Kaiuttimen poksahdus

14 posts, 1 page, 5,571 views

Avatar
#1 • • DeeJ Guest
Minkäslaisen härvelin tarvin että saan poistettua ikävän poksahduksen kaiuttimista silloin kun vahvistin sammuu.
Tai oikeestaan kysymys on tietokoneen 2+1 kaiutin hässäkästä jossa subbari on aktiivinen. Kun koneen sammuttaa poksahtaa aikas kovaa..
Jonkinlaisella kondensaattori jutullahan se onnistuu, mutta onko parempaa tietoa?
Avatar
#2 • • Tuppu_ Guest
Poksahtaakos silloinkin, kun laitat siitä kaiuttimien omasta vahvarista virran eka pois vai ainoastaan silloin, kun laitat pc:n pois päältä kaiuttimien vahvarin edelleen ollessa päällä? Vahvistimien sammutusjärjestyshän aloitetaan aina loppupäästä signaaliketjua, ettei minkään sammutetun vahvistimen aiheuttamaa napsahdusta tarvitse enää vahvistaa missään. Tuollaisia pieniä tehoja käytettäessä tuskin suuria vahinkoja pääsee syntymään, mutta jossain luokkaa satoja watteja - kilowatteja puskevissa järjestelmissä tuota järjestystä on hyvä noudattaa. Mutta jos tuo setti napsahtaa sitä itseään sammutettaessakin, niin sitten siinä on suunnitteluvirhe.
Avatar
#3 • • bulk Guest
Siis poksahdus kuuluu silloin, kun kumman tahansa, tietokoneen tai vahvistimen sammuttaa?

Autolaitteissa on kyllä käytetty erilaisia kondensaattorikytkentöjä avittamaan poksahduksen poistoa (pääte saatetaan sammuksiin ennen ohjelmalähdettä/muita aktiivisia komponentteja), mutta kotioloissa voipi olla vähän vaikeampi juttu, kun laitteet eivät saa herätettä ohjelmalähteeltä kuten autossa.

Rapsuja kaiutinannon kohdalta on aika paha saada pois, jos vahvistin niitä päästää. Itse vaihtaisin vahvistinta, jos pauke häiritsee. Jos ainoastaan tietokoneen pauke häiritsee, sammuta pääte ennen tietokonetta.

edit: Tuppukin näkyy olevan samaa mieltä. :excellent:
Avatar
#4 • • kytkönen Guest
mulla poksahtaa myös silloin kun laitan keittiön halogeenirivistön päälle/pois :crybaby:
Avatar
#5 • • bulk Guest

mulla poksahtaa myös silloin kun laitan keittiön halogeenirivistön päälle/pois :crybaby:



Tohon auttaa verkkosuodatus (verkkosuodatin), jos kyse siis on kaiuttimesta, eikä susta itsestäs.

Verkkosuodatin on sellainen (yleensä) iso värkki, joka toimii alipäästösuotimena laitteen ja sähköverkon välillä ja siivoaa terävät transientit pois, mutta päästää 50Hz laitteeseen. Hintakirjo laaja, mulla on onneks UPSissa verkkosuodatus, jonka läpi kaikki mun äänentoistolaitteet saa virtansa.
Avatar
#6 • • kytkönen Guest

mulla poksahtaa myös silloin kun laitan keittiön halogeenirivistön päälle/pois :crybaby:



Tohon auttaa verkkosuodatus (verkkosuodatin), jos kyse siis on kaiuttimesta, eikä susta itsestäs.



hahah! jep tää mun intrawebland-kielioppi on hieman harhaanjohtavaa välillä

Verkkosuodatin on sellainen (yleensä) iso värkki, joka toimii alipäästösuotimena laitteen ja sähköverkon välillä ja siivoaa terävät transientit pois, mutta päästää 50Hz laitteeseen. Hintakirjo laaja, mulla on onneks UPSissa verkkosuodatus, jonka läpi kaikki mun äänentoistolaitteet saa virtansa.



jahas jahas täytyy miettiä jos halvalla sais jostain. ei se mua niin paljoa häiritse, tuskinpa tosta poksahtelusta skobeille vaaraa on?
Avatar
#7 • • MikkiHiiri Guest

jahas jahas täytyy miettiä jos halvalla sais jostain. ei se mua niin paljoa häiritse, tuskinpa tosta poksahtelusta skobeille vaaraa on?



Ei o vaaraa skobeille.
Avatar
#8 • • bulk Guest

jahas jahas täytyy miettiä jos halvalla sais jostain. ei se mua niin paljoa häiritse, tuskinpa tosta poksahtelusta skobeille vaaraa on?



Ei o vaaraa skobeille.



Riippuu vähän poksahtelun kovuudesta, normaalisti ei pitäisi olla mitään haittaa, mutta jos sattuu nupit olemaan ihan kaakossa ku poksahtaa, niin voi diskantit palaa.
Avatar
#9 • • kytkönen Guest
bulk; jep, mulla mikseri toimii etuvahvarina eikä sen säädöt tunnu vaikuttavan poksahteluun. Kuumottavaa on tietysti se, että päätevahvarista ei sitten tiedä millaisen jännitteen se antaa ulos kun noi virtapiikit voi varmaan vaihdella jonkun verran(?) :confused:
Avatar
#10 • • MikkiHiiri Guest


Riippuu vähän poksahtelun kovuudesta, normaalisti ei pitäisi olla mitään haittaa, mutta jos sattuu nupit olemaan ihan kaakossa ku poksahtaa, niin voi diskantit palaa.



Niinnojoo, lähinnä ite tarkotin tossa jos kyseessä oli jotku hepposet multimediapöntöt, joissa yleensä pelkkä keskiääni elementtinä.
Avatar
#11 • • bulk Guest

bulk; jep, mulla mikseri toimii etuvahvarina eikä sen säädöt tunnu vaikuttavan poksahteluun. Kuumottavaa on tietysti se, että päätevahvarista ei sitten tiedä millaisen jännitteen se antaa ulos kun noi virtapiikit voi varmaan vaihdella jonkun verran(?) :confused:



No tohon auttaisi just verkkosuodatus.

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-164325.html

Muutenkin, jos tekee nauhotuksia vähänkin vakavasti, niin noi sähköverkosta tulevat napsut tulee helposti nauhalle.

Noita löytää myös Suomesta ja halvemmallakin, muuntajia tekevät firmat tekee noita. Löytyy vaikka Yleiselektroniikasta.

Mikkihiiri: Juu multimediapönttöjä ei helposti rikki saa ja vaikka saiskin, niin ei paljon haittaa, ku uudet ei maksa mitään.
Avatar
#12 • • DeeJ Guest
Niin tuo napsahdus tulee mulla vain silloin kun sammuttaa koneen ja pääte on päällä. Tiedän kyllä oikean sammutus järjestyksen, mutta ajattelin jos tässä tapauksessa pääte voisi olla jatkuvasti päälä. On nimittäin hieman hankalassa paikassa kytkin. Subbarihan oli aktiivinen ja siitä sitten on lähdöt satelliiteille.
Avatar
#13 • • bulk Guest

Niin tuo napsahdus tulee mulla vain silloin kun sammuttaa koneen ja pääte on päällä. Tiedän kyllä oikean sammutus järjestyksen, mutta ajattelin jos tässä tapauksessa pääte voisi olla jatkuvasti päälä. On nimittäin hieman hankalassa paikassa kytkin. Subbarihan oli aktiivinen ja siitä sitten on lähdöt satelliiteille.



Yks vaihtoehto on tietty, että tuot vaihtoreleen kautta vahvistimen ohjauksen jonnekin helpompaan paikkaan.

Toisaalta tulee 230V kytkentöjä, joten kannattaa harkita, jossei osaa tehdä sähkötöitä ennestään.