Multiband kompuroinnista...

21 posts, 2 pages, 5,805 views

Avatar
#1 • • 029 Guest
Hei,

Mua on oikeestaan aina kiinnostanut tää aihe mut jotenkin aika vähän on tullut löydettyä lukemista tähän liittyen. Oisko kellään muistikuvaa et onko törmännyt tästä aiheesta jossain hyviin lehtijuttuihin, netisaitteihin tai muihin julkaisuihin??

Tai tuleeko vaikka mieleen jotain "must" poppaskonstei jonkin soittimien tai koko mixin splitband kompurointiin? =)

En täs nyt mitään sen kummempaa oo omille raidoille ainakaan tekemässä ennenkun on hiukka käytännön hajua täst. Mut kunhan vaan kiinnostais tietää lisää ja sitten aikanaan joskus "ehkä" sit hanskais ton puolen :):)
Avatar
#2 • • pakana Guest
Voi olla tuttuja jo, mut SOSin artikkeleita:

http://www.soundonsound.com/sos/Aug02/articles/multiband.asp?session=94deb0f1647c554a11caf2bf6d2e4daf

http://www.soundonsound.com/sos/jan01/articles/advanced.asp?session=94deb0f1647c554a11caf2bf6d2e4daf

Multiband lienee parempi jättää masterointivaiheeseen, jossei halua tehdä jostain trackista (rummut pl) melko eksperimentaalista. Omien biisintyngien multibandauksessa oon yleensä törmänny siihen ongelmaan et instrumentaatio on ollu liian sekava taajuusalueiden osalta... eli kompuran taajuusalueita ei oo saanu säädettyy niin et tulos ois ollu mitenkään parempi ku singlebandilla, päinvastoin.

Saattais kannattaa lähtee vaikka kahesta alueesta, joiden rajan säätää sinne missä bassot alkaa, kompuroi sitä tarpeen mukaan ja jättää loput ilman kompressiota.

Luulen kyl et tosta monialuehieromisesta alkaa olla iloa vasta kun on jo täydellinen miksaus jota hienosäätää jättihitiks miljoonan euron monitoreilla :scared:
Avatar
#3 • • bulk Guest
Tammikuun Future Musicissa oli jotain pikkujippoja "Logic tips" osiolla Logicin multipressorin käyttämisestä, luulisi, että voi soveltaa muuallakin.

Mä kyllä kanssa jättäisin ton monialuekompressoinnin muiden heiniksi, ite en ole juuri muuta saanut aikaiseksi kuin saundin ihan ruvelle, vaikka kuinka varovaisesti kokeilisi. Tai no jotain loudness-tyyppistä saundia sillä saa aikaiseksi, kun varovasti preseteistä muokkailee, mutta parempaa jälkeä jotenkin saan vielä tavallisella kompressorilla.
Avatar
#4 • • jouni a Guest
Mä copy/pastesin tän linkin joskus itelleni joltain foorumilta...ettei ois ollu jostain toisesta topicista plattarilta :D


http://www.izotope.com/products/audio/ozone/


tossa on jotain selvennystä lyhyesti. En oo vielä itekkään lukassu läpi, silmäilly vasta. Oliskohan noi nyt sitten Ozone-nimisen multiband-kompuran ohjeet.
Avatar
#5 • • gerry Guest

Mä copy/pastesin tän linkin joskus itelleni joltain foorumilta...ettei ois ollu jostain toisesta topicista plattarilta :D


http://www.izotope.com/products/audio/ozone/


tossa on jotain selvennystä lyhyesti. En oo vielä itekkään lukassu läpi, silmäilly vasta. Oliskohan noi nyt sitten Ozone-nimisen multiband-kompuran ohjeet.



Toi muuten näyttää aika kovalta! Mitä nyt schreenshottien perusteella vois sanoa sillä näyttää pääsevän käsiksi jokaiseen herziin mitä biisistä löytyy ja voi tviikata biisin ihan viimoisen päälle. Tulee mieleen joku suurenuslasi jonka alla tarkistettaan biisiä :) Kellään kokemuksia ko kompurasta? Tosin sen oppiminen vie vuosia... Ennen ku tietää mitä soundia ajaa takaa jne... No kuten kompuran käyttö yleensä.
Avatar
#6 • • Jukka I Guest

Kellään kokemuksia ko kompurasta?


Izotope Ozone on kaikenkattava masterointipaketti, jossa tuo monialuekompura on vain yksi palikka muiden joukossa. Vähäisen käyttökokemuksen perusteella tuo vaikuttaa erittäin laadukkaalta tuotteelta, mutta vaatii tosiaan huomattavaa syventymistä. Noin tehokkaalla työkalulla on aina helpompaa pistää biisi totaalisen paskaksi kuin saavuttaa ne horisontissa häämöttävät huomattavat parannukset.
Avatar
#7 • • 029 Guest

Voi olla tuttuja jo, mut SOSin artikkeleita:

http://www.soundonsound.com/sos/Aug02/articles/multiband.asp?session=94deb0f1647c554a11caf2bf6d2e4daf

http://www.soundonsound.com/sos/jan01/articles/advanced.asp?session=94deb0f1647c554a11caf2bf6d2e4daf



juu kiitos hei... Ei olleet vielä tuttuja nuo. Printtasin ja lueskelinkin noi viikonloppuna ja olivat kyllä tosi mielenkiintoisia. Thnx =]

Luin myös sellaisen kirjan "hätäiseen" kun Bobby Owsinskin The Mastering Engineers Handbook - ja yllätyin kun multiband kompuroinnista ei osunut silmään yhtään lausetta =D silleen mielenkiintosta kun toi kirja on kuitenkin tuotettu joskus 2001 =)
Avatar
#8 • • Tuppu_ Guest
Täytyy kyllä sanoa, että en itsekään juuri multialuekompuralla oo saanu mitään kovin järkevää aikaan. Melkeinpä tulee biisin exporttauksen jälkeen vedettyä homma master eq:n ja limitterin läpi ja homma on siinä.
Avatar
#9 • • whuf. Guest
Pieni varotuksen sana Izotopen Ozonesta. Näyttää karkilta, tuntuu loistavalta, mut soundaa paskalta. Uudessa versiossa jopa multibandikompura bugas pahemman kerran(voit olla et johtu huonosta "testiversiosta"). Soundin paskoutumisen huomaa parhaiten pistämällä Ozonen päälle siten että signaali ainoastaan kulkee sen läpi mutta mikään laite ei tee mitään.. ja vertaa originaaliin. Kesti hetki iteltäkin huomata toi.
Se kaikenlisäks imee tehoja kun hullu :scared:

Multikompura on kätevä työkalu soundin "elävöittämiseen". Staattisen ja kylmän tuntusesta materiaalista saa elävämpää ja pehmeempää.. Mutta tietenkään siitä ei paljoa apua ole jos raita muuten on equtettu päin mäntyä. Testailua vaan.. kyllä se siitä aukenee muutaman viikon kikkailun jälkeen :roll:
Avatar
#10 • • 029 Guest

Pieni varotuksen sana Izotopen Ozonesta. Näyttää karkilta, tuntuu loistavalta, mut soundaa paskalta. Uudessa versiossa jopa multibandikompura bugas pahemman kerran(voit olla et johtu huonosta "testiversiosta"). Soundin paskoutumisen huomaa parhaiten pistämällä Ozonen päälle siten että signaali ainoastaan kulkee sen läpi mutta mikään laite ei tee mitään.. ja vertaa originaaliin. Kesti hetki iteltäkin huomata toi.
Se kaikenlisäks imee tehoja kun hullu :scared:

Multikompura on kätevä työkalu soundin "elävöittämiseen". Staattisen ja kylmän tuntusesta materiaalista saa elävämpää ja pehmeempää.. Mutta tietenkään siitä ei paljoa apua ole jos raita muuten on equtettu päin mäntyä. Testailua vaan.. kyllä se siitä aukenee muutaman viikon kikkailun jälkeen :roll:



Hehh.. joo :) sanotaan vaikka näin et laatikko on auennut mut välillä tuntuu niinku ois hukassa siel laatikos ;) Ihan vaan niinku perussääntöjä splitband kompurointiin etsin et niitä voi sit jonain päivänä rikkoo =]
Avatar
#11 • • pakana Guest

Pieni varotuksen sana Izotopen Ozonesta...



Mun ikivanha testiversio toimii erinomaisesti... jos noita "extended review versioneita" käyttelee ni kannattaa suosiolla unohtaa ne uunituoreet. Vanhassa vara parempi, sano köyhä ja moraaliton makkarimuusikko.

Imee tehoja ku hullu... noin niinku periaatteessa sillon kun Ozone on käytössä ei koneella pitäis pyöriä parin audioraidan lisäks ku muutama muu efekti? All-in one masterointisoftan prossuhimot on mun nähdäkseni ihan kurissa jos sitä voi silti väärinkäyttää inserttinä useemmalla raidalla, ihan peruskoneella.
Avatar
#12 • • the Atonalizer Guest
Itse käytän paljon PSP:n Vintage Warmeria, sehän ei ole tosin kun kaksialueinen kompura, mutta aika saatanan hyvän kuulonen. Suosittelen.
Avatar
#13 • • uniko1 Guest

Pieni varotuksen sana Izotopen Ozonesta. Näyttää karkilta, tuntuu loistavalta, mut soundaa paskalta. Uudessa versiossa jopa multibandikompura bugas pahemman kerran(voit olla et johtu huonosta "testiversiosta"). Soundin paskoutumisen huomaa parhaiten pistämällä Ozonen päälle siten että signaali ainoastaan kulkee sen läpi mutta mikään laite ei tee mitään.. ja vertaa originaaliin. Kesti hetki iteltäkin huomata toi.
Se kaikenlisäks imee tehoja kun hullu



hmm, kokeilin eilen Ozonen uutta versiota (demoversio Izotopen saitilta) huvikseni. hyvä kuva jäi. en nyt niin homotarkkana kuunnellut, mutta käytin kyllä ahkerasti soundforgen bypass-nappia kuullakseni miten soundi muuttuu ja miltä Ozonen komponentit kuulostaa, enkä huomannut kyllä paskomista.. liioittelin ja kokeilin kaikkia Ozonen komponentteja yhteen vanhaan miksattuun biisiin, softa oli helppo käyttää ja sillä sai sopivan tarkkaakin jälkeä aikaiseksi, ei pahaa sanottavaa parin tunnin leikkimisen jälkeen. helppokäyttöinenkin vaikka yleensä inhoan koolilla grafiikalla tehtyjä plugineita, haluaisin mieluummin käyttää windows-harmaata käyttöliittymää koska pluginit on työvälineitä eikä leluja jotka pitää aina yksitellen opiskella. Ozone yllätti mut tän suhteen.

yllättäen se vie tehoja kun on aika tuhti paketti, siksi sitä olisikin hyvä käyttää esim. soundforgessa tai vastaavassa, sen jälkeen kun olet tehnyt miksauksen kuntoon ja WAViksi. ei oo hirveesti järkeä liittää sitä esim. miksausvaiheen perään master-prosessoriksi, miksaus on kuitenkin oma vaiheensa.

toi paketti kuitenkin maksaa vaan $199 joten tarkoitatko nyt soundin "paskoontumisella" sitä ettei se kuulosta ihan yhtä hyvältä kuin jotku joe meekin putkikompressorit?
Avatar
#14 • • Jukka I Guest
Ozonen äänenlaadusta en minäkään löydä mitään valittamista, päinvastoin. Aika ässä laite, jos hakee analogityyppistä lämpöä ja "säihkettä". Käytössa toiseksi uusin versio (ostettu), enkä oo törmänny whufin kuvailemiin ongelmiin.
Avatar
#15 • • Bobsony Guest
En tiedä, mutta yleensä karkinnäköiset käyttöliittymät herättävät suuria epäluuloja ohjelman toimivuutta kohtaan. Esim. jos asennusohjelmassa onkin valkoinen pohja ja webbi-nappuloita niin se luultavasti kaatuu. :)
Cutoff

Posts: 14

#17 • • Cutoff

TC Triple C on jees, siinä on digital radiance generator.
http://www.tcelectronic.com/Triple-C :roll:



Triple-C on yllättävä. En oikeen oo tykänny tällasista "en tiedä mitä se tekee mut kandee ajaa sen läpi ku se selkeesti tekee jotakin"-vehkeistä, mutta tää Triple-C parantaa soundia yllättävän paljon. Se ei myöskään ole turhan kallis. Liveen toi ois aivan mainio. Biisin finaali-mixiin en kuitenkaan käyttäisi tuota.
Avatar
#18 • • whuf. Guest
En tiedä millä kuuntelette, mutta itse huomaan selkeän yläpään puuroutumisen kun pistän Ozonen päälle ilman että siinä edes on mikään osa aktiivisena. Muuttaa alkuperäistä sointia tunkkaisemmaksi ja stereokuva kärsii.. no ehkä se tietty on sitä analogista soundia, mutmut..
ite en ainakaan digannu siitä mitä toi tekee.

Ozone vie yksinään ~85% koneen tehoista(kaikki osat aktiivisina).. kun käytän kahdeksaa muuta plugaria tekeen saman asian kun se, tehoja kuluu ~45%. :eek:

Niin ja uuden Ozonen multibandi rätisi :scared:
Voi olla että ostetut versiot toimii paremmin..
Avatar
#19 • • 029 Guest

En tiedä millä kuuntelette, mutta itse huomaan selkeän yläpään puuroutumisen kun pistän Ozonen päälle ilman että siinä edes on mikään osa aktiivisena. Muuttaa alkuperäistä sointia tunkkaisemmaksi ja stereokuva kärsii.. no ehkä se tietty on sitä analogista soundia, mutmut..
ite en ainakaan digannu siitä mitä toi tekee.



---klips-->


Niin ja uuden Ozonen multibandi rätisi :scared:
Voi olla että ostetut versiot toimii paremmin..



hmm... ooks ihan varma ettei sulla ois jotenki ollu vitun lujal levelit silleen ozonen sisäänmenoissa? Itse en oo päässyt testaileen ees kyseistä mut mieleen vaan juolahti...
Avatar
#20 • • NS Guest

En tiedä millä kuuntelette, mutta itse huomaan selkeän yläpään puuroutumisen kun pistän Ozonen päälle ilman että siinä edes on mikään osa aktiivisena. Muuttaa alkuperäistä sointia tunkkaisemmaksi ja stereokuva kärsii.. no ehkä se tietty on sitä analogista soundia, mutmut..
ite en ainakaan digannu siitä mitä toi tekee.



---klips-->


Niin ja uuden Ozonen multibandi rätisi :scared:
Voi olla että ostetut versiot toimii paremmin..



hmm... ooks ihan varma ettei sulla ois jotenki ollu vitun lujal levelit silleen ozonen sisäänmenoissa? Itse en oo päässyt testaileen ees kyseistä mut mieleen vaan juolahti...



Wavesin kompressorit rätisee ja poksuu myös jos klippivalot palaa punasella.