"Levy-yhtiön" perustaminen & 12" julkaise

24 posts, 2 pages, 12,285 views

Avatar
#1 • • erik Guest
Eli, olen tekemässä opinnäytetyötä graafisen suunnittelun alueelta. Kun tuo musiikki on lähellä sydäntä, niin olen ajatellut lopputyöksi suunnitella visuaalisen identiteetin levy-yhtiölle. Lisäksi tähän sisältyy yleisemmällä tasolla koko konseptin luominen sekä promootio- ja pakkaussuunnittelu.

Kysyisinkin siis, mitä neuvoja ihmisillä olisi annettavana. Lopputyö menee läpi pelkällä suunnitelmalla, tutkimuksella ja prototyyppien tekemisellä, mutta haluaisin myös aivan oikeasti saada 12" kiekon ulos ja levitykseen. Itse en tee musiikkia, joten tässä olisi ehkä jollekin mahdollisuus saada matskua julkaistua. Tyyliksi olen ajatellut deeppiä, minimaalia technoa tjsp. Tyylikästä, tinkimätöntä ja haastavaa.

Eli mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, minkälaisesta rahoituksesta on kyse, mitkä ovat riskit, miten levitys/jakelu jne. ja mistä voisi itse hakea tietoa.

Siinä brief lyhykäisesti. Kaikki apu suuresti arvostettua. Jos ei halua kaikkea julkisesti jakaa niin voi laittaa emailiakin:
[email protected]

Kiitos jo etukäteen!
Avatar
#2 • • :t:c: : : Guest
On sit muuten hieman hommaa, jos kuitenkin aattelee et oot graafisen lopparia tekemässä :D

Noista kysymistäs jutuista sais varmaan helposti sellasen muutama sata sivua matskua. Helpoin tapa taitaa olla Akateemiseen käveleminen ja ostat sieltä Donald S Passmanin kirjan "All you need to know about the music business". Siihen sitten kyytiin vielä joku firman perustamista koskeva kirja ja eikun kopioimaan ;)
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest

haluaisin myös aivan oikeasti saada 12" kiekon ulos ja levitykseen. Itse en tee musiikkia, joten tässä olisi ehkä jollekin mahdollisuus saada matskua julkaistua. Tyyliksi olen ajatellut deeppiä, minimaalia technoa tjsp. Tyylikästä, tinkimätöntä ja haastavaa.



Jos meinaat itse vain yhden levyn pistää pihalle ja saada sen kuuluviin
muullekin kuin kaveriporukalle, tiedossa unettomia öitä ja hermoromahduksia.
Helvetinmoinen vaiva ja todnäk ainut arvo koko hommalle on pelkkä
tunnearvo.
Avatar
#4 • • jUSSi Guest

Jos meinaat itse vain yhden levyn pistää pihalle ja saada sen kuuluviin muullekin kuin kaveriporukalle, tiedossa unettomia öitä ja hermoromahduksia. Helvetinmoinen vaiva ja todnäk ainut arvo koko hommalle on pelkkä tunnearvo.



entä sitten? ei kaikkea tehdä rahan tai feimin takia.
Avatar
#5 • • xybo Guest
Mä taas näkisin vinyylin julkasemisen ja oman labelin tekemisen
täysin vaivattomana. Tarttee vaan alv tunnuksen ja keksii
nimi, pari biisiä cdr:llä ja tehä keskiöt ite ja teettä ne negaks
ja painoon.

Levittäminen on sitten ehkä työläämpää. Ja toki tällänen tyyli
sopii vaan sellaselle joka haluu painaa 300:n painoksia jokunen
vuodessa. Ja jos vielä saa levyt myytyä niin ei jää ees tappiolle.

-- xybo
Avatar
#6 • • MikkiHiiri Guest

entä sitten? ei kaikkea tehdä rahan tai feimin takia.



Noniin just. Eli jos haluat nähdä vaivaa pelkäks omaks iloks ni siitä vaa,
muussa tapauksessa en kyllä suosittele.

Alkuperäiselle kysyjälle vielä lisäys, että jos musiikkibisneksestä oot
kiinnostunu, niin plattarista tuskin saat ikinä mitään kovin hyödyllistä
tietoa ;)

(Tässä foorumissa levyjen myynnillä omille pääseminenkin on kirosana)
Avatar
#7 • • dixoff Guest
Voitaisiinko siis kiteyttää: pienelle piirille tarkoitetun ug-julkaisun duunaaminen onnistuu suht helposti, maine, kunnia ja laajempi levikki vaatiikin sitten tekemistä.

On sitten tuurista, hermoista, suhteista, suhdanteista, musiikkimausta ja ties mistä kiinni, millaiseksi aloittelevan levy-yhtiöpomon tulevaisuus alalla muodostuu. Ja samahan se oikeastaan koskee kaikkea muutakin harrastustoimintaa, joka voi kehittyä ammatiksi. Esimerkkinä vaikkapa levyjen soitto; tästäkin maasta löytyy varmasti satoja dj:ta, jotka eivät koskaan tule soittamaan prime time -settiä massabileiden päälavalla tai saamaan ensimmäistäkään ulkomaankeikkaa.
Avatar
#8 • • jUSSi Guest

(Tässä foorumissa levyjen myynnillä omille pääseminenkin on kirosana)



ei varmasti ole, ellei omilleen pääsemistä/menestystä tuo ylimielisesti tai muuten huonosti esille. Täällä moni karsastaa kyllä kaupallisuutta, mutta niin kauan kuin kaupallisuus tai sen tavoittelu tunnustetaan rehdisti päämääräksi niin kyllä multakin propsit saa jos menestystä tulee. Asia saa uuden käänteen, jos yrittää esittää uugeeta ollessaan selvästi kaupallinen tuote.
Avatar
#9 • • erik Guest
Kiitoksia kaikille valaisevista neuvoista.
Ja tosiaan, en mitään taloudellista menestystä ole kalastelemassa, kunhan nyt ei kamalasti persnettoa tulisi.
Painos olisi varmasti pieni, mutta olisi se mukava saada laajemman ryhmän tietoisuuteen, eli jonkinlaista promokampanjaa tjsp.
Edelleen ehdotuksia ja tietolähteitä yms. saa laittaa!
Avatar
#10 • • MikkiHiiri Guest

ei varmasti ole, ellei omilleen pääsemistä/menestystä tuo ylimielisesti tai muuten huonosti esille. Täällä moni karsastaa kyllä kaupallisuutta, mutta niin kauan kuin kaupallisuus tai sen tavoittelu tunnustetaan rehdisti päämääräksi niin kyllä multakin propsit saa jos menestystä tulee. Asia saa uuden käänteen, jos yrittää esittää uugeeta ollessaan selvästi kaupallinen tuote.



Juu oikeassa olet. Moni kuitenkin tuntuu dissauttavan, jos tuote on rehdisti
hyvä ja se menee siksi kaupaksi :) Siinä ei mielestäni ole mitään pahaa,
jos "tahtomattaan" vaikka sattuu tienaamaan uuden syntikan rahat :)


Ja tosiaan, en mitään taloudellista menestystä ole kalastelemassa, kunhan nyt ei kamalasti persnettoa tulisi.
Painos olisi varmasti pieni, mutta olisi se mukava saada laajemman ryhmän tietoisuuteen, eli jonkinlaista promokampanjaa tjsp.
Edelleen ehdotuksia ja tietolähteitä yms. saa laittaa!



Jos biisi on hyvä, niin varmasti Plattarin DJ:stä ja kauppiaista löytyy
supportia. Onnea kuitenkin yritykselle!

Ps. eka ite tehty vinyyli kädessä pitää sisällään paljon tunnetta jota ei
voi sanoin kuvailla :heart:
Avatar
#11 • • omniholic Guest
Problematiikkaa vinyylipainoksissa:

300 kappaleen painos on yleensä minimi jonka tehdas suostuu tekemään. 300 levyä saattaa olla yllättävän paljon myytäväksi, jos ei ole kunnon levityssopimusta.

Kunnon levityssopimus taas on vaikeaa saada ilman kunnollista usean levyn julkaisuaikataulua ja hyviä biisejä, ellei artisti sitten ole erittäin tunnettu jo vanhastaan.

Vinyylin valmistaminen on pirun kallista. Kun vielä lasketaan kalliit rahtikulut päälle on vaikeaa päästä edes omilleen.
Avatar
#12 • • Samuli Guest
suomesta kuuluu kummia, tiedän ainakin 4 uutta aloittavaa labelia (julkaisut ei vielä ulkona) jo pelkästään housen puolella.
xybon kanssa samaa mieltä; homma on vaivatonta siihen asti kun täytyy vääntää kättä jakelijan kanssa. varsinkin viimeaikaiset jakelijasotkut/konkurssit ovat vaikuttaneet monen pikkulafkan talouteen todella pahasti. prime jätti juuri 12 milj. € velat jälkeensä.. jos jakelijalta jää saamatta rahat kahdesta tai kolmesta julkaisusta, puhutaan silloin jo aikamoisesta lovesta taloudessa. varsinkin jos lafka on maksanut artistille ennakkoja ja ottanut riskin uskoessaan omiin tuotteisiinsa.
ollaan itse neuvoteltu diili, mihin kuuluu samaan pakettiin prässäys, mastrointi, jakelu ja osittain markkinointi. ensimmäinen prässi minimissään 1000 kpl. omilleen pääseminen melko iisiä. pieni riski otetaan, mutta saadaanpahan oma mieleisemme lafka pystyyn ja voidaan puskea maailmalle juuri sellaista saundia mistä itse pidämme eniten (ei siis vain ja ainoastaan sam & gigi matskua...). joulun jälkeen helpottaa muut duunikiireet ja keväällä olisi tarkoitus polkaista homma kunnolla käyntiin. tästä sitten lisää tuonnemmin..
Avatar
#13 • • Ana-- Guest

suomesta kuuluu kummia, tiedän ainakin 4 uutta aloittavaa labelia (julkaisut ei vielä ulkona) jo pelkästään housen puolella.



Hei, pistäppä mulle mailitse mokomien yhteystietoja, jookosta...
Avatar
#14 • • Moonloop Guest

voidaan puskea maailmalle juuri sellaista saundia mistä itse pidämme eniten (ei siis vain ja ainoastaan sam & gigi matskua...). joulun jälkeen helpottaa muut duunikiireet ja keväällä olisi tarkoitus polkaista homma kunnolla käyntiin. tästä sitten lisää tuonnemmin..



Hey, täähän on loistavaa! Täytyykin olla kuulolla... :happyroll:
Avatar
#15 • • Uinajainen Guest
On ollu kans puhetta jonkun Chill/Idm/dubbish vinyylin julkaisemisesta. Ja mielenkiinnolla tutkiskelen asiaa.

Kun biisit on purkissa ja ne on lähetetty finaalimasteroinnin kautta prässiin, kuinka kauan yleensä kestää et ne on kourassa? Onko jotain erityistä mitä täytyy ottaa huomioon biisiä esikäsitellessä ennen varsinaista masterointia?

Itse en musaile, oon ko. projektissa ihan vaan oman mielenkiinnon kannalta.
Dollareita tuskin saadaan, mutta hymyilevät levynomistajat taitaa olla arvokkaampaa. Jos oisin koskaan ees ryhtyny soittamaan levyjjä mielikuva superstar dj:stä ni vois rytinällä rymistä pitkin ryteikköä moinen haavelma se.

Ku pääsis ensi ees ilimatteeks vaikka Porvooseen asti... :happyroll:
Avatar
#16 • • Quu Guest
Joku ystävällinen vanhapartakonkari voisi vuodattaa tähän threadiin abaut kaiken mitä pitää tietää levyn julkaisemisesta. Olis käzyy.
Avatar
#17 • • Ath Guest
Hei!

Laitanpa itsekin oman kokemukseni pohjalta pari vinkkiä hommaa harkitseville. Nämä ovat asioita jotka olen siis itse oppinut, joillakuilla muilla saattaa olla eri näkemyksiä.

- Unohda apurahat. Suomessa valtio ei tue musiikkiteollisuutta juuri mitenkään, jokin mahdollisuus saada rahaa masterin valmistuskuluihin on, mutta tämäkin hakuprosessi on aivan älytön rumba ja saatu hyöty kyseenalainen. Sitäpaitsi mikään kunnon liiketoiminta ei perustu subventioon, joten jos sosialismi ja valtion/EU:n/kunnan tuki on mieleen niin ala maanviljelijäksi tai muuta Ruotsiin, jossa musiikkiteollisuutta (myös aloittelevia lafkoja) tuetaan aika paljon enemmän.

- Rahoita itse. Samulin mainitsemat "Pressing and Distribution" -diilit ovat sellaisia, jollaista ei aloittelevan levy-yhtiön kannata edes harkita potentiaalisena mahdollisuutena sillä ne ovat mahdollisuuksia, joita vain tietyt jakelijat tarjoavat jo varmoiksi havaituille tekijöille. Homman hankaluudesta kertoo jotain se, että edesmenneen Prime Distributionin kanssa homma ei onnistunut vaikka ruotsalaisen kaverini kaavaileman teknolafkan kahta ekaa julkaisua olisivat olleet mukana tekemässä Johan Bacto ja Henrik B (kummallakin oli omia levylafkoja, joita Prime Distribution isännöii "Pressing and Distribution" -diilillä).
Summa summarum: homman saa siis varautua rahoittamaan itse alusta loppuun, jos jotain konkreettisia näyttöjä ei ole plakkarissa.

- Ajattele globaalisti. Jos kyse on marginaalimusiikin julkaisemisesta, niin kotimaan markkinat ovat oletettavasti suht' pienet ja läpilyönti saattaisi edellyttää isompaa panostusta kun mihin itsellä on resursseja. Tämän takia kannattaakin suoraan miettiä markkinointi- ja jakelukanavia ulkomaille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ota selvää sopivista ulkomaisista jakelijoista ja heidän verkostoistaan (minne ja keille myyvät ja miten paljon).

- Tee homma loppuun asti ja lähetä vain valmista tavaraa. Älä lähetä jakelijoille kuultavaksi puolivalmiita tekeleitä "Joo, me tehdään sit lopulliset versiot viimesen päälle jos nyt jakeludiili natsaa" -periaatteella, (hyvät) jakelijat keskittyvät valmiiden tuotteiden myymiseen - eivät puolivalmiiden demojen arviointiin. Vinyyliä jos on julkaisemassa niin testipainos (whitelabel) varustettuna julkaisutiedotteella (Release Info Sheet) riittää, myös liitteenä voi laittaa esim. väritulosteet kansigrafiikoista, tämä antaa hyvin erilaisen kuvan lafkasta kuin epämääräinen CDR-levy varustettuna tekstillä: "Hi! This is an unmastered demo, but the tracks will be cool - and so will the cover graphics be too once they are ready". CD-julkaisussa ihan CDR-kappale julkaisutiedotteen kera riittää, mukaan voi laittaa tulosteet kansigraffoista.

- Valitse oikea formaatti. Vinyylin painamista kannattaa eritoten miettiä kolmeen kertaan, sillä vinyylin tekeminen on kallista (masterointi on kallista, levyjen painaminen on kallista, etiketit ja kannet ovat kalliita ja kuljetus on kallista) ja vinyyleistä jakelijalta saatava hinta ei päätä huimaa. CD:tä kannattaakin näin ollen harkita, sillä kompaktin kokonsa (halvempaa kuljettaa) lisäksi CD:n tuotantoprosessi on melkeinpä täysin automatisoitu eikä kallista ihmistyövoimaa jouduta käyttämään läheskään yhtä paljon kuin vinyylin teossa. Tämän lisäksi vinyylipainoja on vähän enää nykyään, mikä tarkoittaa käytännössä sitä että pienemmät levy-yhtiöt saavat kaikin puolin paskaa palvelua (toimitusajat eivät välttämättä pidä, maksuehdot ovat huonot ja myyjä helposti irtisanoutuu kaikesta vastuusta jos jokin menee pieleen). Perkussiivista teknoa on kulutustottumusten takia ehkä turha julkaista CD:llä, mutta johonkin dub-soundiin yms. saattaa CD olla ihan soveltuva formaatti.

- Mieti mihin satsaat. Resurssit ovat aina niukat, ja näin ollen kannattaa miettiä minne kaikkialle niitä laittaa. Esimerkiksi promolevyille tuntuu aina löytyvän kysyntää, siksi kannattaakin arvioida minne on hyödyllistä lähettää promoja - alan lehdille arvosteluun? levykaupoille? DJ:lle? Tässä asiassa kannattaa olla kylmän realistinen, levyarvostelu jossain oman alan keskeisessä julkaisussa on takuuvarmasti hyödyllisempää oman toiminnan kannalta kuin jos joku DJ biisin kerran soittaa omassa setissään (eri asia on jos levy päätyy jonkun ISON DJ:n soittolistalle, ja saa sitämyöten näkyvyyttä).

- Verkostoidu. Kannattaa jonkinlaista yhteyttä pitää oman alan muihin toimijoihin (kilpailijoihin), sillä tätä kautta saa monasti hyvää sisäpiirin tietoa ja näin voi välttää huonoja juttuja ja vastaavasti saada hyviä ideoita. Itse olen onnistunut tämäntyyppisen homman avulla välttämään taloudellisia menetyksiä, sillä esim. tieto kusettajista (kyllä, kusettajia on konemusascenessä paljoni liikkeellä vaikka periaatteessa homma mielletään "perhetoiminnaksi") kulkee aika hyvin pinnan alla.

- Kommunikoi oikein. Jos ulkomaille aikoo suunnata on hyvä opetella ilmaisemaan asiat sellaisella tavalla kuin millä ne ulkomaalaisille kannattaa ilmaista, sillä asiat mielletään eri kulttuureissa eri tavalla. Tämän lisäksi on myös osattava tietää milloin pitää olla vittumainen (rahojen saanti on monasti tästä puolesta kiinni) ja milloin pidättyväisempi.

Oman lafkani sivuja voi käydä kiinnostuneet katselemassa osoitteessa http://www.tranceform.fi/ - luen tätä foorumia suht' säännöllisesti joten voin tarkentaa sanomisiani tarvittaessa ja meiliä voi halutessaan lähettää osoitteeseen [email protected]


Keskiviikkoa :),

Kalle / Tranceform

.
Avatar
#18 • • MikkiHiiri Guest

Tämän lisäksi on myös osattava tietää milloin pitää olla vittumainen (rahojen saanti on monasti tästä puolesta kiinni)



Agreed!
Avatar
#19 • • erik Guest
Kiitokset seikkaperäisestä vastauksesta, Ath! Ja kiitos muillekin. Noita pointteja tuli esiin kun hieman tongin internetia, mutta ensi käden tieto on aina tärkeämpää.
Ajankohta mahdolliselle julkaisulle, mikäli sopivat kontaktit löytyvät, olisi luultavasti ensi vuoden joulun tienoilla, tai mahdollisesti 2005 keväällä. (Valtio vaatii suorittamaan velvollisuuden *#%!)
Avatar
#20 • • halme Guest
Parit vinyylintuoksuiset linkkivinkit kaikille aloitteleville levymoguleille näin joulun kunniaksi! :)

Useita eri painoja halki planeetan:
http://www.hiphop-directory.com/Producing/Vinyl_and_CD_Manufacturing/index.php

Perinteisen tsekkipainon kotisivut http://www.gzcd.cz

ja sieltä erittäin kätevä vinyylihintojen laskuri: http://www.gzcd.cz/en/kalkulator/k_en_eur.htm

Saattaa näyttää liiankin hyvältä aluksi mutta muistakaa valtionosuus 22% lisätä loppusummaan. Painoksista olen sitä mieltä että ottaa ensin sen pari kolme sataa, ja kun ne on myyty niin harkitaan lisäpainosta kun masteri on kuitenkin jo tehtaalla valmiina.

Mitä joihinkin jakelijoihin tulee, niin eivät välttämättä ota edes kuunteluunsa tsekeissä painettua lättyä, ja muutoinkin ensimmäisten julkaisuiden kohdalla haaveet siitä ihanasta komeasta ja varakkaasta distribuuttorista kannattaa unohtaa heti kättelyssä ja keskittyä itse (vaikka tappiollisestikin) työntämään levyjä kaikkiin mahdollisiin rakoihin.

Mutta lisää lettua pöytään ja hyvät hillot päälle! Sellaiset on mietteet täällä Jyväskylässä. :)


tv: Heikki / Rikos

www.rikosrecords.com