myyntisopimus Saksaan (update 30. 1. 04)

29 posts, 2 pages, 4,605 views

Avatar
#1 • • Edited Digital Beat Guest
sain albumille "Underground Industry" myyntisopimuksen Saksalaiseen nettikauppaan.

Ihan jees diili 50% hinnasta tuleepi mulle ja levyjä/kansia ei tarvi painattaa ite.

http://www.tmp.stade-art-house.de/products/digitalbeat-e.html

update: Tänä viikonloppuna Stade (kaupungissa) promoilta uusille artisteille, pari DJ:tä soittaa Digital Beat:a ja uusia artisteja kuten PNFA ja Viggo Mortensen (mies näytteli Aragornia Taru Sormusten Herrasta elokuvassa). Eipä kumma jos albumi myy niin paljon :laugh:

http://forums.mp3.com/forum/viewtopic.php?t=1974&highlight=

myös uus levy "Psychic Melodytripper" myyntiin Saksassa ens kuussa:
edit: uuden tiedon mukaan tämän kesän aikana... ;)
pmtwebcdsize.jpg

http://www.digitalbeatmusic.com/forum/viewtopic.php?t=81
Avatar
#2 • • rhedlund Guest
hieno homma. kerroppa sitten kun oot saanu ensimmäiset rahat sun levymyynneistä :cool: . oliko diili vaikeakin saada?
Avatar
#3 • • Digital Beat Guest
juup, tässä ajattelin että tuo keikka saksassa auttas kummasti levymyyntiä mutta huono lähtiä ku o perhe ja opiskelut kesken. Diili ei ollu hankala saaha ku labelin tyyppi oli kiinnostunu mun musasta. :)
Avatar
#5 • • Laite Guest

Jep. Mikseri.net olikin huono labeli kun ei maksanut sulle royalteja.


:laugh:
Onhan se ikävä paikka jos ikää on liikaa.
Avatar
#6 • • Digital Beat Guest

Jep. Mikseri.net olikin huono labeli kun ei maksanut sulle royalteja.



heh, no eipä tietenkää maksa ku ei oo mikää labeli, olen kyllä sun kuittalut ansainnut, eipä siinä muuta ku osta mun levy :D
Avatar
#7 • • Digital Beat Guest

Jep. Mikseri.net olikin huono labeli kun ei maksanut sulle royalteja.


:laugh:
Onhan se ikävä paikka jos ikää on liikaa.



joo joo, selkä kipiä ja reuma vaivaa :D heh heh
Avatar
#8 • • Digital Beat Guest
se verran kritiikkiä tässä ite annan että ei oo mahollista esikuunnella biisejä tuolla sivulla. Antakaapa aiheesta kommenttia ;)
Avatar
#9 • • :t:c: : : Guest
50% kauppiaalle on kyl hyvä diili, sille.

Kuinkas laajat oikeuksistaluopumis-rituaalit tohon liitty?
Avatar
#10 • • J-P Guest

50% kauppiaalle on kyl hyvä diili, sille.
Kuinkas laajat oikeuksistaluopumis-rituaalit tohon liitty?



notuota, jos toi on "50% nettotuloista" (eli myyntitulot miinus prässi, kuoret, mainoskulut jne), niin sehän on todella hyvä diili. yleensähän (tekno ja rokkipuolella) 22% on jo paljon...

mä sain tosta semmosen käsityksen, että toi on kuten mp3.com:ssa, cd tehdään, kun sitä joku tilaa... tosin mp3.comissa oli vakkari-kuoret, joita tietenkin oli jo valmiina...

ennakkoa tosta diilistä ei ilmeisesti oo tullut?

mun käsittääkseni euroopassa on aika "normaalit" nuo oikeuksistaluopumis-jutskat, eli jos teet diilin, "lafka" saa tehdä mitä tahansa (paitsi muuttaa biisiä merkittävästi) ja jos siitä tulee voittoa, rojalti%:n mukaan tulee artistille...
jenkkilässä (jossa kaikki on kauniimpaa ja isompaa) voi myydä jopa "omistusoikeudet" eli biisi ei ole enää "artistin".

olis ihan mielenkiinnosta kiva lukea tuo soppari...

tjooh, kylläpäs taas tuli tekstiä. pullsittii koko setti ;)
Avatar
#11 • • :t:c: : : Guest

50% kauppiaalle on kyl hyvä diili, sille.
Kuinkas laajat oikeuksistaluopumis-rituaalit tohon liitty?



notuota, jos toi on "50% nettotuloista" (eli myyntitulot miinus prässi, kuoret, mainoskulut jne), niin sehän on todella hyvä diili. yleensähän (tekno ja rokkipuolella) 22% on jo paljon...

...

tjooh, kylläpäs taas tuli tekstiä. pullsittii koko setti ;)



:) niin siis termit ja sijamuodot viittaa tosiaan et se on sille *kauppiaalle* hyvä diili. Välikädet ja muut kun puuttuu, niin painopiste on mielestäni väärä.
Avatar
#12 • • J-P Guest


:) niin siis termit ja sijamuodot viittaa tosiaan et se on sille *kauppiaalle* hyvä diili. Välikädet ja muut kun puuttuu, niin painopiste on mielestäni väärä.


ruvetaan vaikka kaksin vääntään kättä, mutta mulle "50% myyntihinnasta" tarkottaa sitä, että 10e cd:stä saa 5e :)
myyntihinta on myyntihinta, ei siinä puhuta mistään välikäsistä :)

mutta juuh, soppari jakoon, saadaan luettua ja sit rojalti -ilmoitus kans, niin nähdään paljonko on myynyt, mihin hintaan ja paljonko tuli rahaa :)
jos yli 100e, niin mulle ja comalle kaljat, eiks je? ;)
Avatar
#13 • • Digital Beat Guest

50% kauppiaalle on kyl hyvä diili, sille.

Kuinkas laajat oikeuksistaluopumis-rituaalit tohon liitty?



no mulla on sopimuksen mukaan kaikki oikeudet musaan, en kuulu teostoon kummiskaan, ainakaan vielä ;)


notuota, jos toi on "50% nettotuloista" (eli myyntitulot miinus prässi, kuoret, mainoskulut jne), niin sehän on todella hyvä diili. yleensähän (tekno ja rokkipuolella) 22% on jo paljon...

mä sain tosta semmosen käsityksen, että toi on kuten mp3.com:ssa, cd tehdään, kun sitä joku tilaa... tosin mp3.comissa oli vakkari-kuoret, joita tietenkin oli jo valmiina...

ennakkoa tosta diilistä ei ilmeisesti oo tullut?

mun käsittääkseni euroopassa on aika "normaalit" nuo oikeuksistaluopumis-jutskat, eli jos teet diilin, "lafka" saa tehdä mitä tahansa (paitsi muuttaa biisiä merkittävästi) ja jos siitä tulee voittoa, rojalti%:n mukaan tulee artistille...
jenkkilässä (jossa kaikki on kauniimpaa ja isompaa) voi myydä jopa "omistusoikeudet" eli biisi ei ole enää "artistin".

olis ihan mielenkiinnosta kiva lukea tuo soppari...

tjooh, kylläpäs taas tuli tekstiä. pullsittii koko setti ;)



tuo on käsittääkseni just semmonen on demand myynti eli kun menee kaupaksi niin lisää painetaan. Ne maksavat sitten osuuden kerran vuodessa, siis tosi harvoin mutta sitte tulee enemmän kerralla (toivottavasti). Nyt ois hyvä saaha tuon levyn biisejä radiosoittoon Saksassa että hieman tulis porukoiden tietoisuuteen ja sielläpäin nimeä.
Tuosta mp3.com levystä voin sen verran kertoa kun tilasin huvikseen omat levyt sieltä niin ei voi ainakaan sanoa että olisivat mitään laatumatskua. Painojälki on surkeaa vaikka laitoin sinne grafiikat suurella resoluutiolla ja 300dpi. Ne kansien pahvit ovat surkean ohuita ja painojälki outoa kiiltävää ikäänkuin lakkapintaista.

Oon ite tehny tuohon kannet (kun oon kerran amk:ssa kuvataidetta opiskelemassa) ja ne ladattiin FTP serveriltä sitten suoraan Saksaan. Ite masterlevyn laitoin postissa.
[/quote]
Avatar
#14 • • Digital Beat Guest


:) niin siis termit ja sijamuodot viittaa tosiaan et se on sille *kauppiaalle* hyvä diili. Välikädet ja muut kun puuttuu, niin painopiste on mielestäni väärä.


ruvetaan vaikka kaksin vääntään kättä, mutta mulle "50% myyntihinnasta" tarkottaa sitä, että 10e cd:stä saa 5e :)
myyntihinta on myyntihinta, ei siinä puhuta mistään välikäsistä :)

mutta juuh, soppari jakoon, saadaan luettua ja sit rojalti -ilmoitus kans, niin nähdään paljonko on myynyt, mihin hintaan ja paljonko tuli rahaa :)
jos yli 100e, niin mulle ja comalle kaljat, eiks je? ;)



kaljat, kaljat :D :D kyllähän sitä aina sikspäkin voi ostaa per nenä jos alkaa tuottamaan ;) tuolta Haaparannasta käyn kaks 24x laatikkoa jos yli 100 E saan levymyynnistä. Tuo soppari on kyllä kauppiaan ja mun välinen luottamuksellinen dokumentti eikä sitä oo tarkotus levitellä ympäriinsä, ymmärrättehän, mutta rojaltihomma on asia erikseen. ;)

Myyntihinta ja osuus on siis 50/50 koska siinä ei ole Teostoa, IRSC-koodien tai viivakoodien maksuja yms. jotka normaalisti kuuluvat cd-levyyn :) Tuolla USA:ssa cdbaby:ssä mun levyssä on se UPC-koodi koska cdbaby:n levylista on myös esim. Tower Records -levypuljussa. www.towerrecords.com jonka sivu löytyy USA:n lisäksi myös Briteistä. Tais olla .uk domaini tuon päädomainin lisäksi, mutta googlella löytyy varmasti "Digital Beat Underground Industry" ;)
Avatar
#15 • • Digital Beat Guest
update: myös nyt kohta tulossa oleva albumi tulee myyntiin helmi-maaliskuussa Saksaan :) :D
Avatar
#16 • • JussiS Guest

update: myös nyt kohta tulossa oleva albumi tulee myyntiin helmi-maaliskuussa Saksaan :) :D


Tuota.

Täällä topikissa juurikin puhuttiin tästä topikkien turhasta nostamisesta. Tämänkin tiedon voisi editoida ekaan viestiin, tai omaan profiiliin "DJ's & Artists"-osastolla, eikä turhaan nostaa topikkia.
Avatar
#17 • • Digital Beat Guest

update: myös nyt kohta tulossa oleva albumi tulee myyntiin helmi-maaliskuussa Saksaan :) :D


Tuota.

Täällä topikissa juurikin puhuttiin tästä topikkien turhasta nostamisesta. Tämänkin tiedon voisi editoida ekaan viestiin, tai omaan profiiliin "DJ's & Artists"-osastolla, eikä turhaan nostaa topikkia.



No juu. Ei kai siinä. :)
Avatar
#18 • • slain Guest
Jauhetaan lisää.

a) Paljonko uskot myyväsi albumia?
b) Paljonko toivoisit myyväsi albumia?

Tarkistellaan sitten kun ensimmäinen "Royalty Statement for the perioid" kilahtaa laatikosta sisään. Puolen vuoden välein julkaistaan yleensä, tulevat parin kuukauden viivellä kotiin (ts. 01-06/2004 tulee joskus syyskuussa).

Olethan lukenut kaikki sopimuksen kohdat läpi huolella, se on sitten nimittäin erittäin sitova lappu, selittelyt "en ymmärtänyt kohtaa" ei auta. Meillä ainakin on kymmenkunta sivua / sopimus aika tiivistä tekstiä.

Muistathan hakea verovirastosta lapun että maksat verot suomeen, saat rojaltit kokonaisuudessaan sitten itselle, muuten pidättävät maksumaassa verot siitä. Ja maksat ne suomeen sitten itse, soittavat kyllä verovirastosta perään jos et käy asiaa sopimassa (nim. kokemusta on...).

Ja vaikka soittoaikaa saisitkin, se ei nosta levymyyntiä automaattisesti. Promoamista ja keikkailua ei kannata vähätellä. Heitä promo joka dj:n kouraan kun vastaan tulee.

Liity Teostoon, Gramexiin whatever vastaan tulee. Kaikki on kotiinpäin. Valvovat etujasi, tarjoavat apua, tilittävät radiosoitot ulkomailta / kotimaasta yms.

Omat sinkkumme ovat olleet isojen poikien seteissä soitoissa (ei fyysisesti Carl Coxin kokoisen (heh), mutta tunnettujen dj:den kyllä). Myyntiluvut yhteensä 10000+ kopiota sekä erinäiset kokoelmalevyt. Siltikään studiomme ei sijaitse Manhattanilla kattohuoneistossa ja joudumme käymään päivätöissä =) Eli tuo määrä on mielestäni hyvä saavutus meille, mutta rahallisesti ei todellakaan mikään hitti. Tosin ei ole tarkoituskaan olla ainakaan toistaiseksi, harrastuspohjalta vedellään. Vaaditaan muutama nolla perään jos meinaa elää jonkun aikaa pelkästään rojalteilla.

Musabisnes on liiketoimintaa, töitä siellä tehdään, kaikki yrittää vedättää (no ei ihan kaikki), kukaan ei neuvo (ainakaan kysymättä). Sen tulet huomaamaan ellet ole jo huomannut, tälläkin forumilla on paljon "sainanneita" artisteja, osan tiedämme levyttäneen, osa ei edes kerro, joten kysyä aina kannattaa ja muistaa nöyrä asenne.

Tämä ei ollut vittuilun vuoksi kirjoitettu, vaan tarkoitus oli herättää pari hiljaista kysymystä itsellesi. Onnea matkaan.

P.S. Tekstin sisältö voi olla hieman hankalaa lukea, telkkua kuuntelen toisella korvalla. Anteeksi.

EDIT: pari kämmiä heti
Avatar
#19 • • Digital Beat Guest

Jauhetaan lisää.

a) Paljonko uskot myyväsi albumia?
b) Paljonko toivoisit myyväsi albumia?

Tarkistellaan sitten kun ensimmäinen "Royalty Statement for the perioid" kilahtaa laatikosta sisään. Puolen vuoden välein julkaistaan yleensä, tulevat parin kuukauden viivellä kotiin (ts. 01-06/2004 tulee joskus syyskuussa).

Olethan lukenut kaikki sopimuksen kohdat läpi huolella, se on sitten nimittäin erittäin sitova lappu, selittelyt "en ymmärtänyt kohtaa" ei auta. Meillä ainakin on kymmenkunta sivua / sopimus aika tiivistä tekstiä.

Muistathan hakea verovirastosta lapun että maksat verot suomeen, saat rojaltit kokonaisuudessaan sitten itselle, muuten pidättävät maksumaassa verot siitä. Ja maksat ne suomeen sitten itse, soittavat kyllä verovirastosta perään jos et käy asiaa sopimassa (nim. kokemusta on...).

Ja vaikka soittoaikaa saisitkin, se ei nosta levymyyntiä automaattisesti. Promoamista ja keikkailua ei kannata vähätellä. Heitä promo joka dj:n kouraan kun vastaan tulee.

Liity Teostoon, Gramexiin whatever vastaan tulee. Kaikki on kotiinpäin. Valvovat etujasi, tarjoavat apua, tilittävät radiosoitot ulkomailta / kotimaasta yms.

Omat sinkkumme ovat olleet isojen poikien seteissä soitoissa (ei fyysisesti Carl Coxin kokoisen (heh), mutta tunnettujen dj:den kyllä). Myyntiluvut yhteensä 10000+ kopiota sekä erinäiset kokoelmalevyt. Siltikään studiomme ei sijaitse Manhattanilla kattohuoneistossa ja joudumme käymään päivätöissä =) Eli tuo määrä on mielestäni hyvä saavutus meille, mutta rahallisesti ei todellakaan mikään hitti. Tosin ei ole tarkoituskaan olla ainakaan toistaiseksi, harrastuspohjalta vedellään. Vaaditaan muutama nolla perään jos meinaa elää jonkun aikaa pelkästään rojalteilla.

Musabisnes on liiketoimintaa, töitä siellä tehdään, kaikki yrittää vedättää (no ei ihan kaikki), kukaan ei neuvo (ainakaan kysymättä). Sen tulet huomaamaan ellet ole jo huomannut, tälläkin forumilla on paljon "sainanneita" artisteja, osan tiedämme levyttäneen, osa ei edes kerro, joten kysyä aina kannattaa ja muistaa nöyrä asenne.

Tämä ei ollut vittuilun vuoksi kirjoitettu, vaan tarkoitus oli herättää pari hiljaista kysymystä itsellesi. Onnea matkaan.

P.S. Tekstin sisältö voi olla hieman hankalaa lukea, telkkua kuuntelen toisella korvalla. Anteeksi.

EDIT: pari kämmiä heti



pääasia että albumit menevät semmosille jotka ymmärtävät ja arvostavat mun musaa.

Kyllähän tuo Teostoon ja Gramexiin liittyminen houkuttaa kun ainaki djt pyörittää levyä jatkuvasti mutta enpä tiedä meneekö niistä soitoista rojalteja sitten teostoon. Periaatteessa joka lähetyksessä radiossa soiva levy jossa on tuo ISRC-koodi siitä menee tiedot soitosta Teostolle ja Gramexille. Tällä hetkellä ei oo juuri muuta hommata kun tuo tuottajakoodi, teostomaksu on vaan nii pirun kallis ettei opiskelija tuloilla oikein raski.
Tuo sopimus on tällä hetkellä vaan independent sopimus josta saan 50% tuotosta per levy joka rahana on 5 Euroa/levy.

Kerran vuodessa ne aiko maksaa suoraan pankkitilille. :)
En oota että mitään satoja levyjä edes myytäs.
Avatar
#20 • • Roz Guest
Tuolla aiemmassa jo suljetussa topicissa puhuit siitä miten teet BISNESTÄ. Et kuitenkaan odota myyväsi edes "mitään satoja levyjä"?

Ja sikäli että jos levysi ovat kerran jatkuvasti soitossa jossakin niin eikö tuo teostoon liittymismaksu olisi aika pieni uhraus loppujen lopuksi? Sehän on kuitenkin kertaluontoinen maksu, eli kerran se vain kirpaisee. Jos kerran teet bisnestä niin mikset sitten nyhdä jokaista mahdollista pennosta tekemisistäsi? Jos myyt vaikka vain muutaman kymmenen levyä niin sillähän jo olet rahoittanut teostoon liittymisesi. Ja seuraavasta levystä jääkin sitten enemmän käteen.

Korjatkaa jos olen väärässä, jos väitän että Gramexiin liittyminen on peräti ilmaista? Sikäli että jos biisisi soivat lähinnä Saksassa niin voi olla että olisi ehkä fiksumpi joinata myös Saksan Teostoa vastaavaan laitokseen.