Hehe, niin, bilejärkkärillä tuskin on oikeutta kieltää osaa ihmisistä kuvaamasta bileissään, mikäli osa saa luvan.
Bileethän luokitellaan julkiseksi tapahtumaksi joten lain mukaan jokaisella on oikeus niissä kuvata. Järjestäjillä ei siis ainakaan laillisia perusteita ole kieltää ketään kuvaamasta. Yksityistilaisuudet on erikseen. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Tämä sivuaa myös Laitteen edellistä postausta.
Tähän hieman kommenttia....
Bileet eivät ole julkisia tapahtumia siinä mielessä, jos niihin on jonkinlainen sisäänpääsymaksu ja on rajoitettu tiettyyn tilaan. Esimerkiksi julkiseksi tapahtumaksi voidaan sanoa ilmaistapahtumaa torilla, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua. Joten bileiden järjestäminen esim. ravintolassa on se jo rajoitettu yleisötapahtuma. Tällöin järjestävällä taholla on mahdollisuus "rajata" esim. valokuvaaminen tietyille ihmisille tai tahoille... poislukien viranomaiset, jotka on järjestyksenvalvojan päästettävä tapahtumaan nähtyään asian mukaiset "paperit". Siitä en ole varma, kuinka viranomainen voi sitten valokuvata tapahtumissa ja missä se heidän rajansa kulkee. Tämä on tietoni.. korjatkaa, jos olen väärässä!!
Ja toisaalta, jos järjestävä taho haluaa niin se voi käännyttää jo valmiiksi ovalta tietyt valokuvaajat... ;)
Itse en pidä tuosta valokuvaamisesta noissa bileissä.. se on jotenkin niin turhaa jokaisen räpsiä siellä niitä kuvia. Mielummin 1-2 vakio kuvaajaa, ketkä osaa hommansa.. eikä 10-20 teini räpsijää. :)