pysyä rytmissä. :happyroll:

3/4 trioleilla ,eli biitti menee kolmeen. Basariniskunväli on jaettu 6teen. Bassline menee triolina 2 + 2 + 2, haitsut nopeempina trioleina eli (1+1+1) + (1+1+1). :laugh:
Avatar
#36 • • dixoff Guest

Chillailupuolelta kuitenkin tulee mieleen Bolan Aguilla, joka on muistaakseni 7/4.



On muuten aika jännä biisi. Tarkistin tahtilajia ja pari minuuttia kuunneltuani meinasin jo sanoa että sehän on 4/4 @ 100bpm, mutta sitten kehiin tuli rytmi, joka todellakin menee 7/4 ja tempona on 87,5bpm. Basso kuitenkin jatkaa 4/4 @ 100bpm -kuviotaan.



Kuuntelinpa tässä koko Soup-albumin, ja onhan siinä itse asiassa käytetty monessa muussakin biisissä erikoisempia tahtilajeja. Ainakin pari biisiä on sellaisia, joissa perusrytmin pituus on jotain kolmella jaollista (3/4 tai 6/8 varmaankin?), ja sitten löytyy kaikkea muutakin jännää, joissa eri elementit kulkevat ihan omia polkujaan.
Avatar
#37 • • Indigo Guest

Joo ei se x/x todellakaan ole paras tapa ilmaista asiaa... Parasta konemusassa on just puhua stepeistä ja patterneista.

Tein testimielessä tämmöset perusteknorenkutukset, joita voi vertailla.
Rimshot nakuttaa aina 8-osanuotteja ja basari neljäsosanuotteja.

3/4 tahtilaji ,eli menee kolmeen. Tämmösen miksaaminen tavalliseen matskuun tuottais tuskaa. :)
4/4 tahtilaji ,eli menee normaalisti neljään ei mitään erikoista. :sleepy:

4/4 + 3/4 ,eli biitti menee neljään mutta bassline menee kolmeen. Sekavampaa mutta pystyis miksaamaan ihan normaalisti. Tyypillinen tesnokikka jolla saa tosi helposti hypnoottista soundia vaikkei tosin tässä, päinvastoin lisäsin clapin että on helpompi pysyä rytmissä. :happyroll:

3/4 trioleilla ,eli biitti menee kolmeen. Basariniskunväli on jaettu 6teen. Bassline menee triolina 2 + 2 + 2, haitsut nopeempina trioleina eli (1+1+1) + (1+1+1). :laugh:




Kiitos erinomaisista esimerkeistä! Nuo varmasti selvensivät paljon.

Mielestäni kuitenkaan tuon ensimmäisen esimerkin kaltaisen biisin miksaaminen siihen "tavalliseen matskuun" ei ole ollenkaan tuskaa... Eniten vaikeuksia mielestäni tuottaisi tuon neljännen ja toisen esimerkin yhteen sovittaminen.

Ja mainittakoon vielä että viimeinen esimerkki oli juuri tämän topicin alkuperäinen idea, mutta menköön aihe menojaan minne on viedäkseen :)
Avatar
#38 • • SamZa Guest

Sydäntäni lähellä oleva aihe, kirjaimellisesti :heart:

Olen pitänyt kolmetahtista konebeatia kaikista hypnoottisimpana rytmin muotona ja huomannut ilokseni viime aikoina, että lähinnä psytrancessa suosittu ko. rytmin muoto on levinnyt laajasti kaikkeen konemusiikkiin. Selatessani Juno Recordsin tarjontaa, huomasin että yllättävän moni uusi polkka/hc-raita oli kolmetahtinen. Mitä ilmeisimmin kolmetahtiset biisit on perinteinen juttu myös Köln-teknossa ja elektrossa (ensimmäiseksi tulee mieleen tietysti T. Raumschmiere)

Kolmetahtisen beatin hypnoottisuus ei ole ihme - muistelisin että sydämemme lyö kolmetahtista rytmiä.

Olisi mielenkiintoista tietää mitkä kolmetahtiset teknotamppaukset ovat räjäyttäneet teidän tajuntanne, ja onko edellä mainittujen genrejen lisäksi muitakin teknon alalajeja joissa kyseistä jaloa rytmin muotoa on tehokkaasti hyödynnetty.


nimim. Mies joka aikoo järkätä pikapuoliin 3-tahti-bileet :)



Olen todellakin samaa mieltä! Paremmin en alkaa enkä pystyisi muotoilemaan asiaa :happyroll:
Itse olen psy-linjalla nimenomaan sen hypnoottisen tahdin vuoksi. Se voi olla yksinkertaista, mutta kokonaisuudessa se on hypnotismia ja sen on kyllä voinut huomata levinneen muihinkin tyyleihin.
Avatar
#39 • • . Guest
kaikille jotka on kiinnostunu trancesta, erikoisista tahtilajeista ja rytmien yhdistelmistä voi suositella:

philip glass - music with changing parts.

ni tiiätte mist se kana oikeesti pissii..

.
Avatar
#40 • • J-P Guest
bh808303 - no boobs, no sales ep:n pääraitana on varsin jännästi rytmitetty biisi. basari iskee tavallista 4/4 jumputusrytmiä ja loput elementit menee sitten ihan toisella tavalla :)