Musiikintekosoftien vertailutopic...

29 posts, 2 pages, 4,848 views

Avatar
#1 • • 029 Guest
Heip,

niin monta askarruttaa et onko jossakin softassa se feature - tai vähintäänkin vastaava - jota on omassaan tähän asti tottunut käyttämään että täälläpä sitten vain puimaan eri featureita ja vertaamaan softia toisiinsa.

T: Nimim. "löytyyx hei logikista Grooven mukaan muuttuva gridi pianorollizs???" :)
Avatar
#2 • • OSC8 Guest

T: Nimim. "löytyyx hei logikista Grooven mukaan muuttuva gridi pianorollizs???" :)



Heh, voin kuvitella kun coma jo vetää hihoja ylös.. ;)

Jees mut toi on muuten aivan loistava feature. Muistan kuinka cakewalk -aikoina oli aivan käsittämättömän vaikeeta ruveta pianorollissa tekemään groovea, koska nuotit putosivat muutaman pikselin gridin viereen..

Toi SX:n systeemi taasen on ihana :D
Avatar
#3 • • 029 Guest

T: Nimim. "löytyyx hei logikista Grooven mukaan muuttuva gridi pianorollizs???" :)



Heh, voin kuvitella kun coma jo vetää hihoja ylös.. ;)

Jees mut toi on muuten aivan loistava feature. Muistan kuinka cakewalk -aikoina oli aivan käsittämättömän vaikeeta ruveta pianorollissa tekemään groovea, koska nuotit putosivat muutaman pikselin gridin viereen..

Toi SX:n systeemi taasen on ihana :D



Jeps ;) mä diggaan kans... Mut siis kaikille muille tiedoks et toi mun heittämä kysymys oli ihan vaan esimerkki, silleen ku tiiän kuitenkin siihen vastauksen jo :)

Oikeestaan esimerkiks Fruity FL:n featureita ois kyllä eri mielenkiintosta nähdä verrattavan ison rahan sekkareihin...
Avatar
#4 • • MikkiHiiri Guest
En kyl enää jaksa käydä Logicia ja Cubasea vertailemaan ku oon löytäny
Cubasesta lähes kaikki samat toiminnot mitä tartten =)

Mut. Miksi kummassakaan softassa ei ole acid-looppienvenytystsydeemiä?
Cakewalk Sonar 3:ssahan se esimerkiksi on
Avatar
#5 • • xybo Guest
Näin mielenkiinnosta. Renoisea olen tykänny lähinnä käyttää
siksi että Sample offsetilla voi sampleja soittaa mistä kohti vain
ja kun siihen laitta vielä pingpong luuppeja sinne tänne saa
kivoja jutskia..

Onko tälläistä muissa sequissa.. vai meneekö se enemmän
softasamplereiden puolelle?

-- xybo
Avatar
#6 • • MikkiHiiri Guest

Onko tälläistä muissa sequissa.. vai meneekö se enemmän
softasamplereiden puolelle?-- xybo



Sekvenssereissä tuskin, mut VSTi-plugareissa kyllä, joita sitten sekvensserillä
voi ohjata.
Avatar
#7 • • xybo Guest

Onko tälläistä muissa sequissa.. vai meneekö se enemmän
softasamplereiden puolelle?-- xybo



Sekvenssereissä tuskin, mut VSTi-plugareissa kyllä, joita sitten sekvensserillä
voi ohjata.



Juuh. Ikäväkyllä ne vaan on niin prossusyöppöjä :/
Puhumattakaan että pitäs ostaa kasa softia että sitten
sais saman lopputuloksen.. (vaikkakin ehkä hieman paremmalla
laadulla)

-- xybo
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest

Juuh. Ikäväkyllä ne vaan on niin prossusyöppöjä :/
Puhumattakaan että pitäs ostaa kasa softia että sitten
sais saman lopputuloksen.. (vaikkakin ehkä hieman paremmalla
laadulla)



En mä nyt tiedä. Esim uusin Steinberg Halion 2 vie prossutehoo törkeän
vähän. Pysytään samoissa lukemissa kuin Emagicin EXS24, eli niitä voi
mättää kymmentolkulla ilman mitään ongelmaa. NI Kontakt taasen
syö tehoo kiitettävästi :(
Avatar
#9 • • xybo Guest

Juuh. Ikäväkyllä ne vaan on niin prossusyöppöjä :/
Puhumattakaan että pitäs ostaa kasa softia että sitten
sais saman lopputuloksen.. (vaikkakin ehkä hieman paremmalla
laadulla)



En mä nyt tiedä. Esim uusin Steinberg Halion 2 vie prossutehoo törkeän
vähän. Pysytään samoissa lukemissa kuin Emagicin EXS24, eli niitä voi
mättää kymmentolkulla ilman mitään ongelmaa. NI Kontakt taasen
syö tehoo kiitettävästi :(



750Mhz TURPO kun on käytössä niin jo muutama tuollainen saa
koneen jumiin.. jos vielä ajatellaan että yleensä mun biisitkin
koostuu noin 15-20:sta kanavasta tollasia kikkailtuja sampleja..
pitäs siis pyörii ainakii 20 noita sit.. doh. Ehkäpä sittenkin pitäs
ostaa se uus kone. Lähinnä se söpö läppäri
(ei sitä pinkkiä ja karvasta kuitenkaan)

-- xybo
Avatar
#10 • • 029 Guest

En kyl enää jaksa käydä Logicia ja Cubasea vertailemaan ku oon löytäny
Cubasesta lähes kaikki samat toiminnot mitä tartten =)



Jooh en mäkään :) aattelin vaan et ois hyvä säätää sellanen kikkakolmosten topikki... se mua ainakin kiinnostaa et miten jossain softassa on toteutettu jokin toista vastaava ominaisuus. Kun oon huomannu et esim Logikissa ja Cubasessa on ihan helvetisti samoja ominaisuuksia mut ne on vaan mainittu eri nimillä - tai vaatii erilaisen ajattelutavan - mut sama lopputulos kuitenski hoituu aina :):)


Mut. Miksi kummassakaan softassa ei ole acid-looppienvenytystsydeemiä?
Cakewalk Sonar 3:ssahan se esimerkiksi on



Hmm.. eiks toi sizing applies timestretch muuten auta tossa? (paina nappia siinä nuolen kuvakkeen päällä pari kertaa ni se parttien koonmuuttelun moodi vaihtuu [liikuttaa sisältöö, tai venyttää sisältöö, tai - niinkun defaulttina asetuksissa on -venyttää vaan itse parttia johon data sit laitetaan]...)
Avatar
#11 • • djsakke Guest


Mut. Miksi kummassakaan softassa ei ole acid-looppienvenytystsydeemiä?
Cakewalk Sonar 3:ssahan se esimerkiksi on



Eikos Cubasessa toimi rewiren kautta Ableton Live, joten ei tarvi moista sisaanrakennettuna. Ableton Livellahan saa vaikka sen huonon liverumpalin rumputrackinkin joka biitin kohdalleen, feature joka viel puuttuu esmes Acidista.
Avatar
#12 • • Damien Guest



Onko tälläistä muissa sequissa.. vai meneekö se enemmän
softasamplereiden puolelle?

-- xybo



Entinen Fruity Loops, eli FL Studio 4. Sillä voi kanssa taivuttaa samplet suoraan sekvensseriin ja nehän tanssii siellä, tämä siis ilman VST-puolta ja ei vie tehoja juuri lainkaan. Plussana loistavat Buzz adapterit ja VST-ominaisuudet, vallan loistava softa.
Avatar
#13 • • R24 Guest


Mut. Miksi kummassakaan softassa ei ole acid-looppienvenytystsydeemiä?
Cakewalk Sonar 3:ssahan se esimerkiksi on



Tota mäkin olen kummastellut.
On logic kutosessa looppien automaattinen tempotus ja niitä voi vapaasti stretchailla hiirellä arrangessa, mutta mä kaipaan samanlaista preview systeemiä kuin Acidissa, niin että voin selailla mun looppikirjastoja biisin soidessa.

Eiköhän logicciin se kohta tule kun Applen "iSeku" Soundtrack toimii silleen.

Edit:

"Soundtrack is so intuitive and powerful that within minutes of sitting down on a plane, I created temp tracks for some upcoming projects that would have otherwise taken hours to do in a studio. Soundtrack is already one of my most important audio production tools and is set to become a staple for serious composers and hobbyists."

- Recording artist and producer, BT (a.k.a. Brian Transeau)
Avatar
#14 • • vartio Guest
sonar kolmosen isoin miinus on tuo että se ei toimi
kuin win 2k ja eteenpäin. juuri kun oli varta vasten
asentanut bulkin 98SE:n musasoftia varten.
Avatar
#15 • • :t:c: : : Guest
*hihojenylöskäärimis*

:D

Ei vaan, *palautus*, näyttää aika hedelmäiseltä kun käytän nii paljon t-paitoja...

Ja ei2, kyl se on ihan makuasia ja jengi saa käyttää ihan mitä softaa haluaa :) Tosiaan noita featureita nyt on kilpaa kopsattu ties kuinka monta vuotta, eikä niistä erkkikään ota enää tässä vaiheessa selvää. Kuten mikkikin tuol tokas, ne omat löytyy kyl sieltä mistä parhaimmalta tuntuu.

Ja tosiaan Logic kutosessa noi sämpletimingit on kohdallaan ja jos nyt yhtään kavereita on uskominen niin se on jo taas sit ihan eri softa kun vitonen. Mä tykkään päästä ruuvaan softaani miten haluan ja Logic on siinä mun paras kaveri, plus tietty toi audiopuoli roccaa. Muutenkin tän jo melkeinpä vituiks ruuvatun koneen päällä toimii melkeinpä ainoastaan ruuvattuja muita softia - ihme pikku fiksaatio :D Ei tota helv* Microsoftin alustaa muuten kyl edes saa toimiin edukseen. Vielä kun ton kX projectin ajurikasan sais toimiin :|

Noh, Mac linjalla ollaan pian, kunhan nyt saadaan eka pankin setä tyytyväiseks :D


p.s.

niinjoo toi kyssäri, "löytyyks grooven mukaan menevä gridi..."

öö miks? :D

Mä ainakin kuuntelen musani ;D Ei vaan, mulle ainakin riittää ihan täysin toi oma gridi toimintoineen, joilla saa kyl nuotit tasan siihen kohtaan mihin haluaa... esim toinen nuotti *klik* [hotkeyn kaa align toinen nuotti sen kaa]. Tai sit nudgeilee sen mihin haluaa tms... Ja Hiirikin on olemassa :D

EDIT #371: Niin vähän asiaan liittyen, onhan siis logicis Groove Template import

Options -> groove templates

Make Groove Template
Delete Groove Template from list
DNA groove template import

*klips*

FROM THE MANUFACTURERS Setting up Groove Templates in Emagic's Logic Audio In addition to extremely stable timing, Emagic's Logic Audio Platinum and Logic Audio Gold feature some of the most extensive and musical groove functions available on the market today. The real-time, nondestructive nature of the program is extremely effective for creating, editing, and auditioning MIDI groove templates that you've generated, imported, or extracted from digital audio. You can create MIDI groove templates in Logic Audio in one of the following ways:

1. Select any existing MIDI sequence that you wish to use as a MIDI groove template. Select Make Groove Template (Options 8 Groove Template 8 Make Groove Template).

2. Record or step enter one bar of 16th notes. Modify the positions, Velocities, and note lengths until you have the groove or feel you want, then select Make Groove Template.

3. Import a Cubase DNA groove.

4. Within Logic Audio's integrated stereo Sample Editor, extract the groove from any digital audio region using the Digital Factory's Audio-to-MIDI Groove Template feature.

Most sequencers' groove templates contain only note-position information, which determines the rhythm and feel of the sequence. In Logic Audio, the templates also contain Velocity (accents) and note-length (articulation) data. This is crucial to the accurate reproduction of a groove.

All edits affect only playback and are totally nondestructive. You can massage the settings in real time and the results are immediately audible. This is a primary strength of Logic Audio's real-time functionality. It's a very musical but often overlooked feature.

Here's the kicker: once you've added a groove template to one or more MIDI sequences, you can edit that groove template in real time with the Matrix, Event, Score, or Transform Editor. Any edits you make will affect (in real time) all the sequences using that groove template. This feature is called the Living Groove Connection.

from:

http://emusician.com/microsites/magazinearticle.asp?mode=print&magazinearticleid=65313&releaseid=&srid=11343&magazineid=33&siteid=15
Avatar
#16 • • vartio Guest
onko kukaan muu huomannut sonarissa hämmästyttävää seikkaa,
että reaaliaikaiset efektit kanavilla eivät ole autenttisen reaaliaikaisia?

tuon huomaa siitä että tekee kaksi audio kanavaa, tuuppaa toiselle
muutaman plugariefektin ja toiselle ei mitään. nyt kun tuot wavin
toiselle kanavalle ja 'nappi pohjassa' kopioit sen toiselle, tulee pieni
miettimistauko (jolloin sonar generoi efektit valmiiksi). efektoimattomalle
kanavalle siirto ei aiheuta mitään miettimistaukoja, mutta efektikanavalle
siirto tekee juuri tuon pienen viiveen.

eikö tuo ole selvä merkki siitä että efektejä ei lasketa lennosta?

onko cubasessa tai logicissa nähty mitään vastavaa?
Avatar
#17 • • pakana Guest


eikö tuo ole selvä merkki siitä että efektejä ei lasketa lennosta?



PDC, plugin delay compensation on toteutettu juuri noin. Sonar laskee "reaaliaikaisesti" (=tosiajassa, siis sitä mukaa kun audioinputtia efektiplugariin tulee, vaadittujen laskutoimitusten monimutkaisuudesta ja määrästä riippuen saattaa siis viivästytää signaalia) toteutettavien efektien aiheuttaman viiveen äänen ulostulossa, ja aikaistaa raidan soittoa tämän viiveen kompensoimiseksi.

Eli viive kopiointivaiheessa aiheutuu toistovaiheen viiveen ehkäisystä :D
Avatar
#18 • • vartio Guest


Eli viive kopiointivaiheessa aiheutuu toistovaiheen viiveen ehkäisystä :D



aivan. eli periaatteessa jos nakkaan kaikki
efektit offille, hommat nopeutuu?

en olekkaan hullu :)
Avatar
#19 • • pakana Guest


Eli viive kopiointivaiheessa aiheutuu toistovaiheen viiveen ehkäisystä :D



aivan. eli periaatteessa jos nakkaan kaikki
efektit offille, hommat nopeutuu?

en olekkaan hullu :)



Jossain vaiheessa se kuitenkin lasketaan, viimeistään ennen ku painat playta.
Avatar
#20 • • Elvish Guest
Onko Cubasessa samanlainen mahdollisuus ohjata softasynien potikoita midicontrollerilla kuin FL Studiossa?

FL:ssahan se taphatuu niinkin helposti kuin "link to controller" -> valitaan nuppi jota halutaan säätää ja sit vaan käännetään kiipparin potikasta ni se on siinä, mutta käsittääkseni Cubasessa sitä ei saa näin helposti tehtyä, vai saako ollenkaan?

Ja jos saa tehtyä niin miten se sitten siinä käytännössä tapahtuu?