Piirtopöytä vs. hiiri

5 posts, 1 page, 1,471 views

Avatar
#1 • • NoStatus Guest
Sain joululahjaksi Wacomin Intuos2 A5-piirtopöydän, eilen hain
Verkkokauppasta ja oon nyt räplännyt ja testannut tätä eri ohjelmilla.
Koko ajan pidän enemmän, varsinkin graafisissa hommissa aivan
mieletön. Tunnistaa paineen ja kallistuksen ja erottaa kynän toisen
pään kumiksi (voi ohjelmoida myös jonkun toiminnon).

Hiiressä on vielä jotain hyviä puolia, mutta luulen ettei sitä tule kohta
enää ollenkaan käytettyä, kun pääsee tän kanssa kunnolla sinuiks.
Ainoastaan rullaa on ikävä nettiä selaillessa.

Onkos muilla kokemuksia?
Avatar
#2 • • Taedium Guest
Piirtopöytä ei oo mikään paha kapistus. Itsellä ei ole, eikä varmaan ihan heti hankinnassakaan, kun en osaa kynällä piirtää. (Näkisittepä käsialani... ei nimittäin kynä pysy kädessä. - Tribaaleita osaan ajan kanssa piirtää.)

Mutta se mitä oon nähny sellasia ja räpläilly, ni graafiseen työhön nimenomaan oikein loistavia. Jos esmes sarjakuvan haluat piirtää, ni eka lyijärillä paprulle rautalankavedokset, sitte lopullinen tussilla ja kumittaen ne apuviivat lyijärijäljet ja sitten skannaten, sitten korjaten virheet ja sen jälkeen värittäen... Kyl se varmaa kynällä menee pikkusen paremmin...

*tap tap, fap fap* Saamme vissiin pian katsella piirustuksiasi taidepuolella tai sivuillasi?
Avatar
#3 • • zAo Guest
Piirtopöydän hankkiminen on ollut pohdinnassa
jo pitkään, mutta normaalin laiskuuden takia
en ole sellaista jaksanut/muistanut hankkia.
Ehkä pitäisi alkaa tutustumaan markkinoiden
valikoimaan pikku hiljaa.
Avatar
#4 • • Carlos B Guest
Mulla on Wacom Graphire 2. Tää on siis vissiin A6-kokoinen, eli pienempi kun toi Intuos. Kyllä tällä piirtää, tosin jos vertaa kynää paperille ja piirtopöytää, niin perinteisin menetelmin tulee huomattavasti nopeampaa ja tarkempaa viivaa. Toisaalta tarkkaan viivaan voi aina jaksaessaan käyttää vektoreita (väännän melkein yksinomaan Photoshopilla) tai tarvittaessa undottaa. Graphire ei käsittääkseni myöskään ota huomioon kallistuskulmaa, joka saattaa olla aika olennainen perinteisen piirtokokemuksen simuloimisessa.

Mitä hiireen tulee, niin kyl mä ainakin käytän hiirtä aina kun en nimenomaan piirrä. Eihän sitä kynää jaksa pitää koholla niitä tuhansia tunteja kun selaa Sinistä Foorumia, eikä varsinkaan ilman rullaa tule toimeen :)

Niin joo ja Taedium: Eipä taida se piirtäminen käsialasta riippua, saattaa aika harva saada allekirjoittaneenkaan raapustuksista selvää tosipaikan tullen (äidinkielen opettaja totes, että "persoonallinen" joskus aikoinaan :) ).

Pitää vielä pistää pieni hehkutus Roska-klubin (Tre) puolesta, käsmätöntä oli!
Avatar
#5 • • Taedium Guest

Niin joo ja Taedium: Eipä taida se piirtäminen käsialasta riippua, saattaa aika harva saada allekirjoittaneenkaan raapustuksista selvää tosipaikan tullen (äidinkielen opettaja totes, että "persoonallinen" joskus aikoinaan :) ).

No mä oon laskenu yksi yhteen, että kun on semmonen käsiala, että en saa edes itse aina selvää, enkä osaa kynällä piirtää edes tikku-ukkoa siten, että sen tikku-ukoksi tunnistaisi, niin kuvittelin niiden pitävän jonkun yhteyden sisällään.

Mun nimmarikin on selkeempi hiirellä piirrettynä ku kynällä kirjoitettuna.