Ravintoloiden aukioloaikojen vapaus käsittelyssä?

55 posts, 3 pages, 6,919 views

#21 • • LindaGP Guest

b) synnyttäisi uusia työpaikkoja

Enpä usko. Samat naamat siellä tiskin toisella puolella saisivat raataa pari tuntia lisää. Ja entisestään kääntää vuorokausirytmiä väärään suuntaan (ei koske Daniel Braunia).
#22 • • sauce Guest

Mikä on "demokraattinen ajatus"?

Tässä on nyt kysymys vapaudesta, sen rajoittamisesta. Ihan yhtä typerä sääntö kuin kauppojen sunnuntaiset aukioloajat ja niiden rajoittaminen.

"demokratia" = yksilölle syntyvä illuusio tasavertaisuudesta.
"ajatus" = käsitteellinen tapahtuma joka saattaa johtaa toimintaan.
(lähde: kastikkeen kokemukset ja kaikukammio korvien välissä)

vapautta ihminen ei ole koskaan kokenut, eikä tule kokemaan. ihminen vailla "holhousta" on yksin, laumasta karkoitettu.

siksi ihmisiä pitää holhota. liberaalit tavat johtavat lopulta vain barbaariseen "vahvimman oikeus" käytökseen.

tutkimusten mukaan islam-uskoiset naiset ovat onnellisempia kuin "länsimaalaiset" vertaisensa. (lähde: joku lehti, taisi olla turun sanomat)

näistä ja muista syistä alle 400neliöisten(?) kauppojen "pitää" olla talvisunnuntaisin kiinni. ihmisten pitää noudattaa lakeja. säännöt ovat sinua varten.
#23 • • da_chef Guest

b) synnyttäisi uusia työpaikkoja

Enpä usko. Samat naamat siellä tiskin toisella puolella saisivat raataa pari tuntia lisää. Ja entisestään kääntää vuorokausirytmiä väärään suuntaan (ei koske Daniel Braunia).

Ei niitä lisätunteja voi loputtomiin tehdä, ravintola-alallakin on omat ylityömaksiminsa, vaikka niitä joka puolella rikotaankin.

Eräässä metallialan firmassa työntekijä oli vuoden aikana tehnyt yli 1000 ylityötuntia kun sallittu määrä on 300 :)
#24 • • LindaGP Guest

Ei niitä lisätunteja voi loputtomiin tehdä, ravintola-alallakin on omat ylityömaksiminsa, vaikka niitä joka puolella rikotaankin.

Totta kuin rotta. Edellisessä työpaikassani (jossa viihdyin jopa reilun kuukauden) iltavuoro oli aina 12h, eikä kukaan kysynyt haluanko/ voinko tehdä semmoisia. No, ei siellä muutenkaan menty lain mukaan. Respassa sai polttaa, vaikka laki sen kieltääkin. Johtaja ei halunnut asialle tehdä mitään. Siksi sanoin itseni irti koeajalla. Tekisi joskus mieli olla ilkeä ja usuttaa terveystarkastaja sinne.
#25 • • sixtus Guest

Jonkun tutkimuksen mukaan (mua aina hävettää ettei ole mitään linkkiä tai referenssiä niihin tutkimuksiin joihin viittaan täällä...) se viimeinen tunti on myynniltään todella huono. Baarimestarin duunia painaneena voin sanoa, että tämä tosiaankin pitää paikkansa. En usko, että myyntiajan lisääminen puolella tunnilla auttaisi yhtään. Pari lisämyyntituoppia ei kata henkilökunnan palkkoja esmes la-su välisenä yönä (tuplapalkka, tuplat yölisät).

Jeps, näinhän se menee ...

Vähän aikaa sitten tämän asian tiimoilta haastateltiin helsingin suurimpien paikkojen ravintolapäälliköitä ja kaikki sanoivat, että eniten viinaa menee klo yhden ja kahden välillä. Siten kukaan ravintolapäälliköistä ei ollut halukas pidentämään ravintolan aukioloaikoja vaikka siihen olisi lupa.

Ainoa keino saada katettua ravintolan aukioloajan pidennykset olisi nostaa nykyisten juomien hintoja tai pääsymaksua. Tosin itse veikkaan, että jos tälle linjalle lähdetään niin asikasmäärä saattaa jopa vaan vähentyä.

Toisaalta on varmasti pieniä erikoispaikkoja, joissa aukioloaikojen pidennykset kannattaisivat, mutta en usko että näitä on kovin montaa. Ehkäpä joku klubi saattaisi olla tällainen ....

Mulle tuli mieleen tällänen juttu et mitä jos tosiaan aukioloaikoja pidennettäis ja loppuun tyrkättäis kunnon happy hour ni lisäiskö se myyntii??
Ite ainakin vetäisin kahta kauheemmin :D
#26 • • Jukka I Guest

Viinalla ei tehdä tässä maailmassa kuin vahinkoa ja se on tosi.

Ei "tässä maailmassa" vaan nimenomaan Suomessa.

Vuonna 2000 Suomessa juotiin 7,1 litraa puhdasta alkoholia per lärvi. Euroopassa on 23 maata, joissa juodaan enemmän, mm. Saksa (10,5 l) ja Tsekki (10,6 l). Tästä huolimatta Suomessa alkoholiongelmia on runsaasti, paljolti suuresta kertakulutuksesta johtuen. Miehillä 29% kaikista juomissessioista on kännäyssessioita (5 annosta tai yli), naisilla 17%. Näihin lukuihin eivät yllä kuin ruotsalaiset ja britit. (Lähde)

Miksi vaikkapa perinteisissä olutmaissa Tsekissä ja Saksassa alkoholi aiheuttaa suhteellisesti huomattavasti vähemmän ongelmia? Suurelta osin siksi, että alkoholi on näissä maissa ollut luonnollinen osa ihmisten elämää vuodesta nolla, toisin kuin holhouksen nimeen vannovassa Suomessa. Olisi jo korkea aika siirtää vastuu ihmiselle itselleen, niin tämäkin kansa pikku hiljaa oppisi, ettei kaikkea saatavilla olevaa viinaa ole pakko juoda. Eriasteista holhousta on nyt kokeiltu lähemmäs sata vuotta, eikä tuloksena ole ollut mitään muuta kuin kansaan syvälle juurtunut, totaalisen perverssi suhde alkoholiin.

Aukiolo- ja anniskeluajat täysin vapaiksi vaan, ravintolan sijainti huomioiden luonnollisesti. Ne ravintolat joille aukioloaikojen muutos kannattaa, tarttuvat siihen, muut eivät. Antaa markkinoiden päättää, ei valtiovallan asia ole lyödä pöytään jotain tiettyä kellonaikaa.
#27 • • sauce Guest

Aukiolo- ja anniskeluajat täysin vapaiksi vaan, ravintolan sijainti huomioiden luonnollisesti. Ne ravintolat joille aukioloaikojen muutos kannattaa, tarttuvat siihen, muut eivät. Antaa markkinoiden päättää, ei valtiovallan asia ole lyödä pöytään jotain tiettyä kellonaikaa.

armeijassa, VSiTr -97, oli luutnantti(nimeä en enää muista) joka kerran sanoi osuvasti: "se on hienoo kun on sota, saa kaupasta ilmasta viinaa ja tupakkaa" tähän haluaisin lisätä vielä "ja naiset antaa aina".

jos ihminen tekisi aina niinkuin se "haluaa" ei siitä hyvä heiluisi. kun katson ystäväpiiriäni, voin sanoa että monta setää ja tätiä joutuu kärsimään mikäli niille annetaan "vapautta".

mainitsit kyllä osuvasti että ongelmamme on juuri kännihakuisuus, mutta minne jäivät tilastot maksokirrooseista etc.? ei se viina ole mikään tie onneen, vaikka sitä joisi lasin kaks päivässä. hyvää se ei ole. se on valetta. tai subjektiivista.

mun mielestä se on vaan niin että se on just valtiovallan tehtävä pitää kansalaisistaan huolta. ja kansalaisten huolta valtiosta. yhteisöllisyys kunniaan!
#28 • • Jukka I Guest

kun katson ystäväpiiriäni, voin sanoa että monta setää ja tätiä joutuu kärsimään mikäli niille annetaan "vapautta".

Epäilemättä. Murhenäytelmiltä ei voida välttyä, ja ymmärrän näkökantasi (itse olisin varmasti samaa mieltä jos omassa ystäväpiirissäni olisi näitä ns. riskitapauksia). Mutta jos lähdetään siitä, että vapauden lisääminen on ainoa keino kasvattaa tulevista sukupolvista vastuullisia alkoholinkäyttäjiä ja täten vähentää haittoja pitkällä aikavälillä, niin eikö silloin tuo riski kannata ottaa siitäkin huolimatta että osa nykyväestöstä juo itsensä hengiltä? Politiikka, joka minimoi haittoja lyhyellä tähtäimellä ei ole välttämättä paras pitkällä tähtäimellä.

mainitsit kyllä osuvasti että ongelmamme on juuri kännihakuisuus, mutta minne jäivät tilastot maksokirrooseista etc.? ei se viina ole mikään tie onneen, vaikka sitä joisi lasin kaks päivässä. hyvää se ei ole. se on valetta. tai subjektiivista.

Alkoholijuomia juodaan myös maun vuoksi. Itse juon keskimäärin 1-2 annosta olutta tai viskiä päivässä nauttiakseni juoman mausta, en humaltuakseni. Minulle tämä harrastus on yksi elämän pienistä iloista, ja lisää omalta osaltaan "onnellisuuttani". En ole tietoinen, että tuollaiset määrät vielä aiheuttaisivat minkäänlaisia terveyshaittoja, itse asiassa päinvastoin. Jos olen väärässä, pitänee arvioida omaa kulutusta uudelleen.

mun mielestä se on vaan niin että se on just valtiovallan tehtävä pitää kansalaisistaan huolta. ja kansalaisten huolta valtiosta. yhteisöllisyys kunniaan!

Epäonnistunutta alkoholipolitiikkaa jatkamalla valtio ei pidä kansalaisistaan huolta.

Vaikka meuhkaankin täällä yksilön omasta vastuusta, voin kyllä yleisellä tasolla allekirjoittaa viimeisen kommenttisi. Valtiolla on paikkansa ja tärkeät tehtävänsä (kuten alkoholihaittojen minimointi), mutta sen tulisi toimia ikäänkuin taustalla ja sallia jokaiselle kansalaiselle mahdollisimman laaja liikkumavara tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä.
#29 • • sauce Guest

Politiikka, joka minimoi haittoja lyhyellä tähtäimellä ei ole välttämättä paras pitkällä tähtäimellä.

teoreettisella tasolla olet oikeassa. mutta kuka on valmis tuomitsemaan heikot sielut turmion tielle? ajattelu on helppoa kun puhutaan harmaasta massasta, mutta kun päätökset vaikuttavat oikeisiin, läheisiin ihmisiin, tulee päätöksenteosta huomattavasti visaisempaa. tämän ajatuksen mukaan pitäisi esim. parantumattomasti sairaiden lääkitys lopettaa?!?

En ole tietoinen, että tuollaiset määrät vielä aiheuttaisivat minkäänlaisia terveyshaittoja, itse asiassa päinvastoin. Jos olen väärässä, pitänee arvioida omaa kulutusta uudelleen.

valitettavasti minulla ei ole esittää faktoja tuekseni. olen ainoastaan lukenut, että maksokirroosi on mm. ranskalaisten kansantauti, siinä missä korkea verenpaine on suomalaisten.

Epäonnistunutta alkoholipolitiikkaa jatkamalla valtio ei pidä kansalaisistaan huolta.

olen erimieltä. meillä on siihen oikeus. se on sitä ainoaa "todellista vapautta." olla jotain mieltä.
#30 • • Jukka I Guest

teoreettisella tasolla olet oikeassa. mutta kuka on valmis tuomitsemaan heikot sielut turmion tielle? ajattelu on helppoa kun puhutaan harmaasta massasta, mutta kun päätökset vaikuttavat oikeisiin, läheisiin ihmisiin, tulee päätöksenteosta huomattavasti visaisempaa.

Jos jatketaan nykylinjalla, n+1 sukupolvea tästä eteenpäinkin joutuu kokemaan viinan kirot. Oikeita, tuntevia ja monelle läheisiä ihmisiä ne tulevatkin uhrit ovat, vaikkeivät vielä olekaan näköpiirissämme päätöksentekoon vaikuttamassa. Jos jokaista nykypäivän alkoholikuolemaa kohden vältetään kaksi tulevaisuudessa, eikö politiikaan muutos ole perusteltua? Vai onko tämän päivän elämä arvokkaampi kuin huomispäivän elämä? Entä kaksi huomispäivän elämää? Tai kolme?

tämän ajatuksen mukaan pitäisi esim. parantumattomasti sairaiden lääkitys lopettaa?!?

En näe yhteyttä käsiteltävään asiaan. Parantumattomasti sairaiden lääkityksen lopettaminen tänään ei estä ihmisiä sairastumasta parantumattomasti tulevaisuudessa.

Jos pointti oli siinä, että moinen käytäntö olisi yhtä epäeettistä ja epäinhimillistä kuin alkoholipolitiikan vapauttaminen, mielestäni vertaus ontuu. Alkoholipolitiikan vapauttamisella tähdättäisiin alkoholiongelmien (=inhimillisen kärsimyksen) minimoimiseen pitkällä aikavälillä, parantumattomasti sairaiden lääkityksen lopettamisessa puolestaan on vaikea nähdä taustalla mitään pehmeitä arvoja (poislukien tapaukset jossa kyseessä on eutanasia).
#31 • • sauce Guest

Jos jatketaan nykylinjalla, n+1 sukupolvea tästä eteenpäinkin joutuu kokemaan viinan kirot.

olet edelleen teoreettisesti oikeassa. mutta eikö voitaisi olettaa että ihmiset tulevaisuudessa oppisivat käyttämään alkoholia myös nykyisessä järjestelmässä? on pelkkää oletusta että vapaus jotenkin viisastuttaisi kansaamme.

tottakai muutos voi olla parempaan. mutta myös pahempaan. ja mitä tulee juuri siihen päätöksentekoon, niin painotan että ratkaisu on helppo tehdä mikäli sillä ei ole kasvoja.

En näe yhteyttä käsiteltävään asiaan. Parantumattomasti sairaiden lääkityksen lopettaminen tänään ei estä ihmisiä sairastumasta parantumattomasti tulevaisuudessa.

kieltämättä yhteys on "kaukainen" ja rivi tuohtuneena kirjoitettu. Mutta viitaten edelliseen, on yhtä todennäköistä että ihmiset oppisivat myös nykyisessä mallissa käyttämään alkoholia. tämä järjestelmä ei ole välttämättä mätä huomenna.

täsmennän; eli mikäli voimme "uhrata" muutaman sukupolven radikaaleilla alkoholipolitiikan muutoksilla, jotta tulevaisuus olisi parempi ja joku muu saisi nauttia kärsimyksiemme hedelmistä, niin voimme myös kohdistaa terveydenhuollon voimavarat niihin joilla on vielä toivoa. voimmeko elää olettamuksessa että "jonain päivänä asiat ovat paremmin". entäpä jos asiat olivat parhaiten 20 vuotta sitten? siis niinkuin olettamuksen tasolla.
#32 • • Jukka I Guest

mutta eikö voitaisi olettaa että ihmiset tulevaisuudessa oppisivat käyttämään alkoholia myös nykyisessä järjestelmässä?

Eihän tuokaan täysin mahdotonta ole, mutta omien havaintojen ja erityisesti Merja Sillanpään väitöskirjan Säännöstelty huvi. Suomalainen ravintola 1900-luvulla perusteella olisin kyllä hyvin skeptinen. Tuo kannattaa muuten lukea jos aihe kiinnostaa, kyseessä on erittäin hyvin kirjoitettu kuvaus Suomen alkoholipolitiikasta ja siitä miten nykytilanteeseen on tultu.

eli mikäli voimme "uhrata" muutaman sukupolven radikaaleilla alkoholipolitiikan muutoksilla, jotta tulevaisuus olisi parempi ja joku muu saisi nauttia kärsimyksiemme hedelmistä, niin voimme myös kohdistaa terveydenhuollon voimavarat niihin joilla on vielä toivoa.

"Muutaman sukupolven uhraaminen" kuulostaa vähän turhan radikaalilta, koska ongelmakäyttäjät ovat pieni murto-osa väestöstä, eikä vapauttaminen heitäkään automaattisesti lopulliseen turmioon syökse. Terveydenhuollolla ja sosiaalitoimella olisi muutosvaiheessa tottakai kriittinen rooli heikoimpien auttamisessa, en suinkaan ole ehdottamassa mitään survival of the fittest -yhteiskuntaa. :)

entäpä jos asiat olivat parhaiten 20 vuotta sitten? siis niinkuin olettamuksen tasolla.

Jos olisivat olleet, niin sitten siitä ajasta tulisi ottaa oppia. Mutta kun eivät olleet (alkoholihaittojen suhteen), mikäli tuosta kirjasta enää mitään muistan. :)
#33 • • sauce Guest

Eihän tuokaan täysin mahdotonta ole, mutta omien havaintojen ja erityisesti Merja Sillanpään väitöskirjan Säännöstelty huvi. Suomalainen ravintola 1900-luvulla perusteella olisin kyllä hyvin skeptinen. Tuo kannattaa muuten lukea jos aihe kiinnostaa, kyseessä on erittäin hyvin kirjoitettu kuvaus Suomen alkoholipolitiikasta ja siitä miten nykytilanteeseen on tultu.

- en tiedä olenko aiheesta ihan NOIN kiinnostunut;). väitöskirjat on yleensä jokseenkin puuduttavaa viitteiden vilinää ja mun kiinnostukseni on lähinnä henkilökohtaisten traumojen käsittelemistä ja ympäristöstä huolissaan oloa.

"Muutaman sukupolven uhraaminen" kuulostaa vähän turhan radikaalilta, koska ongelmakäyttäjät ovat pieni murto-osa väestöstä, eikä vapauttaminen heitäkään automaattisesti lopulliseen turmioon syökse.

olen pikkiriikkisen erilinjoilla tossa "murto-osa" ajatuksessa. vaikka olenkin monesti suhteellisen lapsenuskoinen, niin mitä mä olen nähnyt/kokenut/kuullut kertoo jotain ihan muuta.

Terveydenhuollolla ja sosiaalitoimella olisi muutosvaiheessa tottakai kriittinen rooli heikoimpien auttamisessa

- kuulostaa hiukan pahaenteiseltä... noin tässä luultavasti käy, ja kyllä suomi siitä selviää, mutta kyllä joitakuita sattuu leukaan... muttakun toi terveydenhuolto on jo nyt ihan rapakunnossa.

Jos olisivat olleet, niin sitten siitä ajasta tulisi ottaa oppia. Mutta kun eivät olleet (alkoholihaittojen suhteen), mikäli tuosta kirjasta enää mitään muistan.

- joo, toi olikin sellainen ajatus. mutta väittäisin että ainakin nuorison alkoholinkäyttö oli silloin paremmin hallussa.

nyt liikaliberalismi on johtanut siihen että mukulat on 11v ja sammuneena turun torilla.

"hauska" esimerkki on viime kesältä, olin jotenkin :laugh: eksynyt järjestysmieheksi eräille festivaaleille, siinä sitten vahdin omaa aidanpätkää ja katselin kun ykskin arviolta 13-15v. tyttö oli tuhannen kännissä, jonkun ikäisen pojankanssa , pojan käsi tyttelin housuissa, pian seuraava poika, sitten seuraava. ja näitä vastaavia näin kyllä kymmeniä siinä. ensimmäisille lapsille taisin sanoa, että onko toi nyt niinku sitten järkevää? mutta niiden määrä vei voiton. (tää oli aika huono kuvaelma tapahtuneesta, mutta pointti toivottavasti välittyi...)

kai siinä tärkeimmät, miten tämä liittyi ravintolojen aukioloihin, well, no kaikki liittyy kaikkeen ja sitä rataa...
#34 • • jUSSi Guest

nyt liikaliberalismi on johtanut siihen että mukulat on 11v ja sammuneena turun torilla.

kyllä tähän löytyy monta muutakin syytä, kuin keskikaljan myynti kaupoissa. Ensimmäisenä tulee mieleen yhteiskunnan asenne alkoholiin ja yleinen alkoholinkäytön glamorisointi.

Olen tässä samoilla linjoilla Blackoutin kanssa, että kiellot eivät tule auttamaan kansaa, jolle lapsesta pitäen opetetaan kännäämisen ihanuus.
#35 • • :t:c: : : Guest
Alkoholia (kuten muitakin päihteitä) vedetään vaikka ravintoloita ei olisi olemassakaan. Järjettömään käyttöön ei voi puuttua muuten kuin asenteita muuttamalla. Alkoholiveron alennus toki meni vähän väärin, kun veroa tiputettiin suhteessa puhtaan alkoholin määrään. Tämä aiheuttaa varmasti enemmän haittaa kuin se, että aukioloajat vapautettaisiin (samaan malliin kuten kaikissa muissakin sivistyneissä maissa). Just Pariisissa katselin ruokakaupassa hävyttömiä punkkupullojen rivejä, hintaluokasssa 2-10 € ja se näky kelpais tänne paljon mielummin kuin tuo kossupullon nykyinen hinnanalennus.

Täällä kun porukka tuppaa ajatteleen mielummin et 'pää sekaisin', eikä 'seurustelujuomaa' tai 'pari lasillista'. Näinollen toi nykyinen hintojenalennus on vähän syvältä.

Jos mä saisin päättää, niin tän tiimoilta pari pointtia vois olla:
- Työryhmä tutkiin ja toteuttamaan n. 5-7 vuoden mittaista suunnitelmaa asenteiden muuttamiseksi
- Ravintoloiden aukioloajat vapaiksi (kuten anniskeluajat)
- Ravintoloille ALV:n pudotus ruoan osalta alempaan veroluokkaan (muistaakseni 12%)

Ja todellakin luotaisiin uusia työpaikkoja, koska uusi tilanne loisi myös uudenlaisia ansaitsemismalleja ja mahdollisuuksia. Verojakin kerättäisiin aivan varmasti enemmän kuin nykymallissa.

-thc
#36 • • sauce Guest

kyllä tähän löytyy monta muutakin syytä, kuin keskikaljan myynti kaupoissa.

mutta saatavuus helpottaa kulutusta, eikö?

Ensimmäisenä tulee mieleen yhteiskunnan asenne alkoholiin ja yleinen alkoholinkäytön glamorisointi..

mitäs mieltä ollaan esim. upcider, kurko, karjala mainoksista? kenellä on vastuu? olisiko se sittenkin ollut parempi jos alkoholia ei saisi mainostaa?

Olen tässä samoilla linjoilla Blackoutin kanssa, että kiellot eivät tule auttamaan kansaa, jolle lapsesta pitäen opetetaan kännäämisen ihanuus.

totta, olen samaa mieltä. eivät kiellot yksinään, tottakai on myös asenteiden muututtava.

mutta ei alkoholin tarjoilu pidempään, halvemmalla, kaikkialla ainakaan auta vähentämään kulutusta. tässä asiassa tuskin voi väittää vastaan. tai voihan just sanoa että eka tulee piikki mutta kyllä se siitä tasaantuu. tasaantuu varmasti. mutta nousseelle tasolle.

mitenkäs sitten muut päihteet, eikö olisi hyvä jos yksilö saisi päättää käyttääkö hän kannabista -> amfetamiinia -> heroiinia? tämä on taas kärjistys, mutta niin esimerkit toimivat parhaiten. kärjistyksien kautta.

*enpä olisi koskaan uskonut melttoavani näin raittiusaatteen puolesta... huhhuh. kaikkea sitä tekee kun vanhaksi tulee...*
#37 • • Tapi T Guest

kyllä tähän löytyy monta muutakin syytä, kuin keskikaljan myynti kaupoissa. Ensimmäisenä tulee mieleen yhteiskunnan asenne alkoholiin ja yleinen alkoholinkäytön glamorisointi.

Suomessa alkoholikulttuurin liberaalius ei kyllä ihan vielä ole niin pitkällä, että sitä voitaisiin syyttää päihtyneistä lapsista. Humalaisen pennun nähdessäni minä ihmettelen ennen kaikkea, että millaiset vanhemmat lapsella on.
#38 • • sauce Guest

- Työryhmä tutkiin ja toteuttamaan n. 5-7 vuoden mittaista suunnitelmaa asenteiden muuttamiseksi

joo, työryhmät on aina "tehokkaita". mutta ideana hyvä. mistä löytyisi oikeat ihmiset asiasta päättämään?

- Ravintoloiden aukioloajat vapaiksi (kuten anniskeluajat)

- sinäänsä ei mulle väliä, mutta mitä siellä koko yö täytyy hillua?

- Ravintoloille ALV:n pudotus ruoan osalta alempaan veroluokkaan (muistaakseni 12%)

- ALV oli käsittääkseni tarkoitettu vain tilapäiseksi veroksi. kuten autovero vuonna -63(muistaakseni) ja auton käyttömaksu. kaikki verot kusee kansaa niin paljon silmään, eikä siinä mitään, veroja on kiva maksaa, mutta kertoisivat rehellisesti missä mennään ja mitä tarvitaan.

-thc

- nimimerkki vai viittaus tetrahydrokannabinoliin(menikö oikein)? jos jälkimmäinen, niin meni sulta just kaikki uskottavuus.
#39 • • ---[-]--- Guest

mitäs mieltä ollaan esim. upcider, kurko, karjala mainoksista? kenellä on vastuu? olisiko se sittenkin ollut parempi jos alkoholia ei saisi mainostaa?

Ensimmäinen asia, joka minullekin juolahtaa mieliin, on sensuuri. Vastapainoksi valtio voisi vielä tehdä puolen tunnin mainoksia kaikille kanaville puhtaista ja terveistä elämänarvoista. Saataisiin liikunnan harjoittelemiseenkin hiukka glamouria.

Sääli vaan ku monet panimot on suomalaisia.
#40 • • sauce Guest

Ensimmäinen asia, joka minullekin juolahtaa mieliin, on sensuuri. Vastapainoksi valtio voisi vielä tehdä puolen tunnin mainoksia kaikille kanaville puhtaista ja terveistä elämänarvoista. Saataisiin liikunnan harjoittelemiseenkin hiukka glamouria.

Sääli vaan ku monet panimot on suomalaisia.

lähinnä esitinkin tuossa edellä väitteen. itse olisin valmis mainostamaan mielelläni kys.om.tuotteita jos siitä maksettaisi hyvin. ja muutenkin. kys.om. tuotteet antavat mahdollisuuksia monenlaiseen kerrontaan ja ilmaisuun joka ainakin minua kiinnostaa. mutta mitä se tekee "nuorisollemme" onkin jo eri asia.

samaan syssyyn voisi kieltää pornolehdet R-kioskeista, pornofilmit kirpputoreilta(pisti silmään viime sunnuntaina kun kävin yhdellä torilla, siinä oli lapsen eye-levelillä DVD jossa pantiin naisia kaikkiin koloihin ja lasketeltiin naamalla. siinä sitten mukulat niitä kattelee. ) yms...