mä en ihan ymmärrä :(
Jos mä lasken kahdesta 16 bit näytteestä keskiarvon, ts. miksaan
ne toisiinsa ni enkö mä saa saman tuloksen kuin jos lasken
kahdesta 24 bit näytteestä keskiarvon ja pyöristän sen 16 bittiin?
Eikö lopputuloksen ditheröinti DA-muuntimessa kuitenkin peitä ne pienet
mahdollisesti saavutetut edut, mitkä esim. 32 bit näytteitä yhteen laske-
malla saadaan?
Onko mulla joku aivan typerä ajatusvirhe tässä? :) Kyl mä uskon kun
sanotte mut yritän ymmärtää myös :)
Tää menee lähes henkisiin asioihin. 24- 32-bittisyyttä taidetaan käyttää
pääasiassa kohinoiden vähentämiseen miksausvaiheessa.
Yritetäänpä tälläisellä esimerkillä:
Oletetaan että teet musiikkia 16-bittisessä tilassa.
Kun miksaat useita raitoja päällekäin, sulla tulee 16-bitillä headroom
vastaan. Jos miksaat 20kpl dynamiikan huipputasosta -1dB olevaa
sämpleä päällekäin, sulla menee ääni hirveeks särömökäks. Jottei se
menis särömökäks ja haluat pitää sämplejen miksauksen tasapainon
kohdillaan, sun pitää hiljentää näitä sämplejä melkoisesti. Ja kun hiljennät
niitä, 16-bitillä tarkkuus tulee vastaan, sämplätyn äänen "bittisyys" kärsii,
eli sitä joudutaan hiljentämään niin, että sämplen alkuperäiset
hiljaisimmat äänet joudutaan poistamaan. Biisin teon loppuvaiheessa
(esim masterointi) joudutaan lujentamaan ääntä jolloin ne 16-bitin
hiljaisimmat äänet, eli tässä tapauksessa kohinat tulee huomattavan
paljon pinnalle (jokainen soundi kohisee hieman, 20 kohisevan äänen
tasoa kovennetaan saman verran -> helvetin paljon enemmän kohinaa).
Esim 24bitillä miksattaessa kohinat voisivat vielä tällöin olla lähes
olemattomia (ennen äänenvoimakkuuden koventamista kohinat ja osa
äänestä olisivat olleet vielä 16-bitin rajan, -96dB:n alapuolella, leikkausta
ei olisi tapahtunut läheskään niin paljoa, jos ollenkaan).
Eli 16-bittisen äänen tarkkuus kärsii kun ääntä hiljennetään tai
manipuloidaan (DSP) 16-bittisessä tilassa, 32- tai 24-bittisessä työtilassa
16-bittinen ääni ei kärsi läheskään yhtä paljon, jos ollenkaan.
Tämän lisäks itse uskoisin sämplätessä olevan 24-bitillä suuri osa
lopputuloksesta. Esim:
A/D muunnoksessa 24-bit ääni sisältää vähemmän virheitä
(pyöristykset digitaalisiin arvoihin) kuin 16-bit, jossa ääni pyöristetään
vähemmän tarkkoihin arvoihin. 20kpl 24-bit raitaa päällekäin kuulostaa
varmasti tarkemmalta miksauksen jälkeen kuin 20kpl 16-bit raitaa.
Siks analogimikseri kuulostaa digitaalimikseriä tarkemmalta kohinoista
huolimatta, kun pyöristyksiä ei välissä tehdä.
Nyt en enempää jaksa kirjoittaa, nukkumaan :) ->
Toivottavasti selvitti jotain.