Vinyylien kaiverrusta Oulussa?

33 posts, 2 pages, 11,414 views

Avatar
#1 • • Digital Beat Guest
Kuulin että joku tyyppi jolla on paja Oulussa kaivertaa nuita vinyylejä mm. DJ:lle ja sinkkujen julkaisijoille. En nyt muista oliko sukunimeltään Hurskainen. Onks tietoo?
Avatar
#2 • • Kalle Karvanen Guest
No tuskinpa vain. Suomen viimeinen vinyyliprässi oli muistaakseni Finnvoxilla, joka myi sen Viroon tai johonkin muualle Baltian maahan. Joku oululainne voi ehkä diilata vinyyliä niin että varsinainen prässäys suoritetaan ulkomailla.

edit: tietty voi olla mahdollista että joku on ostanut jonkun Vestaxin lelun millä saa kaiverrettua...
Avatar
#3 • • Digital Beat Guest

No tuskinpa vain. Suomen viimeinen vinyyliprässi oli muistaakseni Finnvoxilla, joka myi sen Viroon tai johonkin muualle Baltian maahan. Joku oululainne voi ehkä diilata vinyyliä niin että varsinainen prässäys suoritetaan ulkomailla.

edit: tietty voi olla mahdollista että joku on ostanut jonkun Vestaxin lelun millä saa kaiverrettua...



kuulin just että se on nimenomaan Finnvoxin vanha kaiverruslaitteisto joka on jollain tyypillä Oulussa ;)
Avatar
#4 • • Kalle Karvanen Guest

kuulin just että se on nimenomaan Finnvoxin vanha kaiverruslaitteisto joka on jollain tyypillä Oulussa ;)



Kerro kun saat yhteyden tähän tyyppiin jolla se on.
Avatar
#5 • • Digital Beat Guest

kuulin just että se on nimenomaan Finnvoxin vanha kaiverruslaitteisto joka on jollain tyypillä Oulussa ;)



Kerro kun saat yhteyden tähän tyyppiin jolla se on.



kuulin sen tuosta vinyylijutusta yheltä audiogurulta ohimennen, ei oo viel tarkempaa tietoa,kysyn kun ens viikolla nään taas sitä ;)
Avatar
#6 • • djsakke Guest

kuulin just että se on nimenomaan Finnvoxin vanha kaiverruslaitteisto joka on jollain tyypillä Oulussa ;)



oho. no, en hyppis ilosta viel; jotain noita vanhoja suomes prassattyja makseja mita olen kuullut ja mita omistan nii saundi on huono, ei juurikaan eroa 7" - 12", eli bassot uupuu. toimii toki lp-tasoseen prassiin, eli ~20-25min per puoli.
Avatar
#7 • • Digital Beat Guest

kuulin just että se on nimenomaan Finnvoxin vanha kaiverruslaitteisto joka on jollain tyypillä Oulussa ;)



oho. no, en hyppis ilosta viel; jotain noita vanhoja suomes prassattyja makseja mita olen kuullut ja mita omistan nii saundi on huono, ei juurikaan eroa 7" - 12", eli bassot uupuu. toimii toki lp-tasoseen prassiin, eli ~20-25min per puoli.



no enpä sitte nuolase ennen ku tipahtaa ;)
Avatar
#8 • • Quu Guest
Viimeksi kun juttelin (faijani kautta) Finnvoxin studiolla duunissa olevan tyypin kanssa, niin nuo vinyylinpainatuslaitteet olisi ostettu sieltä maasta x tänne suomeen takas ja olisivat nyt romurautana jossain nurkassa. :(
Avatar
#9 • • MikkiHiiri Guest

oho. no, en hyppis ilosta viel; jotain noita vanhoja suomes prassattyja makseja mita olen kuullut ja mita omistan nii saundi on huono, ei juurikaan eroa 7" - 12", eli bassot uupuu. toimii toki lp-tasoseen prassiin, eli ~20-25min per puoli.



Johtuiskohan myös siitä, että Finvox masteroi ennen ja nykyäänkin päin Vittua
Avatar
#10 • • Individual Guest

oho. no, en hyppis ilosta viel; jotain noita vanhoja suomes prassattyja makseja mita olen kuullut ja mita omistan nii saundi on huono, ei juurikaan eroa 7" - 12", eli bassot uupuu. toimii toki lp-tasoseen prassiin, eli ~20-25min per puoli.



Johtuiskohan myös siitä, että Finvox masteroi ennen ja nykyäänkin päin Vittua



Aha...Perustelut heti kehiin ja esimerkit!
Avatar
#11 • • www.dj-rx.com Guest
puhutteko nyt siis prässäyksestä vai kaiverruksesta, ne on kaks ihan eri asiaa..?
Avatar
#12 • • djsakke Guest

olen kuullut ja mita omistan nii saundi on huono, ei juurikaan eroa 7" - 12",


Johtuiskohan myös siitä, että Finvox masteroi ennen ja nykyäänkin päin Vittua


sekin toki, mutta tietaakseni tuo prassi ei ole kovin tehokas, joten siksi nuo bassot jaavat heikommaksi.
Avatar
#13 • • Laite Guest
Omat suomessa prässätyt vinyylit (siis niitä 80-luvun humppatidiskotipaskavinyyleitä tarkoitan) on prässätty niin perkeleen ohuelle lätyskälle, että en yhtään ihmettele sitä ohutta ja hiljaista soundia.
Avatar
#14 • • Individual Guest
Masterointi on täysin eri asia, kuin levyn painaminen, kaiverrus yms...mistä tässä topikissa nyt puhutaankaan.
Nimerkillä: " Kokemusta on"!
Olen äänittänyt, miksannut ja masteroinut parillekin bändille noin niinkuin oppilasprojekteina nauhat ja ne lähetettiin tsekkeihin painoon 7 tuumasiksi ja kyllä oli lopputulos eri kuin se, minkälaisina masterit studiolta lähti.
Eli levypainoissakin voidaan soundi ryssiä, vaikka masteri olis ollut kuinkakin kelvollinen. Eli näissä esimerkkitapauksissa oli juuri basso-osastoa hävinnyt, tunkkaisen kuuloinen ja rätisi vielä kuin ikivanha levy, vaikka kyse oli uunutuoreista lätyistä. Ainoa positiivinen asia oli kompressio...

T:Tero
Avatar
#15 • • SimonTemplar Guest
Aika jännää että porukka lähettää vielä tsekkeihin painoon jotain..Kun aina saa kuulla että on perse soundi..
Avatar
#16 • • SimonTemplar Guest

Aika jännää jos porukka lähettää vielä tsekkeihin painoon jotain..Kun aina saa kuulla että on perse soundi..

Avatar
#17 • • cop2cop Guest
muista en tiedä mutta tsekkien www.gzcd.com tekee ainakin ihan helvetin hyvää jälkeä.. kaikki rikoksen vinyylit on prässätty siellä ja laadun voi tarkastaa itse kukin
Avatar
#18 • • Digital Beat Guest

Masterointi on täysin eri asia, kuin levyn painaminen, kaiverrus yms...mistä tässä topikissa nyt puhutaankaan.
Nimerkillä: " Kokemusta on"!
Olen äänittänyt, miksannut ja masteroinut parillekin bändille noin niinkuin oppilasprojekteina nauhat ja ne lähetettiin tsekkeihin painoon 7 tuumasiksi ja kyllä oli lopputulos eri kuin se, minkälaisina masterit studiolta lähti.
Eli levypainoissakin voidaan soundi ryssiä, vaikka masteri olis ollut kuinkakin kelvollinen. Eli näissä esimerkkitapauksissa oli juuri basso-osastoa hävinnyt, tunkkaisen kuuloinen ja rätisi vielä kuin ikivanha levy, vaikka kyse oli uunutuoreista lätyistä. Ainoa positiivinen asia oli kompressio...

T:Tero



hyvä että oikaisit, kun kaikki eivät tiedä masteroinnista. Mikähän tuo mahtaa olla prosessissa vikana jos ne vinyylit kuulostaa masterointia huonommalta? paskat vehkeet? ammattitaidon puute?
Avatar
#19 • • Ath Guest

Kuulin että joku tyyppi jolla on paja Oulussa kaivertaa nuita vinyylejä mm. DJ:lle ja sinkkujen julkaisijoille. En nyt muista oliko sukunimeltään Hurskainen. Onks tietoo?



Pitää paikkansa, eli kyseessä on firma nimeltään PCE-Systems (sijaitsee Tupoksella), jossa yhteyshenkilönä on Juha Hurskainen.
Joskus viisi vuotta sitten olin häneen yhteydessä ja kyselin hintatietoja vinyylipainatukselle, ja hinnat olivat ainakin silloin aivan poskettomia. Levyt maksoivat paljon, eikä heillä ollut edes valmiuksia kansien painamiseen vaan ne olisi pitänyt erikseen järjestää itse jne. Muistaakseni hintaluokka josta tuolloin puhuttiin oli 200-300 whitelabelia/6000mk (levyt paperipusseissa).
Läppämielellä jos haluaa painaa Suomessa vinyyleitä ja on ylimääräistä rahaa niin siinä tapauksessa tuota vaihtoehtoa kannattaa harkita, mutta mihinkään vähänkään bisneshenkisempään toimintaan kannattaa katsella muita valmistajia. Tosin en tiedä onko nykyään hinnat eri, mutta epäilen silti vahvasti että hinnat pääsisivat Keski-Euroopan painojen tasolle.


.
Avatar
#20 • • Digital Beat Guest

Kuulin että joku tyyppi jolla on paja Oulussa kaivertaa nuita vinyylejä mm. DJ:lle ja sinkkujen julkaisijoille. En nyt muista oliko sukunimeltään Hurskainen. Onks tietoo?



Pitää paikkansa, eli kyseessä on firma nimeltään PCE-Systems (sijaitsee Tupoksella), jossa yhteyshenkilönä on Juha Hurskainen.
Joskus viisi vuotta sitten olin häneen yhteydessä ja kyselin hintatietoja vinyylipainatukselle, ja hinnat olivat ainakin silloin aivan poskettomia. Levyt maksoivat paljon, eikä heillä ollut edes valmiuksia kansien painamiseen vaan ne olisi pitänyt erikseen järjestää itse jne. Muistaakseni hintaluokka josta tuolloin puhuttiin oli 200-300 whitelabelia/6000mk (levyt paperipusseissa).
Läppämielellä jos haluaa painaa Suomessa vinyyleitä ja on ylimääräistä rahaa niin siinä tapauksessa tuota vaihtoehtoa kannattaa harkita, mutta mihinkään vähänkään bisneshenkisempään toimintaan kannattaa katsella muita valmistajia. Tosin en tiedä onko nykyään hinnat eri, mutta epäilen silti vahvasti että hinnat pääsisivat Keski-Euroopan painojen tasolle.


.



hyvä hyvä, tätä infoa etsinkin. Paljon kiitoksia :)

edit: perkeleen kallista ja kansia ei tehdä :(