Hei!
Laitanpa itsekin oman kokemukseni pohjalta pari vinkkiä hommaa harkitseville. Nämä ovat asioita jotka olen siis itse oppinut, joillakuilla muilla saattaa olla eri näkemyksiä.
- Unohda apurahat. Suomessa valtio ei tue musiikkiteollisuutta juuri mitenkään, jokin mahdollisuus saada rahaa masterin valmistuskuluihin on, mutta tämäkin hakuprosessi on aivan älytön rumba ja saatu hyöty kyseenalainen. Sitäpaitsi mikään kunnon liiketoiminta ei perustu subventioon, joten jos sosialismi ja valtion/EU:n/kunnan tuki on mieleen niin ala maanviljelijäksi tai muuta Ruotsiin, jossa musiikkiteollisuutta (myös aloittelevia lafkoja) tuetaan aika paljon enemmän.
- Rahoita itse. Samulin mainitsemat "Pressing and Distribution" -diilit ovat sellaisia, jollaista ei aloittelevan levy-yhtiön kannata edes harkita potentiaalisena mahdollisuutena sillä ne ovat mahdollisuuksia, joita vain tietyt jakelijat tarjoavat jo varmoiksi havaituille tekijöille. Homman hankaluudesta kertoo jotain se, että edesmenneen Prime Distributionin kanssa homma ei onnistunut vaikka ruotsalaisen kaverini kaavaileman teknolafkan kahta ekaa julkaisua olisivat olleet mukana tekemässä Johan Bacto ja Henrik B (kummallakin oli omia levylafkoja, joita Prime Distribution isännöii "Pressing and Distribution" -diilillä).
Summa summarum: homman saa siis varautua rahoittamaan itse alusta loppuun, jos jotain konkreettisia näyttöjä ei ole plakkarissa.
- Ajattele globaalisti. Jos kyse on marginaalimusiikin julkaisemisesta, niin kotimaan markkinat ovat oletettavasti suht' pienet ja läpilyönti saattaisi edellyttää isompaa panostusta kun mihin itsellä on resursseja. Tämän takia kannattaakin suoraan miettiä markkinointi- ja jakelukanavia ulkomaille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ota selvää sopivista ulkomaisista jakelijoista ja heidän verkostoistaan (minne ja keille myyvät ja miten paljon).
- Tee homma loppuun asti ja lähetä vain valmista tavaraa. Älä lähetä jakelijoille kuultavaksi puolivalmiita tekeleitä "Joo, me tehdään sit lopulliset versiot viimesen päälle jos nyt jakeludiili natsaa" -periaatteella, (hyvät) jakelijat keskittyvät valmiiden tuotteiden myymiseen - eivät puolivalmiiden demojen arviointiin. Vinyyliä jos on julkaisemassa niin testipainos (whitelabel) varustettuna julkaisutiedotteella (Release Info Sheet) riittää, myös liitteenä voi laittaa esim. väritulosteet kansigrafiikoista, tämä antaa hyvin erilaisen kuvan lafkasta kuin epämääräinen CDR-levy varustettuna tekstillä: "Hi! This is an unmastered demo, but the tracks will be cool - and so will the cover graphics be too once they are ready". CD-julkaisussa ihan CDR-kappale julkaisutiedotteen kera riittää, mukaan voi laittaa tulosteet kansigraffoista.
- Valitse oikea formaatti. Vinyylin painamista kannattaa eritoten miettiä kolmeen kertaan, sillä vinyylin tekeminen on kallista (masterointi on kallista, levyjen painaminen on kallista, etiketit ja kannet ovat kalliita ja kuljetus on kallista) ja vinyyleistä jakelijalta saatava hinta ei päätä huimaa. CD:tä kannattaakin näin ollen harkita, sillä kompaktin kokonsa (halvempaa kuljettaa) lisäksi CD:n tuotantoprosessi on melkeinpä täysin automatisoitu eikä kallista ihmistyövoimaa jouduta käyttämään läheskään yhtä paljon kuin vinyylin teossa. Tämän lisäksi vinyylipainoja on vähän enää nykyään, mikä tarkoittaa käytännössä sitä että pienemmät levy-yhtiöt saavat kaikin puolin paskaa palvelua (toimitusajat eivät välttämättä pidä, maksuehdot ovat huonot ja myyjä helposti irtisanoutuu kaikesta vastuusta jos jokin menee pieleen). Perkussiivista teknoa on kulutustottumusten takia ehkä turha julkaista CD:llä, mutta johonkin dub-soundiin yms. saattaa CD olla ihan soveltuva formaatti.
- Mieti mihin satsaat. Resurssit ovat aina niukat, ja näin ollen kannattaa miettiä minne kaikkialle niitä laittaa. Esimerkiksi promolevyille tuntuu aina löytyvän kysyntää, siksi kannattaakin arvioida minne on hyödyllistä lähettää promoja - alan lehdille arvosteluun? levykaupoille? DJ:lle? Tässä asiassa kannattaa olla kylmän realistinen, levyarvostelu jossain oman alan keskeisessä julkaisussa on takuuvarmasti hyödyllisempää oman toiminnan kannalta kuin jos joku DJ biisin kerran soittaa omassa setissään (eri asia on jos levy päätyy jonkun ISON DJ:n soittolistalle, ja saa sitämyöten näkyvyyttä).
- Verkostoidu. Kannattaa jonkinlaista yhteyttä pitää oman alan muihin toimijoihin (kilpailijoihin), sillä tätä kautta saa monasti hyvää sisäpiirin tietoa ja näin voi välttää huonoja juttuja ja vastaavasti saada hyviä ideoita. Itse olen onnistunut tämäntyyppisen homman avulla välttämään taloudellisia menetyksiä, sillä esim. tieto kusettajista (kyllä, kusettajia on konemusascenessä paljoni liikkeellä vaikka periaatteessa homma mielletään "perhetoiminnaksi") kulkee aika hyvin pinnan alla.
- Kommunikoi oikein. Jos ulkomaille aikoo suunnata on hyvä opetella ilmaisemaan asiat sellaisella tavalla kuin millä ne ulkomaalaisille kannattaa ilmaista, sillä asiat mielletään eri kulttuureissa eri tavalla. Tämän lisäksi on myös osattava tietää milloin pitää olla vittumainen (rahojen saanti on monasti tästä puolesta kiinni) ja milloin pidättyväisempi.
Oman lafkani sivuja voi käydä kiinnostuneet katselemassa osoitteessa
http://www.tranceform.fi/ - luen tätä foorumia suht' säännöllisesti joten voin tarkentaa sanomisiani tarvittaessa ja meiliä voi halutessaan lähettää osoitteeseen
[email protected]
Keskiviikkoa :),
Kalle / Tranceform
.