Milloin sinusta tuli järkevä?

81 posts, 5 pages, 11,174 views

Avatar
#61 • • m_a Guest

Eli tunteen värähdys ei enää aiheuttaisi ketjureaktiota, vaan pysyy yhtenä värähdyksenä jonka olemassaolon tuntee ja pästää heti laantumaan. Mitään ei patoudu.



Itse uskon tuohon värähdyksen aiheuttamaan ketjureaktioon ajattelun sijasta.
Alitajuntani kapasiteetti on uskomukseni mukaan miltei rajaton :cool:

Mun mielestä "Järjen" laannuttaessa tunteita, asian merkityssisältö
_hämärtyy_ omien käsitteiden sekä mielikuvien tulvassa.
Pahimmassa tapauksessa asiaan sekoittuu myös sitä mikä ei ole relevanttia.

Tietysti nopeasti pääteltynä voi relevanttikin tieto jäädä huomioimatta.
Tarkotukseni on vain esittää näkemys :happyroll:

- Tulevaisuutta ei voi ennustaa - tällä "tekosyyllä" on täysin pitävää
pitää järkevänä oman moraalinsa johtopäätöstä.
Vaikka esim. vihaa.
Se on perusteltu sillä hetkellä. Vai onko järki sitä että pysähtyy miettimään?
Moni voi pysähtyä eikä senkään jälkeen tee asiaa järkevästi.
Ei pysähtyminen vei kuin aikaa!

Ollaanko me _oikeasti_ täysin järkeviä - ei koskaan!
Luullaan kyllä monestikin.

Moraali määrittelee paljolti mikä on "järkevää". Tai mikä on "tärkeää".
Juha Vilkamolle oli tärkeää olla enemmän kuin eläin.
Täyttää potentiaalinen järkevyys.

Äärivastaesimerkki: isäni murhaajalla ei ole oikeutta elää.
Eritoten islamissa kunnia _merkitsee_ sitä, että on järkevää että teko
kostetaan tai vähintään muistetaan loppuelämän loput päivät.
Ja kunnia on kaukana eläimellisyydestä, joku järki on siinäkin.

Mut kyllä mäkin pysähdyn, tarvittaessa. Tasapainoilenhan minäkin.
En nyt vain näe syytä miksi järki=laannuttaa viha.
Sen näyttäminen on musta rikkautta, ei köyhyyttä.
Avatar
#63 • • Yallu Guest

Odotan vieläkin milloin saan oman järkevyyteni..


Päivää mua ennen..
Avatar
#64 • • salaisinko Guest
Eiköhän järki ole aina mukana ollut alusta asti, mutta milloin alkoi huomaamaan asioita ja oikeastaan kunnolla tajuamaan, niin oisko 16-17 aika lähellä sitä.
Avatar
#65 • • Leaphion Guest
Mahdollisesti yhdeksännellä luokalla osittain. Loput läjähti siinä lukion
puolella.
Avatar
#66 • • hexasonik Guest
olen nyt 34 v. enkä elättele minkäänlaisia illuusioita siitä, että olisin edelleenkään järkevä ja/tai tasapainoinen ihminen. olen edelleenkin ailahtelevainen, impulsiivinen, herkästi pahastuva, hävytön, toisinaan kateellinen ja jopa vihamielinen. viinaakin juon silloin tällöin, joskus jopa liikaa. :D
Avatar
#67 • • sauce Guest
järki hiipi päähän vuosi sitten kesälle. oli niinku joko/tai tilanne. sillä tiellä olllaan ja hyvältä tuntuu. suosittelen.
Avatar
#68 • • Mimako Guest

olen nyt 34 v. enkä elättele minkäänlaisia illuusioita siitä, että olisin edelleenkään järkevä ja/tai tasapainoinen ihminen. olen edelleenkin ailahtelevainen, impulsiivinen, herkästi pahastuva, hävytön, toisinaan kateellinen ja jopa vihamielinen. viinaakin juon silloin tällöin, joskus jopa liikaa. :D



Tuntematta sua henkilönä en yhtään ihmettele, että tuollainen viesti tuli yli kolmekymppiseltä. Ei ihminen, nuoret kuulkaas, ole valmis vielä parikymppisenä johtuen siitä, ettei ihminen ole valmis koskaan. Harva jaksaa hautaan saakka ilman pieniä järjettömyyden puuskia, joten itsensä kutsuminen järkeväksi on mun mielestä merkki omahyväisyydestä, itsetuntemuksen puutteesta tai (vielä pahempaa) aidosta tylsyydestä.
Avatar
#69 • • hexasonik Guest
word!

veit jalat suustani! :D
Avatar
#70 • • sauce Guest

joten itsensä kutsuminen järkeväksi on mun mielestä merkki omahyväisyydestä, itsetuntemuksen puutteesta tai (vielä pahempaa) aidosta tylsyydestä.



eh, nyt kyllä rykäsit aika rajun... mä näkisin että oot oikeessa siinä että kevyt irratioonalisuus on jep every now and then, MUTTA, se ettei itseään saa nostaa jalustalle on jo aika paksua.

ainakin mulla toi "järkevyys" on sitä että olen astetta "parempi" kuin ennen. näin ajattelen koska se mitä olin oli sellanne minkä kanssa en olisi voinut jaksaa. OK, mä en hyväksy kaikkea itsessäni, mutta KUKA hyväksyy? ihmisen pitää asettaa niiitä "rajoja" myös itselleen. tottahan me kaikki ollaan erillaisia, niin hyvässä kuin pahassa, mutta se että sanot järkeviä ihmisiä pahimmillaan "quote" aidosti tylsiksi "/quote" on vaan ihan kamalaa bullshittia. mees nyt ittees.
Avatar
#71 • • Mimako Guest

joten itsensä kutsuminen järkeväksi on mun mielestä merkki omahyväisyydestä, itsetuntemuksen puutteesta tai (vielä pahempaa) aidosta tylsyydestä.



mä näkisin että oot oikeessa siinä että kevyt irratioonalisuus on jep every now and then, MUTTA, se ettei itseään saa nostaa jalustalle on jo aika paksua. ainakin mulla toi "järkevyys" on sitä että olen astetta "parempi" kuin ennen. (---) ihmisen pitää asettaa niiitä "rajoja" myös itselleen. tottahan me kaikki ollaan erillaisia, niin hyvässä kuin pahassa, mutta se että sanot järkeviä ihmisiä pahimmillaan "quote" aidosti tylsiksi "/quote" on vaan ihan kamalaa bullshittia. mees nyt ittees.



Menen sen verran, että myönnän että ihminen saa asettaa itsensä jalustalle verrattuna aikaisempaan itseensä. En itsekään arvosta tiettyjä menneiden vuosien käyttäytymismallejani.

Oman ns. järkevyytensä (joka tän topicin alussa tarkoitti kai viinanjuonnin vähentymistä) vertailu muihin ihmisiin taas on mun mielestä enemmän kuin epäkiinnostavaa: "Mä juon vähemmän viinaa kuin tuo, vai niin, juupajuu ja jaapajaa." Ehkä se "aito tylsyys" liittyykin ihmisten järkevyydellä spekulointiin, ei niihin omasta mielestään järkeviin itseensä.

Ja mun mielestä nyt vaan on "aidosti tylsää" spekuloida sillä, olenko mä järkevä vai en! Jos joku harmaaparta eläkeläinen lukisi tämän, se nauraisi ja toteaisi että me kaikki ollaan vielä niin nuoria, ettei elämä ole vielä ihan kamalasti voinut järkevöittää meitä. Sitten vielä jotkut brassailevat järkensä mielettömällä määrällä :laugh:
Avatar
#72 • • sauce Guest

En itsekään arvosta tiettyjä menneiden vuosien käyttäytymismallejani.


juups, ja just tätä vasten mä ymmärsin tän topicin. "olen tehnyt väärin ja enää en tee". ONKO kyseessä pysyvä ratkaisu vai vaan keino hyväksyä itsensä ihmisenä nyt ja tässä, sitä on vaikea sanoa. kaikkihan on aina sitä miltä musta NYT tuntuu -juttua. tänään olen tätä mieltä, huomenna toista, niinhän se politiikkakin pelaa;)

"Mä juon vähemmän viinaa kuin tuo, vai niin, juupajuu ja jaapajaa."


toi on musta ihan looginen käyttäutymismalli. omille teoille haetaan tukea ja voimaa, vähän niinku AA mutta ei kumminkaan. tää kertoo musta vaan jotain tän plattarin keskimääräisestä ikäjakaumasta. Jengi ei oo enää siinä vaiheessa että viina ja villit kuviot ois kaikki kaikessa, vaan elämään halutaan sisältöä ja vakavia "keskustalaisia" arvoja. Mutta silti jengi on niin nuorta, ettei ne ihan tarkkaan tiedä mitä se "keskustalaisuus" on.

("Keskustalaisuudella" tarkoiten sellasta koti/uskonto/isänmaa -kuvioo. TOSIN kaveri kuvasi keskustalaisuutta "löysä/kaupunkilaistunut/lantakasa" :laugh: )

totta lienee että kun 30. menee rikki niin sellanne turha kelailu useimmilla on loppunu kokonaan. ollaan sitä mitä ollaan ja sillä hyvä. Oon vaan huomannut kun ikää on nyt 26½ on kelailu viimeisen kymmenenvuoden aikana vähentynyt tollanen 800% ja sama pätee myös ystäviin yms. ne ketkä on yli kolkyt on aika rauhallisii nykyään. vaikka olisi ollut kuinka villejä nuorempana. (nyt eksyin bischen aiheesta, sorppa).

Ehkä se "aito tylsyys" liittyykin ihmisten järkevyydellä spekulointiin, ei niihin omasta mielestään järkeviin itseensä.


tää on sitä AA-juttuu johon viittasin. vertaistukea.

Ja mun mielestä nyt vaan on "aidosti tylsää" spekuloida sillä, olenko mä järkevä vai en!


koska olet ilmeisesti jo sen vaiheen yli? MUTTA tottakai edelleen painotan että kaikki on erillaisia ja olet voinut kokea tälläisen pähkäilyn idioottimaiseksi jo kuusivuotiaana;)

Sitten vielä jotkut brassailevat järkensä mielettömällä määrällä


juu suomalaisuuteenhan kuuluu ettei itseään saa kehua;) jos sen teet, täällä tai muualla niin paskaa tulee niskaan vitusti ja paljon. JA kyllähän se muakin ärsyttää, minkäs sitä kulttuuriperimälleen voi;) vika ei ole minun jos se on geeneissä:)

sellasta, taisin ottaa asian hiukan "vakavasti". tajusin sen itsekin aika pian kirjoitettuani ton edellisen. mutta on se kiva että ei ole ihan vielä passivoitunut "ei millään mitään välii" -tyyppi;) ops, en kai kehunut itteeni :laugh:

niin se vaan on, että kun tuntee omat arvonsa uhatuiksi on valmis "barrikaadeille.". vaikka ne omat arvot olisi vääriä. sillä ei liene väliä, sillä kuka lopulta(enemmistö) tekee valinnan oikeasta ja väärästä. SIISPÄ koska demokratia on ainut oikea tapa ratkaista ongelmat, kuten voimme USA:n ja israelin toimista lähi-idässä todeta, ehdotankin että topicin perustaja pistää pystyyn pollin jossa tehdään kertaheitolla selväksi mikä on oikein/väärin tässä asiassa plattarilla;)
Avatar
#73 • • root Guest
Kaveri hyppäsin eilen lastauslaiturilta spagaatin asfaltille. (n.1,2m) Onneksi ei käynyt pahasti.

Humalassa....
Avatar
#74 • • Mimako Guest

Ja mun mielestä nyt vaan on "aidosti tylsää" spekuloida sillä, olenko mä järkevä vai en!


koska olet ilmeisesti jo sen vaiheen yli? MUTTA tottakai edelleen painotan että kaikki on erillaisia ja olet voinut kokea tälläisen pähkäilyn idioottimaiseksi jo kuusivuotiaana;)

(---)

ehdotankin että topicin perustaja pistää pystyyn pollin jossa tehdään kertaheitolla selväksi mikä on oikein/väärin tässä asiassa plattarilla;)



Kai mä olen nykyään siirtynyt järkevyys/viinanjuontispekulaation yli, mutta en nyt ihan kuusivuotiaana. Siinä iässä tuskin olin edes kuullut sanaa "järki" ja jos esim. aikuisten keskusteluissa olisin kuullut, en olisi tajunnut siitä yhtikäs mitään.

Ja eikun pollia kehiin vaan aiheesta mikä on oikein/väärin "tässä asiassa" :laugh:

Juu...
Avatar
#75 • • Taedium Guest

ehdotankin että topicin perustaja pistää pystyyn pollin jossa tehdään kertaheitolla selväksi mikä on oikein/väärin tässä asiassa plattarilla;)

Ei ole olemassa oikeaa tai vaaraa. On vain kuusi miljardia eri kasitysta mika tarkkailijasta katsottuna tuntuu jeespoks asialta tai sit naristaa hampaista.
Avatar
#76 • • Taedium Guest
Ma olen jarkeva!

Olen internetkahvilassa ja joku oli unohtanut jonku Instant Messagen paalle.

Loggautuneena. Sen tyypin kaveri Kanadasta rupes chattaa mun kanssa messengerilla luullen mua sen kaveriks.

Oon kertoillu kuinka Anne Frankin talolla kaydessa loydettiin Pink Point ja sielta paikallisten homoravintoloiden osoitteita ja ollaan nyt menty sienissa ja hatseissa niihin homoravintoloihin koko loman ajan.

Ja et Jeff on kateissa, ku se laks kattoo prostituoituja... (Kuka hiton Jeff?)

Ja ma oon kadottanu kaikki ku soin meksikolaisia sienia ja laksin hortoilee...

Onpahan jannulla selittamista ku paasee kotiin.
Avatar
#77 • • sauce Guest

ehdotankin että topicin perustaja pistää pystyyn pollin jossa tehdään kertaheitolla selväksi mikä on oikein/väärin tässä asiassa plattarilla;)

Ei ole olemassa oikeaa tai vaaraa. On vain kuusi miljardia eri kasitysta mika tarkkailijasta katsottuna tuntuu jeespoks asialta tai sit naristaa hampaista.



äh, onpa olemassa "oikea/väärä". se on se ennemmistön mielipide ja sillä selvä.
Avatar
#78 • • jouni a Guest

ehdotankin että topicin perustaja pistää pystyyn pollin jossa tehdään kertaheitolla selväksi mikä on oikein/väärin tässä asiassa plattarilla;)

Ei ole olemassa oikeaa tai vaaraa. On vain kuusi miljardia eri kasitysta mika tarkkailijasta katsottuna tuntuu jeespoks asialta tai sit naristaa hampaista.



äh, onpa olemassa "oikea/väärä". se on se ennemmistön mielipide ja sillä selvä.



Se on kait kuitenkin vaan enemmistön mielipide...onko absoluuttista oikeaa/väärää olemassakaan? :hah:
Avatar
#79 • • sauce Guest


Se on kait kuitenkin vaan enemmistön mielipide...onko absoluuttista oikeaa/väärää olemassakaan? :hah:



ikävä kyllä olen henkilökohtaisesti samaa mieltä. lisäksi mielestäni suuret väkijoukot ovat useasti enemmän väärässä. yksilö saattaa vielä tajuta että "jokin tässä mättää", mutta massan mukana on sitten helppo mennä.

'"no mutkun kaikki muukki".

se siitä väittelystä. mutta kyllä se polli olisi silti kiva.
Avatar
#80 • • LindaGP Guest

ehdotankin että topicin perustaja pistää pystyyn pollin jossa tehdään kertaheitolla selväksi mikä on oikein/väärin tässä asiassa plattarilla;)



Ihan sinun kiusaksi en sitä tee. Ja sitten se pakollinen :D