Native - Pivotal [IDM, elektro]

19 posts, 1 page, 2,564 views

Avatar
#1 • • native Guest
http://www.lpt.fi/~hakkantt/songs/pivotal.mp3

Jotakuinkin valmista matskua. Pistäkää nyt herranjumala ihmiset
sitä palautetta, ois kiva vaihteeksi saada enemmän kuin yksi "ihan jees" kommentti. Jotain rakentavaa, jotain motivoivaa, jotain. Ei sitä muuten voi pistää paremmaksi.

Alkaa tosiaan syömään miestä, kun plattarin vakiojäbät saa miljuuna
- turhanpäiväistäkin - kommenttia biisistä kuin biisistä, mikä on ihan ymmärrettävää, mutta vois joku näitäkin vaivautua kommentoimaan, tää on ihan hyvää soppaa kuitenkin.

Sori avautuminen. Ja hop kaikki kuuntelemaan.
Avatar
#2 • • borg nagar Guest
Jahas, käsky kävi.

Säröbasarilla lähdetään, joka oli vähän niinkuin pannassa tässä lähivuodet, mutta nyt ainakin umek on ottanut säröbasareita takaisin haltuunsa uudemmilla levyillään, mikä on minusta ihan hyvä juttu. Idm taitaa muutenkin olla nousukaudessa nyt. (jahas rupesin jauhamaan)

Takaisin asiaan. Meinasin jo sanoa että enteilee että lähtisi, mutta latistuu, mutta menikin oikeastaan todella hyvin, sillä 1:30 lähtö on oikein hyvä. Basso on mieleeni erityisesti. Haitsuosaston "retriggereistä" en niin kauheasti perusta, tulee vanhat ajat liiaksi mieleen. Vokaalit ärsyttävät suuresti, vaikka ovatkin aivan tyylikkäästi sisällytetty biisiin. Saattaa olla joku vokaalihouse + naislaulaja trauma yhdistettynä. Mystinen, jopa vähän aavemainen tunnelma, joka on yksin siniaaltotyyppisten pitkien haahuilujen ansiota. Räpit toimii jo huomattavasti paremmin kuin laulut. Hyviä stereojuttuja tossa räbäytyksessä muutenkin. Mukavia metallisia dileitä kans. Basari käy vähän hermoille ehkä liiallisuudessaan tossa neljän minuutin suvannossa. En tosin osaa sanoa mitä sille olis pitäny tehdäkään, ehkä vähän harventaa ja/tai ottaa joku rimshottikalahdus kaveriksi. Loppuu ihan mukaviin räbäytyskikkailuihin.

Yhteenveto: Hyvä biisi, jopa laadukas, josta olisin laittanut naislaulajan johonki kummallisiin sfääreihin ja lisännyt ison snaren ja rimshotteja tasapainottamaan ehkä vähän liian hallitsevaa basaria. Eikun lisää juttuja tulemaan. Ja aina sitä hämäryyttä lisää vaan ;)

-Borg Nagar
Avatar
#3 • • Zeraf Guest
Ihan huolella tehtyä kamaa. Biisin loppupuolella sillä niggamuijalla ehkä vähän liikaa messagea mun makuun. Sitä about 2:30 alkavaa jutskaa jossa se toinen muija esittää laulun lahjojaan vois käyttää kuin kertosäettä ikään, koukkuna, eli se vois toistua vielä biisin loppupuolella uudestaan rajoittamalla samalla hieman sen räpäyttäjän sananvapautta. Ei missään tapauksessa huono biisi kuitenkaan, rakenteen tuunauksella vain kolahtaisi kovempaa. Kivat soudit ja kaikki piiska-snareineen ja kikkoineen.
Avatar
#4 • • master bator Guest
Tuli tuosta rumpukompista ihan 90-luvun loppupuolen amiga-demojen/introjen musat. (erityisesti mufflerin tekemät) Mikäs siinä, ihan hauska kipale, mutta imo toimisi paremmin jossain demossa kuin ihan vaan kuuntelussa. Toisaalta demoscene taitaa olla nykyään aika kuollut.
Avatar
#5 • • native Guest
jes, mahtavaa, palautetta! ja hyvää sellaista. basarista oon kanssa vähän samoilla linjoilla, mutta mä yleensä päädyn korneihin ratkaisuihin eikä mulla ole hirveästi hajua ajan trendeistä. mikä on joskus ihan hyvä juttu.
basarin phasesta en tiedä, saattaa häiritä suurta osaa kuulijoista.

vokaaleja kokeilin ekaa kertaa, jotenkin musta tuntuu että ilman niitä biisi ois ollut ihan mitäänsanomaton. mutta aika stereotyyppinen vokaalihouse+naislaulajasoundi se tosiaan on.

mutta kiva että maistui jollain tasolla. koitan hämäryyttä pikkuhiljaa _vähentää_, joku tässä mainiosti totesikin omista vanhoista biiseistään, että tuntui siltä, ettei kukaan vaan "ymmärtänyt" niitä, ja nyt kun kuunteli, tajusikin ettei itse ymmärtänyt. Mäkin yritin tehdä aina NIIN hämäriä biisejä, ja nyt huomaa, ettei niissä oikeasti ollut mitään järkeä...mut tasapaino, sehän se on kaikki kaikessa.

ja zeraf, hyvä juttu tosta rakenteesta, toi loppupuolen räbäyttely jakaa biisin tosiaan aika pahasti kahtia, jonkunlainen kertosäe loppuun tekisi rakenteesta paljon eheämmän. mulla on aina suunnattomia ongelmia ton rakenteen kanssa, ja yleensä mulla on 6 biisin aiheet yhdessä 6 minuutin pätkässä, tai sitten biisit kestää sen puoltoista minuuttia. :)

Lisää!
Avatar
#6 • • borg nagar Guest

toi loppupuolen räbäyttely jakaa biisin tosiaan aika pahasti kahtia, jonkunlainen kertosäe loppuun tekisi rakenteesta paljon eheämmän. mulla on aina suunnattomia ongelmia ton rakenteen kanssa, ja yleensä mulla on 6 biisin aiheet yhdessä 6 minuutin pätkässä



Itse olen ehkä aika naiiveilla linjoilla noiden omien rakenteitteni kanssa, ja jollain tapaa ehkä niiden takia jotkut ihmiset jäävätkin tavoittamatta. Minulla ei ole mitään ongemaa tehdä esim 13 min biisiä, jossa tunnetilat vaihtuvat ja outoja vaihdoksia tapahtuu. Nautin niistä itseasiassa niin paljon, että en halua edes kuvitella biisiä ilman niitä. Siitä seuraa, että samoin ajattelevat ihmiset yleensä pitävät suunnattomasti, kun taas toiset ajattelevat biisin olevan jotenkin huonolla tavalla hajallaan. Jotenkin tuntuu siltä että biisissä pitäisi aina kulkea jonkinlainen matka, ja kun sen on kulkenut näkee asioita uudessa valossa ja ehkä paremmassakin. Tosin ystäväni totesi jotenkin henkisesti kuolleensa kuunnellessani yhtä hämärimmistä tuotoksistani, jolloin kulkeminen oli tapahtunut ehkä vähän väärään suuntaan (kaikille epäilijöille tiedoksi, päihteillä ei ollut osuutta kappaleen sävellykseen, eikä sen kuunteluun, musiikkia tulee tehdä selvinpäin, todellisuus on aina hämärämpää ;))

Kyllä. Myönnän olevani turhankin lapsellinen näissä asioissa, mutta luulen että juuri naiiviutta on monessakin asiassa liian vähän. Minulle se vain kuuluu tähän musiikin tekemiseen.

Ja jos ja kun menet muuttamaan kappalettasi suuntaan, johon postissasi aioit, en mene takuuseen pidänkö siitä enää yhtä paljon.Mutta toisaalta kun menettää yhden, voi saavuttaa monia tilalle. Riippuu mistä kaikessa on kysymys.

-Borg Nagar
Avatar
#7 • • rhedlund Guest
Täähän oli oikein mainio. Okei, jos tarvis muuttaa jotain niin noita voksuja työstäisin vielä johonkin suuntaan, esim välillä vokoderin läpi tai jotai muuta häröilyä, nyt ne oli ehkä muuhun äänimaailmaan ei-niin-ug/idm. Välillä kävi mielessä että oisko tää parempi kokonaan ilman noita voksuja mutta kyllä ne sittenkin mun mielestä ihan hyvin soppii sinne sekaan. Muuta muuten oikein kelpoa.
Avatar
#8 • • native Guest


Kyllä. Myönnän olevani turhankin lapsellinen näissä asioissa, mutta luulen että juuri naiiviutta on monessakin asiassa liian vähän. Minulle se vain kuuluu tähän musiikin tekemiseen.



Ei, ihan asiaa puhut. Tän maailman sairautta on se, että kyynisyys tappaa naivismin. Ja samalla tapaa munkin biiseissä on yleensä jonkinlainen matka, tarina, tunnetila jos toinenkin. Mutta se on kanssa tosi, että hyvää rakennetta on vaikea tehdä. Mä oon vaan kärsimätön; se matka, mikä pitäisi kokea kokonaisen levyn aikana, sen mä rakennan yhteen biisiin. Eikä siinäkään sinänsä mitään, mutta mä oon tehnyt sitä niin pitkään ja niin paljon, että kerrankin olis kiva tehdä vaikka useamman biisin kokonaisuus, missä jokainen kappale toimii itsenäisesti yhtenä "tilana".

Joktap, kiitoksia palautteista, ihmiset! Kiva että sitä tuli tällä kertaa vähän enemmän.
Avatar
#9 • • Kalle Karvanen Guest
Alku oli ehkä turhan pitkä ennen kuin tuossa 1:34 kohdilla alkaa tapahtumaan. Instrumentteja on hyvä tuoda sisään pikkuhiljaa, mutta hiukan nopeammin ei olisi pahitteeksi, esim. nyt kun tuossa alussa on tuo pelkkä basari niin se on aika tylsää kuunneltavaa. Säröbasari ei ehkä ole kaikkein omaperäisin ratkaisu, mutta se sopii yllättävän hyvin tähän.

Yhdyn edellisiin kommetteihin siitä että noi vokaalit sopivat tähän aika hyvin, mutta... ehdottomasti tuosta ensimmäisestä muijasta se koukku/kertosäe tälle biisille (eli tuo mikä tulee 2:01 kohdilla kehiin), koska muuten sen hoilailu kuulostaa liian erilaiselta tämän biisin soundimaailmaan, kuten talbot mainitsikin. Loppupään räppäily sopiikin jo ihan hyvin tähän, mutta tuo ekana hoilannut muija tasapainottaisi tätäkin jos sen lauleskelua kuultaisiin vielä loppupuolella.

Kiva rallihan se oli, mutta jollain tavalla hiukan laimea kuitenkin. Kuten itsekin sanoit niin ehkä hiukan liikaa ideoita samaan biisiin. Tavallaan se koukku puuttuu. Mielestäni toi ekana sisääntuleva muijan hoilotus voisi olla sellainen. Toisaalta jos tuohon rakenteeseen menee koskemaan niin voi olla että biisi muuttuu niin paljon että siitä tykätään vähemmän. En sitten tiedä.
Avatar
#10 • • RIO BRAVO Guest
sen kummemmin jaksamatta lukea muiden mielipidettä, tässä mun:

särökicki käy hermoille, femmevocaalit toimi mun makuun, äijän räpätys ottaa päähän, ikävän nasaali kaiken lisäksi... odotin että kipale olisi käynnistynyt ton lopun saarnaamisen jälkeen, vähän sellasta rumpubassompaa otetta kaipasin.

vähän pelottava tunnelma, varsinkin kunnen tälläistä juuri kuuntele. mutta yllätävän ei epämiellyttävä kokemus.
Cutoff

Posts: 14

#11 • • Cutoff
no hemmetti!
Tykkään muuten. Native on noussu industrial Chaosin oheella platinumin mielenkiintoisimmaksi jutuksi.
Hieman haluaisin tähän menoa lisää. Sairaan hienoja soundeja. Vähänks mä kuiteski tykkään.
Avatar
#12 • • native Guest
mahtavaa, kiitos, vähänkö tällanen motivoi! nyt taas jaksaa vääntää ja tekeminen maistuu. jes. ootte mahtavia. :happyroll:
Avatar
#13 • • Juha Vilkamo Guest
Juu sori etten ollu kommentoinu vanhempii biisejäs pahemmin. :D Kyl mä ne kuuntelin.

Mä en oikeen diggaa tosta basarisoundista, ja koska se on niin voimakas ja jatkuva niin se luo sellaisen voimakkaan varjon koko biisin päälle. Oot käyttäny noita vokaaleja tosi mainiosti. Toi loppuminuutti ton tauon jälkeen on biisin paras osuus mielestäni, mut siinäkin toi basarisample (ja -kulku) kuuluis vaihtoon. Tostahan vois lähtee rakentamaan melkein kokonaisen biisin.

Rytmit on oikein mukavat, lukuunottamatta (arvaa mitä)
Avatar
#14 • • native Guest
joo, ihan oikeessa oot(te) ton basarin suhteen. mäkin ajattelin, että se on siinä ja siinä, mutta on se kyllä liikaa. pitää laittaa vaihtoon. mut ehkä mä jätän tän ja siirryn eteenpäin, samoilla linjoilla kuitenkin. tänks.
Avatar
#15 • • Adam t Guest
Oletkos Dunen kappaleita kuunellut?

Rummun särön voisi lyödä enemmänkin yli kuten esim. hyperventilationissa (Yolk&Legend). Mukavan kuuloista matskua tämä on, loppupuolella voisi enemmän lisätä tuota taustahäröä.
Kuten tuossa jo sanottiinkin Amigan intro kappaleet tulee mieleen, samoin PC puolella Orangen demot. Mikä on pelkästään hyvä asia. Loppuosaan enemmän koukkua niin se on siinä.
Avatar
#16 • • native Guest


Oletkos Dunen kappaleita kuunellut?



hei, lassi nikko on mun kuningas. ja kuningatar. ja kaikki muu siitä välistä :) oikeestaan ihan kiva, etttä vaikutus kuuluu. välillä on boards of canada -vaikutteet kuuluneet liiankin hyvin, tässä yritin pitäytyä ainoastaan siinä yhdessä pitchmodulationpadissa siellä loppupuolella.
lähetään tältä fiilispohjalta tosiaan kehittämään jotain uutta. kts.
Avatar
#17 • • Digital Beat Guest
joku taustabeatti ois kiva lisä, aika ykstoikkonen junnaava bassokick tekee tylsän alkuvaikutelman. Tuo toinen basso riitelee melodillisesti toisen kanssa mikä ei oo hyvä. Vokaalit on mielenkiintoset. Tuohon perkussiopuoleen jotain maustetta kaipaa kun meinaa maistua niin tylsälle. Kyllä tämä menee jossain teknobileissä ja on varmasti ihan tanssittava tuon kiksun ansiosta. Arvio 7.5/10
Avatar
#18 • • Radi Guest
hemmetin hyviä juttuja -uppoaa muhun hyvin

yleissoundi vähän tunkkainen ja ontto ja ei-ilmava kuitenkin (kaikkein "huonoin" asia tässä biisissä)

kuuntelen alusta nyt uudelleen..

komppi on hyvä, jotain kaikua ehkä kaipais joihinkin soundeihin

matta soundi hyvä

makeita kikkailuja

jossain 0:56 kohdalla basarirytmi kääntyi kivasti, sitä olisin käyttänyt enemmänkin?

tälläinen ei-kaupallinen? juttu on kyllä gutaa

mun kuulokkeista kuuluu taustarätinää(ritinää), jos on tästä nauhotuksesta niin sopii hyvin-



kivasti rullaa 1:35 alkaen


myöhemmin:kaipaisin rajumpaa menoa tähän kohtaan: tämmönen älytön ajatus: särokitaraa vähän samalla otteella kuin noi 1/16-osa-vokaalit(sellaista kokeilisin itse)

hyviä voksu kuvioita, mutta kaikki ei -onko noi 2:05 alkavat kuviot oikeassa sävellajissa?

noi kuudestoista-osa voksut on hyviä minusta

1:53 tuleva "räjähdys" tosi hyvä; just sellaista tämä biisi kaipaa lisää.pidäkkeetöntä itseilmaisua jossa tunteet räjähtävät välillä pintaan täysillä hieman pidättyväisen ja sisäänpäin kääntyneen ja sillä tavalla rikastuneen ilmaisun vastapainoksi (hitto mikä lause! -mutta tarkoitan sitä kuitenkin)

sointuvaihdos tuli just oikeaan aikaan -hämärää ja hyvää

koko biisissä vois olla jotain miksaus-kikkailuja enemmän -jotain vasemmalta oikeelle panorointia hitaasti ja nopeesti yms.

kaikkia näitä hyviä juttuja ei ole mun mielestä hyödynnetty riittävästi tässä biisissä -tämä on vain mun mielipide. pitänee sanoa, että aina tulee kuunneltua siten, että mitä minä tälle tekisin, jos ottaisin sen työstettäväksi tässä vaiheeksi. eli kaikki mitä aina sanon muutenkin, niin sillä on tälläinen rajoittunut lähtökohta; että mitä minä tekisin tai kokeilisin ainakin -ja tätäkin biisiä voisi viedä moneen hyvään suuntaan; jos se edes on tarpeen

lähtisin leikkimään efekteillä kanssa

loistava biisi siis
Avatar
#19 • • native Guest
kiitti! onhan siellä paljon juttuja joita vois lisäillä, poistaa ja muuttaa. kikkailuun menee vaan välillä hermot, pitäis vaan palata parin päivän päästä biisin pariin takasin ja ryhtyä hiomaan. mulla on edelleen sellanen "kerralla purkkiin ja se on siinä" asenne, että tuuttaan biisin yhteen putkeen kasaan ja sit en jaksa enää, tuli mitä tuli. mut hyviä ehdotuksia, ehdottomasti.

miksauspuoli on mulla vaikein juttu; en tosiaan tiedä miten balansoida jne, kunhan väännän eq:sta sinne päin, mahd. hyvään soundiin. kyllähän sitä aina vertaillessa huomaa hirveitä puutteita, mut...pitäs joltain vähän nappaa vinkkejä.

lp rahina kuuluu biisiin :P vähänks noloo.

2:05 vokaalit oikeessa sävellajissa. nooh. jos lähetään siitä, että biisissä on basslinessa kaks nuottia, ja taustapädi vetelee varmaan jossain septimissä, niin siinäkään ei oo ku vasta 3 nuottia...joten paha puhuu mistään sävellajista. kylhän vois sanoo et voksut tukee kans tota ..mikä lie, mixolyydinen, pentatoninen? asteikkoa, joka on käytössä... ts. tässä tapauksessa ei oikein voida puhua asteikosta, koska koko skaalaa mistään asteikosta ei ole käytössä. epävireessähän ne ei ole, mut hämäriltä kuulostaa - joka on toki tarkoitus. mut ymmärrän jos kuulostaa sävellajiin kuulumattomilta. :D

vois tosiaan kikkailla enemmän pannauksilla ja muilla, sopis tähän mainiosti. ja efekteillä. en jaksanu vaan nysvää. pitäis jaksaa.

enivei, kiitti palautteesta, joka oli jälleen mainiota!