Budo/Itsepuolustuslajit

165 posts, 9 pages, 28,869 views

Avatar
#41 • • mmmedian Guest
wuuhaa!

Takana junnu judoa (kauan sitten) ja muutama vuosi sitten vähän kung-fua ja tai chia. Myös vähän sparrailua ts. kehään vihreän vyön ju-jutsukoiden kanssa = verilöylyjä

Mutta asiaan: eli missä Helsingissä kannattaisi aloitella uudelleen?
haussa olisi siis tuollaista _enemmän_ henkistä ja ideologista kung fu ja tai chi harrastelua. Olisi ihan kiva olla taas vetreä ja tasapainoinen ihminen =)
Avatar
#42 • • Zam Guest
damn. nyt kun katsoo mitä Hki:ssä tarjolla ni melkein ottaa koteloon. Täällä kehäkolmosen ulkopuolella meitin kotikylällä ei kukaan ole edes kuullut kungfusta. :eek:

No, itse harjottelin muutamia vuosia WTF taekwondossa ja alkeiskurssin aikidoa. ja hetken aikaa jujutsussa. Ei täällä ole mitään mielenkiintoisia lajeja edes tarjolla.. joku hapkido, wonhwado, shoto budo, karate, thai boxing, judo...

Olen kuitenkin lukenu paljon budohistoriaa niin olisi pari lajia mitä olisi kiva oppia mutta minusta tuntuu ettei suomessa ole kunnon opetusta lajeista.. ku tuntuu muutenkin että kaikki noi tyylisuunnat on enemmän tai vähemmän samasta muotista eikä alkuperäisten kehittäjiensä näkemys.
Avatar
#43 • • J Raninen Guest

minusta tuntuu ettei suomessa ole kunnon opetusta lajeista.. .


Höhhöh, ei pidä paikkaansa. Suomea sanotaan Euroopan Japaniks ja japanilaisten opettajien mukaan suomalaisilla on japanilaisten kanssa hyvin samankaltainen tasainen mielenlaatu ja peräänantamattomuutta, jota tarvitaan budolajien harrastamisessa. Suomesta tulee lajista kuin lajista kovia kavereita ja nimenomaan Do-mielessä, eikä vain fyysisesti. Opetuskin on tasokasta, koska harrastajien/opettajien lajille omistautuminen on ihan toista luokkaa, kuin jossain jenkkilöiden rahatpois-HuijaaMuaJoo -kursseilla.

tuntuu muutenkin että kaikki noi tyylisuunnat on enemmän tai vähemmän samasta muotista eikä alkuperäisten kehittäjiensä näkemys.

Jos sä et oo vaan sisäistänyt sitä tyylisuunnan perimmäistä ideaa? Tai jos vaan kohdalle on sattunut se harvassa oleva huono opettaja..

Edit: sönk sönk
Avatar
#44 • • Zam Guest
Joo.. voipi olla että kohdalle sattunut just tollanen HuijaaMuaJoo... heheh.. tää Chun tuli Koreasta opettamaan tkd:a... olikin ihan pätevä mut jopa minusta tuntu (silloin aloittelijana) että vöitä tuli ku osas potkasta.. no siinä sit loppukin kiinnostus kun ei ollu haastetta. kävin kyllä otteluissa mutta siellä tuli turpaan että ropisi.. vaikkakin sain pronssia valkoisella vyöllä :D (kihihi)

no mut.. ehkäpä nää lajit tääl ei vaa sit tyydytä ja se saa näkemään kaiken tarjonnan huonona.. voipi olla. Tahtoo Kungfua tännekin. tai edes capoeiraa.. ;)

no.. ehkäpä kehitän oman tyylini. niinkuin Joe Eigo. Vaikka tuo kyseinen kehittikin jonkun show-tyylin ;)
mut ihan vieteri toi tyyppi.
Avatar
#45 • • HydroGen Guest
Minkä lainen laji tämä kyseinen Ju-Jutsu on?
Oon harrastanu judoa noin viis vuotta joskus pentuna, mut kiinnostus lopahti ku pääsi ylä-asteelle ja tuli tupakka / viina mielenkiintosemmaks!!!
On toi ju-jutsu lähellä judoa....???? kiinnostais joku tommonen näin vanhempana......kuntoa kasvattamaan!!!!
Avatar
#46 • • Remotion Guest
Joe Eigo on tosiaan ihan härö ukkeli. Vitsi kun osais itsekin riuhtoo samaan malliin... :hah:
Avatar
#47 • • Zam Guest

Minkä lainen laji tämä kyseinen Ju-Jutsu on?



Juu no siinä on potkuja, iskuja, sidontaa.. google auttaa tähänkin epätietoon. En itse ole perehtynyt siihen. Meillä ei ole kuin Hokutoryu Ju-jutsu jonka perusti kehitti Auvo Niiniketo eurooppalaiseen makuun. On sama mitä esim poliisit pääosin harjoittaa.

Joe Eigo on tosiaan ihan härö ukkeli.



Jep.. ja vaikka sen videoissa on aika paljon näennäistä capoeiraa, ei tämä kyseinen ole omien sanojensa mukaan koskaan treenannu kyseistä lajia.. Tai sit se puhuu psk..
Avatar
#48 • • J Raninen Guest

Minkä lainen laji tämä kyseinen Ju-Jutsu on?


Jujutsu (Ju-Jutsu/JiuJitsu..) sanana tarkoittaa "pehmeää sotataitoa". Ongelma on siinä, että sitä löytyy n+1 eri variaatiota. Esim täällä JKL:ssä on ainakin Hontai Yoshin Ryu -koulukunnan jutsua, joka on äärimmäisen perinteinen japanilainen samuraitaito, Hokutoryu, joka mainittiinkin jo, ja Brasilian Jiujitsu, joka on katutappelulähtökohtainen eikä sisällä japanilaisesta ideologiasta kuin treenivaatteet.
Avatar
#50 • • Orange Guest
kravmagaa jo toista vuotta.

ja mitä sanotaan että suomessa ei oo tasoo, niin www.kehakarhut.fi , seura jossa treeenaan on yksi suomen parhaista ja sitä pidetään yksinä parhaista kravmagan opettajista israelin ulkopuolella...



kill kill kill :hah:
Avatar
#51 • • kosmo Guest
Pentuna pitkään ja hartaasti HanMooDoa + Taekwandoa.. lajeja jotka on suunniteltu pienille korealaisille joiden ponnari on vähintään oma pituus. :crybaby:

Nykyään "vanhana" ja kankeana oon onneksi löytänyt omanlaisen lajini. Wu Hsin Kuenin.. laji joka koostuu periaatteessa neljästä lajista. Wing Chunista, Jun Fanista, Muay Thaista sekä Kalista. WHK korjaa kokonaisuutena Wing Chunin ja Jun Fanin ongelmat yksittäisinä lajeina, jolloin etäisyyksistä voi tulla helposti ongelma.. mukana vielä kepit ja potkut (ei mitään twd wiuh-wiuh potkuja) niin bueno! :cool:

kannattaa tsekata, www.wuhsinkuen.com
Avatar
#52 • • xybo Guest

Minkä lainen laji tämä kyseinen Ju-Jutsu on?
Oon harrastanu judoa noin viis vuotta joskus pentuna, mut kiinnostus lopahti ku pääsi ylä-asteelle ja tuli tupakka / viina mielenkiintosemmaks!!!
On toi ju-jutsu lähellä judoa....???? kiinnostais joku tommonen näin vanhempana......kuntoa kasvattamaan!!!!



Niinikedon Hoktoryu Ju-Jutsusta...

+judo painia

Joskus aikoinaan suomen judon joku maajoukkoa kouluttajakin
kävi pitämässä meillen treenejä.

+judo/aikido heittoja/lukkoja (aikidon yks pohjalaji oli ju-jutsu)

Tekniikat lähes samoja, tosin ju-jutsussa potkiaan/lyödään
vielä varmistukseksi...

+kickboxing mättöä

Matsaaminen ei tuntunt olevan mitään sen syvällisempää kun
mättämistä hanskat kädessä.

- ei katoja

Ei katoja, tilalla vyökokeet, useat vyökoe tekniikat vaikuttavat
siltä että niistä oli unohdettu tekniikan oleellisempia osia
(aikidossa ainakin käytiin samat tekniikat huomattavasti tarkemmin
ja ne toimi ilman voimaakin), merkkien kerääminen tuntui
välillä vähän hölmöltä (vihko täynnä niin pääsee vyökokeeseen)

Korkeemmilla vöillä vyökokeet enemmän matsia kuin tekniikkaa
(kaipa sitä spiritittä koitetaan hakea)

- rahastusta

Otetaan porukkaa aivan sairaasti treenaamaan ja samalla menetettään
huomattava taso koulutuksen tasosta.

Suoraviivainen, suht kova laji. Ns. Modernia Ju-jutsua...

- Niiniketo

Antaa itselleen daneja silloin kun tuntuu ja muutenkin tainnu
paska nousta aika reippaasti hattuun...

-- xybo
Avatar
#53 • • Zam Guest
Niiniketo tuumas jossain tv:n haastattelussa nenänpää punaisena että Suomesta ei niin kovaa äijää löydy kuka vetäis häntä turpaa.
Tulee mieleen T.Halme moisesta uhoamisesta. :scared:
Avatar
#54 • • r.pete Guest

Brasilian Jiujitsu, joka on katutappelulähtökohtainen eikä sisällä japanilaisesta ideologiasta kuin treenivaatteet.



Ju-jutsu ja judo mestari Mitsuo Maeda opetti perinteistä japanilaista ju-jutsua Carlos Gracielle, joka taas siirsi oppinsa veljilleen. Helio Gracie, veljeksistä pienin ja kevyin, joutui kehittämään tekniikoita koska ei sellaisenaan saanut tekniikoita toimimaan isommilleen. Näin alkoi kehittymään Brasilian ju-jutsu ja sen pääkehittäjinä toimi Gracien perhe.
[Lähteet: http://www.turunjujutsuseura.fi/bjj/bjj.html#historiabjj, http://www.kobukaijujitsu.com/Brazhistory.html]

Judoa, ju jutsua ja bjj:tä treenanneena tiedän niistä löytyvän aivan samoja tekniikoita esimerkiksi erittäin suosittu jujigatame. Ja BJJ ei sovi todellakaan katutappeluun kuin 1on1 tilanteissa. Toista on yllättävän tylsä lukottaa, kun sen kaverit potkii ohimolle.

Xybon analyysi Hokutoryu:sta oli osittain aika Helsingin jj-klubiin liittyvää ja olen aika samaa mieltä. Erityisesti toi aivan liian suurien ryhmien pitäminen vatutti aina ja varmaan yksi syy lopetukseeni. Samoin kohtalaisen vaihteleva tasoiset apu-senseit (sempait) vei innostusta. Seuralta/lajilta tuntuu puuttuvan myös yhteinen linja harjoittelussa. Eri opettajat painottavat aivan eri asioita mikä vie lajilta punaisen langan. Muuten laji on helvetin hyvä ja jo nykyisellä tasolla siellä oppi erittäin paljon verrattuna muutamaan muuhun harrastamaani lajiin.

Niinikedon daneista sen verran, että ne taitaa kumminkin olla aika perinteisellä menetelmällä ansaittuja. Noin 2 daniin asti vaikuttaa vyökokeet, ottelut jne. Siitä ylös päin vöitä tulee lajin edistämisestä kuten oman seuran pidosta, itseä isompi danisten kanssa dokailusta ja kansainvälisten kurssien järjestämisistä.
Avatar
#55 • • J Raninen Guest

Brasilian Jiujitsu, joka on katutappelulähtökohtainen eikä sisällä japanilaisesta ideologiasta kuin treenivaatteet.


Ju-jutsu ja judo mestari Mitsuo Maeda opetti perinteistä japanilaista ju-jutsua Carlos Gracielle, joka taas siirsi oppinsa veljilleen.


Tarkotin tolla ideologialla nimenomaan sitä Zeniläistä puolta ja japanilaisten arvojen noudattamista, mikä hyvin usein liittyy lajeihin.

Ja BJJ ei sovi todellakaan katutappeluun kuin 1on1 tilanteissa.


Eiks se johdu pitkälti siitä, että lajia on kehitetty häkkimatseja silmällä pitäen?
Avatar
#56 • • r.pete Guest
Joo, aivan totta turiset ioni!
Avatar
#57 • • kapseli Guest

Pentuna pitkään ja hartaasti HanMooDoa + Taekwandoa.. lajeja jotka on suunniteltu pienille korealaisille joiden ponnari on vähintään oma pituus. :crybaby:

Nykyään "vanhana" ja kankeana oon onneksi löytänyt omanlaisen lajini. Wu Hsin Kuenin.. laji joka koostuu periaatteessa neljästä lajista. Wing Chunista, Jun Fanista, Muay Thaista sekä Kalista. WHK korjaa kokonaisuutena Wing Chunin ja Jun Fanin ongelmat yksittäisinä lajeina, jolloin etäisyyksistä voi tulla helposti ongelma.. mukana vielä kepit ja potkut (ei mitään twd wiuh-wiuh potkuja) niin bueno! :cool:

kannattaa tsekata, www.wuhsinkuen.com



Laji kuvaus kuulosti todella mielenkiintoiselta, itsekkin haluaisin jotai lisää mausteita treenaamiseen, varsinkin jotain keppejä/miekkoja. Mutta miinusta löytyy kun kävin teidän sivuilla vähän tsiigaamassa.
-Ekaks Oulussa, ei pääse edes lähemmin tutustumaan!! :(
-Yks asia mikä minua iski silmään oli nuo Muay Thai kuvat... Jos kyseinen tekniikan suorittaja on teidän kouluttaja niin ok, hyvä ett on oulussa ei tarvi tulla... jokaisessa tekniikassa oli kasa alkeiskurssi virheitä...
Mutta joo enpä sano tähän taas enempää, tais olla tässä jo ihan liikaa...

En siis millään pahalla tätä kirjoitellut, enkä halua "taas" riitaa haastaa, mutta kun luin kouluttajan CVn niin odotin vaan jotain aivan muuta...

Jotkut nipottaa laukoista toisten mixauksissa, mä en, koska en ymmärrä mixaamisesta jne mitään, mä nipotan taas jostain mistä jotain luulen edes tietäväni. Näin ollen mullakin on täällä jotain millä päteä!! :king: :king: :king:

Enkä tuu mitään kokeilemaan "kun mä luulen olevani niin vitun kova jätkä" :D
Avatar
#59 • • xybo Guest
Tai-Shin-Mun:in peruskurssi helsingissä alkaapi 21.2.2004..
suosittelen. Paras laji jota itse olen treenannut.
LAUANTAINA 21.2.2004 klo:14.00
Awase Aikido ry:n sali, Kaapelitehdas
Talberginkatu 1, C-porras, 4. kerros.

Alkeiskurssin kesto 2kk, hinta 45e/kk.
Harjoitukset TI 24.2. alkaen omalla salilla Herttoniemessä:

tiistai18.00-20.00
torstai18.00-20.00
sunnuntai14.00-16.00

http://koti.welho.com/phovi/TaiShinMun/alkeiskurssi/ak_ilmoitus.htm

-- xybo
Avatar
#60 • • Edited Juha Vilkamo Guest
Yliopiskelijoille (yliopistot, tkk, tms) alkaa 11.9. kendon alkeiskurssi helsingin yliopiston kendoseurassa. Maksut lukuvuotta kohden tulevat olemaan yhteensä muutama kymppi, yliopiston naurettavan halvan liikuntamaksun lisäksi. Liikuntamaksu siis oli se joka oikeuttaa punttikseen, aerobikkiin, joogaan yms yms.

tuossa tuo mainosjuliste jonka väsäsin alkeellisilla fotaritaidoillani:
http://www.hut.fi/~jvilkamo/kendojuliste.jpg

ja kotisivu:
http://www.helsinki.fi/jarj/kendo

Itse aloitin puolisen vuotta sitten ja olen ollut todella tyytyväinen päätökseeni. :) Kendoa ei voi pitää varsinaisesti itsepuolustuslajina koska kyseessä on kuitenkin miekkailu. Katanaa simuloivalla bambumiekalla on periaatteessa neljä peruslyöntiä (viiltoisku päähän, ranteeseen, kylkiin tai pisto kurkkuun). Tietysti kamppailutilanteessa vaaditaan soveltamista, mutta edistyneet vetävät puhdasta tehokkainta tekniikkaa myös tiukoissakn tilanteessa. Kuten monissa muissakin idän kamppailulajeissa, kendo ole pelkästään urheilua, vaan on melko tiukasti kytköksissä japanin kulttuuriin ja myöskin zeniläisyyteen. Jälkimmäistä ei korosteta oikeastaan muuten kuin lyhyellä istumameditaatiolla jokaisen harjoituksen alussa ja lopussa ja siinä että lajissa suurimpana kamppailuna pidetään kamppailua itseään vastaan. Kaikki tervehdykset/komennot/harjoitusten nimet/huudot/jne ovat japania, mutta ne oppii aika nopeasti. Laji ei aluksi vaadi paljoakaan kuntoa eikä notkeutta, vaikkei niistä tietenkään haittaakaan ole. Kunto nousee kun treenit muuttuu vaivihkaa sähäkämmiksi, viimeistään siinä vaiheessa kun laitetaan ensimmäistä kertaa bogu (suojukset) päälle.

Yksi lajin viihtyisistä puolista on myös se, että porukka yliopiston kendoseurassa on todella mukavaa, eikä minkäänlaista pesäjakoa ihmisten välillä synny vaikka porukkaa onkin joka lähtöön. Harjoituksissa ihmisiä on yleensä 6:n ja 15:n välillä

Vasta-alkajallahan ei tarvitse olla mukanaan kuin verkkarit ja se paljon puhuttu hyvä mieli. Varusteinvestoinneista voisi kertoa sen verran, että ensimmäisen puolivuotisen aikana kuluu rahaa ehkä kahteen bambumiekkaan (pari kymppiä/kpl) ja vaatteisiin (laadukkaat, erittäin kestävät, 100-130e. Halvemmallakin saa ihan ok laatua). Vaatteet ovat siis ultracool housuhame ja siihen natsaava paita. Niitä ei tarvita ensimmäiseen pariin kuukauteen. Kallein, puolen vuoden jälkeen ajankohtaiseksi tuleva osuus on tietenkin tuo bogu eli suojuspaketti (kypärä, käsisuojat, ylä- ja alavartalosuojat), josta joutuu maksamaan sen 300e->äärettömyys, riippuen mitä laatua ostaa. :) Mutta taas on kyseessä kertainvestointi, ja käytettyjä ja vuokrattaviakin on liikenteessä.

Ja loppuun vielä fiilistelykuva:

kendo.jpg

edit: kerrotaanpa siitä lajista vielä hieman..